• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari twijfelt nog tussen V8 en V12 voor Enzo opvolger

Auteur: Dennis, gepost 29 november 2007 om 10:08 – 46 Reacties

Ferrari Enzo Novitec

Hoewel je je nog prima kunt vertonen in een kanariegele Ferrari Enzo, wordt er al een poosje hard gewerkt aan een opvolger, maar daar moeten we nog wel tot 2012 op wachten. Ferrari heeft dus nog even de tijd, maar is er nog steeds niet uit wat voor type motor voor de opvolger zal worden gebruikt. Geruchten spraken eerder al van een V8 met twee turbo’s, goed voor 900 pk, maar een definitief besluit daarover is nog niet genomen.

Momenteel lopen er twee ontwikkeltrajecten naast elkaar: één voor de dubbel geblazen V8 en één voor de V12. Beiden mogelijkheden worden dus serieus onderzocht, zodat op een gegeven moment een weloverwogen besluit kan worden genomen. Technisch directeur Roberto Fedeli heeft dit inmiddels bevestigd en benadrukt daarbij dat Ferrari niet langer mee doet aan de “pk-oorlog”. Het draait namelijk niet enkel om vermogen. Veel belangrijker is de gewicht-vermogensverhouding en een kilo’s lichtere V8 kan dan een goed middel zijn om gewicht te besparen zonder afbreuk te doen aan de verhouding tussen vermogen en gewicht. (via: autoweek.com)

Ook interessant!

  • Identieke Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
    Identiek gekleurde Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
  • goedkoopste Ferrari Marktplaats
    Dit is de goedkoopste Ferrari van Marktplaats
  • Gespot - Nog meer plaatjes van de gecrashte Enzo
  • Video: Ferrari V12 klinkt hemels!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

enzo, Ferrari

Vorig bericht: « BMW 1-serie ACS1 door AC Schnitzer
Volgend bericht: Honda’s Hybride »

Lees Interacties

Reacties

  1. RenesisHP zegt

    29 november 2007 om 10:18

    Als je ziet dat een F430 niet eens zo gek veel langzamer is, dan is het helemaal niet zo’n gek idee. Toch ook wel een beetje jammer van de V12’s, want dat zijn toch echt heerlijke blokken.

    Login om te reageren
  2. Kevski Style zegt

    29 november 2007 om 10:19

    Mijn voorspelling klopt dus aardig….

    Login om te reageren
  3. wimpie zegt

    29 november 2007 om 10:22

    van mij mag het de dubbel geblazen V8 worden! oude tijden herleven.

    Login om te reageren
  4. johnny zegt

    29 november 2007 om 10:27

    een turbo op een ferarri?!? zal dan wel niet zo mooi meer klinken denk ik. maar die v12 zijn heerlijk maar wel zwaarder.

    Login om te reageren
  5. Viper zegt

    29 november 2007 om 10:27

    Een dubbel geblazen V12….. ?

    Login om te reageren
  6. Jaapio zegt

    29 november 2007 om 10:35

    een turbo op een ferarri?!?

    Ja een turbo op een ferarri. Had de F40 ook al.

    Login om te reageren
  7. Mosh zegt

    29 november 2007 om 10:36

    @ Johnny

    Ferrari F40 heeft ook turbo’s!

    Login om te reageren
  8. Jeau zegt

    29 november 2007 om 10:41

    V8 it will be, Ferrari for the win.

    Login om te reageren
  9. Blackdrive zegt

    29 november 2007 om 10:59

    Viper snapt het ;-)

    Login om te reageren
  10. roel zegt

    29 november 2007 om 11:05

    Tuurlijk wordt het een 8cilinder.
    kijk maar naar de formule1 het wordt daarvan afgeleid.

    Login om te reageren
  11. Texter zegt

    29 november 2007 om 11:07

    Ik hoop wel dat het een geheel nieuw blok wordt, anders worden ze niet serieus genomen. 4.2 liter, BMW badge eraf gesloopt, paar turbo’s erop hehe.

    Login om te reageren
  12. RoelS zegt

    29 november 2007 om 11:25

    Een dubbel geblazen V8 met ±900 pk, en dan gaan roepen dat je niet meedoet aan de Pk-oorlog :?
    Rare jongens die Italianen…

    Login om te reageren
  13. marck zegt

    29 november 2007 om 11:40

    @ RoelS;Ze willen zogenaamd de trendzetter zijn om geen pk race te doen zodat hun 900 pk enzo ook eens bovenaan kan staan :P

    Login om te reageren
  14. Marc zegt

    29 november 2007 om 11:43

    Wellicht heeft Porsche nog wat geld in de spaarvarken om geld te doneren aan het weloverwogen onderzoek voor Ferrari.. met als resultaat uiteraard een dubbel geblazen V8 als uitkomst.. Duh..

