• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje

Auteur: machielvdd, gepost 2 juli 2021 om 18:02 – 37 Reacties

Het is een knap staaltje ‘latte fuori’, oftewel uitmelken, wat Fiat met de 500 doet.

Hij valt niet op, maar er is toch echt een compleet nieuwe Fiat 500. Dat betekent niet dat de oude Fiat 500 met pensioen gaat, alhoewel dat helemaal geen gekke gedachte zou zijn. Die is namelijk al 14 jaar oud en dan hebben de meeste auto’s de pensioengerechtigde leeftijd wel bereikt.

Zo niet de Fiat 500. Deze wordt nog steeds geleverd als het non-elektrische alternatief voor de nieuwe 500e. Dat niet alleen, er worden ook nog nieuwe varianten geïntroduceerd. Gisteren bijvoorbeeld nog, toen Fiat naast de 500X Yachting ook een Fiat 500C Yachting introduceerde.

Nu is er wéér een nieuwe versie van de Fiat 500, of beter gezegd van de Abarth 500. Want niet alleen de Fiat 500 wordt uitgemolken, de Abarth 500 wordt op zijn beurt ook weer uitgemolken tot en met. De nieuwste special edition is deze Abarth 695 Esseesse.

  • Abarth 695 Esseesse
  • Abarth 695 Esseesse
  • Abarth 695 Esseesse
  • Abarth 695 Esseesse

Je denkt misschien: was die er niet al…? Nee, je vergist je, maar dat nemen we je absoluut niet kwalijk. Er waren al wel een Abarth 595 Esseesse en een Abarth 695, maar een Abarth 695 Esseesse is toch echt nieuw. Esseesse is overigens gewoon de onnodig lange schrijfwijze van ‘SS’, maar ja, daar kleven bepaalde associaties aan. Dat dit een zwarte auto is met witte striping helpt ook niet mee.

Enfin, laten we ons even op de cijfers richten. De vierpitter van de Abarth 695 Esseesse levert 180 pk en 250 Nm aan koppel. Precies net zo veel als de eerdere 695’s en de 595 Competizione. Tot zover niets nieuws dus. Wat is er dan wel nieuw? De Esseesse weegt 10 kg minder dan de 595 Competizione. Dit is onder meer te danken aan een nieuwe aluminium motorkap, die te herkennen is aan de twee bubbels.

De meest opvallende feature van de Esseesse is op het dak te vinden. Daar zien we namelijk een flinke spoiler. Deze is in verschillende hoeken in te stellen, van 0 tot 60 graden. Nieuw is deze spoiler alleen niet, want die zagen we ook al op de 695 70° Anniversario, weer een ander speciaaltje. De 695 Esseesse is dus vooral een combinatie van bestaande onderdelen. Het enige nieuwe onderdeel is eigenlijk de motorkap.

Mede dankzij de grote spoiler is de 695 Esseesse in staat een topsnelheid van 225 km/u te halen. De sprint naar de 100 is in 6,7 seconden gepiept. Daarmee is de 695 Esseesse niet de snelste Abarth ooit, maar wel de snelste die je op dit moment kunt krijgen. Zolang de voorraad strekt, want het is natuurlijk wel een limited edition.

Echt zeldzaam is de Abarth 695 Esseesse trouwens niet, met een oplage van 1.390 stuks. En het feit dat er al een berg special editions aan vooraf gingen maakt de auto er ook niet specialer op. Dat neemt niet weg dat je diep in de buidel moet tasten. Je bent in Nederland €43.265 kwijt voor een 695 Esseesse.

Ook interessant!

  • Koop de Abarth 500 met Novitec spul van een Autobloglezer
  • Abarth F595 heeft een Formule 4 motor
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

500, 695, abarth, esseesse, Fiat

Vorig bericht: « Dit kun je verwachten van de allerlaatste Aventador
Volgend bericht: Lamborghini komt met moderne (en hybride) Countach! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Instyle zegt

    2 juli 2021 om 18:04

    Heb nog zo gezegd: ‘Geen bommetje’…
    https://www.youtube.com/watch?v=tvU__WAZgbk

    Ook 500 wordt net als Mini uitgemolken.

