• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gelekt: SL63 AMG, maar langzamer dan SL55 AMG

Auteur: robbie, gepost 29 december 2007 om 19:14 – 67 Reacties

Mercedes SL63 AMG Facelift


Oeps, foutje! Iemand heeft bij Mercedes zitten suffen en per ongeluk(?) een eerste foto inclusief de technische informatie van de gefacelifte SL online gezet. Helaas moeten we het nu nog doen met 1 foto, maar in januari zal ongetwijfeld meer informatie volgen.

De SL63 AMG krijgt 525 pk en 630 Nm onder de nieuw gevormde motorkap. De “oude” SL55 AMG moest het nog doen met 517 pk/720 Nm. Je krijgt er dus 8 pk bij maar aan de andere kant heb je wel 90 Nm minder! En dat is ook duidelijk te merken in het standaardsprintje van 0-100 de SL55 doet daar 4,5 sec over dan de nieuwe SL63 heeft daar 4,7 seconden voor nodig. En dan is de CO2 uitstoot ook nog eens toegenomen van 324 g/km naar 330 g/km. Kortom vernieuwing is niet altijd vooruitgang. Aan de techniek van SL65 is niks veranderd, die levert nog steeds 612 pk. (Bron: Mercedes-Benz, via Motor Authority)

Mercedes SL63 AMG Technische Data

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Mercedes, SL, sl55, sl63

Vorig bericht: « Mercedes krijgt een boete van $30.257.920
Volgend bericht: Mercedes lekt lekker door: CLS63 AMG Facelift »

Lees Interacties

Reacties

  1. RenJie zegt

    29 december 2007 om 19:17

    w0w.. die is wel heel erg mis als ik het zo lees.. de 55AMG met de 517 pk is goed genoeg lijkt me ?

    Login om te reageren
  2. Robin zegt

    29 december 2007 om 19:18

    geloof er niets van.

    Login om te reageren
  3. bart zegt

    29 december 2007 om 19:19

    Worden ze nou niet gek van dat AMG bij Mercedes, bij de SL kun je ondertussen dus 3 AMG’s kopen, de 55, 63 en 65. Zo is het allemaal niet erg exlusief meer, net als dat 63 AMG blok wat ze tegenwoordig ook in vrijwel alle modellen hebben gezet.

    Prestaties zijn wel leuk, maar je gaat idd de andere motoren in de weg zitten.

    Login om te reageren
  4. Dennis zegt

    29 december 2007 om 19:20

    M6 velgen iemand?

    Login om te reageren
  5. RenJie zegt

    29 december 2007 om 19:20

    Maar goed.. de CL63AMG heeft ook dezelfde gegevens met dezelfde motor(525 pk en 630 Nm) Het vermogen van de 55AMG is gewoon te groot.

    Login om te reageren
  6. VonStroke zegt

    29 december 2007 om 19:21

    Hmmz, dat zou vreemd zijn, hij moet alleszins milieuvriendelijker worden. En die lelijke spoiler? Ik hoop van niet.

    Login om te reageren
  7. RenJie zegt

    29 december 2007 om 19:21

    @Dennis

    ben jij die Dennism6?

    Login om te reageren
  8. Joost zegt

    29 december 2007 om 19:22

    @ Dennis: Graag! Waar kan ik ze (gratis neem ik aan?!) afhalen? ;-)

    Login om te reageren
  9. dekster zegt

    29 december 2007 om 19:22

    Heel spijtig, de oude SL55 amg was een cabrio met ruwe V8, maar nu is het weer zo’n wanabe M6-dingetje…

    Login om te reageren
  10. Beck zegt

    29 december 2007 om 19:23

    997 turbo velgen iemand?

    Login om te reageren
  11. Joost zegt

    29 december 2007 om 19:24

    @ Beck: Graag! Waar kan ik ze (gratis neem ik aan?!) afhalen? :P

    Login om te reageren
  12. azertyyyy zegt

    29 december 2007 om 19:24

    porsche turbo velgen? ni egt origineel ;)

    Login om te reageren
  13. Breinstein zegt

    29 december 2007 om 19:24

    zo, naast de slk hebben ze ook de sl weten te verneuken

    Login om te reageren
  14. Aston Martin Rapide zegt

    29 december 2007 om 19:25

    @ Beck…heb je er soms veel op voorraad? Nou, dan wil ik hem best komen halen. (Geintje)

    Viel me ook op dat de velgen verdacht veel op die van 997 Turbo lijkt.

