• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 mei 2013 om 13:45 – 36 Reacties

Afbeelding What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]Afbeelding What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]Afbeelding What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]Afbeelding What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]Afbeelding What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]Afbeelding What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]Afbeelding What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]Afbeelding What the deuce?! Een Amerikaanse (LS)V12 [video]

Een all American V12 (knutselwerk)
Als Amerikanen om een een ding bekend staan, dan is het wel hun V8-motoren. Een enkeling doet het nog met V10, en ook zagen we een V16-probeersel, maar een V12 is meer voor Europese fabrikanten. Toch weerhield dat deze meneer er niet van een all American V12 te maken.

De LSV12 die je hier ziet, is een combinatie van anderhalf LS1-motorblok. Het klinkt heel simpel, maar dat is het niet. Vooral het afstellen van nokken- en krukas lijkt me een crime. Toch schijnt het te werken, want de makers hebben inmiddels minstens 5 exemplaren gebouwd.

En het overige halve motorblok? Simpel, dat gebruik je gewoon als V4, in een motorfiets bijvoorbeeld. Waarom zou je per slot van rekening iets weggooien?

Maar laten we ons concentreren op de LSV12: dit beest meet 8,9 liter, en gedraagt zich als een V16, maar dan met vier cilinders minder te ontsteken. Er schijnt minimaal 530 pk uitgehaald te kunnen worden. Like? Kijk dan even op enginelabs voor meer achtergrond, en check de video. (via autoblog.com)

Ook interessant!

  • Video: Ferrari V12 klinkt hemels!
  • Video: Gordon Murray T.50 V12 laat weer van zich horen
    Video: Gordon Murray T.50 laat z'n V12 horen
  • Clarkson, Hammond en May trekken stekker uit autoplatform
    Video: The Grand Tour Presents: Carnage A Trois
  • Video: Ferrari test Roma met dikke V12
    Video: Ferrari test Roma met dikke V12

Nieuwste artikelen

  • Video: een spookrijder met volle overtuiging
  • Even voorstellen: ons nieuwe Foto van de Maand-jurylid
  • Autoblog Garage: hoe zou het met de eend van Michel zijn?
  • Dit verandert er in 2026 voor de Nederlandse automobilist
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, Techniek

Vorig bericht: « Wandel eens met een Predator-helm op een tankshop in
Volgend bericht: Foto’s: De Ferrari-werkplaats, toen en nu »

Lees Interacties

Reacties

  1. mout zegt

    25 mei 2013 om 13:52

    Vreemd project. Voor welke toepassing bouw je een 9 l blok?
    Zal wel in de hoek van de ‘light trucks’ te zoeken zijn, dan?

    Maar vooral: ‘gedraagt zich als een V16, maar dan met vier cilinders minder te ontsteken’. Dat gaat toch nooit smeuïg of verfijnd lopen? Ontstekingsvolgorde e.d. blijven typisch V8, maar dan een soort van 1,5 keer. Dat lijkt me het effect van een V8, vermengd met het geluid van een V8 waarvan de helft het niet doet. Zowel geluid als verfijning / souplesse.

    Login om te reageren
    • felix1989 zegt

      25 mei 2013 om 13:59

      @mout: 9L? Je weet hoe groot de Amerikaanse auto’s zijn he;)
      Ik denk persoonlijk voor de American Trucks, met die grote voorkant.. Die zullen wel wat kilo’tjes zwaarder zijn dan de vrachtwagens in de EU

      Login om te reageren
      • tmenges zegt

        26 mei 2013 om 13:27

        @felix1989: Sorry hoor maar een motorinhoud van 9 liter is voor een europese vrachtauto ook zelfs compact te noemen, een beetje vrachtwagen gaat naar de 12, 13 liter toe en bepaalde fabrikanten zoals bijv. scania hebben een v8 met 16 liter inhoud in het gamma… En daarbij rijden amerikaanse vrachtauto’s ook gewoon op diesel, Die hebben zelfs nog ouderwetsche 2-takt diesel in hun gamma (detroit diesel) https://www.youtube.com/watch?v=dVjXwS8HzFw ..
        (beetje oftopic maar zon 2tact diesel klinkt gewoon bruut haha)

        Login om te reageren
    • Vinny_93 zegt

      25 mei 2013 om 14:00

      @mout: Ik denk ook niet dat het echt fijn loopt. Vergeet overigens niet dat een 9l V12 best in een personenwagen kan. De Cadillac Sixteen deed het met een 13.6 liter V(?)16.

