Heet nieuws uit Maranello: Ferrari heeft zojuist de SA Aperta bekend gemaakt, een open versie van de Ferrari 599. Hiervan zullen er slechts 80 gebouwd gaan worden.
Ferrari heeft dit model gemaakt ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van Pininfarina, vandaar het aantal te produceren units. De letters SA zijn een eerbetoon aan Sergio en Andrea Pininfarina. Aperta is Italiaans voor ‘open’. Zoals het Ferrari en hun vriendjespolitiek betaamt zijn alle 80 exemplaren uiteraard al verkocht (op Pebble Beach). In het vooronder ligt een V12 die maximaal 670 pk levert. Overigens is het formeel niet de eerste open 599: er was al eerder een gouden one-off.
De Aperta is uitgerust met een lichte soft top. Het model staat lager bij de grond dan andere Ferrari’s, een designelement dat goed terugkomt in de laag uitgevoerde voorruit. De roll bars worden via een tweetal aerodynamische vinnen in het design geïntegreerd. Het chassis is herontwikkeld om voor extra stijfheid te zorgen, terwijl dit slechts een miniem effect heeft op de gewichtstoename. De 80 gelukkige klanten kunnen zich verzekeren van een unieke Aperta, aangezien Ferrari legio mogelijkheden biedt om de auto naar eigen wens aan te passen.
Nieuwsgierige Ferrari-adepten kunnen een aantal configuraties via de officiële website bekijken, en als je hem in het echt wilt zien (want kopen kan je hem toch al niet meer), hoef je maar even te wachten. De Aperta maakt zijn opwachting namelijk in Parijs.
Wat een saaie auto is zo’n 599 eigenlijk (kwa uiterlijk dan).
@jp: Op foto ben jij ook vreselijk saai. How on earth can you call this boring?? Nog nooit een in het echt gezien zeker?? DAMN!
-edit:dubbel-
-edit:dubbel-
@Mineraal: dat is wel hééél saai, als je het 3x moet zeggen!
@Mineraal: Hattrick!
Op de een of andere manier doet de bovenkant van de auto me denken aan een Opel GT.
Toch vind ik wel geslaagd. Uiteindelijk zal ik toch voor de dichte variant gaan denk ik.
Ik ben geen groot fan van het uiterlijk. Een cabrio moet imho elegant zijn, want meestal is hij minder hard dan de coupé. Zonder de zilveren delen achter het passagierscompartiment zou het al een stuk evenwichtiger lijken.
-edit:dubbel-
Prachtige auto, stukken beter dan de 550 barchetta. Ik weet zeker dat wanneer deze ongelimiteerd zou zijn dat ze er meer van zouden verkopen.
Wat een sensatie zal dit zijn met het dak open en met het motorgeluid van de GTO.
We moeten deze generatie Ferrari’s maar snel vergeten en hopen dat de lijn die is ingezet met de 458 wordt doorgetrokken.
Vuur heeft natuurlijk wel zuurstof nodig goede zet van Ferrari.
Zowaar nog mooier dan de 599, even afwachten tot ik hem in het echt zie maar dit belooft al aardig wat.
Beetje heel mooi.
Echt heerlijk!!
een Ferrari op en top!!
snel, exclusief en duur
Prachtig! De 599 ziet er trouwens veel mooier in het echt uit dan op plaatjes…
Voor mij zal de 599 nooit een echte Ferrari zijn. Mist uitstraling en samenhangende lijnen.
@Stijn: Hij is toch echt door Ferrari gebouwd dus als het voor jou nooit een echte Ferrari zal zijn dan ontken je de realiteit en leef je een fictieve wereld ;)
Wat is een echte Ferrari? Een echte Ferrari is een auto die winstgevend genoeg is Scuderia Ferrari in de F1 te houden, niets meer en niets minder.
@JPM: dat waren ook ooit panda’, uno’s en punto’s
@Merry: En nu zijn het de Ferrari’s die Fiat, Lancia, Alfa en Maserati in leven houden. Maar opzich heb je gelijk.
Auto is er niet mooier op geworden. Een gewone 599 kan me best bekoren, maar met dakkie eraf ziet het er toch heel anders uit (duh).
Geen verbetering!
Het grote broertje van de California, erg fraai en met 670 pk een regelrechte sensatie denk ik.
lijkt wel een speelgoedautotje op die foto’s..
doe mij maar een dichte gto!!