    Login om te reageren
  15. Matthis zegt

    29 december 2007 om 19:29

    Anders gewoon een nieuwe sl ?

    Login om te reageren
  16. robbie zegt

    29 december 2007 om 19:29

    @Robin, wat geloof je niet? De informatie is van Mercedes zelf afkomstig!

    @bart, de SL63 is de opvolger van de SL55!

    Login om te reageren
  17. SjeufM3 zegt

    29 december 2007 om 19:31

    Als we zo gaan beginnen:

    Iemand intresse in een M3 E46

    Login om te reageren
  18. Alwood zegt

    29 december 2007 om 19:32

    en er zitten idd porsche velgen op :o

    verder vind ik het wel weer eens tijd worden dat auto’s wat normalere snelheden rijden… Je zou moeten kunnen kiezen voor 55 of 63… :P gewoon allebij blijven leveren.

    Login om te reageren
  19. Davidov zegt

    29 december 2007 om 19:47

    @ RenJie: haha, eerste wat ik dacht :p

    on-topic: ziet er erg vet uit die SL63.

    Login om te reageren
  20. jonas zegt

    29 december 2007 om 19:51

    Hoax ? Merc gaat toch nooit een wagen uitbrengen met zulke cijfers ivm de voorganger?

    Login om te reageren
  21. JesperF zegt

    29 december 2007 om 19:51

    @Dennis: Eerder Porsche 911 Turbo velgen…

    Login om te reageren
  22. JesperF zegt

    29 december 2007 om 19:52

    Whoo, niet gezien dat anderen dat ook al gezegd hadden:P

    Login om te reageren
  23. MATSS zegt

    29 december 2007 om 19:55

    Hij is wel 110kg zwaarder dan de 55

    Login om te reageren
  24. AMG zegt

    29 december 2007 om 19:59

    Komt er ook en 65 AMG?????

    Login om te reageren
  25. Mustang zegt

    29 december 2007 om 20:00

    8 pk bij; 50Nm minder én 110kg zwaarder!
    Hoe kan dat?

    Login om te reageren
  26. robbie zegt

    29 december 2007 om 20:01

    @MATSS, hij is dus:
    -Zwaarder
    -Langzamer
    -Onzuiniger
    -Vervuilender

    Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    29 december 2007 om 20:14

    Minder Nm’s betekent niet altijd trager in de praktijk…Zoals bij de rijtest van de E63 amg.
    Daar bleek dat hij het vermogen beter op de baan kon zetten omdat hij minder Nm’s had.

    Ik quote uit de rijtest van de E63 amg door Sacha :

    “De motor heeft met 514 pk/630 Nm en atmosferische beademing een totaal ander karakter dan die vorige motor. Het koppel is niet alleen minder dan zijn voorganger, maar het komt ook nog eens veel later in de koppelcurve op (700 Nm @ 2750 rpm vs. 630 Nm @ 5200 rpm). Bij vergelijkbaar vermogen zou je denken dat dat een achteruitgang is. Niets is minder waar.

    Doordat de motor het koppel geleidelijker brengt kan de auto het vermogen beter kwijt op de weg. In de praktijk betekent dat veel minder ESP ingrepen en minder neiging tot uitbreken wat de rijdbaarheid zeer ten goede komt. Zelfs met het slechte weer tijdens de rijtest viel het me op hoeveel grip er was en hoe weinig de wielen doorslipten als ik hem flink op zijn staart trapte. En dat terwijl de auto uitgerust was met gewone zomerbanden bij koud en nat weer.”

    Login om te reageren
  28. Stephan zegt

    29 december 2007 om 20:22

    SimonMc

    Wat jij nu zegt geldt voor elke auto. Tuurlijk zal een band eerder doorslippen. Maar met slippen elektronica en een goed differentieel zou de auto het koppel beter kunnen verdelen en je zou dan ook sneller moeten zijn. Wat blijkt dat Mercedes dat dus niet kan, en dat de E55 dan trager is dan de E63.

