• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers

Auteur: Bas Leesberg, gepost 17 december 2025 om 11:05 – 12 Reacties

De ‘kleine goedkope EV’s’ zijn niet altijd goedkoop en zeker niet altijd klein.

Gisteren ging de Europese Unie eindelijk met de billen bloot. De plannen tot aan en na 2035 werden eindelijk concreet. Het grote nieuws: nieuwe Europese benzineauto’s sterven voorlopig niet uit, maar krijgen het wel lastig. Ander belangrijk nieuws: er komt een speciale categorie voor ”kleine elektrische auto’s”. Onthoud vooral dat ‘kleine’ gedeelte.

De EU wil fabrikanten die in de Unie auto’s bouwen stimuleren om meer betaalbare kleine EV’s te bouwen. Hoe dan? Nou, door met voordelen te smijten. De eerste komt van de EU zelf middels ‘superkredieten’.

Wat zijn superkredieten?

In 2009 bedacht de EU een nieuwe regeling. Nieuwe auto’s moesten vanaf dan gemiddeld maximaal 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Kom je erboven, dan komen er miljardenboetes op je af.

Om de fabrikanten een handje te helpen, kunnen ze superkredieten verdienen. Met deze kredieten telt een elektrische auto niet voor één keer 0 gram CO2 per kilometer, maar 1,3 keer. Door dus wat van die superkredieten te verzamelen, kun je aan de andere kant van het spectrum weer wat auto’s uitbrengen die wat minder zuinig zijn. Daar worden wij als liefhebbers dan weer blij van.

De M1E-categorie

Een andere manier om meer betaalbare compacte EV’s uit Europa te krijgen, is een eigen subcategorie. Je kent de M1-personenautocategorie al. Daaronder komt nu een speciale tak te hangen voor de kleine EV’s genaamd M1E.

Hoe helpt dit autofabrikanten? Lidstaten kunnen hierdoor gerichter voordeeltjes geven aan kopers van dit soort auto’s. Denk aan aankoopsubsidies, belastingen, vrijstelling van tolheffing, maar ook speciale parkeertarieven, verlaagde heffingen, bevoorrechte toegang tot rijstroken of parkeervakken.

De voorwaarden zijn krom

Goed, dat was allemaal nog maar inleidend. Het interessante aan de M1E-categorie zijn de voorwaarden die de EU eraan hangt. Er zijn er maar twee. De elektrische auto mag niet langer zijn dan 4,2 meter. Voor de beeldvorming: dat is iets korter dan een Golf. Daarnaast moet de auto in de EU geproduceerd worden. Dat is alles.

Er zijn dus geen regels voor het gewicht, aantal zitplaatsen of maximale prijs. Daarmee zet de EU de deur wagenwijd open voor ietwat grotere en nog belangrijker duurdere auto’s. Voorbeeldje? De Renault 5 Turbo 3E van € 155.000 valt onder de M1E-categorie met deze regels. Niet bepaald een goedkope EV.

Welke auto’s vallen onder de M1E-categorie?

Over welke modellen hebben we het in de Europese Unie dan als het over de zogenaamde ‘kleine betaalbare EV’s’ gaat? Ik heb hieronder een opsomming gemaakt van modellen die op het moment van schrijven voldoen aan de regels.

Microcars doen niet mee: zij hebben al hun eigen L6e- en L7e-categorieën. Naast de dure Renault 5 Turbo 3E valt er nog iets op. De lijst bestaat uit een mix van hatchbacks en crossovers. We zouden bijvoorbeeld de Stellantis-crossovers geen kleine auto’s noemen. Evenmin de Puma van Ford of de 600e van Fiat. Mijn term ‘Europese Kei Car-categorie’ gaat dus zeker niet op.

Welke modellen mis je nog in de lijst? Laat het hieronder weten. We weten nu al van verschillende auto’s dat ze erbij gaan komen. De BYD Dolphin Surf wordt bijvoorbeeld vanaf het tweede kwartaal van 2026 in Hongarije geproduceerd. Vanaf dan doet deze EV met Lambo-koplampen ook mee. De elektrische Mini Cooper en Aceman kunnen er ook nog in vallen zodra de productie in Oxford begint. Die Aceman is overigens ook geen kleintje. Maar voor nu is dit de lijst:

  • Alfa Romeo Junior
  • Alpine A290
  • Citroën ë-C3
  • Cupra Raval
  • Dacia Spring
  • Fiat 500e
  • Fiat 600e
  • Ford Puma Gen-E
  • Jeep Avenger
  • Lancia Ypsilon
  • Nissan Micra
  • Opel Corsa Electric
  • Opel Mokka-e
  • Peugeot e-208
  • Renault Twingo
  • Renault 4 E-Tech
  • Renault 5 E-Tech (Turbo 3E)
  • Volkswagen ID. Polo

Foto: Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale gespot door @Maurice16

Ook interessant!

