
Audi heeft vandaag de A6 e-tron concept gepresenteerd. Een luxe elektrische auto met veelbelovende specificaties.
Het woordje concept laat echter zien dat je niet vandaag of morgen naar de dealer kunt rennen voor deze elektrische auto. De Audi A6 e-tron concept staat op een geheel nieuw elektrische platform genaamd PPE. Die afkorting staat voor Premium Platform Electric. Audi heeft dit platform in samenwerking met Porsche ontwikkeld. En wat ziet dit er lekker uit zeg.
In eerste instantie komt er een auto in het C-segment dat zal staan op het PPE-platform, daarna volgt het B-segment. De Audi A6 e-tron concept zal overigens niet de eerste auto zijn op dit platform. Die eer gaat naar de nog niet aangekondigde Q6 e-tron. De Duitse autofabrikant komt in een later stadium terug op dat model.
Design
De Audi A6 e-tron concept is getekend met veel spierballen. Kijk onder andere naar die brede heupen achter. Audi zegt dat het concept voor 95 procent overeen zal komen met het uiteindelijke productiemodel. Een grappig detail is dat dit de dunste koplampen zijn die Audi ooit heeft ontworpen op een auto. De achterlichten lopen door en zijn gemaakt van OLED met ingebouwde 3D animaties. Klanten kunnen in de configurator aanvinken welke animatie ze leuk vinden.
Aandrijflijn en specificaties
Het nieuwe platform is speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s. Daarmee heeft Audi de vrijheid om een groot accupakket kwijt te kunnen in de voertuigen die op het PPE platform komen te staan. In het geval van de Audi A6 e-tron concept is dat een 100 kWh accupakket. Er komen meerdere varianten van het model op de markt. Versies gericht op range en versies gericht op performance. Net als Tesla dat eigenlijk doet, maar Audi zelf ook met de e-tron GT bijvoorbeeld. Een RS-model zit mogelijk in de pijplijn, maar echt hard maken kan Audi dat nu nog niet.
De actieradius bedraagt meer dan 700 kilometer. Het opladen verloopt tot 270 kW echt razendsnel dankzij 800-volt laadtechnologie. In 10 minuten heb je effectief weer 300 kilometer range. De A6 e-tron concept is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,44 meter hoog. Audi zegt zelf dat het concept valt tussen de A6 en A7 qua ontwerp.
Audi A6 e-tron concept naar productie
De A6 e-tron concept komt over ongeveer twee jaar in productievorm op de markt. Eerst komt eind 2022 die eerder aangehaalde Q6 e-tron. De Duitse autofabrikant benadrukt dat de A6 e-tron geen vervanger is van de huidige A6. Beide modellen zullen naast elkaar verkocht worden.
Wanneer de productieversie gepresenteerd gaat worden is niet bekendgemaakt. Wel dat we een breed scala aan modellen op het nieuwe PPE-platform kunnen verwachten die zowel in Europa als in China geproduceerd gaan worden.
Nice KIA bro
@sntial: of Hyundai Ionic (Joendee Aaijoonik of z’n Amerikaans).
Ik dacht even dat Ford toch de Mondeo ging vernieuwen… Maar KIA kan ook…
KIA mocht willen dat ze zo’n fraaie auto hadden getekend. Erg mooi.
@mpgc: het is nog maar een concept. Kijk naar alle vorige concepten van de VAG groep, hoe weinig er van overblijft bij het productiemodel, men is erg goed in alle mooie details en scherpe lijnen eruit te halen. Behalve de TT 1
Bijvoorbeeld de e-tron GT is vrijwel precies zoals het concept. De eerst e-tron lijkt ook erg op het concept.
Dat kan je van die lelijke EQS van Mercedes absoluut niet zeggen. Die is volledig anders.
@caprio: wat in productie is gegaan, lijkt erg op zijn concept. Vaak is zelfs het strakke design gebleven.
Audi is vooral goed in lekker maken waar ze anders durven te zijn om vervolgens toch weer de bekende weg te kiezen.
@mpgc: wat dacht je van de Kia Stinger. Ze hebben bij Audi goed gekopieerd zeg en hem iets veredeld. Zie er overigens in geen velden of wegen nog een Audi in. Gewoon het nieuwe ontwerp van de volgende Kia Stinger gejat bij Kia.
Een Audi zonder torpedolijn is geen Audi.
@mashell: of tornado lijn?
Ik dacht eerder aan de Hyundai Kona met die lichtunits.
Zijn dit 30 inch wielen?
Ik vind hem mooi! Hij doet inderdaad een beetje aan Kia denken, met name de achterkant heeft wel iets van een Stinger, maar is ook Audi genoeg. En het totaalplaatje is gewoon mooi. Alleen al die mooie brede lage neus, eindelijk met korte frontoverhang.
Wat een dik apparaat, alleen zo’n grille blijft een vaag fenomeen op een elektrische auto.
@v12powerr: inderdaad, zo raar dat de Europese merken als Volvo, Mercedes, BMW en Audi maar ook Ford blijven vasthouden aan een gril terwijl deze geen functie meer heeft. En fraaier of gestroomlijnder wordt het er ook niet van. Bij de verder zo mooie E-mach vind ik net als bij deze A6 zelfs storend.
