
Fiat’s feestnummer, de kleine 500, is in Europa een grote hit (of hype, de tijd zal het leren) en wordt door velen gekust en gekroond. Maar de Amerikanen krijgen ‘m niet. De reden dat het compacte karretje een Europese aangelegenheid blijft, ligt niet zozeer aan het feit dat de gemiddelde Amerikaan er waarschijnlijk toch niet in past, maar omdat Fiat in de Verenigde Staten geen dealernetwerk heeft.
Moederbedrijf Fiat heeft plannen om Alfa Romeo in de VS te herintroduceren, maar om dan ook meteen Fiat modellen naast de Alfa Romeo’s neer te zetten zou niet zo handig zijn. Niet omdat Fiat niet trots is op de 500, maar het zou teveel afleiden van de herintroductie van Alfa Romeo.
Nadat Smart als eerste micro-auto op het Amerikaanse continent is geland, zou de Fiat 500 de volgende kandidaat kunnen zijn, maar daar is Fiat momenteel dus nog even niet mee bezig. De focus ligt in de VS toch vooral bij Alfa (via autobloggreen).





Stop je er toch een Alfa logo op?
Duuuh niet. Amerikanen zijn niet geïnteresseert in superkleine bakjes. Als ’t maar groot is. Algemene Amerikaanse mentaliteit. MAW: er is er daar geen markt voor. China daarentegen… snobisme puilt er daar uit. Daar wíllen ze juist de snobste schattigste en trendste bakjes.
@wapz, eerst dacht ik even wat zeg je nou, maar inderdaad waarom niet, die Amerikanen weten toch niks van historie en cultuur af.
Een gat in de markt voor een hippe dealer in de West Coast.
Lekker grijs importeren en dan voor veel doorverkopen.
@Apache .. niet juist … er is wel een markt voor een hippe kleine auto in de VS.
@ Bob
Oh ja? Mss door Al Gore en George Clooney: “Let’s all drive hybrid cars and minicars to save our beloved planet!! Hooray people! come on people: the planet is dying!!!
of zo…
mss is er een andere reden?
die auto is zo klein ze zijn bang dat ze die 500 als een hamburger xxl zien :P
Wel goed eigenlijk, nu blijven er meer over om aan de Europese vraag te voldoen.
@ Apache
Laatst was er een stukje op het journaal. Ze hadden een introductie van de Smark in New York. Bijna iedereen vond het ding helemaal te gek.
Jammer, het zou een leuke manier zijn om de Amerikanen een stukje Europese automobiele historie voor te schotelen, voor zover er historie in dit dingetje zit. Maar het is ook weer wel te begrijpen, Alfa is belangrijker op de langere termijn dan dit ene Fiatmodel, en bouwen ook grotere auto’s, dus hebben grotere winstmarges.
@Sjon
Precies! En alle merken daar worden toch verwisseld van naam. En het is toch 1 pot nat!
Een kort door de bocht genomen journalistenconclusie van een politiek slim statement van een Fiat salesbaas.
Ga er maar eerder van uit dat als USA de Cinque wil hebben, dat de USA die ook zal krijgen…………
Ja, ja. Maar zonder dealer netwerk weet het Fiat concern wel een groot deel van die 500 Alfa 8C’s aan die Amerikanen te slijten.
Waarschijnlijk is het zo dat de dollarkoers zo slecht is dat samen met de importheffingen de 500 gewoon ontzettend duur zou worden in de US.
Gemiste kans voor de Amerikanen. Ze komen er nog wel achter het zal een paar jaartjes duren voordat ze ook de juiste smaak pupillen ontwikkeld hebben. Fiat 500 het leukste en beste autootje van deze eeuw. Fiat ga zo door hou het exclusief en je zult zien dat ze over enkele jaren een gods vermogen over hebben om dit bakkie in bezit te krijgen.
If the MINI can make it theeeeeeeere… you can make it……anywheeeeeeeere! It´s up to you New York, New Yoooooooooooorrrrrrrrrrrk!
Thank you very much! I´ll take a five minute break and be right back! ;)
Ik blijf het een lelijk ding vinden. Net als de Mini. Verneuk klasiekers toch niet!
Alfa Romeo wordt via de Maserati dealers verkocht,dat heb ik meerdere keren gelezen. Dat gaat met Fiats net iets te ver,dat verschil is gewoon te groot. Maar als ze ‘m echt willen komt ie toch wel!
@Rick dos
hahahahaha
Ladies and gentlemen, Rick dos has left the building….
@apache
Ondanks dat voor Nederlandse begrippen de benzine nog heel goedkoop is, begint het voor veel Amerikanen aantrekkelijk te worden om kleinere autos te kopen die zuiniger zijn. Die omslag is langzamerhand begonnen vooral bij mensen die binnen de steden woon-werk verkeer hebben.
