De Volvo 740 staat niet echt bekend om de sportieve prestaties. Ruim, degelijk en veilig zijn eerder woorden die bij de meesten opkomen. Toch is er ook een Volvo rally cup en wordt er al jaren geracet op Zandvoort met de Volvo 360. Al deze Volvo’s zijn achterwielaangedreven, niet al te duur en inderdaad degelijk. En daar is natuurlijk niks mis mee, zeker niet als je er mee wilt racen of rallyen.
De standaard Volvo 740 Turbo wordt aangedreven door een 2,3 liter viercylinder met 16 kleppen en een turbo. Standaard levert dat een niet al te spectaculaire 165 pk. Met wat werk kan je er echter veel meer uithalen: 530pk, 714nm en een heleboel wheelspin, zoals is te zien in het filmpje.
Superkoerier zegt
Als er met dat ding ook nog normaal gereden zou kunnen worden (en dat mag ik hopen) dan is het zeker een coole bak. Vooral leuk om als opa verkleed te gaan, op de linkerbaan te gooien vlak voor een snelle zakenjongen, diezelfde jongen geeft nog even groot licht, en gaan met die banaan. Supermooi moet dat zijn. :-)
Jan zegt
Ja echt wel lachen.
Spijtig dat dat filmpje niet langer duurt
heidekonijn zegt
Filmpje zou een “teaser” zijn?
Als dat een teaser is vraag ik me af wat er nog komt.
Ik ken al iemand die met een zwaar opgevoerde Alfa “koekjestrommel” Guilia op BMW’s jaagt, maar dit is natuurlijk nog een klasse verder.
AutoGek zegt
Ik Heb een meisje in me klas waarvan de ouders ook zo’n dooie volvo 740 hebben..ze haat die auto…als ik haar dit sou laten zien dan smeekt se vast haar vader om de volvo te tunen:P..
Mark zegt
helemaal geweldig!!!!!
Ik ben zelf een volvo fan en ik geef toe dat dit niet het mooiste model is, maar deze is echt helemaal super!!!
PT zegt
Ook handig als je aan een setje nieuwe banden toe bent.
Frans Bunschoten zegt
okay dit is beyond vet!!! ik weet nu wat ik ga doen komende zomer:P
w0o0dy zegt
vertel ff op dit forum waar je dat wil gaan doen, dan bellen wij vast een ziekenwagen…
JW zegt
Het hele filmpje staat ook op internet nu!
http://www.hedberg-production.com/film_main.asp
daar staan nog meer geinige filmpjes op…
normaalgesproken is er nog best redelijk te rijden met zulke auto’s, ze verbruiken alleen best wat…
nog meer scandinavische idiote auto’s (volvo’s dus):
http://www.bjorck.tk/ (volvo 240 met dik 600 pk)
Wouter zegt
Hulde, heb zelf een 740 turbo voor circuitgebruik en zelfs deze heeft al weinig moeite om dwars te gaan!
Frits Vortman zegt
Met een chiptuning naar zo’n slordige 220 pk dacht ik met mijn 745 automaat al een aardige vermogensvermeerdering te pakken te hebben; het lijkt niet meer dan een opstapje als ik lees dat ruimschoots het tweevoudige mogelijk is.
Hoe kan deze tuning worden bereikt? Vindt de motor dit ook op de lange duur nog leuk? Schakelt hij wel op tijd of moet daarvoor het gas worden losgelaten?
Ben benieuwd naar je reactie!
Merin zegt
Ken t filmpje wel, maar info over de standaard Volvo 740 turbo klopt niet, het is standaard een 8 klepper namelijk ;)
dolf zegt
toch een beetje jammer dat het geen station is.
Lijkt me wel grappig 2 kids en een hond achter in.
Op naar walibi or whatever
Mcamp zegt
De 16 klepper kop past er wel heel makkelijk op dus eigenlijk maakt het niet uit of het standaard een turbo was of een 16 klepper.
146erik zegt
ey, sorry maar een 740 turbo is een 2l 8v levert 160pk
740 16v is ook een 2l die 155pk levert
een 760 turbo is een 2.3l 8v levert 185 pk
in italie is een 2l 16v turbo gelevert met 204pk
bij mijn weten er kunnen wat pk verschillen zijn afh. v/h bouwjaar met en zonder kat
jeroen zegt
hoi ik heb een volvo 745 station uit amerika en daar ligt een 2.3 turbo
24 klepper in en die levert ong 200 pk
146erik zegt
ok maar de bovenste 3 zijn in nederland origeneel leverbaar geweest van een
2.3 turbo 24v heb ik nog nooit gehoord heb jij dan een motor met 6 kleppen per cilinder of is het een 6 cilinder
zou jij mij een foto kunnen mailen
jeroen zegt
ja volgens mij wel want het is gewoon een 4 cylinder ik zal deze week nog een foto maken dan stuur ik die wel even door.
hans zegt
ofwel 2.3 16v met 155pk(B234F) (740 GLT heeft 940-neus)
ofwel 2.3 8v turbo met 165pk(B230ET/FT) (740-neus)
ofwel 2.0 16v turbo met 190pk(B204FT) italie of 200pk(B204GT)italie en belgie (met 940-neus, ook in 760 en 780 gemonteerd)
2.3 16V zijn ook gemaakt (check www), maar niet officieel Volvo
6-cilinder in 760 heeft 12-klepper met 170pk, 6-cilinder in 960 heeft 24-klepper met 200pk
4 cilinders en 24 kleppen is nog niet op de markt gebracht, max 20V van audi/VW 1800 (5V per cilinder)
Maar het mag altijd een beetje meer zijn natuurlijk.
alex zegt
@ jeroen: 4 cilinders en 24 kleppen; dan heb je meer klep dan cilinderkop lijkt me zo. ben benieuwd hoe dat eruit ziet én hoe je weet dat t een 24-klepper is?