• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari spiekt bij Audi voor FSI technologie

Auteur: Dennis, gepost 27 september 2007 om 12:03 – 47 Reacties

Audi FSI

Supercars en strenge emissie-eisen zijn twee begrippen die elkaar nogal bijten. Hierdoor is Ferrari genoodzaakt om toe te geven aan motoren met directe injectie. De Ferrari F430 zal in 2009 als eerste worden uitgerust met directe injectie, waarna ook de 612 Scaglietti en de 599 GTB Fiorano zullen volgen. Samen met Bosch werkt Ferrari aan het nieuwe injectiesysteem, waarbij de Italianen toegeven eerst even het FSI systeem dat Bosch met Audi ontwikkelde goed te hebben uitgeplozen, om een beeld te krijgen van de mogelijkheden.

Directe injectie vergt een nieuwe kijk op Ferrari’s V8 motoren. Het motorblok en de inhoud van 4,3 liter zal ongewijzigd blijven, maar daarnaast gaat bijna alles op de schop. Ferrari’s technische directeur Roberto Fedeli heeft aangegeven dat directe injectie technologie van levensbelang is voor Ferrari. Hiermee kunnen de motoren tussen de 5 en 8 procent zuiniger worden, in een tijd dat ieder procentje telt. Ferrari heeft voor Bosch als partner gekozen omdat Bosch samen met Audi heeft bewezen de technologie goed in de vingers te hebben. Met directe injectie alleen is Ferrari er echter nog niet. Er moet nog heel wat gebeuren om tegemoet te komen aan de strenge toekomstige emissienorm (via autocar).

Ook interessant!

  • Gespot - Audi R8 kan Ferrari-rood goed hebben
  • Audi dealerschap onder water
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, bosch, Ferrari, Techniek

Vorig bericht: « Kappers worden gek als ze dit zien: Audi TT pickup
Volgend bericht: Lamborghini Murciélago taxi »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pannekoek zegt

    27 september 2007 om 12:07

    Eeeuh, Ferrari werkt altijd samen met Bosch, toch?

    Login om te reageren
  2. Robbert W zegt

    27 september 2007 om 12:09

    had ik niet verwacht.. van beide merken niet

    Login om te reageren
  3. GunterDS zegt

    27 september 2007 om 12:12

    Offtopic: gaan ze dan bij Ferrari dan ook een mega boete moeten betalen van 100miljoen Euro, zoals McLaren.

    Ontopic: Bosch, is de ‘brand’ waar je als constructeur moeilijk naast kan.

    Login om te reageren
  4. JLJ zegt

    27 september 2007 om 12:13

    Is het direktinjectie systeem gebruikt door Audi hun eigendom of van Bosch? Ik vermoed toch sterk het laatste!

    Login om te reageren
  5. 1*murci,1*aston zegt

    27 september 2007 om 12:18

    Idd bosch heeft altijd al met ferrari meegewerkt. Maar het directe injectiesysteem is toch wel bij audi op punt gezet.

    Login om te reageren
  6. Marijn zegt

    27 september 2007 om 12:18

    Goed bezig Ferrari (of moet ik Bosch zeggen)! De laatste tijd lees ik steeds vaker over uitstootverlagende technieken die de auto sneller maken, dat lijkt me een typisch geval van win-win.

    Login om te reageren
  7. Dennis zegt

    27 september 2007 om 12:30

    Werkte Ferrari niet met Magneti Marelli?

    Login om te reageren
  8. bmwF zegt

    27 september 2007 om 12:30

    Ferrari werkt toch samen met Bosch en audi zet dat injectiesysteem ervan op punt, is toch logisch dat je dan een verband ziet van samenwerken of “gaan samenwerken”.. je kan moeilijk blind staren he..

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    27 september 2007 om 12:31

    En ik maar denken dat de Audi R8 4.2 FSI een 911 concurent was, nu blijkt het zelfs het voorbeeld voor Ferrari te zijn.

    Login om te reageren
  10. Racer X zegt

    27 september 2007 om 12:33

    Hoewel ik directe injectie toejuich, vind ik het doodzonde dat een merk als Ferrari op de knieën gedwongen wordt door steeds strenger wordende milieu eisen.

    Login om te reageren
  11. Jos J zegt

    27 september 2007 om 12:45

    klopt, maar wel mooi dat audi hiervoor als voorbeeld dient ;)

    Login om te reageren
  12. Zoef zegt

    27 september 2007 om 12:50

    Directe Injectie motoren zijn milieu-onvriendelijker dan gewone injectiemotoren.

    Immers, gewone injectiemotoren kunnen op LPG rijden en er rijden dan ook altijd een paar procent van deze motoren op LPG, zeg maar 4%.
    Directe injectiemotoren kunnen niet op LPG.

