Normaal komen we ze met bosjes tegen bij uiterst geschikte locaties als de Nürburgring. En ook dit witte-met-een-beetje-zwart exemplaar op Zweeds kenteken stond daar eventjes geparkeerd, wat spotters de gelegenheid gaf deze ringracer op camera vast te leggen.
In matzwart is ‘ie erg lekker, en ook als Kermit Porsche GT3-RS-groen staat een e46 M3 CSL nog best goed. Maar gewoon een witte met hier en daar wat zwart, ook daar zeggen we geen nee tegen.
De M3-maar-dan-lichter heeft 364 pk tot zijn beschikking en een koppel van 370 Nm. Zware rechtervoet? Hiermee kan je je lol op. Een spurt naar de honderd kan in 4.8 tellen, maar ergens bij de 250 km/u gooit de elektronische begrenzer roet in het eten. Flamingo was erbij, keek ernaar, maakte de foto’s en zette zet op Autojunk. Check DEEL 1 & DEEL 2.





Mooie auto, maar autoBLOG-waardig? Ik vind van niet, maar de meningen zijn verdeeld.
@jan1666:
Juist wel. Je ziet ze bijna nooit en in tegenstelling tot de normale E46 M3 is deze auto zeldzaam en begerenswaardig.
Deze auto is op het circuit ook VEEL sneller dan een standaard E46 M3.
geef mij em maar zonder al ide stickers. Dat sjonnie gedoe is echt niet nodig.
Is wel mooi, ik heb hem ook gezien, maar zooo mooi was die niet. Er waren ook 458’s en SLS’en. Die waren veeel mooier
@Traxxas:
Hoe vaak heb jij in de afgelopen maand 458’s en SLS-en op AJ en AB voorbij zien komen?
Hoe vaak zie jij een E46 M3 CSL voorbij komen?
I rest my case.
@RenesisHP:
Kijk eens op mijn profiel ik heb al veel zien langs komen hoor hier en in het echt!! Op de Ring rijden ze (M3 CSL’s) af en aan.
@Traxxas:
Bij de ring stikt het van de exoten. Dat weet ik ook. ;)
Op straat zie je ze echter weinig. Daarbij loopt het grootste gedeelte er straal voorbij omdat ze het verschil met een gewone M3 niet zien.
Punt blijft echter dat we al weken met de SLS en 458 zijn platgebombardeerd. De E46 M3 CSL zie je bijna nooit voorbij komen.
Ik zie dit graag voorbij komen. Weer eens wat anders dan het doorsnee speelgoed zoals de door jou genoemde auto’s.
Beetje jammer, de spots van autojunk hier te plaatsen. Gebrek aan echt autonieuws?
Wat ik me vooral afvraag, wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een e46 M3 en de M3 CSL.
Waaraan herken je hem?
@Hupke:
Gat links onderin voorbumper, afwijkende kofferklep(spoiler) en carbonfiber dak.
@Hupke: Los van de uiterlijkheden (om VeniVidiVici niet te dissen) +17 PK, – 200 KG
Geen airco, geen navigatie, diepe lichtgewicht niet instelbare racekuipen, veel carbonfiber (oa deurpanelen), minder geluidsisolatie etc.
Mocht je overigens wél airco en navigatie willen dan kon je dat er zonder meerprijs gewoon bijbestellen.
Maar voor een circuitracer is dat natuurlijk zwaar overbodige ballast.
@Hupke: O, en niet te vergeten… Hij klinkt veel lekkerder.
Hij heeft, in tegenstelling van de normale M3’s, een airbox en die krijgt vanaf 4000 toeren de lucht rechtstreeks vanuit dat extra gat in de voorbumper toegedient. Als je langs de Ring staat kun je met je ogen dicht de CSL’s er uit pikken. Vroáááááhhh…!!!
@Hupke:
Het belangrijkste verschil is simpel.
Met de RX-8 slopen wij een E46 M3 in de bochten.
Met een E46 M3 CSL sloop je ons weer. :)
@ jan1666:
Ben het wel met je eens die BMW e46 M3 CSL is wel een beetje een oudje geworden aangezien nu de BMW e93 M3 GTS er is!
@VeniVidiVici: je zal e92 ipv e93 bedoelen ;)
@ Hupke:
Speel jij weleens dat spelletje met 2 plaatjes en dat je dan de verschillen moet zoeken??? Zou zeggen, succes! ;)
@ RenesisHP:
Je moet het Hupke niet voorzeggen natuurlijk :)
@VeniVidiVici:
Lol. :lol:
Ik was lekker eerder. :P
Ik ben echt fan van de E92 M3, maar dit ziet er toch ook wel HEEL goed uit! De voorkant kan iets beter, maar de velgen en subtiele paintjob maken het helemaal goed;)
-edit: check!-
OnT: Dit is nog steeds een van de lekkerste sedans die er is. Zo heerlijk rauw!
