• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes krijgt een boete van $30.257.920

Auteur: robbie, gepost 29 december 2007 om 17:44 – 47 Reacties

Money Bag

De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) heeft DaimlerChrysler een boete opgelegd van maar liefst $30.257.920 en dat allemaal omdat bepaalde 2006MY auto’s meer verbruiken dan is toegestaan (CAFE; Corporate Average Fuel Economy). Extreem bijzonder zijn die hoge boetes niet, want zo kreeg BMW in 2001 bijvoorbeeld een boete van $27.985.925, maar de boete die Mercedes nu heeft gekregen is wel de hoogste ooit.

Overigens verwacht ik wel dat de importeur al een forse voorziening heeft getroffen aangezien je natuurlijk al geweten hebben dat ze auto’s verkochten die teveel verbruikten. En om alles even in perspectief te plaatsen wat boetes van andere merken.

Porsche $4.599.864,50
BMW $5.056.012,50
Maserati $1.407.367

En ook Spyker ontsnapte in 2005 niet aan een boete van $3.157. Alle boetes kan je HIER vinden (PDF-alert). (via: thetruthaboutcars.com)

Ook interessant!

  • Video: nét gewassen Mercedes C63 krijgt facelift
  • Aston Martin hypercar
    Aston Martin hypercar krijgt Mercedes motor
  • Mercedes EQXX krijgt 1.000 km praktijkactieradius
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Is de Renault Twingo wel of niet een klassieker?
  • De ideale speciale editie voor bemoeiallen is hier
  • Is deze EV-technologie toch niet het ei van Columbus?
  • Oei, de BMW iX3 is ‘bijna uitverkocht’
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, hippies, Mercedes

Vorig bericht: « Vrachtwagens rijden massaal op slicks
Volgend bericht: Gelekt: SL63 AMG, maar langzamer dan SL55 AMG »

Lees Interacties

Reacties

  1. Poekie Lauda zegt

    29 december 2007 om 17:47

    Hoe komen ze nou weer op zo’n debiel bedrag? :?

    Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    29 december 2007 om 17:50

    wtf waar slaat dat op?! :?
    en wat is die CAFE dan precies? want op een uitzondering als de G55amg na lijkt me dat mercedes niet meer verbruikt dan de gemiddelde amerikaan. En ook kleine merken worden beboet… helemaal raar, alsof ze de definitie van sportwagen niet kennen.

    Login om te reageren
  3. GeoBem007 zegt

    29 december 2007 om 17:50

    Wablief?

    Dat is ook de eerste keer dat ik van zulke debiele normen hoor. Lijkt me zo’n typische USA-maatregel, maar die geven geen hol om verbruik dus..

    Login om te reageren
  4. epo zegt

    29 december 2007 om 17:51

    Toen kwam die lage dollarkoers tóch nog van pas.

    Eind goed, al goed, en ze leefden nog lang en gelukkig.

    Login om te reageren
  5. MATSS zegt

    29 december 2007 om 17:53

    misshien is het in een andere munteenheid een mooi rond getal? het is +-21miljoen euro

    Login om te reageren
  6. Brokkenpiloot zegt

    29 december 2007 om 17:54

    Als er nog bij stond hoeveel auto’s er zijn verkocht om tot deze boete te komen, was in te schatten wat het omgerekend betekend in de verkoopprijs van elke auto.

    Overigens kreeg bijvoorbeeld Fiat tot 4 jaar hiervoor ook nog een boete.

    Naar wie gaat de opbrengst eigenlijk? Hebben ze daar ook een soort Spee?

    Login om te reageren
  7. Alwood zegt

    29 december 2007 om 17:57

    “The penalty for failing to meet CAFE standards recently increased from $5.00 to $5.50 per tenth of a mile per gallon for each tenth under the target value times the total volume of those vehicles manufactured for a given model year.”