    Login om te reageren
  29. anoniem zegt

    29 december 2007 om 20:30

    @ AMG: Die is er al! =)

    Login om te reageren
  30. Poekie Lauda zegt

    29 december 2007 om 20:35

    Hoax! Ik kan het niet geloven dat deze cijfers kloppen, nog ff wachten tot de officiële release en dan zullen we het zien :P

    Login om te reageren
  31. Willem zegt

    29 december 2007 om 20:40

    tjezus, ik maak me helemaal niet druk over datte … gewoon ne amg zoals ne andere … alhoewel, coole auto

    Login om te reageren
  32. Papa zegt

    29 december 2007 om 20:46

    pfffff….:(

    Login om te reageren
  33. RScosworth zegt

    29 december 2007 om 21:04

    Ik blijf het zo’n geweldig ding vinden. Als de 63 ook zo’n heerlijk geluid maakt als de 55 kan ik met de rest niet zitten, behalve met de constructie van het dak dat je kunt zien van binnen wanneer het dak dicht is. Voor de rest, topwagen.

    ‘de oude SL55 amg was een cabrio met ruwe V8, maar nu is het weer zo’n wanabe M6-dingetje’

    En we hebben met nog 2 dagen te gaan nog snel de opmerking van het jaar! Iedereen klappen en hard lachen.

    Login om te reageren
  34. RubenBaeten zegt

    29 december 2007 om 21:40

    Oud nieuws! Hoax! Photoshop!

    Nee hoor Robbie, ik geloof je wel. :-)

    Login om te reageren
  35. RenJie zegt

    29 december 2007 om 21:44

    @anoniem

    AMG bedoelt waarschijnlijk van de “nieuwe” SL

    Login om te reageren
  36. Kees zegt

    29 december 2007 om 22:24

    Duidelijk dus geen Vorsprung durch Technik… De nieuwe MB’s vind ik wel strak tegenwoordig. Jammer dat ze zo’n oude wagen weer uit de kast trekken en wat opschaven. Vond ‘m altijd al niet zó.

    Login om te reageren
  37. RenesisHP zegt

    29 december 2007 om 22:28

    Ik vind het wel wat hebben, atmosferisch.

    Login om te reageren
  38. Solstice zegt

    29 december 2007 om 22:32

    Er wordt tegenwoordig meer ‘gelekt’ dan officieel bekendgemaakt, deze jongen gelooft er niet meer in, hou iemand anders maar voor de gek. :-P

    Login om te reageren
  39. robbie zegt

    29 december 2007 om 22:33

    @RenJie, van de nieuwe SL komt ook een 65. Staat ook in mijn artikel ;)

    Login om te reageren
  40. Robin zegt

    29 december 2007 om 23:12

    @Robbie

    Het is niet officieel, dus hoe weet ik dat die ‘iemand bij mercedes’ mij niet voor de gek wil houden of MB wil naaien. (dit laatste heeft hij/zij in principe natuurlijk al gedaan)

    Het klinkt als geld verspilling als ze hier RD/ontwikkelingskosten etc. aan verspilt hebben. Je maakt een hoger segment product toch niet slechter dan het ‘voordelige’ broertje dat lijkt me zeer ongeloofwaardig.

    Wacht lekker op de officiële cijfers.

    Login om te reageren
  41. thom zegt

    29 december 2007 om 23:17

    Ik hoop dat merc en audi snel weer afstappen van die hoogtoerige motoren, ik vind dat meer in lichte sportwagens passen, niet in zware luxe auto’s. De enigste merc waar ik de 63 amg bij vind passen is CLK DTM, maar ook die is zwaar. Ik kan me overigens niet voor stellen dat de nieuwe SL 100 kg zwaarder word, ik denk eerder lichter zeker met een 63 amg motor.

    Login om te reageren
  42. Cliff zegt

    29 december 2007 om 23:20

    Hoezo Porsche 911 (997) velgen?

