• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?

Auteur: Dennis, gepost 17 december 2025 om 10:02 – 9 Reacties

De hogere bijtelling accepteren is natuurlijk geen optie.

Het afschaffen van de youngtimer-regeling is een feit. Dat is zuur voor jou, want jouw auto is ineens niet langer oud genoeg om als jonge klassieker aangemerkt te worden. Simpel gezegd betekent het een aanzienlijk hogere maandelijkse bijtelling voor een auto die, tot overmaat van ramp, ook nog eens aanzienlijk is gedaald in dagwaarde.

De makkelijke optie is natuurlijk achterover leunen en de hogere maandlasten accepteren. Maar we weten allemaal dat dit eigenlijk geen reële optie is. Gelukkig zijn er meer manieren om met het afschaffen van de youngtimer-regeling om te gaan. Naast de eerste optie vonden wij er nog vier:

Optie 2: Overhevelen naar privé

Klinkt simpel, is het ook, mits de auto op naam van een BV staat. In dat geval koop je de auto voor een redelijke prijs van het bedrijf met een koopovereenkomst. Je zet het verkoopbedrag als inkomsten op de balans van je bedrijf en gaat hem privé rijden. Vanaf dat moment hoef je alleen nog alle zakelijke kilometers handmatig bij te houden en moet opgeven.

Nadeel van deze constructie is natuurlijk wel dat alle tankbeurten en het onderhoud alleen nog voor het gedeelte van de zakelijke kilometers aftrekbaar zijn. Ook kan je niet zomaar stellen dat jouw Audi A4 uit 2010 volgens jou nog maar duizend euro waard is, waardoor je jezelf een koopje biedt. De belastingdienst verwacht dat je een redelijke prijs (lees: in lijn met de dagwaarde) voor de de auto rekent of in het beste geval netjes laat taxeren.

Als ZZP’er is het simpelweg niet mogelijk om de auto van jezelf te kopen. Dat komt doordat de de auto niet op naam van een los bedrijf staat. Met andere woorden: de auto die de ZZP’er zakelijk rijdt, valt niet onder een bedrijfsvermogen, maar onder het vermogen van de ondernemer, wat het onmogelijk maakt om hem tussen verschillende vermogens te verplaatsen.

De enige optie is dan om de auto te verkopen en er een andere voor terug te kopen en die vervolgens privé te registreren. Even aan je buren verkopen en direct weer terug te kopen voor een vriendenprijsje, lijkt daarmee een oplossing, maar het risico dat de belastingdienst dit opmerkt en je vervolgens aan je vestje trekt voor belastingontduiking, neemt daarmee wel aanzienlijk toe.

Maar in dit geval lijkt er een uitzondering te zijn, want het van zakelijk naar privé halen van een auto voor ZZP’ers is volgens de belastingdienst wel mogelijk onder ‘uitzonderlijke omstandigheden’. Daaronder valt toevalligerwijs ook ‘ingrijpende wetsveranderingen’. Iets waar nu wel sprake van is, lijkt ons.

BMW 5 Serie E39

Optie 3: Je gaat 25 jaar of ouder rijden

Je bent toch geen dief van je eigen portemonnee? De Audi A4 gaat de deur uit en de klassieke BMW 5 Serie uit 2001 komt ervoor terug. Rijdt prima, met misschien wat meer onderhoudskosten, maar dan valt ‘ie in ieder geval de aankomende jaren nog wel onder de Youngtimerregeling en is de bijtelling nog te overzien. Tenminste, als je het prima vindt om over een auto van 25 jaar of ouder nog 35 procent bijtelling over de dagwaarde te betalen…

Optie 4: Rijd maximaal 500 kilometers privé

Financieel geen ruimte om de youngtimer tegen een fors verlies te verkopen en er iets anders voor terug te kopen? Dan is er altijd nog de optie om de auto vrijwel exclusief zakelijk te blijven rijden. Als je maximaal 500 kilometer per jaar privé rijdt, hoef je van de Belastingdienst namelijk helemaal geen bijtelling te betalen, omdat de auto dan niet tot ‘loon’ gerekend wordt.

Nadeel is wel dat de belastingdienst bij deze constructie het vergrootglas uit de bureaulade haalt. Een strikt kloppende kilometerregistratie is dus essentieel.

Renault 5 E-Tech

Optie 5: Goedkoop een nieuwe EV leasen

Goed nieuws! Je kunt een fonkelnieuwe elektrische auto rijden tegen bijna dezelfde bijtelling als je youngtimer. Nadeel is wel dat je op een aantal zaken ietsjes moet inleveren. Ruimte, comfort, actieradius en allerlei andere gebruiksgemakken worden mogelijk wat minder, maar financieel verandert er wellicht minder dan je zou denken.