    Dus er zijn in dit jaar meer mercedessen, dodge’s en chryslers verkocht dan chevrolets e.d. :? en ze zitten veel verder van de 27mpg af dan GM??
    apart… zeeeeer apart. En hoe kan het voor ferrari lucratief zijn om daar nog auto’s te verkopen dan?

    Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    29 december 2007 om 17:58

    @ autoblog

    Dit lijkt me nog wel een nuttig linkje om bij het artikel te hebben:
    http://www.nhtsa.dot.gov/cars/rules/cafe/overview.htm

    Login om te reageren
  9. GeoBem007 zegt

    29 december 2007 om 17:58

    Het heeft dus iets te maken met een standaard mpg dat de bedrijven opgeven en als ze dat niet halen (hoe ze het dan ook maar achterhalen) dan moeten ze ervoor boeten. Ik zie nog geen eens GM in de lijst staan en dat zijn pas slurpers met hun Vettes en al de pick-ups etc.

    Godsamme, hoe debiel kan het wel niet. Typisch USA!

    PS: robbie, waarom is het bedrag dat jij vermeld verschillend van hetgene van je bron?

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    29 december 2007 om 18:02

    Hoe kunnen Mercedessen meer verbruiken dan die Amerikaanse SUVdingen en pick-ups?! Of geldt het alleen voor auto’s die geïmporteerd worden?

    Login om te reageren
  11. robbie zegt

    29 december 2007 om 18:03

    @GeoBem007, omdat ik het PDfje wel goed heb gelezen ;)
    @Alwood, check!

    Login om te reageren
  12. Peurno zegt

    29 december 2007 om 18:05

    WTF
    Laat dat NHTSA eerst maar is een inspectie in dat China uitvoeren.

    Het is ernorm veel geld (meer dan ik zal verdienen :D) maar dat verdient Mercedes-Benz makkelijk weer terug :P

    Login om te reageren
  13. Citrofiel evil twin zegt

    29 december 2007 om 18:08

    Mercedes? AMG zeker! ;)

    Login om te reageren
  14. Daytona zegt

    29 december 2007 om 18:17

    ha dat bedrag is voor oudejaarsloterij

    Login om te reageren
  15. RenJie zegt

    29 december 2007 om 18:19

    735 miljoen dollar? :S Zijn ze helemaal GEK ofzo.. gewoon elk merk een boete gegeven :P HAHA

    Login om te reageren
  16. GeoBem007 zegt

    29 december 2007 om 18:48

    RenJie: niet elk merk, enkel de Europese eigenlijk. Vetzakken.

    Robbie: dacht al zoiets, maar was te lui om het te checken :D

    Login om te reageren
  17. marvin zegt

    29 december 2007 om 18:53

    haha, lotus kreeg zelfs geld terug, een boete van -$36.850.00 :P op 6/7/20007
    eigenlijk best wel fun

    maarjahh, wel zielig dat ze dit uitvoeren.

    En wat helemaal zielig is is dat hun dieselslurpende HUMMER ER NIET BIJ STAAT, Over GROOT VERBRUIK gesproken!!!

    Login om te reageren
  18. barbus lover zegt

    29 december 2007 om 18:59

    Jezus he! zijn ze nu helemaal van de pot gerukt? ( ik neem aan dat het om de ‘vs’) Iedere mercedes is zoo veel zuiniger als een standaard caddilac of een lincoln of zo een domme buick of hoe zo iets heet! En ze moeten blij zijn dat er nog een merk is dat daar auto’s wilt verkopen aan die dikke, fatsige (niet alle) en lelijke VS’enaren.

    Login om te reageren
  19. RenJie zegt

    29 december 2007 om 19:13

    (National Highway Traffic Safety Administration) heeft DaimlerChrysler een boete opgelegd van maar liefst $30.257.920 en dat allemaal omdat bepaalde 2006MY auto’s meer verbruiken dan is toegestaan

    ———
    wat heeft verkeersveiligheid met verbruik te maken???

