• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: BMW M3 CSL bij de ‘Ring

Auteur: ricardo, gepost 14 augustus 2010 om 17:29 – 64 Reacties

Ringridder: BMW M3 CSL

Normaal komen we ze met bosjes tegen bij uiterst geschikte locaties als de Nürburgring. En ook dit witte-met-een-beetje-zwart exemplaar op Zweeds kenteken stond daar eventjes geparkeerd, wat spotters de gelegenheid gaf deze ringracer op camera vast te leggen.

In matzwart is ‘ie erg lekker, en ook als Kermit Porsche GT3-RS-groen staat een e46 M3 CSL nog best goed. Maar gewoon een witte met hier en daar wat zwart, ook daar zeggen we geen nee tegen.

De M3-maar-dan-lichter heeft 364 pk tot zijn beschikking en een koppel van 370 Nm. Zware rechtervoet? Hiermee kan je je lol op. Een spurt naar de honderd kan in 4.8 tellen, maar ergens bij de 250 km/u gooit de elektronische begrenzer roet in het eten. Flamingo was erbij, keek ernaar, maakte de foto’s en zette zet op Autojunk. Check DEEL 1 & DEEL 2.

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • 'BMW gaat CSL-label nieuw leven inblazen'
  • Nieuwe info 'bevestigt' specs en productie BMW M4 CSL
  • Gespot: een überzeldzame BMW M3 op verse platen

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, csl, e46, Gespot, M3, nurburgring, wit

Vorig bericht: « Dodge Challenger Cabrio rendering
Volgend bericht: Morgan Eva GT is officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. jan1666 zegt

    14 augustus 2010 om 17:31

    Mooie auto, maar autoBLOG-waardig? Ik vind van niet, maar de meningen zijn verdeeld.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      14 augustus 2010 om 17:36

      @jan1666:

      Juist wel. Je ziet ze bijna nooit en in tegenstelling tot de normale E46 M3 is deze auto zeldzaam en begerenswaardig.
      Deze auto is op het circuit ook VEEL sneller dan een standaard E46 M3.

      Login om te reageren
  2. zed zegt

    14 augustus 2010 om 17:35

    geef mij em maar zonder al ide stickers. Dat sjonnie gedoe is echt niet nodig.

    Login om te reageren
  3. Traxxas zegt

    14 augustus 2010 om 17:35

    Is wel mooi, ik heb hem ook gezien, maar zooo mooi was die niet. Er waren ook 458’s en SLS’en. Die waren veeel mooier

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      14 augustus 2010 om 17:39

      @Traxxas:

      Hoe vaak heb jij in de afgelopen maand 458’s en SLS-en op AJ en AB voorbij zien komen?
      Hoe vaak zie jij een E46 M3 CSL voorbij komen?

      I rest my case.

      Login om te reageren
      • Traxxas zegt

        14 augustus 2010 om 17:40

        @RenesisHP:
        Kijk eens op mijn profiel ik heb al veel zien langs komen hoor hier en in het echt!! Op de Ring rijden ze (M3 CSL’s) af en aan.

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          14 augustus 2010 om 17:47

          @Traxxas:

          Bij de ring stikt het van de exoten. Dat weet ik ook. ;)
          Op straat zie je ze echter weinig. Daarbij loopt het grootste gedeelte er straal voorbij omdat ze het verschil met een gewone M3 niet zien.
          Punt blijft echter dat we al weken met de SLS en 458 zijn platgebombardeerd. De E46 M3 CSL zie je bijna nooit voorbij komen.
          Ik zie dit graag voorbij komen. Weer eens wat anders dan het doorsnee speelgoed zoals de door jou genoemde auto’s.

          Login om te reageren
  4. MARS zegt

    14 augustus 2010 om 17:36

    Beetje jammer, de spots van autojunk hier te plaatsen. Gebrek aan echt autonieuws?

    Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    14 augustus 2010 om 17:36

    Wat ik me vooral afvraag, wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een e46 M3 en de M3 CSL.