    Ik betwijfel dat de winst inzake uitlaatgaszuiverheid door directe injectie 4% is.

    Derhalve zijn alle DI – motoren van een bepaald type bij elkaar minder milieuvriendelijk dan alle gewone motoren van een bepaald type bij elkaar.

    Login om te reageren
  13. Juppe zegt

    27 september 2007 om 12:53

    Dit zijn toch goede ontwikkelingen! Dit is wel de goede kant van die milieu eisen, fabrikanten worden zo gedwongen om efficientere motoren te bouwen.

    Trouwens, ik denk dat er geen enkele zelfrespecterende fabrikant is, die voordat ie een nieuw model/techniek op de markt brengt, niet eerst diverse modellen van andere merken tot het laatste schroefje hebben onderzocht. Waarschijnlijk hebben ze de eerste de beste FSI motor (en die van mitsubishi, al veel eerder) die ze konden krijgen meteen gedemonteerd en verbouwd op hun eigen motoren. Dat soort dingen doen alle merken, en terecht!

    Login om te reageren
  14. joep zegt

    27 september 2007 om 12:54

    @zoef, oh dus ze hebben het fout bij ferrari?

    Login om te reageren
  15. Chrizzzie zegt

    27 september 2007 om 13:00

    Ferrari heeft in het verleden veel met Magneti Marelli gewerkt die ook een onderdeel zijn van Fiat. De keuze voor Bosch is dus toch appart te nomen ondanks dat Bosch de grootste automotive leverancier ter wereld is.

    Hoe lang zou het duren voordat een medewerker van Ferrari deze techniek doorspeelt naar Mercedes? :)

    Login om te reageren
  16. Juppe zegt

    27 september 2007 om 13:00

    @Zoef,
    Dat er nog geen FSI motoren op LPG draaien ligt aan de auto en lpg installatie fabrikanten. Dat het technisch niet mogelijk is om een motor met directe injectie op lpg te laten lopen lijkt me dikke onzin.

    Trouwens, hoeveel mensen met een Ferrari op lpg ken jij? :)

    Login om te reageren
  17. speedlimit zegt

    27 september 2007 om 13:05

    Wat maakt ’t nou uit dat ’t systeem samen met audi ontwikkeld is en ferrari zich nu erin verdiept…het gaat erom DAT ’t er is.
    Je hoort verder toch ook niemand klagen dat ’t common rail systeem van bosch/fiat door audi is overgenomen?

    Login om te reageren
  18. rider zegt

    27 september 2007 om 13:09

    Bosch leverd al geruime tijd het injectie systeem aan ferrari. magnetti marelli leverd het ontstekingssysteem.
    directe injectie is door bosch ontwikkeld, niet door audi. audi heeft echter wel heel veel expertise er in gestoken en verder verbeterd.
    er is helemaal niks mis om over te stappen op directe injectie. heeft eigenlijk alleen maar voordelen. zuiniger, milieuvriendelijker, minder co2, meer koppel, meer vermogen, betere prestaties. het geluid zal er niet door veranderen. dat heeft ferrari door uitlaat tuning al goed onder de knie.
    ik kan het alleen maar toejuichen.
    wat zal het opleveren? voor de f430 misschien wel 10 a 20pk en 20Nm? en dat bij 2liter lager verbruik?
    en het wordt helemaal leuk als ze het gaan combineren met milde hybride systemen. ook daar werken ze al aan.

    Login om te reageren
  19. Jan Groothuijse zegt

    27 september 2007 om 13:10

    Deze strijd is niet nieuw, de XJ220 was een van de bekendere en errnstigere supercar slachtoffers, in plaats van een 6L V12 werd om toch aan de eisen te voldoen uiteindelijk een 3.5L V6 geplaatst.

    Dan kiest Ferrari hierin toch een betere aanpak.

    Efficient is zo veel mogelijk uit iedere druppel brandstof halen en dat is eigenlijk wat sportwagens altijd al probeerden, deze FSI techniek in de Ferrari kan ook goed bijdrage aan een hoger koppel en vermogen.

    Andere eisen zoals een katalysator, airbags, krukelzones, voetganger veiligheid, mensen zonder gordel veiligheid, die geven vele grotere kopzorgen voor supercars.

    @Gunter,

    Audi is geen F1 team
    Audi is niet in competetie met Ferrari
    Er zijn geen 700 pagina’s documentatie over de R8 aangetroffen bij Jean Todd

    In tegenstelling daartoe heeft Bosch waarschijnlijk details van het project met Audi in zijn portfolio om andere klanten binnen te halen, zoals dergelijke techniek huizen dat doen.