Laten we het absolute instapmodel van de Renault 5 als voorbeeld nemen. Die kost je zo’n 125 euro aan netto bijtelling per maand. Je Audi A4 uit 2010 met een dagwaarde van 10.000 euro kost je nu nog ongeveer tussen de 105 en 145 euro netto bijtelling per maand (afhankelijk van het percentage inkomstenbelasting). Bij lange na niet een vergelijkbare auto, maar wel bijna vergelijkbare lasten.

Pleister op een houten been

We zien natuurlijk ook wel dat bovenstaande opties als een pleister op een houten been kunnen overkomen. Bij allen moet je linksom of rechtsom inleveren op meerdere vlakken.

Aan de andere kant was het ondertussen ook wel een te verwachten dat de youngtimer-regeling een keer op de schop zou gaan, zeker in een tijd waarin elektrisch rijden en CO2-uitstoot hoog op de politieke agenda staan. Het probleem is echter de korte overgangstijd en de slechte aanpak – naast de minimale toereiking – vanuit de overheid. Helaas hebben we daar weinig invloed op. Kortom: profiteer er van zolang het nog kan.

Ook interessant!

  • Elektrische Renault 5 is er ook met het oude uiterlijk!
  • Dit zijn ze: de kandidaten voor de Auto van het Jaar 2026!
  • De auto van het jaar 2025 is een tweeling!
  • Renault trolt Mini dealer in Londen

Nieuwste artikelen

  • Is de Renault Twingo wel of niet een klassieker?
  • De ideale speciale editie voor bemoeiallen is hier
  • Is deze EV-technologie toch niet het ei van Columbus?
  • Oei, de BMW iX3 is ‘bijna uitverkocht’
FacebookTweetPinLinkedIn

nederland, youngtimer

Vorig bericht: « Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
Volgend bericht: Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers »

Lees Interacties

Reacties

  1. Erickson zegt

    17 december 2025 om 12:21

    Gewoon naar privé overzetten en je zakelijke kilometers declareren. Afgezien van het onderhoud scheelt het je in kosten echt bijna niks. Je hebt dan helemaal geen bijtelling meer in privé en je rekent de kilometers door aan de zaak. Dan heb je het echt over 10tjes in de maand die je duurder uit bent. Het enige is dat je wel het geld in privé moet hebben om de auto te kunnen overnemen. Maarja zonder die youngtimer regeling kan je wel zeggen dat de auto niks meer waard is…

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      17 december 2025 om 16:58

      Dat mag niet met een eenmanszaak. Enige loophole is er om een kalenderjaar niet zakelijk mee te rijden, volgens de Belastingdienst moet die dan naar privé. Dat betekent echter dat je zakelijk kilometers niet kan declareren en eventueel daarvoor een andere auto nodig hebt.

      Login om te reageren
  2. rogerzz zegt

    17 december 2025 om 12:44

    Beetje boekhouden wat in het artikel fout gaat; maar een auto staat op de balans voor bijvoorbeeld 20.000 euro als aanschafwaarde. Na 5 jaar 2000 euro afschrijven, staat hij er nog voor bijvoorbeeld 10.000 euro. Als je hem dan verkoopt voor 5000 euro dagwaarde aan jezelf, dan pak je 5000 euro verlies ten opzichte van de boekwaarde. Die 5000 euro verlies is gunstig, want daardoor heb je minder winst = minder winstbelasting. Inkomsten van de auto gaan dan niet naar de balans zoals in het artikel staat, je auto gaat juist van de balans af, er komt cash bij, en het eventuele verschil gaat naar de winst-en-verlies-rekening.

    Dus doe jezelf een plezier en verkoop hem tegen een lage dagwaarde en probeer er voordeel uit te halen. Maar dat kan elke ZZP’er denk ik zelf ook wel bedenken..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 december 2025 om 15:28

      De meeste ZZPers gaan toch met een schoenendoos met bonnetjes naar hun boekhouder?

      Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    17 december 2025 om 13:41

    Gewoon prive lekker in een dikke brandstof motor blijven rijden :)

    Login om te reageren
  4. Joost zegt

    17 december 2025 om 13:59

    Ik heb zo het vermoeden dat dit nog niet helemaal in kannen en kruiken is. Er zal, volgens goed Nederlands gebruik, wel weer een overgangsregeling komen en de daarbij horende uitzonderingen.

    Zo niet, dan zakelijke kilometers declareren of een pre-downsizing-era auto kopen (lees: met dikke motor).

    Login om te reageren
  5. Willy500E zegt

    17 december 2025 om 14:01

    Idd, ik zie het probleem ook niet

    Login om te reageren
  6. Peter zegt

    17 december 2025 om 15:56

    een 25 jaar oude auto rijden heeft voor de BV toch geen nut omdat je dan alsnog 12% pseudo eindheffing betaald als werkgever (12% over de nieuwwaarde)

    Login om te reageren
  7. carwax zegt

    17 december 2025 om 18:36

    jullie zijn 1 optie vergeten:
    Neem een dure youngtimer, die weinig afschrijft (G Klasse bijv):
    “Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik
    Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.”

    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/bijzondere_situaties

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North