    Login om te reageren
  43. Cliff zegt

    29 december 2007 om 23:20

    Turbo bedoel ik dan

    Login om te reageren
  44. Cliff zegt

    29 december 2007 om 23:20

    Turbo bedoel ik dan

    Login om te reageren
  45. robbie zegt

    29 december 2007 om 23:27

    @Robin, waarom is deze informatie dan te vinden op de website http://www.mercedes-benz.de?

    http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passenger_cars/home/products/amg/models/sl_55_amg.0001.html

    Ik weet niet in wat voor bizarre fantasiewereld jij leeft, maar bedrijven kunnen het niet maken over valse informatie op hun site te zetten!

    Login om te reageren
  46. nichos zegt

    29 december 2007 om 23:41

    @robin: shit happens

    Login om te reageren
  47. Robin zegt

    29 december 2007 om 23:42

    @robbie

    gast:

    “Oeps, foutje! Iemand heeft bij Mercedes zitten suffen en per ongeluk(?) een eerste foto inclusief de technische informatie van de gefacelifte SL online heeft gezet.”

    Het is dat ik nu op bron in het bericht bekijk, maar ik kan niet ruiken of dat grappig of serieus bedoelt is. Kun je ook op een normale manier aan me duidelijk maken.

    Login om te reageren
  48. robbie zegt

    30 december 2007 om 00:07

    @Robin, altijd de bronnen controleren die ik gebruik he. Nooit geleerd om feiten te checken?

    Login om te reageren
  49. NLX zegt

    30 december 2007 om 02:10

    HUH? die eerste zin:

    is het gewoon laat
    ben ik niet nuchter
    of klopt de zin
    of alledrie

    Login om te reageren
  50. GeoBem007 zegt

    30 december 2007 om 02:12

    Is er ook niet eens een SL72 AMG oid geweest?

    Login om te reageren
  51. RenJie zegt

    30 december 2007 om 04:54

    @GeoBem007

    Wel een SL73 AMG

    Login om te reageren
  52. SimonMc zegt

    30 december 2007 om 05:05

    @GeoBem007: jeps, klopt wat RenJie zegt.Een SL73 met een 7.3 liter V12, welliswaar met “maar” 525 pk.

    Het was de SL van de vorige generatie en diezelfde 7.3 liter V12 wordt hedendaags alleen nog maar gehandhaafd door pagani.

    Login om te reageren
  53. Civviej zegt

    30 december 2007 om 09:29

    Als hij de mindere specs heeft dan een SL55, waarom noemen ze het dan geen SL54??? :S

    Login om te reageren
  54. Job zegt

    30 december 2007 om 10:26

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  55. Alexander zegt

    30 december 2007 om 11:30

    @ Civviej

    De cijfers staan altijd voor de motor-inhoud. De 55 AMG heefte en 5.5 liter en de 63 motoren 6.2. Ze vonden SL62 niet mooi klinken dus hebben ze hem 63 genoemd.

    En nu nog even over de auto zelf.. Eindelijk worden ze een beetje opgepompt met lekkere bumpers en diffusers. Het ziet er nog wel ene beetje knip en plakwerk uit maar daar zal wel verandering in komen. Vind de ‘gejatte’ turbo velgen wel lekker.

    Login om te reageren
  56. Silverarrow zegt

    30 december 2007 om 13:15

    Toch weer een lekkere dikke wagen. Wel vreemd dat ze nu een diffusor en spoilertje gebruiken, zoiets verwacht je eerder van Brabus of Lorinser, niet van AMG. Wacht toch nog op een complete fotoshoot voordat ik er iets over durf te zeggen.

    Login om te reageren
  57. technopatat zegt

    30 december 2007 om 13:35

    WABLIEF in de cl63 zit tot nu toe de sterkste 6.2 motor: 525 pk, wil je dan zeggen dat ze uit al die 5.5l motoren 5.17 pk halen ? kweet niet zenne …
    maar kvin em der beter uitzien :) !

    Login om te reageren
  58. Citrofiel zegt

    30 december 2007 om 15:23

    Ik zou er gelijk andere achterlichten op gezet hebben. Deze vind ik namelijk er oud uit zien… Door de donkere kleur mss? Dat idee (verouderd) heb ik overigens bij de hele SL, zoals ik al eerder heb gezegd.

    Login om te reageren
  59. Rick dos zegt

    30 december 2007 om 15:28

    Héél toevallig dat er alleen een plaatje is van de achterkant, daar waar de grootste verandering aan de voorkant zit…..

    Niks geen ongelukje dus….