@ zesinlijn:
Haha ja hoor ZO gaat Hupke NOOIT door voor de koelkast :D
@ RenesisHP:
Ja je was eerder alleen je krijgt een klein prijsje want je vergat een hoop (zie zesinlijn) :P
@VeniVidiVici:
Op het interieur na zie je dat niet aan de buitenkant.
“Waaraan herken je hem?” was de oorspronkelijke vraag. ;)
@RenesisHP: Dan nog ben je de andere velgen vergeten.
Maar ik wilde Hupke niet voorzeggen… ;)
@ robbie:
Ja sorrie m’n vinger schoot naar rechts van de 2 toets af ;)
zonder stickers is hij het mooist
@ RenesisHP:
Hupke vroeg wat zijn de belangrijkste verschillen. En daar hoort OOK het interieur bij :)
@VeniVidiVici:
Dat gedeelte vergat ik even per ongeluk expres. :P
@zesinlijn.
Die was ik half vergeten. Tegen de tijd dat ik er aan dacht was het al te laat. :oops:
@RenesisHP: Die Michelin Cupsports waren niet standaard, die moest je bewust bestellen. En ik denk niet dat ons Hupke een auto aan z’n banden herkent als ‘ie er een zou zien staan. Denk je wél…?
@zesinlijn:
Is ook zo. Het werd echter andersom gepresenteerd. Alsof de Cup bandjes standaard waren. Daarbij het dringende advies om regenbuien te ontwijken.
Ik denk overigens hetzelfde. Vandaar mierenneuken. ;)
@zesinlijn:
Pas op, banden kunnen ook hard opvallen.
Maar ik denk dat een gat in de bumper, kleine spoiler toch wel het hardste opvallen.
Al kan dat lipje op de achterklep natuurlijk ook fake zijn.
@Hupke:
Normaal gesproken is er geen lipje. Soort van geïntegreerde spoiler dus.
@VeniVidiVici: Mis. De belangrijktste verschillen zijn +17 PK en -200 KG. Dat geeft dus een compleet andere power to weight ratio…
Daarná vroeg hij (maar wel in hetzelfde comment) en waar herken je ‘m aan.
En dat is het gat in de andere voorbumper (met carbon ‘flapjes’), carbon dak, andere achterklep en de andere velgen.
Als we toch gaan mierenneuken. De standaard banden wijken ook flink af.
@ zesinlijn:
Zeg zit jij een beetje Wikipedia te raadplegen zo kan ik het ook :) http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_M3
@VeniVidiVici: Maak je geen zorgen Vidi, ik adem BMW, daar heb ik geen Wiki voor nodig. Hoogstens om de parate kennis te toetsen. Zo kon ik bijvoorbeeld niets terug vinden over het toerental waarbij die vlinderklep open gaat….
Wiki is niet compleet.
@zesinlijn:
Ervan uit gaande dat het koppelpunt de boel verraad zou het 4900rpm moeten zijn.
Wij zijn bekend met luchtschuifjes. ;)
Van computers begrijp ik dan weer niets, nog een poging voor Hupke
Is het een ‘echte’ CSL? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je het carbon dak wit zou willen wrappen…
@Gert: Scherp. Dat zou ik ook nooit doen!
En wij maar pochen met onze ‘kennis’… :(
Een M3 CSL is voor mij 1 van de BMW’s die ik echt graag zou willen (naast de Z8 en nog wat modelletjes). Het liefst in Dakar Yellow.
@ zesinlijn:
Haha ja door Gert stokte onze BMW adem even :)
En ehhh je plaatjes blijven het niet doen misschien staat daar iets over op Wiki hoe dat moet ;)
Bij de ring zie je ze regelmatig.. heb zelf ook foto’s van csl’en.
Er staat er trouwens ook 1 te koop in nederland 59 K aub.
Over kennis gesproken. Geïntegreerde spoiler met lipje..
Hij lijkt echt. Op het dak loopt ook een zwarte streep. Is echter moeilijk te zien of dat carbon is.
Alcantara/carbon interieur zou ook op moeten vallen. Is ook niet goed op de foto’s te zien.