    Login om te reageren
  15. Papa zegt

    29 november 2007 om 11:43

    beide versies leveren….

    een met dubbel-geblazen V8

    een met atmospherische V12

    2 autos met een totaal ander karakter!

    Login om te reageren
  16. rider zegt

    29 november 2007 om 11:46

    ferrari heeft grote ervaring met geblasen motoren. 288GTO, F40 zijn er al enkele en in italie zijn in het verleden al vaker kleine (belasting technisch voordelige motoren) van 2 liter gemaakt met turbo. dus zo raar is het niet van ferrari om weer een turbo te gaan gebruiken. ervaring zat.

    Login om te reageren
  17. Johan zegt

    29 november 2007 om 12:01

    hebben ze niet nog een paar 10 cilinder formule 1 blokken in de schappen liggen??

    Login om te reageren
  18. CasperH zegt

    29 november 2007 om 12:15

    @ rider; ik denk dat de technische knowhow van de modellen die jij net noemt om de één of andere reden niet echt relevant meer is…

    De techniek van toen en nu is echt niet meer te vergelijken hoor…

    Login om te reageren
  19. Rossi zegt

    29 november 2007 om 13:00

    @ johan

    Vast wel :P maar ook V8 versies die bijna net zoveel PK leveren en een stuk lichter zijn

    Login om te reageren
  20. Poekie Lauda zegt

    29 november 2007 om 13:19

    Ik denk dat ze voor een V8 gaan met twee turbo’s. De V8 is wat lichter dan een V12 en ze kunnen dan een duidelijke een link leggen met de F1, en daar houdt Ferrari wel van gezien de neus van de Enzo (om maar één van de vele dingen te noemen)

    Login om te reageren
  21. Emiel zegt

    29 november 2007 om 13:21

    Ferrari,
    Maak gewoon een hoogtoerige 900 pk sterke 3 liter V12 mét twee turbo’s!

    Login om te reageren
  22. Shrike zegt

    29 november 2007 om 13:22

    Wanneer staat de release gepland van deze Enzo opvolger?
    Wat dacht je van een quad turbo W16?
    Of wacht eens even… der is al zo’n auto ;)

    Login om te reageren
  23. Shrike zegt

    29 november 2007 om 13:27

    @mezelf
    2012 dus

    Login om te reageren
  24. CasperH zegt

    29 november 2007 om 14:00

    @ Poekie Lauda; je moet er wel twee turbo’s opschroeven, die wegen ook wat ;)

    Gewichtsverschil zal niet héél groot zijn denk ik.

    Login om te reageren
  25. thom zegt

    29 november 2007 om 14:03

    Doe mij maar een v12 zoals de FXX Evo 860 pk 10500 rpm. Een hoogtoerige v8 biturbo zoals f40 is ook dik maar dat hebben bijna alle supercars een V12 met dergelijke toeren en pk zonder turbo’s heb ik alleen nog gezien in Edo MC12 en FXX.

    Login om te reageren
  26. rider zegt

    29 november 2007 om 15:00

    thom tover jij er ineens 1000tpm bij? het is 866pk bij 9500tpm. de 800pk versie leverde dit vermogen bij 8500tpm en de nieuwe evoluzione versie leverd 866pk bij 9500tmp. het zijn allebei V12 motoren dus ik denk eerlijk gezegd dat ferrari voor deze V12 gaat. die leverd al bijna 900pk. dit zal ook wel de motor zijn waar ze het over hebben. de atmospherische V12. de biturbo V8 geloof ik niet direct. er zijn immers nog helemaal geen testauto’s met deze motor. de V12 heeft er al heel wat testkilometers op zitten en is al bewezen en robuusd.
    technische kennis heeft ferrari zat in huis om een biturbo weer te produceren maar ik geloof het niet dat ze die weg gaan bewandelen. waarom een v12 maken en die vervolgens steeds sterker maken en als testplatform gaan gebruiken? de enzo opvolger krijgt volgens mij de v12. pas diens opvolger zou dan misschien de beschikking krijgen over een dubbel geblazen v8.
    even terugkijkend in de geschiedenis leerd hetvolgende;
    de voorgangers van de f40 waren de 288gto en de 288 evoluzione. allebei een biturbo v8.288gto kwam als basis met dit blok. de evoluzione was een rijdend testplatform en de f40 kreeg uiteindelijk de productiemotor. zal bij de enzo net zo gaan.

