• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nu

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 mei 2013 om 14:53 – 38 Reacties

Afbeelding Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nuAfbeelding Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nuAfbeelding Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nuAfbeelding Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nuAfbeelding Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nuAfbeelding Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nuAfbeelding Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nuAfbeelding Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nu

Ferrari-werkplaats anno 1953 - via: chicane blog
Wat is er in 60 jaar tijd allemaal veranderd in de hallen van het fameuze Italiaanse merk?

Voor de hardcore fans is het bijna een bedevaartsoord, de Ferrari-faciliteit in Maranello. Heden ten dage zijn er verschillende hallen waarin zowel de productie van nieuwe modellen, de race-ontwikkelingen, als de restauratiewerkzaamheden plaatsvinden. Dat laatste gebeurt onder de vlag Ferrari Classische, waar vreselijk duur, specialistisch, en kennisintensief handwerk wordt afgeleverd.

Op de bovenstaande foto, betrokken van The Chichane Blog, zien we een volgestouwde Ferari-hal, exact 60 jaar geleden (1953), waarin in allerijl aan de preparatie van de deelnemende modellen aan de Mille Miglia-rally werd gewerkt (meer foto’s van enkele jaren daarna HIER).

Ferrari Classische-werkplaats anno 2013

Daarmee vergeleken is Ferrari’s Classische-hal, gevestigd in het oude werkplaatsgedeelte, waar wellicht dezelfde auto’s wederom voorbijkomen, een oase van rust, netheid, en strakke indeling. Italianen worden wel eens gekscherend chaotisch, slordig, en ongeorganiseerd genoemd, maar daar is hier weinig van te herkennen.

We hebben een flinke rits foto’s van het ambachtelijke werk van Ferrari Classische verzameld, en deze in een gallery gezet. Klassiekerpr0n voor de Ferrari-fetishist dus. Als bonus doen we er ook nog een rijtje bodies bij, zoals ze in 1966 in de hal stonden (opklik voor groot). Herken jij de modellen?

Ferrari-bodies

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, ferrari-classische, Klassiekers

Vorig bericht: « What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]
Volgend bericht: Top 10: dikke zeswieler-creaties »

Lees Interacties

Reacties

  1. reventon zegt

    25 mei 2013 om 14:55

    Toen Ferrari’s nog mooi waren en nog vol passie zaten.

    Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      25 mei 2013 om 15:11

      @reventon: Zeuren over passie slaat nergens op; zover ik kan zien zit er nog genoeg passie in een gemiddelde hedendaagse Ferrari. Dat er meer regels en wetten zijn gekomen die auto’s veiliger maken maar het moeilijker maken voor ontwerpers om ‘los te gaan’ bewijst dat nogmaals. Het blijven indrukwekkende en fantastische auto’s met een historie om van te kwijlen. Vroeger was heus niet alles beter, zeker kwalitatief gesproken niet. Over schoonheid valt overigens wel te twisten.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 mei 2013 om 18:28

        @TimoBac:

        Een historie om van te kwijlen?
        Enzo was gewoon een oplichter.

        Die, toen ‘ie weg ging bij Alfa Romeo zei “Dat het leek alsof hij zijn meder had doodgestoken ” ja, ja.

        Die totaal niet geinteresseerd was in productiewagens, maar ze bouwde ” omdat er altijd wel een paar honderd gekken waren die ze zouden kopen ”

        1 van de redenen waarom het altijd onbetrouwbare krengen van dingen waren, er werd gewoon van de plank bij Magneti Marelli, Veglia en Carello gekocht
        bestemd voor Fiats en of Alfa’s

        De man heeft zichzelf weten te verheffen tot een mythe, dat weer wel.

        En vele Italiaanse design huizen zijn ‘los’ kunnen gaan op het creëren van modellen.
        Hij reed zelf trouwens Peugeot en Mini ( 3 stuks) in de zestiger jaren.
        En een 250 GT van ‘de zaak ”
        Ontworpen door zijn vriend Pininfarina

        Login om te reageren
        • stirling zegt

          25 mei 2013 om 19:12

          @desjonnies: Enzo was een succesvolle ondernemer, ben je dan gelijk een oplichter?

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            25 mei 2013 om 20:08

            @stirling:
            Neen, driewerf neen, maar lees de man zijn biografie en er is ineens niets heiligs meer aan.
            En die verering vind ik zo vergezocht.
            Daarbuiten heet mijn Italiaanse spuiter plaatwerker de oude Enzo , en die is 100%

            Login om te reageren
    • ropbp zegt

      25 mei 2013 om 15:12

      @reventon: niet om het één of ander. Ik denk dat de heren van deze afdeling meer passie hebben voor hun vak dan toendertijd. Chaos staat niet per definitie gelijk met passie.

      Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      25 mei 2013 om 15:19

      @reventon: klopt nu is het nix meer je hebt gelijk duh!