    Login om te reageren
  20. GTTChris zegt

    27 september 2007 om 13:10

    @zoef,
    LPG moet je niet op rijden, daar moet je op koken……ik denk dat je je stelling even aan moet passen.

    Login om te reageren
  21. BreinStein zegt

    27 september 2007 om 13:54

    maar als ik het goed begrijp worden deze technieken nog niet in de formule 1 gebruikt? apart.

    Login om te reageren
  22. Peeeetor zegt

    27 september 2007 om 13:58

    @zoef: Mitsubishi levert anders hun direct ingespoten GDI motoren wel degelijk met LPG, in ieder geval in de Space Wagon.
    ;)

    Login om te reageren
  23. Bart zegt

    27 september 2007 om 14:01

    Eigenlijk wel een beetje jammer, waarom niet met een Italiaans bedrijf Magnet Marelli bijvoorbeeeld. Het moet iets puur Italiaans blijven.

    Login om te reageren
  24. eMilt zegt

    27 september 2007 om 14:19

    @BreinStein: Omdat het simpelweg niet is toegestaan. Formule 1 motoren gebruiken de normale injectie techniek. Ondanks dat leveren ze toch meer dan 300 pk / liter dus er is nog genoeg ontwikkeling mogelijk voor productiemotoren ;-).

    Login om te reageren
  25. Femme zegt

    27 september 2007 om 14:50

    Prins toonde op de IAA een Audi 2.0 TFSI met lpg-installatie. VAG-motoren met directe inspuiting in combinatie met lpg is dus al mogelijk.

    Login om te reageren
  26. YK zegt

    27 september 2007 om 14:52

    @eMilt, 300pk/liter is mogelijk in een F1 auto, iets wat zeer verbazingwekkends is, maar, hoe lang gaan die motoren wel niet mee? Heb je daar wel eens aan gedacht? Een motor dat bv. maximaal 7000 toeren kan draaien ondervind natuurlijk vele malen minder wrijving dan een motorblok dat tot 17000 toeren wordt gepushd. F1-motoren gaan dan ook maximaal 3 races mee, daarna zijn ze niet meer betrouwbaar. Heb je die dingen nooit opgeblazen zien worden op tv?

    @Zoef,

    “Directe Injectie motoren zijn milieu-onvriendelijker dan gewone injectiemotoren”

    Waar is dit eigenlijk op gebaseerd als ik vragen mag? Als je het mij vraagt de grootste bs die ik van een reaguurder heb gelezen op deze blog.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Fuel_Stratified_Injection

    Login om te reageren
  27. PeterVanHteV zegt

    27 september 2007 om 15:32

    @YK- is zeker door Mabel Wissen Smiths geupdated dat wpsprookje, door de directe injectie onstaat er fiijnstof, ook bij benzinemotorren

    Login om te reageren
  28. Citrofiel zegt

    27 september 2007 om 16:25

    Behalve dat het geen totale FSI-motoren moeten worden, vind ik het een goed idee. Ze moeten toch wat. Beter de benzinemotoren verbeteren dan Ferrari diesels of hybrides of zo! Toch?

    Login om te reageren
  29. Tom de Bruin zegt

    27 september 2007 om 16:31

    Beter goed gejat dan zelf slecht bedacht

    Login om te reageren
  30. Markus zegt

    27 september 2007 om 16:49

    Nog een vraag, van een leek op dit gebied (ikzelf): als directe injectie op alle vlakken beter is waarom zou het dan jammer zijn dat Ferrari er gebruik van moet gaan maken? En waarom hebben ze dat dan al niet veel eerder gedaan?

    Login om te reageren
  31. Nick zegt

    27 september 2007 om 18:01

    Zover ik weet is de techniek achter FSI gepatenteerd door Audi Ingolstadt AG, en produceert Bosch het alleen maar.

    Op dezelfde manier zoals JTS technologie eigendom van Fiat is.

    Login om te reageren
  32. Nick zegt

    27 september 2007 om 18:09

    Zo nu kennen ze iets bij Ferrari waar Lamborghini al jaren ervaring mee heeft!

    Koppel!

    Login om te reageren
  33. Citrofiel zegt

    27 september 2007 om 18:10

    @ Nick; “waar Lamborghini al jaren ervaring mee heeft”
    Correctie: Lamborghini moet Audi zijn….. :| ;)

    Login om te reageren
  34. Rick S. zegt

    27 september 2007 om 22:14

    Dit injectie systeem is uitgevonden door Audi en niet door Bosch. Bosch heeft geholpen maar het idee was van Audi zelf. Dat Ferrari dit dus nu ook gaat toepassen is een direct compliment voor Audi, chapeau!