    Login om te reageren
  27. Bol zegt

    29 november 2007 om 15:15

    Hmm zie de motor van de 430 Scud wel versierd met 2 turbo’s achterin die nieuwe liggen..

    Login om te reageren
  28. RenJie zegt

    29 november 2007 om 15:45

    # Emiel schrijft,
    29 November 2007 om 13:21

    Ferrari,
    Maak gewoon een hoogtoerige 900 pk sterke 3 liter V12 mét twee turbo’s!

    die F1 3.0 12cyl. blokken zijn gemaakt voor 1 wedstrijd, dus leveren het maximale, daarna is ie kapot zowat. Dus niet echt handig voor een straatauto:)

    @ Papa

    mee eens! :)

    Login om te reageren
  29. Frasker zegt

    29 november 2007 om 16:42

    De V12 heeft 1/3 meer cilinders als de V8. dus zou hij ook 1/3 meer PK moeten hebben als je dezelfde cilinderinhou etc. neemt. Dus dan zou de V12 1350PK moeten hebben! Dan zeg ik, geef mij die V12 maar!

    Login om te reageren
  30. Frasker zegt

    29 november 2007 om 16:43

    Dus ik wil de V12 mét turbo!

    Login om te reageren
  31. CSL zegt

    29 november 2007 om 16:49

    In een Supercar hoort gewoon een hoogtoerige V12, niet meer niets minder.
    Als ze daar 4kleine turbo’s aan toevoegen vind ik het niet erg.

    Login om te reageren
  32. AstonMartin zegt

    29 november 2007 om 17:27

    Tuurlijk wordt het een 8cilinder.
    kijk maar naar de formule1 het wordt daarvan afgeleid

    Right, met dubbele turbo.

    Login om te reageren
  33. Rick dos zegt

    29 november 2007 om 18:27

    “Technisch directeur Roberto Fedeli heeft dit inmiddels bevestigd en benadrukt daarbij dat Ferrari niet langer mee doet aan de “pk-oorlog”.”
    “Veel belangrijker is de gewicht-vermogensverhouding en een kilo’s lichtere V8 kan dan een goed middel zijn om gewicht te besparen zonder afbreuk te doen aan de verhouding tussen vermogen en gewicht.”

    Vind ik dit toch even wat belangrijkere nieuws! Gelukkig beginnen ze het eindelijk in te zien.

    Een V8 met dubbele turbo weten ze wel raad mee. Aangezien ze met zo´n motor mijn droomauto hebben gecreeerd. En toen was gewichtsreductie ook al belangrijk.

    Gaat Ferrari dan eindelijk weer de goede kant op?

    Login om te reageren
  34. RenJie zegt

    29 november 2007 om 18:37

    @AstonMartin

    wat is dat nou weer voor formulering?

    toen de 10 cilinder in de F1 zat, ging ferrari toch ook geen 10 cilinders bouwen :S

    Login om te reageren
  35. J. zegt

    29 november 2007 om 19:06

    @Renjie: AM quote Roel.

    Daarnaast is het lastig om af te leiden van een F1 auto, die motoren draaien 1000km en worden daarna weggegooid, met een straatauto zul je er veel meer op willen zetten.

    Daar komt nog bij dat zo’n motor 200+ liter benzine verbruikt tijdens één wedstrijd, dat wil je ook niet in je straat auto.

    Kortom, je zult aan verbruik/emissie/duurzaamheid moeten gaan werken, en daarnaast ook nog turbo’s moeten monteren, nee ik denk niet dat F1 een rol speelt in de motorenkeuze van Ferrari.

    Login om te reageren
  36. Gerben zegt

    29 november 2007 om 19:25

    Ferrari doet al jaren niet mee aan een pk oorlog mensen.
    Ze nemen gewoon het beste compromis tussen kracht, handling, uiterlijk.

    Ga de geschiedenis er maar op na. Ferrari staat nooi in het top-lijstje met wagens met de meeste pk’s, maar ze zorgen er wel voor dat ze als snelste over een circuit boenderen.

    Login om te reageren
  37. Graaf Herry zegt

    29 november 2007 om 21:32

    V12 dat is toch niet moeilijk.

    Login om te reageren
  38. dekster zegt

    29 november 2007 om 21:57

    5.7liter v12 met 720pk en een mooie koets is toch meer dan genoeg voor een Enzo opvolger? ;)

    Login om te reageren
  39. Emiel zegt

    30 november 2007 om 11:48

    @RenJie,
    IK had het niet over een Formule 1 motorblok ;)

    Ferrari moet aan die emissie-eisen voldoen. Daarom lijkt mij een klein blok mét turbo’s reëler dan een groot blok zonder. Bovendien klinkt een V12 lekkerder dan een V8, dus is de keuze vrij snel gemaakt… maar dit is slechts mijn mening.