Een neus met kenmerkende grille is ook een karaktereigenschap van een automerk. Daarom blijven automerken met rijke historie (Tesla dus niet) dit gebruiken.
Kijk naar de nieuwe KIA EV6 die vrijwel van elk merk kan zijn als je de logo’s niet ziet. Zonder karakter.
*grille (een gril is iets heel anders, een grill trouwens ook).
OT: misschien is het een kwestie van wennen maar persoonlijk vind ik neuzen auto’s zonder grille niet mooi. Het breekt optisch het vaak enorme oppervlak aan plastic of metaal. Vorm boven functie in dit geval.
@sportabgasanlage: Het is voor de ontwerpers juist een nieuwe uitdaging om een nieuw front te ontwerpen specifiek voor de elektrische auto, kijk naar de ID ¾ of Hyundai Ionic 5. De grill was een gat om de rijwind binnen te laten om de radiator te koelen. Echte ontwerpers schuwen nep enorm en het vasthouden voor het familiegezicht getuigt ook niet erg van lef van het automerk.
BMW maakt het helemaal bont, daar heeft de ontwerper een kolderieke grill ontworpen die haast groter is dan de motorkap zelf en BMW heeft deze vmb-grap nog in productie genomen ook.
Het is een grille. Op een grill bak je vlees.
En ik weet ook wel wat de functie is van een grille, en ik zeg dat ik een auto zonder grille niet mooi vind. Te groot is ook niet mooi, maar zonder is ’t alsof er iets geamputeerd is. Kwestie van smaak.
Het is geen grille, het is een familie gezicht.
Prima die 700km range.
Maar een Audi A6 koop je om ook SNEL te reizen.
Hoelang houdt deze auto het vol op hoger snelwegtempo (bijv. 160km/h)?
160? Omdat een handjevol mensen 1x in het jaar misschien in Duitsland komen?
Dat rijdt je toch ook standaard savonds in Nederland?
Op het PPE platform komt er dus eerst een C en B segmenter maar deze zou eigenlijk een E zijn.
Toch wel merkwaardig om zo’n variatie op dezelfde basis te maken.
Vind ik ook raar. MEB is voor C segment en PPE is voor duurdere wagens vanaf D segment.
Die grote grille had wat minder “in your face” gemogen.
Verder wel een mooie auto.
Hopelijk niet teveel onderstuurd “by design” 🤣
De grille: ontworpen voor toever van koude lucht richting de motorruimte
Dan zal de animatie knipperlicht weinig aangevinkt worden gok ik..
Met een “🖕” animatie misschien net wel! Goed voor audi, eindelijk weer wat beweging in de stock van de knipper modules! 🤣
Prachtige auto.
Er staat meer dan 700 km. actieradius, laat dat 701 zijn dan moet hij bijna net zo weinig verbruiken als een Hyundai Ioniq.
Dat kan natuurlijk nooit omdat alleen het accupakket al zwaarder is dan de hele Ioniq.
Het snelladen is wel belangrijk.
Dit is dus het resultaat van de teaser enkele dagen geleden.. knap! Het geluid klinkt als een jetfighter die aan het taxiën is op de startbaan.
Fraai design en uiteraard ook met 800 V techniek om snel te kunnen laden 270 kW…Top!👍
Konijnentandjes lijken mode te worden.
Hij is gaaf! 300km laden in 10 minuten is ook tof. Op de zomervakantie en wintersport na is het dus meer dan geslaagd als daily.
De nieuwe Opel Calibra Evo II Retro Lightning?
Het bereik (ongeacht seizoen) & oplaadsnelheid/capaciteit is een echt (marketing)dingetje geworden bij EV’s. Hoe ze rijden enz. komt op een lagere plaats te staan op ons verwachtingslijstje heb ik als indruk gekregen.
Vorige week de beelden al getipt aan de redactie. Jammer dat het nu geen BREEK meer is.
Wat vind ik dit een PRACHTIGE auto, zeg!?
Ben serieus positief verrast en hoop dat die 95% die er beloofd is, dat de uiteindelijke productie versie hierop gaat lijken, net zo uitvalt als bij de e-tron GT.
Audi heeft denk ik wel inspiratie opgedaan bij de Mazda 626 Hatchback (GE), met de spoiler geïntegreerd in de klep, maar al met al vind ik het totaalplaatje erg origineel.
Ik hoop dat ik ‘m tzt zou kunnen betalen (ik vrees van niet), want dan sta ik in de rij.
Er is vaak kritiek op de veel te grote grille bij Audi. Maar nooit lees ik kritiek op Lexus, die hun grille al eens goed bekeken.
Dat lees je zeker wel bij Lexus. Hun “spindle grille” is een gedeukte Audi Single Frame grille en nog lelijker.
Hallo Mazda 626 hatchback MK4 (’91 – ’98)!
=D
Hoop dat het bij een concept blijft, want bepaald mooi kan ik hem niet vinden.