    Login om te reageren
  20. RenJie zegt

    29 december 2007 om 19:14

    of is het NHTSA de moeder van CAFÉ?

    Login om te reageren
  21. Frasker zegt

    29 december 2007 om 19:15

    :) Wat een boete zeg! Alleen het vlgende snap ik niet: :o
    :? Ferrari kreeg een lagere boete dan DaimlerCrysler, maar de gemiddelde :o
    :8 Ferrari gebruikt toch meer dan de gemiddelde Crysler of Daimler? ;)

    Login om te reageren
  22. Frasker zegt

    29 december 2007 om 19:16

    ohw die 8 werd geen smilie xD

    Login om te reageren
  23. bleegh zegt

    29 december 2007 om 19:18

    @GeoBen007: gelukkig zit er nog iemand op te letten. Het gaat idd om de opgegeven mpg vanaf fabriek in relatie tot werkelijkheid

    Login om te reageren
  24. Guan zegt

    29 december 2007 om 19:21

    Als ik het goed begrijp werkt dit systeem dus net zoals het systeem wat in de EU mogelijk ingevoerd zal worden.
    In de berekening wordt het hele modellen gamma bekeken, waarbij wel het afgezette aantal modellen wordt meegenomen.
    10 C-klasses kunnen er dus voor zorgen dat 2 S-klesses ingevoerd kunnen worden zonder boete te moeten betalen.

    Reden waarom Volkswagen b.v. 3,5 mille minder hoeft te betalen dan Porsche in 2006. Ook voor de kosten in de V.S. of A. is het dus interessant voor Porsche om eigenaar van VAG te worden.

    @ Citrofiel en Marvin:
    De 4 wiel aangedreven voertuigen vallen in een andere categorie, waardoor b.v. Hummer niet beboet wordt. Lekker krom dus.

    Login om te reageren
  25. bart zegt

    29 december 2007 om 19:24

    Idd, is gewoon het gespeel met cijfers om hem op papier zo zuinig mogelijk te krijgen.

    Vraag me alleen af met wat voor een soort test ze zelf het verbruik bepaald hebben.

    Login om te reageren
  26. Guan zegt

    29 december 2007 om 19:27

    @bleegh: Neen; er staat het volgende:
    (….)(CAFE) is the sales weighted average fuel economy, expressed in miles per gallon (mpg), of a manufacturer’s fleet of passenger cars or light trucks with a gross vehicle weight rating (GVWR) of 8,500 lbs. or less, manufactured for sale in the United States, for any given model year. Fuel economy is defined as the average mileage traveled by an automobile per gallon of gasoline (or equivalent amount of other fuel) consumed(….)

    Dus het gaat om het absoluut verbruik.

    Login om te reageren
  27. Mustang zegt

    29 december 2007 om 20:11

    Als mercedes nou eens motoren gaat ontwikkelen die zuinig zijn dan hebben ze niet meer zulke boetes!

    Login om te reageren
  28. frederik zegt

    29 december 2007 om 21:17

    Ja, maar als ik het goed lees, zijn de merken niet verplicht om te betalen…:

    “Since 1983, manufacturers have paid more than $500 million in civil penalties. Most European manufacturers regularly pay CAFE civil penalties ranging from less than $1 million to more than $20 million annually. Asian and domestic manufacturers have never paid a civil penalty.”

    En ook op dit vlak zijn Europeanen weer es beter dan de aziaten:p! (Ik heb het dan over het “gewetensvlak”, voor ik hier een proces wegens racistische uitspraken aan mijn been heb.)

    Login om te reageren
  29. tom zegt

    29 december 2007 om 21:20

    geen audi en in beperkte mate VW in de lijst?
    Iemand verklaring?

    Login om te reageren
  30. ollie zegt

    29 december 2007 om 22:31

    Leuk jaar voor mercedes. Eerst paar dollar betalen omdat omdat ze stiekem wat Ferrari papieren hebben, en nu dit weer.