  • Krijgt Europa een 'Kei Car'-categorie?
  • Deze Honda kei-car kan ook naar Nederland komen
  • Wat!? Europese Unie wil carbon uitbannen
  • Eindelijk: een Honda die wél betaalbaar gaat worden in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, europa-eu, kei-car, M1E

Vorig bericht: « Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
Volgend bericht: Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg »

Lees Interacties

Reacties

  1. O plaat zegt

    17 december 2025 om 11:21

    De crossover hype zal hopelijk sterven als de kinderen van nu nieuwe auto’s kunnen kopen. De doodsaaie wagens van je ouders kopen doen ze niet graag. Zo stierf de stationwagen en de minivan ook. Geef het nog 10 jaar…

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      17 december 2025 om 15:19

      De stationwagen is juist een niet doodsaaie auto. Het is een praktische hatchback met meer kofferruimte.
      De minivan vind ik een beetje een aparte. Heb er 1 voor de vrouw gekocht, en ja het is een doodsaaie domme auto. Maar ik heb 3 kinderen. Dus het is de beste auto om te hebben. Als een auto zo ontzettend goed is in wat ie moet doen, namelijk comfortabel veel mensen en zooi vervoeren, dan kan ik het niet slecht vinden. Crossovers hebben dat probleem wel. Die blinken nergens in uit. Ze zijn niet rap, spannend, zuinig, ruim. Van alles een beetje. Dus precies niks als je het mij vraagt. Een audi a3 is sneller, zuiniger, en zelfs ruimer dan een Q2. Dus de Q2 is ruk.

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        17 december 2025 om 18:03

        Ik bedoel niet dat ik ze saai vindt. Met 3 kinderen had ik vermoedelijk ook een stationwagen. Maar ze hebben (zeker in de VS) wel dat imago. Daar was in de jaren 60-70 een Ford country square wat de tiguan hier nu is.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          17 december 2025 om 19:22

          Ja weet je wat irritant is aan geen 7 zitter hebben? Kan nooit nog iemand mee. Even schoonmoeders afzetten, jammer joh. Rij maar zelf. Dus vandaar toch die MPV gekocht.

          Login om te reageren
  2. verdebosco zegt

    17 december 2025 om 11:26

    Een goede zet van de EU. Vooral ook eigen auto’s eerst en niet die sloepen uit de VS en China. De inzet van ‘groen’ staal als compensatie is ook heel verstandig. Kortom, een pakket waarover is nagedacht en dat ook veel ruimte biedt. Dus niet allerlei regels om bijv. een R5 Turbo 3E uit te sluiten. Geweldig dat dit kan. Beter voor het gewicht, beter voor de parkeerplaatsen, beter voor de wegen. En nu hopelijk lang volhouden en niet meer gaan zwabberen met het beleid. En laat de ACEA ook roepen dat ze tevreden zijn, want dit komt best goed uit voor hun strategie.

    PS De Volvo EX30 is 2,3 cm te lang. Daar valt bij een facelift nog wel rekening mee te houden door Geely/Volvo.

    Login om te reageren
  3. utregcity zegt

    17 december 2025 om 11:27

    De EX30 is dus net iets te lang. Stukje van bumpers afschaven dan maar?

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      17 december 2025 om 11:41

      Ik zie dat de onderste lip van de voorspoiler het verst uitsteekt. Die kan vast wel iets teruggezet worden. Andere vorm, nieuwe matrijs en produceren.
      Achter is er minder ruimte om te schaven.

      Login om te reageren
  4. hondafiel zegt

    17 december 2025 om 11:32

    Als Honda zorgt dat de elektrische Super-One leverbaar wordt, sta ik bij de dealer.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      17 december 2025 om 11:39

      Wordt die in Europa gemaakt?

      Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    17 december 2025 om 12:03

    Ging er ook geen gewichtslimiet zijn?
    Want dat lijkt me toch ook een relevante factor…

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    17 december 2025 om 14:27

    Dat bovenstaande auto’s in de M1E categorie vallen wil nog niet zeggen dat de NL overheid ook daadwerkelijk iets voor die EV’s gaat doen.. het “mag”, maar moet niet..

    Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    17 december 2025 om 15:49

    Hebben ze dan op z’n minst gespecificeerd wat ‘geproduceerd in Europa’ inhoudt? Want de eerste Tesla’s die naar Europa kwamen werden in Tilburg ‘geproduceerd’ door het koetswerk op het skateboard te zetten toch? Of de aandrijflijn te monteren. Werden ze geïmporteerd als onderdelen en in Tilburg werd het pas een auto, waardoor ze bepaalde tarieven niet hoefden te betalen.

    Dat geintje hebben ze in China natuurlijk ook snel genoeg door als daar ruimte voor is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North