Ferrari mag niet klagen als het gaat om de verkoop van 2020. Natuurlijk kreeg het bedrijf een klap te verwerken, maar de schade valt mee.
Peperduur speelgoed verkopen in tijden van crisis. Ga er maar aanstaan. Voor merken als Aston Martin en Bentley is dit inderdaad een bittere pil, maar bij Ferrari hebben ze er weinig last van. Het merk met het stijgende paardje heeft een bepaalde aantrekkingskracht dat zich door een crisis weet heen te slaan. Zo verliep de verkoop voor Ferrari in 2020.
De Italiaanse autofabrikant heeft een tik van -10% te verwerken. Dat valt zoals gezegd wel mee. Zeker als je beseft dat Ferrari vorig jaar de fabriek noodgedwongen voor 7 weken heeft moeten sluiten. Dat is bijna twee maanden stilstaan en geen auto’s bouwen die naar klanten moeten. De wereldwijde verkoop kwam uit op 9.119 auto’s. Een daling van 1.012 verkopen in vergelijking met 2019.
De verkoop van de V8-modellen van Ferrari nam in 2020 met 10,3 procent af. De vraag naar V12-modellen nam met 9 procent af. Er zat geen vertraging in de overgangsperiode van de 488 naar de F8-familie. Ook leveringen van de Monza SP1 en SP2 verliepen zoals gepland. In 2020 werden er weer de nodige modellen aan de wereld gepresenteerd. De Portofino M, SF90 Spider en de 488 GT Modificata zagen vorig jaar het licht. 2020 was ook het jaar dat de eerste exemplaren van de Roma en de SF90 Stradale aan klanten werden geleverd.
Ferrari verkoop 2020 per regio
Ferrari gooit de regio verkopen altijd op een hoop, dus daar valt weinig interessants over te zeggen. De verkopen in de EMEA regio’s (Europe, Middle East & Africa) nam af met 2 procent. Amerika leverde 20 procent in en de grootste klappen vielen in China, Hong Kong en Taiwan met een daling van 45 procent in verkopen.
Foto: Roma via @- op Autojunk
Robert zegt
Ik denk dat menig volumemerk stikjaloers zou zijn met dit soort percentages. Maar ergens is het ook niet gek; recent waren er meerdere berichten dat de rijke wereldelite ondanks de corona-crisis tóch weer rijker geworden. Dat China dan zo terugvalt is volgens mij alleen maar omdat dit land heeft gedaan wat veel meer landen hadden moeten doen: de grenzen sluiten voor buitenlanders. Ook Australië en Nieuw-Zeeland hebben dit ondubbelzinnig aangetoond.
Beetje off-topic, maar wat is zo’n Roma toch een beauty. En dat terwijl ik eigenlijk helemaal niet zo’n fan ben van dit merk.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
is Ferrari niet het merk met de grootste marge per verkochte auto?
mashell zegt
Haha, Grenzen sluiten is nooit een goed idee. Australië en Nieuw Zeeland hebben het juist helemaal verkeerd aangepakt. Door een absurd strenge lockdown terwijl er amper gevallen waren hebben ze zich weliswaar corona vrij kunnen maken maar met een enorme prijs en de consequentie dat ze nog jaren lang compleet van de rest van de wereld moeten afsluiten. Want met elk vliegtuig kan en zal er corona binnenkomen.
Robert zegt
@mashell: het enige wat in Australië en Nieuw-Zeeland nu nog écht te lijden heeft onder de maatregelen, is de toerismesector; de instroom vanuit het buitenland is volledig opgedroogd en het zakelijk verkeer is aan bizar strenge regels gebonden (zie o.a. de quarantaine rondom deelnemers en staf van de Australian Open). Maar verder… mensen mogen weer samenkomen, sporten, uitgaan, feest vieren, etc.
Ik zou er direct voor tekenen.
mashell zegt
En als er een geval ontdekt wordt gaat de boel er meteen weer tot het extreme op slot, ze schieten nogal snel in paniek daar door hun beleid helemaal geen corona te accepteren en dat is doodeng. Corona gaat nooit meer weg en dat betekent dat die eilandstaten nog lange tijd slechts schijnvrijheid kennen. Hier kunnen we als straks eindelijk de 60plussers ingeënt zijn de boel gewoon weer opengooien en duurzaam in vrijheid leven.
Johanneke zegt
Ik zag laatst de video van Doug Demuro over de Roma. En moet hem gelijk geven, qua uiterlijk, het lijkt niet echt Ferrari. Ding is niet lelijk ofzo, al heb ik mooiere auto’s gezien. Misschien als ie rood zou zijn dat hel al meer zou lijken, maar nu.. zelfs de hatchbacks vind ik er meer Ferrari like uit zien.
mashell zegt
Waarom vorm je niet je eigen mening? Deze Roma lijkt sterk op de 365 GTB/4 en is daarmee naar mijn mening heel wat meer een echte Ferrari dan een F8 Tributo. Een echte Ferrari moet namelijk niet alleen snel zijn maar ook bloedmooi.
Turbo S zegt
En dat is de Roma niet. Schuin van voor ziet ie er niet uit. De Tributo trouwens wel.
On topic beetje logisch dat Ferrari nog genoeg auto’s verkoopt. Het volk wat hiervoor nieuw in de markt is, hebben privé niet zo’n zware dobber aan corona.
s2000vtec zegt
Smaken verschillen zaadschieter. Je mening geven is prima maar opdringen….
petroldrinker zegt
Tja, het merk wat bij de meeste als eerste opkomt als je noemt sportauto of supercar is toch wel een ferrari…
pindakoning zegt
Maar vindt Ferrari zelf ook dat het meevalt of is dat een mening? Bijna 10% vind ik aanzienlijk, maar in lijn met de impact van de gebeurtenissen. Maar meevallen vind ik het niet
Joost zegt
Was het niet zo dat Rolls Royce tijdens de kredietcrisis meer verkocht dan ooit tevoren? En de klappen vielen in het segment eronder (Jaguar, mb s-klasse etc)?
Met 7 weken dicht vind ik de daling nog meevallen.