    Waaraan herken je hem?

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      14 augustus 2010 om 17:41

      @Hupke:

      Gat links onderin voorbumper, afwijkende kofferklep(spoiler) en carbonfiber dak.

      Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      14 augustus 2010 om 17:49

      @Hupke: Los van de uiterlijkheden (om VeniVidiVici niet te dissen) +17 PK, – 200 KG
      Geen airco, geen navigatie, diepe lichtgewicht niet instelbare racekuipen, veel carbonfiber (oa deurpanelen), minder geluidsisolatie etc.

      Mocht je overigens wél airco en navigatie willen dan kon je dat er zonder meerprijs gewoon bijbestellen.
      Maar voor een circuitracer is dat natuurlijk zwaar overbodige ballast.

      Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      14 augustus 2010 om 17:57

      @Hupke: O, en niet te vergeten… Hij klinkt veel lekkerder.
      Hij heeft, in tegenstelling van de normale M3’s, een airbox en die krijgt vanaf 4000 toeren de lucht rechtstreeks vanuit dat extra gat in de voorbumper toegedient. Als je langs de Ring staat kun je met je ogen dicht de CSL’s er uit pikken. Vroáááááhhh…!!!

      Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      14 augustus 2010 om 18:19

      @Hupke:

      Het belangrijkste verschil is simpel.
      Met de RX-8 slopen wij een E46 M3 in de bochten.
      Met een E46 M3 CSL sloop je ons weer. :)

      Login om te reageren
  6. VeniVidiVici zegt

    14 augustus 2010 om 17:39

    @ jan1666:

    Ben het wel met je eens die BMW e46 M3 CSL is wel een beetje een oudje geworden aangezien nu de BMW e93 M3 GTS er is!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      14 augustus 2010 om 17:55

      @VeniVidiVici: je zal e92 ipv e93 bedoelen ;)

      Login om te reageren
  7. VeniVidiVici zegt

    14 augustus 2010 om 17:42

    @ Hupke:

    Speel jij weleens dat spelletje met 2 plaatjes en dat je dan de verschillen moet zoeken??? Zou zeggen, succes! ;)

    Login om te reageren
  8. VeniVidiVici zegt

    14 augustus 2010 om 17:43

    @ RenesisHP:

    Je moet het Hupke niet voorzeggen natuurlijk :)

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      14 augustus 2010 om 17:48

      @VeniVidiVici:

      Lol. :lol:

      Ik was lekker eerder. :P

      Login om te reageren
  9. Cantago zegt

    14 augustus 2010 om 17:50

    Ik ben echt fan van de E92 M3, maar dit ziet er toch ook wel HEEL goed uit! De voorkant kan iets beter, maar de velgen en subtiele paintjob maken het helemaal goed;)

    Login om te reageren
  10. RDS zegt

    14 augustus 2010 om 17:52

    -edit: check!-

    OnT: Dit is nog steeds een van de lekkerste sedans die er is. Zo heerlijk rauw!

    Login om te reageren
  11. VeniVidiVici zegt

    14 augustus 2010 om 17:54

    @ zesinlijn:

    Haha ja hoor ZO gaat Hupke NOOIT door voor de koelkast :D

    Login om te reageren
  12. VeniVidiVici zegt

    14 augustus 2010 om 17:57

    @ RenesisHP:

    Ja je was eerder alleen je krijgt een klein prijsje want je vergat een hoop (zie zesinlijn) :P

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      14 augustus 2010 om 18:02

      @VeniVidiVici:

      Op het interieur na zie je dat niet aan de buitenkant.
      “Waaraan herken je hem?” was de oorspronkelijke vraag. ;)

      Login om te reageren
      • zesinlijn zegt

        14 augustus 2010 om 18:03

        @RenesisHP: Dan nog ben je de andere velgen vergeten.
        Maar ik wilde Hupke niet voorzeggen… ;)

