• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Bristol 412 vs Bristol Beaufighter

Auteur: robbie, gepost 7 augustus 2013 om 20:20 – 45 Reacties

Bristol Beaufighter vs Bristol 412


Zo op het eerste gezicht lijken dit twee identieke auto’s, maar toch verschillen ze meer van elkaar dan je zou denken.

Het linker exemplaar is namelijk een ‘gewone’ Bristol 412 (Series 2) met onder de motorkap een 5.9-liter V8 van Chrysler, de rode Bristol is echter een heuse Beaufighter. Die beschikt ook over een 5.9-liter V8, maar dan voorzien van een Rotomaster turbo.

Beide auto’s beschikken over een Torqueflite automatische versnellingsbak, in de Beaufighter is die versterkt om het extra vermogen aan te kunnen. De Beaufighter die we hier zien komt uit 1984 en heeft een vermogen van zo’n 170 pk. De witte 412 komt uit 1981 en heeft ongeveer 130 pk. Een ander verschil is dat de body van de 412 gemaakt werd in Italië bij Zagato en vervolgens in Engeland op het frame werd geschroefd. De body van de Beaufighter werd gewoon in Engeland gebouwd. Beide auto’s zijn wel ontworpen door Zagato.

Qua uiterlijk zijn de verschillen kleiner. Zo heeft de Beaufighter een bobbel in de motorkap om ruimte te bieden aan de turbo en de koplampen zijn iets anders. Ook beschikt de Beaufighter over reflectoren aan de zijkant zoals je die vaak ziet bij auto’s voor de Amerikaanse markt.

Beide auto’s hebben eenzelfde soort dakconstructie die zich het beste laat omschrijven als een kruising tussen een convertible en een targa. Het bovenste deel is uit te nemen en het achterste deel kan je omlaag klappen.

Zo zie je maar weer hoe twee auto’s die ogenschijnlijk veel op elkaar lijken toch best verschillend kunnen zijn. Hoeveel exemplaren van de 412/Beaufighter er in de periode 1975-1994 exact gebouwd zijn is niet bekend, maar waarschijnlijk zijn het er een stuk of 60.

Bristol ging overigens in 2011 failliet, maakte daarna een doorstart en beloofde dit jaar met een supercar te komen. We hebben echter nog weinig daarover gehoord.

Alle foto’s van deze bijzondere spot kan je op Autojunk bekijken!

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Gespot: een Alpina D3-buikschuiver

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

412, bristol, Cabrio, combo, Gespot, Klassiekers, rood, targa, wit, zagato

Vorig bericht: « Video: dronken achter een Ferrari aanrennen is niet handig
Volgend bericht: Dronken man schiet vriend neer omdat hij niet mag rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. rotarypowah zegt

    7 augustus 2013 om 20:32

    Mooie oplossing voor ’t reservewiel:

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 augustus 2013 om 20:48

      @rotarypowah: vet! Die geheime bergplek kende ik nog niet!

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 augustus 2013 om 20:51

        @robbie:
        Dat was het USP van Bristol….
        Maandag de Bristol Fighter gezien, die met het Viper blok. Ook erg leuk en zeldzaam.
        Zoek wel even naar de foto’s voor AJ.

        Login om te reageren
        • thomcarspotter zegt

          7 augustus 2013 om 20:56

          @jrk68: graag, zo’n eentje heb ik ook een keer op de AutoRAI zien staan! Echt een prachtige auto!

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            7 augustus 2013 om 21:05

            @thomcarspotter:
            Ik had hier nog een tip achtergelaten voor het spottersgilde….
            Het barste er van afgelopen maandag bij Ahoy, had je geen tijd of heb je dat gemist?
            De auto die ik bedoel staat al sinds 2009 op AJ zag ik net, zij het dan gespot in Den Haag.

            Login om te reageren
            • thomcarspotter zegt

              7 augustus 2013 om 21:09

              @jrk68: ben in zuid Frankrijk ;)

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                7 augustus 2013 om 21:16

                @thomcarspotter:
                Volgend jaar rond 4 augustus de Maarten Memorial site in de gaten houden voor de datum.
                Als je daar geen bizarre combo spots kan maken, vergeet het dan maar.
                Zelfs een Murci SV volle bak over Zandvoort, diverse Ferrari’s, 2 Wiesmanns, 2 Atoms, een MCC Rocket, alle soorten Lotussen van de laatste 15 jaar etc. etc.

              • thomcarspotter zegt

                7 augustus 2013 om 22:02

                @jrk68: ik ken het wel, heb de foto’s van mensen op fb en hier op aj wel gezien, dit jaar was er een F40 bij!

              • jrk68 zegt

                7 augustus 2013 om 22:05

                @thomcarspotter:
                Dit jaar ook, de ex van Mansell. Die staat nog steeds te koop bij Milano.

