
De beleidsmakers willen wel, zeggen ze…
14 april 2025 was de grote dag. Vanaf toen ging de maximumsnelheid op drie Nederlandse snelwegen omhoog van 100 naar 130 km/u. Halleluja. In de zomer van dit jaar zou er een vierde traject bij moeten komen. Zover is het, weten we nu, nooit gekomen. Tenminste…
Dankzij de vrienden van BNR krijgen we een update over de maximumsnelheidverhoging op de Nederlandse snelwegen. Het nieuwsradiozender sprak met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de uitbreiding van de 130 km/u-snelwegen. In een brief legt I&W uit wat de plannen en struikelblokken zijn. En die brief voorspelt niet veel goeds voor de nieuwe 130-snelwegen in Nederland.
Vierde traject op het oog
Het eerder benoemde vierde traject dat in de zomer al naar 130 moest gaan, wordt nog steeds gezien als potentiële 130-snelweg. Dit is de A37 tussen Holsloot en Zwartemeer. De snelheidsverhoging loopt stuk door een aantal punten. Voor je er 130 mag rijden, moet de berm veiliger zijn. Er moeten geleiderails worden geplaatst óf de berm moet vrij gemaakt worden van obstakels.
Daarnaast is er meer onderzoek nodig. Onderzoek naar de details, maar ook naar de ecologische impact van de maximumsnelheidsverhoging. Alsof dat niet genoeg is, moet er een natuurvergunning komen dankzij een uitspraak van de Raad van State van dit jaar. Kortom, hier ga je voorlopig geen 130 rijden.
Nog drie potentiële trajecten!
Oké, op de A37 gaat het voorlopig niet gebeuren, maar de overheid kijkt verder dan deze rijksweg. Er zijn nog drie stukken snelweg waar 130 misschien mogelijk is. Dit zijn de trajecten:
- A6 – aansluiting Lelystad tot knooppunt Emmeloord (met uitzondering van de A6 ter hoogte van de Ketelbrug)
- A27 – aansluiting Almere Haven tot knooppunt Almere
- A17 – knooppunt Noordhoek tot knooppunt De Stok.
Het grootste obstakel: geld
Ook voor deze snelwegen geldt dat er meer detailonderzoek moet worden uitgevoerd. Daarnaast moeten we het nog over het grootste probleem hebben: geld. In de brief zegt het ministerie: ”Er is momenteel geen specifiek budget beschikbaar voor het uitvoeren van de detailonderzoeken en het doorvoeren van eventuele benodigde mitigerende maatregelen.”
Daarom kijkt het ministerie eerst in hoeverre de verhoging van de maximumsnelheid verder onderzocht kan worden. Kortom, ook dit gaat nog even duren. Als het vervolgens zover is, moet er nog een budget worden vastgesteld. Nog een belangrijk punt: er komt een nieuw kabinet. Zij mogen bepalen in hoeverre al deze onderzoeksplannen doorgaan. Met de nieuwe politieke wind die door Den Haag waait, is het goed mogelijk dat al deze plannen bij het grof vuil terechtkomen.
Foto: Porsche 918 Spyder gespot door @nlhighwayspots





Plannen worden niet bij het grofvuil gezet. Zelfs dat niet. De brief geeft aan dat er geen aandacht meer aan besteed wordt. Misschien maar goed ook. Uiteindelijk was het toch niet meer dan een domme onzinnige verkiezingsbelofte van een zekere politieke kant.
Laat de veestapel met 20% krimpen en je kunt weer woningen bouwen en 130 rijden.
Dat kan je nu ook al. Borden omwisselen en klaar.
Niet als je tegelijkertijd de KDW in de wet laat zitten.
Je kunt als BVNL ook normaal doen en geen absurde CO2 norm hanteren. Buurlanden ligt de grens 4000 keer hoger,
Dus gewoon op naar 130 kmpu, doorgaan met bouwen en de veestapel intact houden, Plant maar meer bomen, Er is nog plek zat om bomen te poten.
Meer accijns op brandstof, harder rijden, hoger brandstofverbruik, meer brandstof nodig.
Op al deze trajecten wordt nu al 130 km/u gereden en vaak nog harder. Daar lenen ze zich overigens ook uitstekend voor.
Op zich prima, maar ik merk dat 100 kilometer per uur snel genoeg is. Aan de andere kant houdt meer dan 50% van de bestuurders zich niet aan die maximumsnelheid. En op de paar plekken waar je nu al 130 kilomter per uur mag daar is het niet duidelijk. Tenminste, ik word iedere keer verrast door die mogelijkheid, en twijfel vervolgens of het echt mag en dat het niet voor na 19:00 is bedoeld. Kortom, meer plekken maar het moet wel duidelijker AUB.
Meer dan 50% van de bestuurders vindt het dus duidelijk niet prima om 100 te rijden. 100 rijden is irritant en zorgt ervoor dat er nauwelijks nog snelheidsverschil is. Mensen gaan niet meer naar rechts en gaan wat anders doen ipv alert autorijden.
Wel mooi dat het geen punt was om er landelijk 100 van te maken, maar als er nu 3 weggetjes naar 130 mogen dan kost het ineens een heleboel geld.
Geef mij de helft van het beoogde budget, een paar blikken zwarte verf en die borden zijn voor het weekend nog aangepast.
Precies dat, toen hoorden we niemand over de kosten.
100 kmpu snel genoeg? Wanneer de verkeersdrukte het toelaat dan 130 kmpu. En komt er een file, dan ga je langzamer. Oftewel pas je snelheid aan naar de verkeersdrukte. Mss ook wel beter, want nu rijden de moraalridders 95kmpu ipv 100 kmpu en slingeren ze van links naar rechts zonder te spiegelen. Als er meer verschil is in snelheden, dan spiegelt men wel ff voordat er van rijbaan wordt gewisseld.
Het is jaren 120/130 geweest, het was geen punt om er 100 van te maken, maar om terug te gaan naar 130 moet er allerlei onderzoek gebeuren. En de argumenten zijn nieuw, dat waren niet de argumenten om naar 100 te gaan. Oftewel, waar de overheid ook maar aan zit, het gaat er op achteruit. Zelf vind ik het tijdsverschil niet te negeren bij afstanden over de 100 km. Het is typerend randstaddenken dat 130 rijden geen verschil maakt. Tja, op de A44 misschien, op donderdagmiddag. Maar buiten die regio, ‘in de regio’ zijn er nu eenmaal afstanden. En wat ik zie in het verkeer, is dat er ook weinig gang meer in zit. Het duurt 30% langer voordat een vrachtwagen gepasseerd is.
Gaat echt niet meer gebeuren.