        Login om te reageren
  13. VeniVidiVici zegt

    14 augustus 2010 om 17:59

    @ robbie:

    Ja sorrie m’n vinger schoot naar rechts van de 2 toets af ;)

    Login om te reageren
  14. M3 zegt

    14 augustus 2010 om 18:04

    zonder stickers is hij het mooist

    Login om te reageren
  15. VeniVidiVici zegt

    14 augustus 2010 om 18:08

    @ RenesisHP:

    Hupke vroeg wat zijn de belangrijkste verschillen. En daar hoort OOK het interieur bij :)

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      14 augustus 2010 om 18:11

      @VeniVidiVici:

      Dat gedeelte vergat ik even per ongeluk expres. :P

      @zesinlijn.
      Die was ik half vergeten. Tegen de tijd dat ik er aan dacht was het al te laat. :oops:

      Login om te reageren
      • zesinlijn zegt

        14 augustus 2010 om 18:17

        @RenesisHP: Die Michelin Cupsports waren niet standaard, die moest je bewust bestellen. En ik denk niet dat ons Hupke een auto aan z’n banden herkent als ‘ie er een zou zien staan. Denk je wél…?

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          14 augustus 2010 om 18:21

          @zesinlijn:

          Is ook zo. Het werd echter andersom gepresenteerd. Alsof de Cup bandjes standaard waren. Daarbij het dringende advies om regenbuien te ontwijken.

          Ik denk overigens hetzelfde. Vandaar mierenneuken. ;)

          Login om te reageren
        • Hupke zegt

          14 augustus 2010 om 18:23

          @zesinlijn:

          Pas op, banden kunnen ook hard opvallen.

          Maar ik denk dat een gat in de bumper, kleine spoiler toch wel het hardste opvallen.
          Al kan dat lipje op de achterklep natuurlijk ook fake zijn.

          Login om te reageren
          • RenesisHP zegt

            14 augustus 2010 om 18:25

            @Hupke:

            Normaal gesproken is er geen lipje. Soort van geïntegreerde spoiler dus.

            Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      14 augustus 2010 om 18:13

      @VeniVidiVici: Mis. De belangrijktste verschillen zijn +17 PK en -200 KG. Dat geeft dus een compleet andere power to weight ratio…

      Daarná vroeg hij (maar wel in hetzelfde comment) en waar herken je ‘m aan.
      En dat is het gat in de andere voorbumper (met carbon ‘flapjes’), carbon dak, andere achterklep en de andere velgen.

      Login om te reageren
  16. RenesisHP zegt

    14 augustus 2010 om 18:12

    Als we toch gaan mierenneuken. De standaard banden wijken ook flink af.

    Login om te reageren
  17. VeniVidiVici zegt

    14 augustus 2010 om 18:21

    @ zesinlijn:

    Zeg zit jij een beetje Wikipedia te raadplegen zo kan ik het ook :) http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_M3

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      14 augustus 2010 om 18:31

      @VeniVidiVici: Maak je geen zorgen Vidi, ik adem BMW, daar heb ik geen Wiki voor nodig. Hoogstens om de parate kennis te toetsen. Zo kon ik bijvoorbeeld niets terug vinden over het toerental waarbij die vlinderklep open gaat….
      Wiki is niet compleet.

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        14 augustus 2010 om 18:36

        @zesinlijn:

        Ervan uit gaande dat het koppelpunt de boel verraad zou het 4900rpm moeten zijn.
        Wij zijn bekend met luchtschuifjes. ;)

        Login om te reageren
  18. zesinlijn zegt

    14 augustus 2010 om 18:45

    Van computers begrijp ik dan weer niets, nog een poging voor Hupke

    Login om te reageren
  19. Gert zegt

    14 augustus 2010 om 18:45

    Is het een ‘echte’ CSL? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je het carbon dak wit zou willen wrappen…

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      14 augustus 2010 om 18:51

      @Gert: Scherp. Dat zou ik ook nooit doen!
      En wij maar pochen met onze ‘kennis’… :(

      Login om te reageren
  20. AMG Powerrr zegt

    14 augustus 2010 om 18:55

    Een M3 CSL is voor mij 1 van de BMW’s die ik echt graag zou willen (naast de Z8 en nog wat modelletjes). Het liefst in Dakar Yellow.

