Nog tot en met 31 juli te zien in het Audi Forum (museum) te Ingolstadt: een rijke verzameling aan epische Lamborghini prototypes. Modellen waar designers met bloed, zweet, tranen en heel vele boetseerklei aan hebben gewerkt, maar het productiestadium nooit hebben gehaald. Hier een fotoserie van de tien unieke auto’s die je er kunt vinden.
De autotekenaars die voor Lamborghini deze conceptcars hebben ontworpen zijn onder meer Marcello Gandini, Nuccio Bertone, Walter de’Silva en Luc Donckerwolke. Beslist niet de minste namen. De meest exclusieve auto die ertussen staat is waarschijnlijk de Lamborghini 400 GT Monza. Een auto die gebouwd werd met als doel deel te nemen aan Le Mans, maar dáár nooit terecht kwam, verkocht werd aan een Spanjaard en in 1996 werd teruggevonden in een verlaten schuur. Inmiddels is de bolide van velg tot dakhemel gerestaureerd, en heeft hij een plekje gekregen tussen de rest van de tamelijk unieke Lambo’s.
Verder staan de Lamborghini Miura S (1969), Lamborghini Countach LP400 (1974), Lamborghini P 132 (1986), Lamborghini Diablo Roadster (1992), Lamborghini Calà (1995), Lamborghini P 147 “Canto” (1997), Lamborghini P 147 Acosta (1997), Lamborghini Concept S (2005) en de onvolprezen Lamborghini Murcièlago Versace er opgesteld. TeamSpeed bracht ons op de hoogte van onderstaande fotoverzameling. SLIDESHOW!
Jokkebrok zegt
Logisch natuuurlijk dat ze in het Audi museum staan…
MrSkyline zegt
@Jokkebrok:
Lamborghini is van VAG, dus ja het is opzich logisch dat het in het audimuseum staat.
Jokkebrok zegt
@MrSkyline: Dat weet iedereen… Zet ze dan in het Lambo museum
betonstaal zegt
@Jokkebrok: De Audi R8, deelt 15% van de onderdelen met een Gallardo. De motoren zijn een doorontwikkeling van Lamborghini en Audi: http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_R8_(road_car)
KaCh1ng zegt
@Jokkebrok: lambo is van audi :)
Jokkebrok zegt
@KaCh1ng: Jajajajaja dat weet ik ook wel maarrrr, zet ze dan toch maar in het lambo museum als ze zo exclusief zijn…
PCCB zegt
@Jokkebrok: Normaliter staan ze daar ook. Ze zullen voor de gelegenheid eens verhuisd zijn, vermoed ik.
exotic zegt
Doe Cala is zo mooi!
Lijkt wel gisteren dat ik ermee aan het racen was in NFS!
exotic zegt
Die natuurlijk
bmwr zegt
er zitten wel een paar gave dingen bij zeg
Tiemen zegt
Ik blijf het geen pan vinden, al die klassieke racemonsters in een moderne setting als deze. Wel vette bakken.
Shenkie zegt
Die 400 GT Monza: WOW! Van enkele andere bolides kan ik echter begrijpen dat ze het productiestadium nooit gehaald hebben.
ruyjo zegt
die verdienen een lamborghini museum
Roelio zegt
Ik snap trouwens niet wat er zo speciaal is aan die Miura (buiten het feit dat het een Miura is natuurlijk ;) )
Klassiekerrally zegt
@Roelio: Hoe veel bijzondere dingen wil je weten? (m.a.w.: Heb je even?)
Monza stond vorig jaar in de Octane. Gaaf ding.
luis zegt
woow de Lamborghini Murcièlago blijft echt een pareltje
Reinbergen zegt
Die Versace is gewoon in productie geweest.
smokin zegt
@Reinbergen: die Countach LP400 en Miura S ook.
birdboy zegt
Die Concept S is zooooo gaaf, echt jammer dat ie niet in productie ging.
Ben ik de enige die bij de Cala gelijk aan de Sesto Elemento moest denken? Mooi dat na al die jaren de vorm nog steeds te herkennen is.
appeltje zegt
De Countach die daar staat is geen productiemodel. Wel een geniaal design trouwens, misschien nog wel mooier dan de serieproductie Countach. Dat Diablo prototype is duidelijk te herkennen als de voorganger van de Cizeta Moroder. Dat rode Diablo-achtige ding vind ik trouwens wel dramatisch :P
smokin zegt
@appeltje:
Volgens mij wel hoor, het is alleen die LP400, wat minder bekend als de 5000 S/QV etc.
Barnato zegt
Oe de Cala! NFS IIse volgens mij, maar wat een auto! Zo had eigenlijk de gallardo er uit moeten zien.
xilver zegt
Is wel leuk om de evolutie van de Lambo’s te kunnen zien. De Cala blijft wel mijn favoriet!
ericc zegt
Van sommige ben ik blij dat ze nooit in productie zijn gegaan. De Cala vind ik wel geslaagd.
De Gallardo met dubble cabine doet me denken aan de Powerboten die een Lambo-motor gebruiken. In deze boten zit de bestuurder en trottleman ook apart.
doewap zegt
Wat doet die Cizeta Moroder V16T daar eigenlijk?
Snotverdikkie! dat is natuurlijk Marcello Gandini’s eeuwige wigvorm die dat Diablo concept EXACT hetzelfde eruit laat zien!
Ik vind de generaties van na de Countach werkelijk spuuglelijk. Totaal fantasieloos. Gelukkig is het met de komst van VAG een enorm stuk beter geworden.
Cubix zegt
Die Diablo Roadster heeft vroeger tijdens een Lamborghini tentoonstelling in het Autotron Rosmalen gestaan. Daar heb ik dat prototype in het echt gezien.
Het zal rond 1992-1993 geweest zijn. Kan iemand zich dat nog herinneren?
Citrofiel zegt
Wat een aparte… Nee, ik durf gewoon lelijke te zeggen! …studies hebben ze toch gemaakt.
macgyver88 zegt
Ze staan in het audi museum?! typisch voorbeeld hoe VW merken kan verneuken! laat ze aub niet alfa overnemen want dan hebben we weer een merk minder en een nieuwe VW erbij. + we weten waarom ze in het audi museum staan: ze willen juist gekoppelt worden aan de lambo’s omdat de consument dat in hun hoofd dan ook is denk je aan audi denk je aan lambo dus zal de audi ook wel zo goed en snel zijn…well people think twice! quattro is goed en de motortechniek innovatief maar de producten die erom heen zitten zijn allemaal ME-TOO producten, toch een beetje jammer.