    Login om te reageren
  31. ELB zegt

    29 december 2007 om 22:40

    LOL! Spyker een boete van 3157 euro…

    Login om te reageren
  32. thom zegt

    29 december 2007 om 23:33

    Asian and domestic manufacturers have never paid a civil penalty. et moet net gekker worden in eu wel betalen en de rest niet ?

    Login om te reageren
  33. Mr. Marteen zegt

    30 december 2007 om 00:32

    Toen BMW de boete kreeg, stond de koers met de Dollar nog een beetje anders dan nu.

    30,2 miljoen Dollar is nu € 20,6 miljoen euro
    27,9 miljoen Dollar was toen € 31,1 miljoen euro

    Dus welke boete is dan hoger ?

    Login om te reageren
  34. cardesigner zegt

    30 december 2007 om 11:14

    In de intro staat DaimlerChrysler, t is tegenwoordig toch alleen nog Daimler?

    Login om te reageren
  35. evo zegt

    30 december 2007 om 11:37

    @Cardesigner;

    Klopt tegenwoordig is het Daimler AG: http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/04/daimlerchrysler-aandeelhouders-geven-het-beestje-een-naam

    Echter, gaat het hier om 2006MY auto’s, dus toendertijd was het nog DaimlerChrysler.

    Login om te reageren
  36. Citrofiel zegt

    30 december 2007 om 15:27

    4wd in een andere categorie? Dat is al helemaal krom. Het gaat toch om de vervuiling? Als een 4wd en een 2wd voertuig 250g/km uitstoot, is dat bij de 4wd auto dan minder erg?! Maffe Amerikanen… Hoewel, in NL hebben we ook al zoiets, met die labels en de oppervlakte van de auto…. :|

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    30 december 2007 om 15:32

    Héél apart. Als dit in Europa of Nederland gebeurt, dan schreeuwt iedereen moord en brand en het is links die dit allemaal veroorzaakt heeft.

    Maar gebeurt dit in Amerika dan is het ineens stil….en hebben we het ineens over munteenheidconversies etc…

    Login om te reageren
  38. Mel zegt

    30 december 2007 om 21:59

    21miljoen euro is niet weinig, maar BMW boft wel met maar 5 miljoen

    Login om te reageren
  39. Ted zegt

    31 december 2007 om 11:04

    De boete is gebaseerd op een ridicule denkwijze. Een fabrikant moet kunnen produceren wat hij wil en zal dat doen op basis van de vraag. Als de vraag een voertuig betreft dat beboet zal worden als er mee wordt gereden, zal de vraag verdwijnen. Je kunt de leverancier van kogels ook niet op voorhand gaat belasten omdat er doden door de kogels zullen vallen.
    In een in veel opzichten achterlijk denkende USA gebeurt het gewoon, maar dat de EU dezelfde denkwijze adopteert, geeft aan dat we toch niet zo heel erg blij met die EU moeten zijn. Maar passief als we zijn, accepteren we toch alles.

    Login om te reageren
  40. George B zegt

    1 januari 2008 om 10:49

    Grote auto`s zullen altijd in aanmerking komen voor deze (belasting) dit heeft niets met de kwalieit of technische staat van de auto`s te maken.
    Bepaalde europese automerken komen niet in de lijst voor omdat ze alleen modellen exporteren die voldoen aan deze norm of helemaal niet.
    Inderdaad hypocriet SUV en PICKUP Truck`s vallen buiten deze regeling van daar dat de Amerikaanse autoindustrie het zo slecht gaat nu deze auto`s minder gevraagt zijn, bovendien proberen ze de Europese autoindustrie het probeem in de schoenen te schuiven, ook omdat ze de aansluiting aan de kwalitiet missen en gemist hebben.
    Japan maakt voor dit werelddeel aangepaste auto`s, maar produceerd zeer veel auto`s die hier buiten vallen.( zie boven)

    Login om te reageren
  41. A schaatst zegt

    1 januari 2008 om 20:31

    Niet echt slim… ze willen hun beboeten maar het werkt toch niet. En dat kunnen ze beter met automerken doen die … liter meer gebruiken dan het gemiddelede van die klasse.

