
Er lijkt steeds meer samengewerkt te gaan worden tussen de (verschillende landen van de) automerken. We wisten al dat BMW en Mercedes samenwerkten op het gebied van hybride technologie. Tevens had BMW te kennen gegeven wel oren te hebben om samen met Mercedes een kleine stadsauto te ontwikkelen. Maar volgens de laatste bronnen schijnt ook ‘goed-in-kleine-auto’s-bouwer’ Fiat in gesprek te zijn met het merk uit Stuttgart voor de ontwikkeling van de volgende generatie A en B-klasse.
Hoewel Fiat al wel een deal heeft met Mercedes om truck-motoren aan de Duitsers te leveren, zou dit de eerste keer zijn dat Fiat en Mercedes zouden samenwerken bij de ontwikkeling van een personenauto. Overigens is het nog steeds niet helemaal zeker of er überhaupt een opvolger komt van de Mercedes A-klasse, maar mocht Fiat uiteindelijk helpen bij de ontwikkeling, dan lijkt de toekomst van de A-klasse veilig gesteld. De toekomst zal leren wat er met de twee kleine Mercedessen zal gebeuren, Daimler geeft in ieder geval geen commentaar.
Hoewel er toch nog zo’n 1,6 miljoen babyBenzjes verkocht zijn, raad ik Mercedes aan de plannen voor beëindiging van de A-klasse voort te zetten. Tevens zou ik volgende generatie B-klasse een wat hipper sausje a la Volvo C30 en BMW 1-serie meegeven. Wellicht dat de hoge piefen dit in Stuttgart ook lezen…?
Met dank aan motorionline voor de tip!





slim, waarom zou je je eigen (mindere) ervaring gebruiken als je ook het kunstje van de “pro” kan leren…
slim en doordacht, alleen jammer dat het waarschijnlijk zoveel kost….
Ehm, zijn de A- en B-klasse al niet te groot voor Fiat? De wat grotere modellen mochten zich meestal niet op veel belangstelling verheugen… Dus dan is het nog maar de vraag of Fiat wel wat positiefs bijdraagt.
Op één punt kunnen ze in ieder geval wel een positieve invloed uitoefenen: Design! :P
Van een choquerende titel gesproken!
Autoblog, The Sun van de autowereld;)
Laatste zin. Hoge piefen of hoge pieten?
@ Evo: misschien lezen ze het als je het even in het Duits vertaald.
Zou waarschijnelijk wel goed zijn voor Fiat, en zelf zullen ze er niet minder auto’s door verkopen omdat het toch een ander clienteel is bij mercedes, tenzij ze zullen helpen in het design waardoor de a-class ook een hele mooie auto wordt.
Een ander clienteel dan bij Fiat zelf ja, maar er zitten nog 2 ander merken die wel rechtstreeks met Mercedes kunnen concureren in dat segment he Birger ;)
Auserdem es doch etwa 1,6 millionen babyBenzen verkauft sind, empfehle ich Mercedes die plane fúr die beéndigung der A-klasse fort zu setzen. Dabei wurde ich die náchste generation B-klasse ein besseres image verschaffen, wie der Volvo C30 oder die BMW 1 serie. Hoffentlich lesen die jungs von Stuttgart meine nachricht.
zoiets? :)
Je vraagt je toch af of Fiat niet beter zelf een A en B klasse zouden bo…
Of het gaat misschien om platforms te delen? Dan kan het nog echt leuk worden.
@ Georgio
Hier en daar een hoofdletter, dubbel s en de juiste umlaut en je bent er ;-)
Haha je hebt gelijk.
Echt goed is die samenwerking natuurlijk niet, straks krijgen we bij TopGear nog meer van die opmerkingen als: “Nice Audi” en “which Volkswagen is that?” (laatste aflevering)
;)
In plaats van dat Fiat Lancia ff helpt met een een auto alâ B classe te crëeren. Gaan ze een beetje die Duitsers vertellen hoe het moet :/
Tja, Mercedes is bijna de enige met wie Fiat nog niet samenwerkt. Opel, Ford, PSA, Suzuki..
“Tevens zou ik volgende generatie B-klasse een wat hipper sausje a la Volvo C30 en BMW 1-serie meegeven.”
En dat is juist hetgeen dat Mercedes NIET wil! Dan worden ze een van de zoveel in het segment. Nu richten ze zich op een wat andere (oudere) doelgroep. Dus waarom de auto zo aanpassen om concurrentie uit te lokken?
Als dat toch door gaat dat MB en FIAT samen gaan werken, dan zou ik ECHT geen A of B Klasse willen hebben.
Ha, straks gaat MB en FERRARI samen werken, zie je al voor je.
fiat heeft mercedes ook al geholpen in de formule 1