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 mei 2013 om 15:25

      @reventon: Ja, want nu zijn het maar stukken blik waar je met een bedroefd gezicht achter het stuur zit.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        25 mei 2013 om 15:34

        @berlinetta:
        Als ik zie hoeveel er aan splinters gereden worden en/of affikken dan zou ik daar geen vrolijk gezicht bij trekken als ik er één had.
        Ik zou hem best knijpen met het idee wanneer de mijne het tijd vindt voor een spontane zelfontbranding.
        BTW: ooit gehoord van de uitdrukking “niet meer kunnen lachen van de kwartjes”?

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          25 mei 2013 om 17:06

          @jrk68: ferrari’s deden vroeger nog véél meer aan zelfontbranding, het verschil was dat je dat van 9 van de 10 nooit wist.

          Login om te reageren
    • t00n zegt

      25 mei 2013 om 16:13

      @reventon: hipster? ;)

      Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      25 mei 2013 om 16:15

      @reventon: Passie ha, Enzo Ferrari bouwde auto’s voor het geld zodat het raceteam geld had. Eigenlijk zijn Ferrari’s dus de meest zielloze auto’s, compleet commercieel.

      Login om te reageren
    • t00n zegt

      25 mei 2013 om 16:19

      @reventon: Een nieuwe ferrari is ook top hoor;) Kijk maar eens naar die 458.. Vicki Butler Henderson begon ervan te wenen toen ze ermee reed voor het programma Fifth Gear. Er lijkt mij dan genoeg passie en emotie in de wagen te zitten.. :p

      http://www.youtube.com/watch?v=0xXz_qP0CyY @3min46

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        25 mei 2013 om 23:26

        @t00n: Inderdaad een briljant stukje. ;-)

        Dat er grote verschillen zijn tussen toen en nu is natuurlijk niet meer dan logisch.
        Ferrari blijft ook voor mij een toonbeeld van italiaanse passie. Dat die Enzo nou zo’n zak was, daar kunnen die arme auto’s natuurlijk niks aan doen. Auto’s die overigens grotendeels door mannen met passie gebouwd en ontworpen werden/worden.

        Login om te reageren
      • Megakix zegt

        26 mei 2013 om 11:01

        @t00n: postnatale reactie van Vicky…vrouwen huilen op de meest vreemde momenten…toevallig deze keer in een 458..zou er niets achter zoeken.

        Login om te reageren
    • bollegek zegt

      29 mei 2013 om 11:26

      @reventon: tja het is eigenlijk zonde dat zij met zulke passie auto’s bouwen en vervolgens het merk helemaal uitmelken met petjes en t-shirtjes. Maar verder echt respect voor die vaklui daar!

      Login om te reageren
  2. passie zegt

    25 mei 2013 om 15:37

    Ik wist niet dat een f 50 en een enzo nu al klassiek zijn

    Login om te reageren
    • snorrie11 zegt

      25 mei 2013 om 15:48

      @passie: Het gaat erom dat die auto’s niet meer gemaakt worden.

      Login om te reageren
    • dragspert zegt

      25 mei 2013 om 15:48

      @passie: het waren al klassiekers nog voor dat ze bij de klant afgeleverd werden! Met name de F50 blijf ik een plaatje vinden.

      Login om te reageren
      • passie zegt

        25 mei 2013 om 15:57

        @dragspert: f50 is i.d. een plaatje, de enzo en la ferrari vindt ik maar niks. Onlangs in maranello in het museum geweest die la ferrari is wel erg lomp

        Login om te reageren
  3. sulobb zegt

    25 mei 2013 om 15:41

    Ferrari blijft een merk die zijn karakter blijft behouden….

    Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    25 mei 2013 om 16:12

    Wow, gaaf! Furraries zijn fett!

    Login om te reageren
  5. VWJH zegt

    25 mei 2013 om 16:26

    Lijkt mij een mooie baan om aan die klassieke auto’s te mogen werken in zo’n mooie werkplaats.

    Login om te reageren
  6. replicant zegt

    25 mei 2013 om 17:45

    Ongelofelijk mooie Garage :O
    Wat een auto’s/geld staat daar.. WOW

    Login om te reageren
  7. ronin1130 zegt

    25 mei 2013 om 20:07

    Eigenlijk is de opkomst van de overwegende invloed van aandeelhouders de doodsteek, en dat geldt niet alleen voor Ferrari.

    Login om te reageren
  8. RazorHead zegt

    25 mei 2013 om 20:27

    foto’s die me blij maken op deze regenachtige dag, fantastisch!

    Login om te reageren
  9. renesf zegt

    25 mei 2013 om 23:22

    Wat een chill baantje heb je dan.

