• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche wil groot of klein zijn, net hoe het uitkomt

Auteur: Dennis, gepost 27 november 2007 om 22:30 – 17 Reacties

Porsche 911 Turbo

Er zijn genoeg autofabrikanten die qua omvang een stuk groter zijn dan Porsche. Volkswagen is bijvoorbeeld een heel stuk groter, maar ondertussen is de Porsche rustig bezig om Volkswagen in te lijven. De sportwagenfabrikant kun je dus een grote jongen noemen, iets dat Porsche liever niet heeft als het om milieuregelgeving gaat.

Rond milieuvraagstukken wordt Porsche in de Verenigde Staten liever beschouwd als een kleine bouwer van exclusieve sportwagens. In de VS zouden de emissie-eisen voor fabrikanten van “low volume” exclusieve auto’s, weleens milder kunnen uitpakken. “Low volume” is gedefinieerd als minder dan 10.000 voertuigen per jaar. Porsche verkocht vorig jaar in de VS 34.227 voertuigen en komt dus niet in aanmerking voor een eventuele milde behandeling.

Porsche ziet dus liever dat de definitie voor “low volume” niet in absolute aantallen wordt uitgedrukt, maar als een percentage marktaandeel. Van “low volume” zou volgens de nieuwe definitie sprake zijn bij een marktaandeel van minder dan 0,4 procent. Dit jaar zou dat in absolute getallen neerkomen op 64.000 voertuigen.

Dit is niet alleen gunstig voor Porsche, want volgens Ford’s vice president Bruce Andrews, zou de gewijzigde norm het voor Ford gemakkelijker maken om Land Rover en Jaguar te verkopen. Natuurlijk is er ook weerstand tegen de alternatieve norm. Als gevolg van economische groei zou het maximale aantal voertuigen om onder de norm te blijven, weleens kunnen stijgen naar 100.000 voertuigen. Het is nog niet duidelijk of het ingediende wijzigingsvoorstel zal worden ingewilligd (via: autonews)

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nederlandse gelimiteerde Porsche 992 Special!

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche

Vorig bericht: « Fiat 500 niet voor de Amerikanen
Volgend bericht: Amerikaanse politie gaat je elektronica frituren »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick dos zegt

    27 november 2007 om 22:42

    “Als gevolg van economische zou”

    Economische wat?

    Login om te reageren
  2. Dennis zegt

    27 november 2007 om 22:47

    Groei Rick, groei… Economische groei… ;)

    Login om te reageren
  3. Bramzel zegt

    27 november 2007 om 22:48

    Waarom doen ze dat per merk? Dat moeten ze per auto doen. Ford krijgt die compensatie dus ook niet, terwijl dat op een auto als de Ford GT wel van toepassing zou zijn.

    Login om te reageren
  4. Armada zegt

    27 november 2007 om 22:54

    Economische groei in de VS?
    Dacht dat dat juist wat tegenviel?

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    27 november 2007 om 22:54

    @Dennis

    Oooooo groei! Jaaaa, groei maar natuurlijk!

    …..I don´t get it…. ;) :P

    Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    27 november 2007 om 23:05

    En waarom staat dit nou onder ‘Peugeot’? ;)

    -edit: Omdat het Peugeot direct boven Porsche staat en je daardoor heel gemakkelijk het verkeerde vakje aanvinkt:) –

    Login om te reageren
  7. JPM zegt

    27 november 2007 om 23:27

    Sorry dat ik het zeg maar wat een geil plaatje van de Turbo.

    Login om te reageren
  8. Juppe zegt

    28 november 2007 om 00:28

    Audi wil een gewichts gebonden emissie normen systeem, VW denkt dat de autofabrikanten failliet gaan aan de Hybride en Porsche wil de wetten mbt kleine serie producties aanpassen. Ze doen wel erg hun best om onder de regels uit proberen te komen daar bij de VAG en aanhang.

    Ik zou liever zien dat ze wat aan ontwikkeling gaan doen ipv aan de wetten proberen te tornen.

    Login om te reageren
  9. Emmanuel zegt

    28 november 2007 om 01:10

    Ach dan splits je gewoon je automerk op in meerdere kleine merken, en kom je volledig onder de emissieregels uit. Da’s ook niet ernstig.

    Gewoon elke auto belasten in functie van de vervuilingsgraad ipv (zoals hier in België) het compleet irrelevante aantal pk’s of cilinderinhoud lijkt me veel gemakkelijker én efficiënter.

    Login om te reageren
  10. Juppe zegt

    28 november 2007 om 01:18

    In functie van aantal pk’sm cilinderinhoud of gewicht werkt juist averechts. Als je bv met de gewichtsklassen je emissie niet haalt, giet je de dorpels vol beton en voila, je mag meer vervuilen.
    Zoals in Nederland het met de energielabels werkt is ook niet helemaal eerlijk (lengte*breedte). Het beste en meest eerlijke systeem is wielbasis*breedte. Hier kun je niet mee prutsen door een ander bumpertje te monteren, en het geeft de fabrikanten een push om zuinigere en lichtere auto’s te bouwen.

    Maar das verder offtopic. Je merk opsplitsen kan ook, maar voor Porsche lijkt me dat wat lastig. (Dan heb je geen Porsche meer)

    Login om te reageren
  11. Bobbejaan zegt

    28 november 2007 om 09:31

    Dan krijg je straks

    Volkswagen Golf
    Volpswagen Golr
    Voklswagen Glof
    Volkswoggel Golft

    Goeiemoggel haha

    Login om te reageren
  12. Jan C. zegt

    28 november 2007 om 10:45

    @Juppe: Porsche is geen VAG, maar bovendien wil iedere autofabrikant wel onder de regels uitkomen. Net zoals dat jij graag geen (of minder) belasting zou betalen.

    Login om te reageren
  13. Juppe zegt

    28 november 2007 om 11:26

    @Jan C,
    Porsche is geen VAG, maar wel ‘aanhang’. Of ik heb het nieuws de laatste tijd echt compleet verkeerd begrepen.
    Ik bedoel eigenlijk niet onder de regels uit komen, maar de regels veranderen. Toen Audi voor een gewichts gerelateerde klassen systeem wilde pleitte, was dat voor mij wel duidelijk.
    Maargoed, ik lees ook maar wat er op internet (oa Autoblog) naar buiten komt. Dat is natuurlijk zo eenzijdig en incompleet als het maar kan.

    Login om te reageren
  14. Jan C. zegt

    28 november 2007 om 11:41

    @Juppe: Verandert niks aan wat ik zei. Jij zou ook wel graag zien dat belastingregels veranderd worden.

    Login om te reageren
  15. RenesisHP zegt

    28 november 2007 om 11:42

    Porsche wil de inkomsten van een grote fabrikant, met de kosten van een kleine fabrikant. Slimme jongens. ;)

    Login om te reageren
  16. SugarFree zegt

    28 november 2007 om 13:16

    @ Armada
    Klopt, een half procent dacht ik.

    OT
    Slim bekeken van Porsche natuurlijk.
    Da’s nogal logisch.
    Dief van de eigen portemonnee anders.

    Login om te reageren
  17. YK zegt

    28 november 2007 om 13:50

    LOL @ Bobbejaan :lol:
    “Vief kieklo inkvip”
    “Gema hoer, ik rochel ’t wiel”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North