    Login om te reageren
  42. Montana zegt

    1 januari 2008 om 21:20

    Wat maakt het uit dat ze een boete krijgen ze hebben tog geld zat !

    Login om te reageren
  43. GekkeWereld zegt

    1 januari 2008 om 23:19

    Hoezo hoog bedrag?
    Ga eens na hoeveel het kost om die troep die hierdoor in het milieu komt te bestrijden of om dat te voorkomen!!

    Login om te reageren
  44. Nix zegt

    3 januari 2008 om 21:55

    Uhh, hoe kom je idd op zo’n vaag bedrag…. moet er niet 95 euro cent bij?

    Login om te reageren
  45. D.Verhoeff zegt

    4 januari 2008 om 09:03

    WTF!!! Hoe komen ze erbij om zo’n gigantische hoog bedrag te geven! Slaat toch echt helemaal nergens op! Van dat geld kun je nog veel anders leuks van kopen.

    Login om te reageren
  46. fr@nk01 zegt

    17 januari 2008 om 15:21

    Tja, het moet, zoals gebruikelijk, uit de lengte of breedte komen.
    De Duitse merken kiezen voor een beleid van milieu onvriendelijke auto’s, daar doet een enkele eco, bleu of quasi hybride-achtige model weinig invloed op.
    Ze ontkomen echter niet aan de wel degelijk vooraf verkondigde -uiteraard reeds ingecalculeerde- sanctie’s, het gaat hier om een relatief klein percentage geproduceerde auto’s cq opgelegde sanctie.
    Bitter wordt het voor de m.n. Duitse producenten nu? de EU dergelijke maatregelen gaan ‘adopteren(vandaar de -hypocriete- ommezwaai van B.Kans Merkel, na het overigens zeer moeilijk verlopen ‘Kyoto-II” topoverleg onlangs in Bali).

    Ook de Europese merken ontkomen niet meer aan beleids-aanpassingen, nu ook de Amerikaanse autoindustrie aan de nieuwe wettelijke verplichtingen dienen te voldoen.
    De sancties zullen de komende jaren ongetwijfeld explosief stijgen, in het bijzonder voor de in VS producerende buitenlandse merken.

    Het wordt straks zeer intressant te ondervinden hoe ver de autoindustrie -ieder afzonderlijk- met de ontwikkelingen van de benodigde technieken voorstaan.
    Wordt het een strijd van verschillende systemen voor een uiteindelijk vast omlijnde (industrie)norm of bepalen de consumenten ieder hun eigen voorkeur.
    De geschiedenis heeft de antwoorden reeds klaarliggen.

    Login om te reageren
  47. beest zegt

    12 februari 2008 om 20:57

    fr@nk01, als jij in een koektrommel met wielen wil rijden, moet jij dat weten.
    ik ben groot en kan moeilijk in kleine auto’s zitten.
    helaas, maar als het mijn beurt om een andere auto te kopen
    zal ik daar niet naar uitkijken en het wordt een V8 diesel en DUITS.
    ik wil mezelf ook verwennen met een v8 voordat we dadelijk allemaal met batterij laders rond rijden.

    ik ben automonteur, ik doe ook aan afvalscheiden, maar de auto’s zijn slechts een 14% van de totale co2 uitstoot.
    er zal eerst maar ergens anders gezocht moeten worden, waarde die andere 86% zijn, dat zijn huizen, kantoren en industrie.
    maar dat doet pijn aan de beurs van de mensen MET geld.
    laat die heren maar eens het voorbeeld geven.

    wie kreeg laatst nog op dokters advies, de toestemming om een audi a8 te kopen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North