              • thomcarspotter zegt

                7 augustus 2013 om 22:11

                @jrk68: bedankt voor de info iig!

              • jrk68 zegt

                7 augustus 2013 om 22:40

                @thomcarspotter:
                Hier een video met alle deelnemers bij vertrek.
                http://www.youtube.com/watch?v=jf8AhFlgQiE

              • thomcarspotter zegt

                7 augustus 2013 om 23:42

                @jrk68: gave video, jou video? Jammer van het enorme aantal lotussen maar wel leuk om te zien dat er zoveel mensen zo’n auto hebben!

  2. toyotafortuner zegt

    7 augustus 2013 om 20:34

    Geweldige spot! Echt mooie wagens!

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      7 augustus 2013 om 20:40

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
  3. darrock zegt

    7 augustus 2013 om 20:38

    170 pk uit een 5.9 liter v8 mrt turbo ??
    Ik weet dat ze toen last hadden van veel emmissie eisen, maar een w126 2.8 liter 6 in lijn had al 180 pk, zelfde tijd, en de 5.6 liter v8 was er tussen de 250 en 300 pk (net iets later) deze voldeden ook aan deze eisen, en alle zonder turbo.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      7 augustus 2013 om 20:53

      @darrock: ik denk ook niet dat dit gemaakt is om 300 km/u te rijden.

      Login om te reageren
      • darrock zegt

        7 augustus 2013 om 21:10

        @rufctr01: gingen 250/260, met 300 pk, weegt ook 1800 kilo he, en 4 versnellingen ;)

        Maar dan nog… meeste amerikanen uit die tijd teden het toch ook wel beter ?

        Login om te reageren
    • makzim zegt

      7 augustus 2013 om 21:14

      @darrock: Idd.. Uit een BMW 4 cilinder haalden ze zelfs uit de E30 m3 200pk (235pk in de sport evolution..) en de E24 M635csi had al 280 pk uit een 6l zonder turbo… Only Germans know how to make cars..

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        8 augustus 2013 om 07:34

        @makzim: maar dan noem je ook in 1 zin 2 van de mooiste motoren op van BMW, de s14(e30 m3 motor) en de m88(m635csi en e28 m5 motor) zijn ook gewoon bijna hetzelfde, alleen het aantal cilinders is anders. Bij de ontwikkeling van de s14 werd gewoon een kop gebruikt van een m88 waar een stuk afgezaagd was. Dat was mogelijk omdat de m10 4 cilinder (zoals oa in de 318i) en de m30 6 cilinder (zoals oa in de 528i) ook hetzelfde ontwerp hadden. De m88 was op het aloude m30 onderblok, en zo kon men gemakkelijk de s14 maken op basis van de m10. Het ontwerp van het m10 stamt overigens al uit de jaren 60

        Login om te reageren
      • Ilquadrifoglio zegt

        8 augustus 2013 om 10:47

        @makzim: Only Germans?

        Alfa Romeo haalde in 1965 al 170 pk uit een 1.6 of in 1967 243 pk uit een 2.0. Beide auto’s waren gewoon op kenteken verkrijgbaar.

        Login om te reageren
        • makzim zegt

          8 augustus 2013 om 12:45

          @Ilquadrifoglio: Ok, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar kijk eens waar Alfa Romeo vandaag staat? Ze hebben alleszins niet meer de kunde en kwaliteit van 40-50 jaar geleden.. BMW daarentegen.. (en ik ben geen BMW-freak voor alle duidelijkheid, ik apprecieern enkel hun imago en uitzonderlijke kwaliteit ;-) )

          Login om te reageren
          • Ilquadrifoglio zegt

            8 augustus 2013 om 13:02

            @makzim: Je moet Alfa Romeo vandaag de dag ook niet als zelfstandig merk zien. Fiat Group is daarentegen technisch behoorlijk vooruitstrevend te noemen. Helaas worden veel van die ontwikkelingen momenteel alleen op de merken uit Maranello of Modena toegepast.

            Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      7 augustus 2013 om 22:11

      @darrock: Bristol is gebouwd op duurzaamheid en er ligt een amerikaans blok in. Van Chrysler geloof ik. Het idee/marketingprietpraat achter het duurzame is dat Bristol oorsprokelijk vliegtuigen bouwde en dan is het handig als het ding niet door slechte kwaliteit uit de lucht valt.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        7 augustus 2013 om 22:17

        @ferrari94tr: dat die V8 van Chrysler is staat ook gewoon in de tekst ;)

        Login om te reageren
  4. Pallas zegt

    7 augustus 2013 om 20:44

    Krijg beetje Ascona-vibe van die achterkant…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 augustus 2013 om 20:48

      @Pallas:
      Ik meer een Lancia Beta gevoel, iets breder maar verder als 2 druppels water. Zelfs het Targa dak delen die 2.