    Login om te reageren
  21. VeniVidiVici zegt

    14 augustus 2010 om 18:58

    @ zesinlijn:

    Haha ja door Gert stokte onze BMW adem even :)

    En ehhh je plaatjes blijven het niet doen misschien staat daar iets over op Wiki hoe dat moet ;)

    Login om te reageren
  22. dudeDB zegt

    14 augustus 2010 om 19:02

    Bij de ring zie je ze regelmatig.. heb zelf ook foto’s van csl’en.

    Er staat er trouwens ook 1 te koop in nederland 59 K aub.

    Login om te reageren
  23. RenesisHP zegt

    14 augustus 2010 om 19:02

    Over kennis gesproken. Geïntegreerde spoiler met lipje..

    Hij lijkt echt. Op het dak loopt ook een zwarte streep. Is echter moeilijk te zien of dat carbon is.
    Alcantara/carbon interieur zou ook op moeten vallen. Is ook niet goed op de foto’s te zien.

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      14 augustus 2010 om 19:09

      @RenesisHP: Dat was Hupke. En daarom probeerde ik een foto van de achterkant te uploaden, zodat hij kan zien dat het echt een andere klep is…

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        14 augustus 2010 om 19:17

        @zesinlijn:

        Ik doelde op mijn eigen kennis. ;)

        Login om te reageren
  24. Hupke zegt

    14 augustus 2010 om 20:29

    Seg Heren/ kenners (ja toch?)

    ik heb er eentje (daarnet op die site van Ronnie Renaldi aan het rondkijken, die van “Photoshoot met Jenna en een Ferrari F430 Spider”)

    En daar viel me de volgende M3 op.

    http://www.ronnierenaldi.com/Automotive/BMW-E46-M3/8679386_KzEth#573383119_8Ah3y

    (foto’s zijn beschermd kan ze hier niet plakken)

    Hij staat opgetekend als M3, heeft wel de luchthapper en het kofferdeksel en de diffuser (iets dat ook verschillend is van de gewone M3 geloof ik).
    Maar is ook lichtjes verkacht en verlaagd.
    En heeft een dakraam. Wat volgens mij niet gedaan word bij een Carbon dak.

    Een fake dan?

    Login om te reageren
    • Vinny_93 zegt

      14 augustus 2010 om 20:33

      @Hupke: Volgensmij is dit een opgeleukte M3 met CSL-details.

      Het meest bevestigende detail zijn ze vergeten. Op de luchthapper boven het voorwiel zit bij een M3 een M3-plaatje, bij een M3 CSL staat er alleen CSL(duh) maar dan zonder die M-kleuren. Die M-kleuren kun je hier net onderscheiden.

      Login om te reageren
      • Vinny_93 zegt

        14 augustus 2010 om 20:35

        @Vinny_93: Vooral op foto 15 is dit goed te zien.
        Big up voor het kenteken. MPRESIV.

        Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      14 augustus 2010 om 20:38

      @Hupke: 200% géén CSL. Geen carbon dak!

      Login om te reageren
  25. quanti zegt

    14 augustus 2010 om 20:38

    364pk? indukwekkend voor een V8… foutje zeker?

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      14 augustus 2010 om 20:42

      @quanti: 360 PK voor een zes in lijn. Waar haal je die V8 vandaan…?

      Login om te reageren
      • Vinny_93 zegt

        14 augustus 2010 om 20:44

        @zesinlijn: Waarschijnlijk uit de E9x M3.