Van open Ferraris ben ik nooit een fan geweest.
opvallend dat de designelementen van de duetottanta nu al op de ferrari terugkomen. als je dit vergelijkt met wat porsche met de 911 speedster in elkaar heeft geflanst dan kan je niet anders stellen dat ferrari veel meer werk maakt met het uitbrengen van een speedster. van een heel ander niveau dit.
HALELUJA!!!!!!!!
Ik heb het niet zo op auto’s en vooral niet op Ferrari’s zonder dak, koop dan gewoon een motor!
@Rob: 1 hele simpele vraag. Als je het niet zo op auto’s hebt, wat doe je dan op autoblog? ;)
Ziet er goed uit, maar ik zou het nooit kopen. Te minderwaardig.
supermooi , de eigenaars zullen ZEER gelukkig zijn!!
Mooie auto, maar de velgen zijn echt afschuwelijk!
Weet de 21-jarige Arabier ineens hoe zijn auto eruit zal zien! Z’n 458 was toch opgefikt op Heathrow!!
Weet je wat me opvalt. Toen Michiel van den Brinck zijn 599 cabriolet impressie maakte, zaten er ook lichtmetale elementen (strepen) in verwerkt. Laat dit nu hier (zij het op andere plaatsen) ook het geval zijn :P
kijk op de ferrari site, dan zie je echt een paar hele mooie wagens staan!
@majinstar. Die auto is meer waard dan wat jij verdient :-)
Meer waard heet dat.
Erg flauw dat hij er maar in een beperkte oplage komt!
Introduceer dan eerst de cabrio versie en kom dan met een speciale editie ter ere van het 80-jarig bestaan van Pininfarina. Er zijn genoeg potentiële kopers die het erg jammer vinden denk ik dat ze allemaal al verkocht zijn!
@birdboy zei het al, in het echt zijn ze veel mooier dan op foto
Het zou me niet verbazen als deze echt waanzinnig is op de weg
Trouwens wel slim van Ferrari dit
Een lekker grote variatie aan klassiekers maken
Dan blijven er voor in de toekomst ook verzamelobjecten over
Als dit een kappersauto is:

Wat is dit uitgerekte emotieloze ding dan?

;-)
@Peter:
Jammer dat ze de Renault Wind niet hebben uitgerekt.
Anders was tie mischien net zo mooi als deze Ferrari ;)
@Peter: Een rijkelui auto?
Ik vind de dichte versie van de 599 veeeel mooier dan deze. Deze lijkt te fel op de California.
Wat een schitterende wagen.
schitterende wagen, je zou er maar mee over de boulevard in st tropez mee mogen rijden….
Wat een prachtige auto is dit ! Dit weekend zag ik in Knokke nog een 599 in het zwart en ik was er weg van. Veel mooier dan dat agressieve van Lambo…
nee dank je, doe maar gewoon de 599GTO. ik vind dit geen geslaagde cabrio.
sommige modellen zijn daar gewoon niet voor gemaakt.
Mja… bij het zien van deze foto’s zou m’n voorkeur naar de dichte versie gaan…
misschien als er meer foto’s van beschikbaar zijn en ik de wagen beter kan “bestuderen” dat men mening misschien zal veranderen….
Ben ik de eerste die bij SA denkt aan de stokoude afkorting voor Superamerica? Nou is het concept niet hetzelfde als die van de 575 SA, maar er moet ongetwijfeld over na zijn gedacht aangezien dat ook al bijzondere modellen waren in de jaren ’50 en ’60.
Verder was ik net blij alle “gespot: limited editions” achter de rug te hebben, komen ze met zoiets als dit…
@appeltje:
Wat is dat nou voor onzin. Je wilt toch geen sleur in je hobbie hebben? ;)
Schitternde auto.En motor voorin dus geen brandgevaar.
wat een godvergeefme zeldzaam lelijk geval is dit toch. verhoudingen kloppen voor geen meter, de neus is nog langer dan die van pinokkio. design prutswerk van de eerste orde, italiaans design onwaardig.
Hij is niet lelijk, maar eerder verouderd. Toen ik een 599 naast een 458 zag realliseerde ik me dat tijd een bepaald model ineens minder aantrekkelijk en bijzonder kan maken.
Had er meer van verwacht… Dicht is hij tig keer mooier.
Dit is niks vergeleken met bv. een DBS Volante.
Wow, wat een vette cabrio! Vond de ‘gewone’ 599 al een van de mooiere Ferrari’s van de laatste jaren. Als je hem dan toch kunt customizen, doe maar zwarte sportvelgen eronder :)
Ik vond de 599 sowieso al niet heel mooi, maar zo zonder dak wordt hij er niet beter op! Gelukkig worden er maar 80 gemaakt.