      Truth be told, efficiënt is anders.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      25 mei 2013 om 18:31

      @mout: Genoeg HotRod liefhebbers die wel wat speciaals willen bouwen. Zeker bij de wat grotere Caddy’s past zo’n motor prima. Check Big Muscle maar is op Youtube. Daar zie je de meest bizarre auto’s langskomen.

      Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      25 mei 2013 om 20:03

      @mout: dit bedrijf bouwt ze voor vliegtuigen :), hun laatste motorblok wordt de eerste voor in een auto.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        25 mei 2013 om 23:47

        @dutchiehd: Thnx! Niet dat ik dat logisch vind: Zo’n groot zwaar blok, waarbij ik bovendien meer zou verwachten van toeren dan van koppel. Maar ja, dat vond ik ook al van de RR Merlin motoren, en die deden het lang niet onaardig ;-)

        Login om te reageren
  2. rikv40 zegt

    25 mei 2013 om 13:56

    Ik mag toch hopen dat uit een 8,9 liter v12 meer dan 530 pk te halen is?

    Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      25 mei 2013 om 14:01

      @rikv40: +1

      Login om te reageren
    • aallex zegt

      25 mei 2013 om 14:03

      @rikv40: daarom staat er minimaal.

      Login om te reageren
    • gijsso zegt

      25 mei 2013 om 14:03

      @rikv40: Vergeet niet, het blijven Amerikanen. Only size matters. Plus dit zal meer een light truck motor zijn dan een sportauto motor. Veel koppel en met zo’n ‘aparte’ ontstekingsvolgorde kan ie waarschijnlijk niet eens goed hoogtoerig rijden. Zal wel bijna een diesel zijn.

      Login om te reageren
      • rikv40 zegt

        25 mei 2013 om 15:56

        @gijsso: Waarschijnlijk heb je gelijk betreft de Light Truck. Aangezien er in de eerste alinea gelinkt werd naar de Viper, dacht ik meer aan een sportwagen. Maar dat zal inderdaad niet het geval zijn.

        @iedereen die minimaal roept: Dat kan ik ook wel lezen. Naar mijn mening kan je dan net zo goed minimaal 100 pk neerzetten, is net zo onzinnig. Als het inderdaad om een koppelmonster gaat, kan je beter het te verwachten koppel plaatsen.

        Login om te reageren
    • coenijn zegt

      25 mei 2013 om 14:04

      @rikv40: op de foto lijkt t alsof hij maar 2 kleppen per cilinder heeft, dat scheelt sowieso al in vermogen. Meer koppel onderin, maar minder totaalvermogen.

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        25 mei 2013 om 14:50

        @coenijn: LS1 heeft ook 16 kleppen dus lijkt me niet dat ze dat aangepast hebben nee. (Dodge viper v10 overigens ook, nja 20valves dan)

        Vraag me alleen wel af of ze niet gewoon beter die V8 hadden kunnen aanpassen voor meer vermogen.

        Login om te reageren
  3. Vinny_93 zegt

    25 mei 2013 om 14:02

    Er staat dan ook “minimaal”.

    De Cadillac Sixteen deed op zich ook niet zoveel pk’s. Inhoud zegt niet alles.

    Login om te reageren
    • Vinny_93 zegt

      25 mei 2013 om 14:02

      @Vinny_93: Deze was @rikv40

      Login om te reageren
  4. roberto zegt

    25 mei 2013 om 14:07

    “En het overige halve motorblok? Simpel, dat gebruik je gewoon als V4, in een motorfiets bijvoorbeeld. Waarom zou je per slot van rekening iets weggooien?”

    Kunnen ze die niet gebruiken voor de volgende V8 die omgebouwd moet worden dan?

    Login om te reageren
    • Larick zegt

      25 mei 2013 om 14:50

      @roberto: Nee helaas, op de plaatjes loopt de lasnaad door een van de cilinderkamers heen.

      Blok 1 gebruik je 6+(2x.5) cilinders
      Blok 2 gebruik je 4+(2x.5) cilinders

      Restant is van blok 1: 2 halve cilinders en van blok 2: 2+ 2 halve cilinders.
      Hooguit een 1.5lt V-twin.

      Login om te reageren
  5. van Binsbergen zegt

    25 mei 2013 om 14:27

    wrong cheat code

    Login om te reageren
  6. midasracer zegt

    25 mei 2013 om 14:31

    Ik vrees het ergste. Langeslag motor met onderliggende nokkenas. Veel koppel, weinig vermogen en geen mooi geluid. Dat gezegd hoop ik binnenkort een videootje tegen te komen waarop hij draait. Ondertussen droom ik van mijn eigen V12 project. Dat zou een alu blok worden met korte slag zuigers (“vierkant”), bovenliggende nokkenassen en ongeveer 3,5 liter (geen verrassing hoe die gaat klinken). Helaas mis ik vrijwel alle vaardigheden en gereedschappen voor zo’n project.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      25 mei 2013 om 14:52

      @midasracer: minimaal 530 pk vind ik aardig wat vermogen.