        Login om te reageren
  26. quanti zegt

    14 augustus 2010 om 20:49

    indedaad ik zit er zwaar naast, ik dacht even dat het een gts was

    Login om te reageren
  27. MrJones zegt

    14 augustus 2010 om 21:12

    Geen enkele andere M3 dan een andere tijdgeneratie van de E46 kan op tegen dit beest!

    Login om te reageren
  28. Lennard zegt

    14 augustus 2010 om 21:55

    Niet echt autoblog waardig dit denk ik?
    Bij de ring kom je CSL-en tegen alsof ze gratis worden weg gegeven..

    Login om te reageren
  29. Gert zegt

    14 augustus 2010 om 22:16

    :-) Ik heb er in 2003 een week in mogen rijden en vond destijds het carbon dak wel een mooie feature dus vandaar mijn twijfel… Op mobile.de staan vaak “namaak” csl’s die helemaal omgebouwd zijn. Het dak en interieur zijn de enige optische zaken waaraan je een echte kan herkennen. Zelfs onder de motorkap hebben ze vaak de csl luchtinlaat gebruikt.

    Login om te reageren
  30. Flamingo zegt

    14 augustus 2010 om 22:32

    dit is in elk geval wel een echte, hij heeft dat carbon dakje en van binnen alcantara.
    als iemand grotere foto’s(10mp) wil moet ie ’t even zeggen..
    dit is toch een superding! 100% autoblogwaardig. mooiste auto die daar zowat stond

    Login om te reageren
    • koos zegt

      15 augustus 2010 om 10:19

      @Flamingo: die “Zweedse Chick!” is degene die de wraps op de auto heeft geplakt, Ecliptic.se is haar bedrijf.

      Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        15 augustus 2010 om 18:05

        @koos: oke bedankt voor je info!

        Login om te reageren
  31. e j4 zegt

    14 augustus 2010 om 23:37

    dit is autojunk hoor, wat is deze auto verkracht. wát een sjonnie bak

    Login om te reageren
  32. CSL zegt

    15 augustus 2010 om 02:57

    Wat me direct opviel, was dat het een zeer snelle E46 M3 is! maar geen originele M3 CSL.

    Zo te zien is de volgende auto van “RenesisHP” een Prachtige CSL :)
    Alleen wat je over de standaard E46 M3 zegt klopt helaas niet! ” Met de RX-8 slopen wij een E46 M3 in de bochten”

    De E46 M3 verslaat de RX8 op elk circuit met veel gemak! Met een uitzondering die vage tijd op de topgear circuit waarbij ze dezefde tijden hebben.

    De CSL deed daar 1.28 in natte omstandigheden, waar je volgens Topgear 4sec van af kan halen. Dus eingelijk is de tijd dan zo’n 1.24 voor de CSL. Dus die 1.31,8 in droge omstandigheden kloppen voor geen meter, want de CSL kan onmogelijk 7sec per lap sneller zijn dan de standaard M3 op de topgear circuit!!

    Daarom kijk ik niet echt naar die M3 E46 tijd bij topgear.

    RX-8 vs M3(E46)
    Track Performance 0 points 137 points
    Straight line speed 165 points 216 points
    Total RX-8 = 165
    Total M3 = 353

    The Answer
    BMW M3 (E46) is noticeably faster.
    Dus duidelijk niet verglijkbaar met een M3 :)

    Op de openbare weg waar je dan de meeste tijd in doorbrengt, is een RX-8 totaal geen concurent voor geen enkel M3.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      15 augustus 2010 om 03:41

      @CSL:

      Zolang we geen rechte stukken tegen komen maken we een kleine kans. Geld ook voor de E60 M5. In de bochten scheelt het iets in ons voordeel. Het is echter niet veel. ;)
      Komt oom zeker door het lagere gewicht en daarbij behorende “lichtvoetigheid”.

      Een 110pk Elise sloopt beide. :)

      Login om te reageren
  33. de Sarcast zegt

    15 augustus 2010 om 13:03

    Als je een racelicentie kon laten zien aan BMW gaat de begrenzer eraf (optioneel) en gaat ie 280….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North