    Login om te reageren
  60. SimonMc zegt

    30 december 2007 om 16:03

    @Alexander: dus jij denkt dat ze gewoon SL63 genomen hebben omdat ze SL62 niet mooi vonden klinken?
    Als je er iets van wist, dan zou je weten dat die 63 niet slaat op de cilinderinhoud, maar het slaat op een legendarische amg.

    Trouwens, de 55 amg is eigenlijk ook een 5.4 liter V8…

    Reden dat de meeste wel over een 6.3 liter V8 spreken is : “Although it displaces just 6.2 liters, the engine will be marketed as the “6.3″ to comply with German engine marketing laws, which require them to be rounded up to the nearest 100cc “

    Bij mercedes wijst de nummer op de auto niet altijd op de cilinderinhoud.Bv: de E 200 cdi heeft een 2.15 liter 4-in lijn.

    Login om te reageren
  61. RScosworth zegt

    30 december 2007 om 19:20

    SimonMc schrijft,
    ‘Het was de SL van de vorige generatie en diezelfde 7.3 liter V12 wordt hedendaags alleen nog maar gehandhaafd door pagani.’

    Draaid de Pagani niet op het blok van de voormalige CLK GTR? Voor zover ik weet zijn dat twee verschillende blokken maar daar ben ik niet honderd procent zeker van.

    Login om te reageren
  62. SimonMc zegt

    30 december 2007 om 20:45

    @RScosworth: voor zover ik mij herinner, zit er in de straatlegale variant van de CLK GTR een 6.9 liter V12,
    MAAR er zijn achteraf nog een paar exemplaren gemaakt ( 5 ofzo? ) exclusief in rode kleur ( dacht ik ), genaamd de “Super Sport” versie en die maakte inderdaad gebruik van de 7.3 liter V12.

    Ik denk dat het in weze dus om het zelfde blok gaat.

    Login om te reageren
  63. RScosworth zegt

    31 december 2007 om 13:25

    @ SimonMc
    Ik heb er nog wat op nageslagen en je hebt gelijk; het blok uit de voormalige SL heerst nu in de Zonda’s. Naast alle kreten in fora wordt het in dit artikel bevestigd: http://66.102.9.104/search?q=cache:D1xugEgjQvUJ:www.worldcarfans.com/5070508.001/page3/40-years-of-amg+pagani+sl+73+amg&hl=nl&ct=clnk&cd=25&gl=nl

    Er zijn overigens ooit maar 2 van de 25 CLK-GTR’s uitgerust met datzelfde 7,3 literblok (waaronder de Super Sport die je noemde). Van de eerste heb ik ooit nog eens een leuke reportage gezien op discovery channel. Dat was #003 van de 025 en van Mr.Mohammed Bin Sulayem die zelf de upgrade in Dubai heeft laten plegen. Dit vond HWA wel een puik idee en heeft toen een officiële CLK-GTR uitgebracht onder de naam Super Sport (#017 van de #025) in het rood inderdaad. Nog een leuk overzichtje over de geschiedenis van die #017 die nu ergens in de VS rondzwerft:
    http://www.supercars.net/cars/2225.html

    Login om te reageren
  64. SimonMc zegt

    31 december 2007 om 14:50

    @RScosworth: bedankt voor het verhaal !

    Wist je dat er trouwens ooit een gespot is in Nederland?

    http://spots.autogespot.com/viewcars.php?view=type&type=Mercedes-Benz&cartype=CLK-GTR+AMG

    Login om te reageren
  65. RScosworth zegt

    31 december 2007 om 20:19

    @ SimonMc
    Die is echt supermooi! Ik hoop er ooit ook nog zo hard een te kunnen spotten maar nóg liever horen! Wat een bak is het zeg.

    Login om te reageren
  66. sacha zegt

    31 december 2007 om 20:44

    @RScosworth: Van de AMG website:

    Meer motoren info: http://www.mercedes-amg.com/index2.html?loc=en/engineroom/history

    Login om te reageren
  67. RScosworth zegt

    1 januari 2008 om 16:19

    @ sacha
    Hmm ja waarom zou ik het makkelijk doen als het moeilijk kan. ;) Staat toch nog meer info op die site dan ik dacht, thanx!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North