    Login om te reageren
  2. supertjeduc zegt

    2 juli 2021 om 18:48

    Vind de witte streep op de zwarte geen succes
    Heb pas de rode streep op mijn grijze abarth eraf gehaald , had ik eerder moeten doen
    Voor de rest is deze uitvoering het zelfde als mijn 10 jaar ouwe ( mijne was inclusief aanpassingen wel een stuk goedkoper)
    Behalve de spoiler en de binnen frutsels

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      2 juli 2021 om 21:36

      @supertjeduc: 10 jaar geleden had de 500 nog geen Garrett-turbo, dikke 305mm Brembo’s, Koni FSD’s, sperdiff en Akrapovic-uitlaat. Dit rijdt echt zó anders dan een vroege Abarth.

      Login om te reageren
      • supertjeduc zegt

        2 juli 2021 om 22:01

        @veloce: ik had de eerste Akra in Nederland onder een abarth
        Heb de betere koni sport
        Zelfde garrett turbo maar met een veel efficiënter forge intercooler
        20 pk meer als deze nieuwe
        En niet van de kruiwagen wieltjes maar 18 inch OZ 😁

        Login om te reageren
  3. anthwan zegt

    2 juli 2021 om 19:19

    En nog steeds die zelfde oude versnellingsbak met maar 5 verzetten, ga eens met de tijd mee ‘Fiasco’

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      2 juli 2021 om 21:34

      @anthwan: heel simpel, er is geen plek voor een 6-bak

      Login om te reageren
      • fromtheg zegt

        3 juli 2021 om 00:23

        @veloce: ik rijd met een zesbak 500 hybrid

        Login om te reageren
        • veloce zegt

          3 juli 2021 om 11:12

          @fromtheg: precies, daar zit namelijk geen 1.4 Turbo in. ;-)

          Login om te reageren
          • HZW zegt

            6 juli 2021 om 13:47

            Precies, en daarom past er bij zo’n 3 cilinder wel een 6-bak naast.
            Hoe lang we nog ICE Abarth’s kunnen kopen is ook afwachten.
            En/of er nog geheel nieuwe Abarth’s gaan komen met nieuwe GSE-Firefly motoren, is ook nog maar de vraag.
            Deze 695 EsseEsse geeft als je het mijn vraagt, daar al antwoord op, nog steeds de oude T-Jet motor.
            Dit was een mogelijkheid om er bv een 1.3/1.5 liter GSE-Firefly turbo motor met of zonder 48v Mild hybrid systeem in te hangen, maar dat hebben ze niet gedaan, wat mijn inziens boekdelen spreekt.

            Abarth zou al werken aan een 595e op basis van de 500e.

            Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    2 juli 2021 om 19:51

    Erg gaaf ding, maar wat een geld. Dan toch maar een mooie gebruikte op de kop tikken.

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    2 juli 2021 om 20:07

    Ja, volgens mijn is die prijs aan het eind wat een “595” EsseEsse kost in Nederland, en zal deze nog iets meer gaan kosten.
    Het is wel leuk om te zien hoe bestaande Abarth 695 70°Anniversario delen op andere modellen toegepast worden.
    De bodykit spatbord randen en side skirt zijn bestelbaar op de 595 Competizione, en de verstelbare dakspoiler op deze 695 EsseEsse.
    Zij stikkers op de Abarth is niet mijn ding, die heb ik er niet op zitten, zonder ziet het er echt beter uit, iets minder Dinky Toy effect.

    Login om te reageren
  6. bischero zegt

    2 juli 2021 om 20:24

    Liever dit uitgemolken bommetje dan het zoveelste saaie Duitse nep R’tje

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      3 juli 2021 om 13:53

      @bischero: precies dit dus

      Login om te reageren
  7. spidermann zegt

    2 juli 2021 om 20:41

    EUR 43K is wel ff zo’n NLG 100K.

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      2 juli 2021 om 21:28

      @spidermann: en ik heb t met alle plezier van de wereld voor mijn Esseesse op tafel gelegd.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        3 juli 2021 om 13:56

        @veloce: ahhhhh de esseesse, briljant

        Login om te reageren
    • amsterdam zegt

      2 juli 2021 om 23:38

      @spidermann: een biertje van 5 piek is ook 11 gulden

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      3 juli 2021 om 13:57

      @spidermann: boomer

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      4 juli 2021 om 07:34

      @spidermann: 83.772.782 Italiaanse lires.

      Login om te reageren
  8. sanderz28 zegt

    2 juli 2021 om 21:01

    Hoop geld voor een ford ka…

    Login om te reageren
  9. jmeverts zegt

    2 juli 2021 om 21:02

    Hier is echt geen mannenauto van te maken.