    Login om te reageren
  10. hjemloes zegt

    25 mei 2013 om 23:41

    Jaaren geleden (toen ze de Gallardo aan het ontwerpen waren) was ik bij Lamborghini, ze hadden een klein museumtje waar je eigenlijk tijd moest bestellen om binnen te komen. Gelukkig was er een heel aardige meneer die ik en mijn familie binnen laaten. En daar kon je door een raampje de fabriek zien.. zag er ook heel relaxed uit, mensen liepen van auto naar auto, gingen een beetje kijken en knutselen en dan door naar de volgende..

    Login om te reageren
  11. hjhj zegt

    25 mei 2013 om 23:48

    echt genoten van die mooie foto’s van de classiche werkplaats!

    Login om te reageren
  12. Rossifummi zegt

    26 mei 2013 om 09:52

    Kwijl…

    Login om te reageren
  13. tmenges zegt

    26 mei 2013 om 10:59

    Ja mensen vroeger, Toen t geluid van een ferrari nog écht was en je de techniek kon horen…. http://www.youtube.com/watch?v=1BLA08rXcXc

    Login om te reageren
  14. Rick-dos zegt

    26 mei 2013 om 11:01

    Je hebt passie en je hebt passie. Uitgangspunten van toen en nu zijn op twee verschillende gedachtegangen geënt.

    Kijk, alleen al naar Ferrari van toen en nu. Straatauto’s van toen werden alleen gebouwd om de grote liefde van Enzo, de racerij, te kunnen financieren. Raceauto’s van nu worden alleen gebouwd zodat straatauto’s en merchandise verkocht kunnen worden. Het lijkt misschien geen groot verschil maar dat is het wel. Door die shift of focus heb je nu met een hele andere passie te maken (het tevreden houden van aandeelhouders) dan toen. De vraag is alleen welke spreekt je meer aan?

    Ik persoonlijk hou meer van de oude passie. Het idee dat je van je, feitelijk, uit de hand gelopen hobby een fabriekje neerzet en vervolgens met kennissen een auto creëert om races mee te gaan winnen. Misschien is dat een beetje overgeromantiseerd, maar feit blijft dat we dat niet meer zien in de autoindustrie. Is dat de schuld van de autoindustrie? Ik weet niet, de consument heeft daar natuurlijk ook z’n aandeel in.

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      26 mei 2013 om 11:29

      @Rick-dos: Helaas werkt die ouderwetse passie niet meer anno 2013. Kijk maar in Engeland. Daar barstte het van de passiefabrikantjes. De enige die het tot nu toe zonder grote problemen heeft overleefd, is Morgan. De rest leidt een armoedig bestaan. Als ze blijven bestaan (TVR).

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        26 mei 2013 om 12:34

        @ropbp: Nee, klopt. Is ook een beetje mijn punt hierboven. Tijden zijn veranderd en normen zijn nu anders. Alleen zijn die normen en de pr-verhalen achter de auto’s van tegenwoordig mij te oppervlakkig geworden, waardoor mijn passie voor auto’s niet meer is van wat het ooit geweest is. Mijn fascinatie voor auto’s is ook niet meer dan oppervlakkig geworden. Ik bedoel een auto is mooi of niet, de sprint van 0-100 km/u is fantastisch of niet en ga zo maar door. Voor de rest is het niet meer echt interessant en het verhaal achter de auto al helemaal niet.

        Login om te reageren
        • ropbp zegt

          26 mei 2013 om 13:02

          @Rick-dos: tja, dat is van alle tijden. Of het toen beter was, weet ik ook niet. Ook in die tijd leken auto’s op elkaar. Dat hoor je nu ook. De sleutelaars van toen zijn ingewisseld door elektrospecialisten die er vast ook weer lol aan beleven om hun auto te tunen.
          Wat ik zelf jammer vind, is dat er per land zoveel veranderd is. In de jaren ’70 zag je in Italië nauwelijks auto’s uit andere landen dan Italië. In Spanje had je alleen auto’s die daar geproduceerd werden (met toestemming van Franco). In Frankrijk reden hoofdzakelijk Franse auto’s rond, etc. Nu knalt alles door elkaar heen en kun je aan de automerken niet meer zien waar je rijdt. Zelfs de nummerplaten zijn vereuropeest. Prachtig toch, die kleine Italiaanse voor platen……

          Login om te reageren
  15. yerrie zegt

    26 mei 2013 om 15:46

    Ik ga ff een sollicitatiebrief schrijven

    Login om te reageren
    • bollegek zegt

      29 mei 2013 om 11:24

      @yerrie: ik snap hem “FF”

      Login om te reageren
  16. corne695 zegt

    26 mei 2013 om 19:12

    Ik merk hier alleen maar dwazen die zelf een opel corsa rijden op. Ferrari is een merk met historie. En dat blijft zo. Puur italiaans. Wacht maar tot je zelf eens een klassieke en moderne Ferrari hebt gereden. Dan praat je anders

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North