    Audi: Vorschprung Durch Technik.

    Login om te reageren
  35. Rick S. zegt

    27 september 2007 om 22:18

    @ Citrofiel

    Ja wat is uw punt? Wat rijdt u als ik het vragen mag? Een ‘mooie’ picasso, of een nog ‘mooiere’ c6 ;) .

    Login om te reageren
  36. Citrofiel zegt

    27 september 2007 om 22:24

    @ Rick S. (nog een Rick?!); Ik zou willen dat ik C6 reed… Mijn punt is slechts: Ik wilde ermee aangeven dat Lamborghini niet de uitvinder is, maar het ‘fantastische’ Audi, en dat Lamborghini slechts een Audi met Italiaans design is. Niet dat ik er iets tegen heb, ik vind het nog steeds mooie auto’s, maar het is jammer… Nick deed het zo lijken alsof Lamborghini fantastisch is en inventief en zo, terwijl het eigenlijk van een ander merk komt. Dat vind ik gewoon flauwe argumenten.

    Login om te reageren
  37. Citrofiel zegt

    27 september 2007 om 22:25

    @ Rick S.; Trouwens, op Autoblog mag je anderen gewoon aanspreken met ‘je’. ‘U’ klinkt zo stijfjes…

    Login om te reageren
  38. Pannekoek zegt

    27 september 2007 om 23:40

    @ Citrofiel

    Ja? Dat zie ik hier anders niet staan:

    http://www.autoblog.nl/huisregels

    ;)

    Login om te reageren
  39. Pannekoek zegt

    27 september 2007 om 23:44

    @ Risk S.

    Frederick William Lanchester joined the Forward Gas Engine Company
    One of the first commercial gasoline injection systems was a mechanical system developed by Bosch and introduced in 1955 on the Mercedes-Benz 300SL.

    The first direct injection system was developed by Bosch,

    Login om te reageren
  40. Rick dos zegt

    27 september 2007 om 23:45

    Dus dan wordt het, 599 GTB Fiorano FSI….

    Login om te reageren
  41. Pannekoek zegt

    27 september 2007 om 23:47

    En de nieuwe Enzo een TFSI mischien? ;)

    Login om te reageren
  42. Rick dos zegt

    27 september 2007 om 23:53

    En een 430 TDI voor de kleinere beurs…. ;)

    Login om te reageren
  43. Jos Kielman zegt

    29 september 2007 om 21:51

    Vreemd dat als er een auto wordt gebouwd die het meeste vermogen lees pk s heeft.Er een motor wordt ingebouwd uit de vag stal.Ik heb het hier over de Bugatti Veyron.Tiff Neele,Jeremy Clarkson en anderepresentators die toch wel wat gewend zijn waren behoorlijk onder de indruk van de acceleratie van deze auto. Ondanks dat vw niet aan formule racing doet leveren ze toch behoorlijke techniek.

    Login om te reageren
  44. Nick zegt

    30 september 2007 om 15:26

    @Citrofiel: Ja, FSI is uitgevonden door Audi.

    Maar terug in 1963 toen de 350 GTV werd onthult zat Enzo Ferrari toch met een brok in z’n keel, zoveel koppel en z’n Ferrari’s hadden het koppel van een grasmaaier.

    Login om te reageren
  45. Nick zegt

    30 september 2007 om 15:40

    @Pannekoek: Dat is het oeroude fuel direct injection systeem.

    En die was niet uitgevonden door Bosch, maar door … Porsche én BMW!
    Deze werd gebruikt in langeafstandsbommenwerpers in de Tweede Wereldoorlog.

    FSI (en volgens mij ook JTS) werkt ook nog eens met een werveling en ik geloof ook een pulsspray, wat meestal bij alleen diesel motoren (voornamelijk VAG TDI) of MPI injectie werd gebruikt.

    Op die manier heb je niet alleen een snelle cilindervulling maar ook een goede cilindervulling én dan vooral ook betere emissie én een hoger koppel.

    Dat is wel andere koek vergeleken met GDi, ProCo, enz.

    Login om te reageren
  46. Jareth zegt

    29 januari 2008 om 11:14

    @ pannekoek :

    FSI is heel anders dan die oude “Gullwing” injectie. Hier wordt het er niet ingespoten maar onder druk verneveld. Dit zorgt voor een betere en gelijkmatige ontbranding. En dat resulteert zich weer in betere waarden PK/NM verhoudingen. etc etc. Maar dat stukje geschiedenis was wel leuk om te lezen.

    Login om te reageren
  47. Incognito zegt

    29 januari 2008 om 11:19

    Waar blijft Wo0ody met een technisch hoogstaand verhaal waarna iedereen alleen maar knikt?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North