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        25 mei 2013 om 15:33

        @rufctr01: Ja, maar moet nog bewezen worden. Hangt ook van de compressie af. Wellicht komt er nog een compressor bovenop. Daar lenen dit soort blokken zich erg goed voor.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          25 mei 2013 om 15:48

          @midasracer:
          Zie foto 1, daar staat er een joekel van een compressor op. Het lijkt wel of ze er daar ook van 2 1 hebben gemaakt.
          Ik vind het een leuk stukje huisvlijt al heb ik ernstige bedenkingen bij de duurzaamheid.
          Gegoten Silumin laat zich heel slecht lassen.

          Login om te reageren
    • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

      25 mei 2013 om 16:08

      @midasracer: En dan een mooie Italiaanse vloeiende koets eromheen. Dat zou best smullen kunnen zijn!

      Login om te reageren
  7. ivofga zegt

    25 mei 2013 om 14:56

    Duurt niet lang voordat ie kapot is als ik de foto’s zo bekijk. Die derde cilinder heeft geen koelkanalen in het blok dus zal veel warmer worden als zijn broertjes en zusjes.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      25 mei 2013 om 15:09

      Dat viel me ook al op, maar die kan je er evt nog in fresen?

      Login om te reageren
      • rodger zegt

        25 mei 2013 om 15:39

        @sir_smokalot: op foto 7 lijken ze er wel weer te zitten, effe klussen met de freesmachine dus

        Login om te reageren
      • mout zegt

        25 mei 2013 om 18:59

        @sir_smokalot: Je kan toch alleen iets frezen waarvan je het oppervlak kunt bereiken? Complete kanaaltjes door een blokwand lijkt me knap onmogelijk.

        Login om te reageren
  8. wimmm zegt

    25 mei 2013 om 14:59

    En iedereen maar zeuren over weinig vermogen maar veel koppel.
    Waarom zou veel koppel niet leuk zijn?
    Daar beleef je veel meer plezier mee dan veel vermogen maar weinig koppel! Top snelheid kom je toch niet aan op de openbare weg, geef mij maar lekker veel koppel en wegsprinten bij dat stoplicht! :)

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      25 mei 2013 om 16:04

      @wimmm: Ben ik helemaal mee eens. Heb mijn blok nu ook van een lage compressie turbo motor omgebouwd naar N/A hoge compressie. Vermogen omlaag met 30%, maar veel meer koppel onderin. Rijdt prima zo!

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        25 mei 2013 om 19:12

        @midasracer: juist een lagedruk turbo zorgt toch voor een vrij hoog koppel onderin de toeren?

        Login om te reageren
        • midasracer zegt

          25 mei 2013 om 19:22

          @RRenault: was een hogedruk turbo (Garrett T3) met lage compressie zuigers. Kon gemakkelijk 1 bar druk aan. Nutteloos onder de 3000rpm.

          Login om te reageren
  9. toroloco zegt

    25 mei 2013 om 15:28

    Mijn eerste reactie “Cool die Amerikanen bouwen een V12.” Na het bekijken van de foto’s en het walkaround filmpje is mijn reactie sterk veranderd. Het is gewoon bizar! Ben eens benieuwd hoelang zo’n aan een gelaste LSV12 het kan uithouden?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      25 mei 2013 om 19:00

      @toroloco: Zolang ze nog geen 50 pk / cilinder hoeven te doen gaat het wel een poosje, misschien. Hoewel @jrk68 zich terecht afvraagt hoe je een blok had willen lassen…

      Login om te reageren
  10. towi1989 zegt

    25 mei 2013 om 16:27

    Hoe krijg je in hemelsnaam 2 helften fatsoenlijk met elkaar verbonden???

    Login om te reageren
  11. kungfupanda zegt

    26 mei 2013 om 12:39

    Jammer dat het artikel niks wil zeggen over de krukas en ontstekingsvolgorde. De originele crankplane krukas kan alleen bij een V8 met 90 graden blokhoek gebruikt worden. Op de foto zie ik nu dat cillinders 1 en 12 iets van 60 graden verdraaid staan van elkaar terwijl cillinders 1 en 3 nog normaal 90 graden van elkaar staan.

    Dit ding moet wel heel maf gaan lopen! Maar ja , pioneers zijn van alle tijden ………..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North