• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat Chrysler brengt Ferrari voorlopig niet naar de beurs

Auteur: JordyS, gepost 5 juni 2015 om 22:02 – 18 Reacties

Ferrari 488 GTB


Slecht nieuws voor de die-hard Ferrari-fanaten: jullie moeten nog even wachten voor je een aandeel kunt nemen in je favoriete automerk.

Het was de bedoeling dat Ferrari deze maand naar de beurs zou gaan, maar eigenaar Fiat Chrysler Automobiles heeft ervoor gekozen om de beursgang voorlopig op te schorten. CEO Sergio Marchionne heeft laten weten dat het realistischer is om het Italiaanse merk in oktober naar de beurs te brengen, omdat een dergelijke beursgang moet voldoen aan allerlei belastingregels.

Fiat Chrysler is van plan om Ferrari langzaam maar zeker af te stoten. In eerste instantie wordt tien procent van de aandelen in Ferrari verkocht, later (vermoedelijk in 2016) wordt ook de rest van de aandelen van de hand gedaan. Fiat Chrysler hoopt op die manier genoeg geld op te halen om het concern verder te laten groeien.

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Fiat, geld

Vorig bericht: « Pijnlijk: agent sloopt de achterkant van een Ferrari 458
Volgend bericht: Paus Franciscus voegt Hyundai Santa Fe toe aan collectie »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    5 juni 2015 om 22:03

    Iets met kip en gouden eieren….

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 juni 2015 om 22:14

      @gtwillem:
      Best geinig toch, om een paar van die eieren te bezitten.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        5 juni 2015 om 22:23

        @jrk68: net zoals Maserati in de jaren ’80 zeker…?

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      6 juni 2015 om 09:14

      @gtwillem: Nou inderdaad!

      Login om te reageren
  2. diablogt zegt

    5 juni 2015 om 22:22

    Dus ze gaan de best draaiende afdeling van Fiat “verkopen” om de noodlijdende gedeelte te reanimeren? Rare jongens die Italianen. Enzo graaft zich verder in.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      5 juni 2015 om 23:13

      @diablogt: dat dacht ik ook. Desnoods verkoop je 49 procent van de aandelen, dan nog houd je meerderheidsbelang. Daarbij is Ferrari nu nog een zeer winstgevende onderneming en daarbij heeft het ook nog eens enorme potentie.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        5 juni 2015 om 23:53

        @gtwillem: voor zover ik weet blijft de Fiat groep het wel voor het zeggen houden dmv preferente aandelen. Wat wel betekent dat je de teugels houdt maar niet meer zoveel meedeelt in de winsten.. Maar goed, als een paar miljard in Ferrari hebben zitten minder winst oplevert in de toekomst dan hetzelfde kapitaal im de Fiat Chrysler groep stoppen oplevert, dan is het nog steeds een slimme move. Wel is het opmerkelijk dat bij de lage rentestand dit toch een slimmere zet is dan lenen. Maar goed Marchionne komt van een bank dus..

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 juni 2015 om 00:04

      @diablogt: @gtwillem ik denk overigens dat het afstoten van het totale pakket aandelen nooit gaat gebeuren maar dat ze gokken makkelijker beleggers te kunnen vinden door nu die worst voor te houden… Ik gok dat het nooit verder dan 49% afstoten zal komen of misschien iets meer als er een goede constructie Mey preferente aandelen mogelijk is zonder de controle kwijt te raken.

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    5 juni 2015 om 22:34

    Bizar, de meest lucratieve tak van je toko ga je toch niet verkopen?

    Login om te reageren
  4. roppp zegt

    5 juni 2015 om 22:54

    Wat een idioten. Alsof Ferrari alleen kan bestaan (zie Aston Martin, zie Porsche en zie zo nog een paar echte sportwagenfabrikanten die bijna alles zelf ontwikkelen en bouwen).

    Login om te reageren
  5. autoblaag zegt

    5 juni 2015 om 23:08

    Heeft dit niet iets te maken met de maximale gemiddelde uitstoot van het totale merkenportfolio? En hoe gaat Ferrari het redden zonder de CO2 compensatie die alle 2 pittertjes uit Turijn opleveren?

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      5 juni 2015 om 23:15

      @autoblaag: goede vraag! Maar hetzelfde geldt voor Aston Martin. Die hebben heel even de Cygnet gehad nadat ze door Ford werden afgeserveerd.

      Login om te reageren
  6. alfablog zegt

    5 juni 2015 om 23:40

    Toch is dit proces misschien al langer gaande, sinds Maserati los kwam van Ferrari.
    F staat technisch op zich.

    Maserati heeft F motoren, maar de rest van de nieuwe modellen schuurt meer tegen een Chrysler basis aan. Alfa moet lijkt het ook platformen gaan delen met Maserati.

    Login om te reageren
  7. Homer55 zegt

    6 juni 2015 om 01:35

    Hele vette afbeelding hoor.

    Login om te reageren
  8. meridian zegt

    6 juni 2015 om 07:49

    Zodra je met je bedrijf de beurs op gaat, verlies je een hoop vrijheid. Vanaf dat moment kun je niet meer zomaar alles doen wat je zou willen doen. Zo kan het gaan gebeuren dat Ferrari een bepaald materiaal in een grotere hoeveelheid wil toepassen in een nieuw model. Omdat dat bvb uiteindelijk de auto 0.1 seconde sneller doet accelereren of dat hij op die manier nog net iets vaster op de weg ligt. Als de aandeelhouders de meerwaarde van die 0.1 snellere acceleratie niet inzien, ten opzichte van de kosten van het materiaal of de ontwikkelingskosten. Dan wordt die auto mooi niet 0.1 seconde sneller naar de 100km/u. Bij aandeelhouders gaat het wat meer om kwantiteit en wat minder om kwaliteit. Misschien is het toeval maar kan die beursgang ook de rede zijn waarom de vorige Ferrari topman weg moest? Want die wilde juist minder Ferrari’s gaan verkopen. Iets wat moeilijk samengaat met een beursgang. Maar misschien heeft het een en ander niets met elkaar te maken. Om een of andere reden komt ook de naar Lamborghini in mij op.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    6 juni 2015 om 09:16

    Lijkt me nou niet echt een slimme actie…..

    Login om te reageren
  10. jorden zegt

    6 juni 2015 om 12:36

    Als Sergio met het geld Fiat en Alfa Romeo er weer mee op de kaart kan zetten, is het een meesterlijke zet geweest.
    Doe mij maar wat Ferrari aandelen!! Ken iemand die ondersteboven de hoempapa heeft staan dansen met zijn Porsche aandelen.

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    7 juni 2015 om 02:09

    Waarom verkopen ze dan hun best lopende merk? Je kan toch beter zo een slecht merk verkopen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North