@RenesisHP: Dat was Hupke. En daarom probeerde ik een foto van de achterkant te uploaden, zodat hij kan zien dat het echt een andere klep is…
@zesinlijn:
Ik doelde op mijn eigen kennis. ;)
Seg Heren/ kenners (ja toch?)
ik heb er eentje (daarnet op die site van Ronnie Renaldi aan het rondkijken, die van “Photoshoot met Jenna en een Ferrari F430 Spider”)
En daar viel me de volgende M3 op.
http://www.ronnierenaldi.com/Automotive/BMW-E46-M3/8679386_KzEth#573383119_8Ah3y
(foto’s zijn beschermd kan ze hier niet plakken)
Hij staat opgetekend als M3, heeft wel de luchthapper en het kofferdeksel en de diffuser (iets dat ook verschillend is van de gewone M3 geloof ik).
Maar is ook lichtjes verkacht en verlaagd.
En heeft een dakraam. Wat volgens mij niet gedaan word bij een Carbon dak.
Een fake dan?
@Hupke: Volgensmij is dit een opgeleukte M3 met CSL-details.
Het meest bevestigende detail zijn ze vergeten. Op de luchthapper boven het voorwiel zit bij een M3 een M3-plaatje, bij een M3 CSL staat er alleen CSL(duh) maar dan zonder die M-kleuren. Die M-kleuren kun je hier net onderscheiden.
@Vinny_93: Vooral op foto 15 is dit goed te zien.
Big up voor het kenteken. MPRESIV.
@Hupke: 200% géén CSL. Geen carbon dak!
364pk? indukwekkend voor een V8… foutje zeker?
@quanti: 360 PK voor een zes in lijn. Waar haal je die V8 vandaan…?
@zesinlijn: Waarschijnlijk uit de E9x M3.
indedaad ik zit er zwaar naast, ik dacht even dat het een gts was
Geen enkele andere M3 dan een andere tijdgeneratie van de E46 kan op tegen dit beest!
Niet echt autoblog waardig dit denk ik?
Bij de ring kom je CSL-en tegen alsof ze gratis worden weg gegeven..
:-) Ik heb er in 2003 een week in mogen rijden en vond destijds het carbon dak wel een mooie feature dus vandaar mijn twijfel… Op mobile.de staan vaak “namaak” csl’s die helemaal omgebouwd zijn. Het dak en interieur zijn de enige optische zaken waaraan je een echte kan herkennen. Zelfs onder de motorkap hebben ze vaak de csl luchtinlaat gebruikt.
dit is in elk geval wel een echte, hij heeft dat carbon dakje en van binnen alcantara.
als iemand grotere foto’s(10mp) wil moet ie ’t even zeggen..
dit is toch een superding! 100% autoblogwaardig. mooiste auto die daar zowat stond
@Flamingo: die “Zweedse Chick!” is degene die de wraps op de auto heeft geplakt, Ecliptic.se is haar bedrijf.
@koos: oke bedankt voor je info!
dit is autojunk hoor, wat is deze auto verkracht. wát een sjonnie bak
Wat me direct opviel, was dat het een zeer snelle E46 M3 is! maar geen originele M3 CSL.
Zo te zien is de volgende auto van “RenesisHP” een Prachtige CSL :)
Alleen wat je over de standaard E46 M3 zegt klopt helaas niet! ” Met de RX-8 slopen wij een E46 M3 in de bochten”
De E46 M3 verslaat de RX8 op elk circuit met veel gemak! Met een uitzondering die vage tijd op de topgear circuit waarbij ze dezefde tijden hebben.
De CSL deed daar 1.28 in natte omstandigheden, waar je volgens Topgear 4sec van af kan halen. Dus eingelijk is de tijd dan zo’n 1.24 voor de CSL. Dus die 1.31,8 in droge omstandigheden kloppen voor geen meter, want de CSL kan onmogelijk 7sec per lap sneller zijn dan de standaard M3 op de topgear circuit!!
Daarom kijk ik niet echt naar die M3 E46 tijd bij topgear.
RX-8 vs M3(E46)
Track Performance 0 points 137 points
Straight line speed 165 points 216 points
Total RX-8 = 165
Total M3 = 353
The Answer
BMW M3 (E46) is noticeably faster.
Dus duidelijk niet verglijkbaar met een M3 :)
Op de openbare weg waar je dan de meeste tijd in doorbrengt, is een RX-8 totaal geen concurent voor geen enkel M3.
@CSL:
Zolang we geen rechte stukken tegen komen maken we een kleine kans. Geld ook voor de E60 M5. In de bochten scheelt het iets in ons voordeel. Het is echter niet veel. ;)
Komt oom zeker door het lagere gewicht en daarbij behorende “lichtvoetigheid”.
Een 110pk Elise sloopt beide. :)
Als je een racelicentie kon laten zien aan BMW gaat de begrenzer eraf (optioneel) en gaat ie 280….