Er rijden behoorlijk veel Mini’s hier rond en niet iedereen wil een Prius of hybrid rijden. Daarnaast is de nieuwprijs voor een Hybrid zo veel meer dat je het er nooit je geld uithaald … de mensen die een Prius rijden doen dat hier omdat ze echte ‘greenies’ zijn meestal. Helaas is diesel nog niet overal verkrijgbaar anders had ik al een van de nieuwere diesel motoren geimporteerd en in mijn Range Rover laten inbouwen. Voorlopig moet ik het nog met de V8 doen.
wacht maar af lieve mensen .. in tegenstelling tot wat denkt wacht fiat gewoon tot de 2 cyl. is uit ontwikkeld .. en dan bestormen ze de usa markt.
Beetje vreemd eigenlijk dat er in verband met de 500 over Hype gesproken wordt maar als er minstens zoveel lawaai wordt gemaakt door pr-afdelingen van Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Nissan, etc… niemand moeilijk doet…. Zullen we afspreken dat we het woord Hype verder laten zitten of gaan we het consequent gebruiken voor iedere auto die net zo fanatiek gepusht wordt?
Maandag even in de 500 gezeten en op een groot aantal vlakken is die auto totaal anders (lees beter) dan de concurrentie (in hetzelfde formaat, niet zozeer prijs). Dan is het toch eigenlijk alleen maar logisch dat er enthousiast over geschreven wordt? Kijk eens naar het aantal artikelen (en de toon daarvan) over de Porsche GT2 of de Panamera…. als we het over “hypen” willen hebben….
ik kom regelmatig in amerika en er is wel degelijk een markt voor kleine auto’s daar, ik hoor steeds meer mensen daar klagen dat de auto’s te groot zijn voor de stad en teveel verbruiken, vooral in new york en de steden aan de west-coast zien ze de 500 wel zitten denk ik…
Gesteund door ‘Luigi’ uit de film Cars zou het nog best wat kunnen worden daar…
en terecht, ik mag er niet aan denken wat ze er mee op de SEMA zouden doen :o
Als ik Fiat was, dan zou ik speciaal voor de 500 verkooppunten in de grote Amerikaanse steden in het leven roepen. De rest van de Fiats mogen dan thuisblijven en met de 500 kan je dan een stedelijk, jong en trendy publiek bedienen. Hoewel ik wel vermoed dat die 500 wat aan de dure kant zal zijn met de huidige dollarkoers.
@DAT
LOL! :)
I´m baaahaaack! ;)
Laat die kleine shit lekker in Europa,ik moet er niet aan denken een crash
mee te maken tussen 2 eighteen wheelers terwijl ik in een 500 zit!!
En laat ook Alfa maar zitten !! Anders gaat mijn favourite vakantieland wel heel erg lijken op elke suffige stad hier in NL lijken! :(
@Rob
http://www.youtube.com/watch?v=nr5nRHV5Z9E
Ik zit liever in een nieuwe 500 dan een ouwe Mustang als het op veiligheid aankomt. En tussen twee 18-wheelers heb je denk ik sowieso niet zoveel kans :)
@ wOoOdy .. bij de 500 is het een hype ..
bij de M3 waren het vooral subtiel geregiseerde spyshot en zogenaamde lekken en geruchten ..
dus openlijk een reclame campagne voeren is een hype ..
en doe je het op een slinkse en achterbakse methode .. dan krijg je een respectabel en overgewaardeert product ..
het is maar net welke doelgroep je wilt aanspreken ..
@Floris,
Exactly, hoe zat het ook alweer met die oude amerikaanse auto’s? Unsafe at any speed?
@Floris: Ja dat filmpje ken ik ook maar voor mijn gevoel zit ik toch liever in de Mustang en niet alleen omdat het een mooiere dood is ! :)
@Lincoln: het gaat mij om alle artikeltjes, reacties en geobsedeerde “fans”….. bij de BMW’s, MB’s, Porsche’s, Audi’s etc….. daar vinden de mensen het doodnormaal en heeft niemand het over een hype….. en nu het een leuke kleine en voor veel mensen bereikbare auto betreft is het opeens een hype? Beetje hypocriet…..nietwaar?
@Rob,
Voor je gevoel? Tsja, ik voel liever helemaal niet hoe ik opgevouwen in een amerikaan zit als ik net door een zwalkende Escalade de greppel in geduwd ben…ofzo :)
Maar goed, objectief gezien heb je dus geen gelijk, maar als jij een bepaalde schijnveiligheid prefereert, be my guest.