    Ik denk dat Ferrari wel andere gedachtes zal hebben…

    Login om te reageren
  40. Kas zegt

    30 november 2007 om 11:56

    @ Johnny en Jaapio

    Sinds wanneer schrijven we het als ferarri?

    Login om te reageren
  41. GoldenSample zegt

    30 november 2007 om 14:34

    @dekster, nee niet als een kleinere en goedkopere sportwagen (iets van porsche ofzo) tegen die tijd dat vermogen ook al levert met een kleiner blok in een lichtere auto.

    Login om te reageren
  42. Aniator zegt

    30 november 2007 om 21:55

    heeft niemand er moeite mee dat deze auto, die de 60ste verjaardag van Ferrari moest vieren, 5 jaar te vroeg was. En dus ook deze opvolger, die neem ik aan dus de 70ste moet vieren. Ferrari, volgens wiki, is begonnen in 1947.
    Het voelt allemaal veel te commercieel aan, en te weinig autopassie. Ze willen deze modellen sneller uitbrengen ivm de publiciteit ipv met de historie, zo als het zou moeten zijn…

    Login om te reageren
  43. Ferraristi zegt

    3 december 2007 om 11:18

    En nu plots wil Ferrari een 1000 kilo auto gaan brengen.. yess
    nou dat zal moeilijk worden dunkt me.
    want hoe meer carbon, kevlar en aluminium er tegenwoordig gebruikt wordt hoe zwaarder de auto’s gaan wegen (?)
    ook porsches en bmw’s worden zwaarder en zwaarder en zwaarder.
    een V12 of V8 is mij om het even, de uitdaging ligt idd bij die magische 1000 kilo.

    het is mijn mening dat een echte sportauto nou eenmaal zeer weinig weegt.
    F40 rulez dus nog steeds met 1230 kilo..
    overigens petje af voor de nieuwe Porsche GT2 want die komt tot op 1 seconde bij het ronderecord van de Carrera GT.
    En daar kan Ferrari eens goed over nadenken.

    Login om te reageren
  44. rider zegt

    6 december 2007 om 16:24

    leuk geschreven ferraristi maar ferrari heeft zelf ook al bewezen dat ze sneller worden. kijk maar eens naar de vergelijking enzo en 430scuderia. gaan net zo snel over een circuit. net zoals porsche dus met hun carrera gt en de gt 2.
    ferrari zal idd weer zoiets uit gaan brengen als destijds met de f40. ze zullen echter niet gelijk bij die geoogde 1000kg uitkomen. daar is veel tijd voor nodig om dat doel te bereiken. even op een rijtje;
    f40=1230kg/478pk=389pk/ton
    f50=1260kg/521pk=413pk/ton
    enzo=1350kg/660pk=489pk/ton
    f60(?)=1200kg(?)/900pk=750pk/ton
    ????f70=1000kg/900pk????=900pk/ton
    dan kom je dus al akelig dicht in de buurd van een formule 1 auto. (600kg/750pk)=1250pk/ton.
    Elke fabrikant zal proberen de grenzen steeds verder te verschuiven. En wel steeds verder richting formule 1.

    Login om te reageren
  45. Ferraristi zegt

    7 december 2007 om 22:21

    1000 kilo en 900 pk lijkt me een onhaalbaar iets voor een straatauto, maar zeg nooit nooit.
    Wat erg knap is dat de ‘sport’ auto’s tegenwoordig steeds zwaarder worden, maar de rondetijden steeds scherper.
    En niet met een paar tienden, nee gewoon dikke 4 of 8 seconden eraf in vergelijk met het vorige model. Porsche flikt het keer op keer, met een 911 die al 400 jaar hetzelfde model is.
    de 430 Scud rijdt idd net zo snel het circuit rond als de Enzo.
    de F1 electronica is hier flink van toepassing.

    Maar toch: geef mij maar een 1200 kilo auto ipv een 1580 kilo geval met F1 techniek.
    beetje purisme kan geen kwaad.
    de 430 Scud is weer een topper!

    Login om te reageren
  46. Frasker (Maserati MC12) zegt

    19 januari 2008 om 12:05

    @ Ferraristi
    Wat dacht je dan van de Barabus TKR, dat is toch ook een straatauto en de PK kilo verhouding is zelfs meer als 1PK/KG.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North