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      2 juli 2021 om 21:34

      @jmeverts: al eens in een Competizione of Esseesse gereden?

      Login om te reageren
      • krikke240z zegt

        3 juli 2021 om 00:48

        @veloce: Neen, dat laat ik aan mijn vriendin over.

        Login om te reageren
        • jeronimo81 zegt

          3 juli 2021 om 02:54

          @krikke240z: 😂😂😂😂 Volledig mee eens. Ga helemaal strike als ik mannen zie ‘patsen’ in een… Fiat 500. 🤔🤦🏻‍♂️😂😇

          Login om te reageren
          • boomhauwer zegt

            3 juli 2021 om 11:26

            @jeronimo81: als je er nog nooit mee gereden hebt, hou je beter je mening voor jezelf. Het zijn fantastische auto’s. Ze hebben zeker minpunten zoals het ontbreken van een 6de versnelling of geen cruise control maar dat zijn minpunten die te overkomen zijn. De 5 bak heeft lange verzetten en de motor heeft icm het lage gewicht van de wagen, koppel genoeg.

            Login om te reageren
            • jeronimo81 zegt

              3 juli 2021 om 15:48

              @boomhauwer: het toeval wil nu net dat mijn vrouw met eentje rijdt… 😂 🤐 Ikzelf rij met een Lotus Exige 380 CUP. Als je dan toch is in een mannenwagen wenst te rijden raad ik je aan dat is te proberen. Je mag me ook gerust volgen op @blue_beast_Lotus. 😉

              Login om te reageren
            • jeronimo81 zegt

              3 juli 2021 om 15:55

              @boomhauwer: het toeval wil dat m’n vrouw met een 500 Abarth rijdt… 😂 Zal je anders is een lift geven in m’n Lotus Exige 380 CUP. Dan weet je meteen hoe een mannenauto voelt. 😉💪🔥

              Login om te reageren
    • HZW zegt

      2 juli 2021 om 22:37

      Dan rij ik met alle plezier in mijn niet Mannenauto, 595 Turismo Serie-4 met 195 pk en floating discs Brembo’s, 1.5 Kg lichter per kant dan massive schijven.

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      3 juli 2021 om 14:02

      @jmeverts: haha, mooi is dat he, perspectief.

      De grijze Audi A3 en MB A klasse is in Italië bij uitstek een vrouwenauto, grappig dat half leaserijdend mannelijk Nederland in een vrouwenauto rijdt.

      Login om te reageren
  10. veloce zegt

    2 juli 2021 om 21:28

    Motorkap is ook niet nieuw, dit is namelijk gewoon de motorkap van de 695 Biposto. Alleen dan wel van alu i.p.v. carbon. En de de genoemde prijs is van de 595 Esseesse, van deze 695 is nog niks bekend.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      2 juli 2021 om 22:02

      De genoemde prijs is toch echt van de 695 Esseesse

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        2 juli 2021 om 22:35

        Volgens Autoweek.nl gaat het ook om de Prijs van de Abarth “595” EsseEsse 70th Anniversary.
        En is de prijs voor de 695 EsseEsse nog niet bekend.

        Login om te reageren
        • machielvdd zegt

          2 juli 2021 om 23:08

          “De Abarth 695 Esseesse staat na de zomer bij de Nederlandse Abarth-dealer vanaf € 43.265 inclusief btw, bpm en afleverkosten.” Aldus Abarth.

          Login om te reageren
  11. boomhauwer zegt

    3 juli 2021 om 11:30

    Ik hou van deze auto’s maar die prijzen zijn er echt over. Er zit werkelijk niets nieuws of innoverend aan..

    Login om te reageren
  12. bernoulli zegt

    3 juli 2021 om 11:46

    Jammer van de hoge zit. Verder blijft dit gewoon heel erg leuk.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      3 juli 2021 om 12:06

      Met Sabelt sportstoelen zit je zeker te hoog, met de in hoogte verstelbare normale sport stoelen valt het reuze mee in de laagste stand, ik ben 1.88 m.

      Login om te reageren
  13. HZW zegt

    6 juli 2021 om 13:49

    “If you don’t Own one – you’ll never Understand”.

    B.t.w. ik vind dit ook een beetje een soort van top of the range, afscheidsmodel.
    Het feit dat er echt niets nieuws aan te vinden is, anders dan bestaande onderdelen opnieuw toepassen, geeft mijn te denken dat er niet heel veel rek meer in zit bij dit model 595/695.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North