      Login om te reageren
      • nielsvanderweiden zegt

        7 augustus 2013 om 20:50

        @jrk68: ik gok Opel Rekord E.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          7 augustus 2013 om 20:56

          @nielsvanderweiden:
          Check dit maar eens….
          http://www.simoncars.co.uk/lancia/slides/Lancia%20Beta%20Spider%20rear.jpg

          Login om te reageren
          • nielsvanderweiden zegt

            7 augustus 2013 om 21:59

            @jrk68: Verdomd. Hoe ik aan die Rekord kwam mag een raadsel heten.

            YOU WIN THE PRIZE.

            Login om te reageren
      • Pallas zegt

        7 augustus 2013 om 21:10

        @jrk68: vroeger leken auto’s blijkbaar ook op elkaar.

        Login om te reageren
  5. gearhead zegt

    7 augustus 2013 om 21:01

    Oerlelijke auto’s met main stream USA techniek….. Maar goed, zeldzaam en oh zo lekker gay Brits dus daarom karakter en cool-factor.

    Ze rijden voor geen meter waarschijnlijk…..

    Dus. Iemand. Uitleg?

    Login om te reageren
    • papa zegt

      7 augustus 2013 om 22:09

      @gearhead:
      Ik ben het helemaal met je eens, er kon wel eens een goede reden wezen dat dit exclusief is…

      Login om te reageren
  6. r32turbo zegt

    7 augustus 2013 om 21:11

    Als de britten zeggen dat ie 170 peekaa heeft zal wel 140 zijn is nooit correct

    Login om te reageren
  7. darkpluisje zegt

    7 augustus 2013 om 21:14

    170pk uit een geblazen 5.9 liter… Je zou er niet minder uit kunnen halen als je wat onderdelen vergeten zou zijn

    Login om te reageren
  8. mout zegt

    7 augustus 2013 om 22:32

    Ze verschillen dus ongeveer evenveel als een Mini en een Mini Cooper S: Er is een turbo op een blok geschroefd, en de motorkap plus een enkel mechanisch onderdeel is daarbij aangepast.

    Login om te reageren
  9. snorrie11 zegt

    7 augustus 2013 om 22:41

    Voor mij staat de Bristol Beaufighter bekend als een jachtbommenwerper uit de tweede wereldoorlog!

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    7 augustus 2013 om 23:04

    De iets vroegere en rondere bristols kunnen me iets meer bekoren.
    Het merk heeft wel iets.
    Doen alsof ze zo weinig wagens verkopen omdat ze strenge selectie procedures hebben voor potentiele klanten,…

    Login om te reageren
  11. TomRS6 zegt

    7 augustus 2013 om 23:27

    Achterkant heeft veel weg van een Granada, niet m’n smaak.

    Login om te reageren
  12. pier zegt

    7 augustus 2013 om 23:56

    Citaten uit het boek “365 sports cars you you must drive”:
    – it’s estimated the beaufighter had well over 300bhp from it’s turbocharged V8
    – 0-60mph: 5,9 seconds
    – top speed 150mph

    De standaard 412 schijnt 170pk te zijn geweest.

    Ook leuk: Bristol was famous for not letting the press drive its cars. The only way a magazine could test one, therefore, was to go out and buy one for itself, which is something that few magazines chose to do.

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    8 augustus 2013 om 00:20

    En toch vind ik het aparte auto’s.

    Login om te reageren
  14. ezrider zegt

    8 augustus 2013 om 01:06

    “Beide auto’s hebben eenzelfde soort dakconstructie die zich het beste laat omschrijven als een kruising tussen een convertible en een targa. Het bovenste deel is uit te nemen en het achterste deel kan je omlaag klappen.”

    Dat is dus eigenlijk de targa zoals Porsche die oorspronkelijk heeft uitgebracht.
    De achterruit was uitritsbaar in het eerste produktiejaar, maar vanwege kwetsbaarheid kwam er snel een vaste ruit achter de beugel.

    http://www.madle.org/p911targa67a.jpg

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    8 augustus 2013 om 09:26

    Auto’s die met een Chrysler motor zijn uitgerust als hybride Europese Supercars.
    wat een gedrochten zijn die Bristols toch.
    Er is er zelfs eentje gebouwd die de koplamp units van een Opel Rekord gebruikte.
    Die Bristols, daar vind ik nou nooit de properties vankloppen, ze zijn of telang voor de voorruit of te breed, maar over het algemeen zijn ze gewoon lomp

    En altijd maar bluffen over hun luchtvaart heritage, nou daar deed SAAB wel iets meer en iets beters mee !

    Pak dan een Facel Vega, of een Iso Grifo of voor mijn part een deTomaso als je een Europees Amerikaanse hybride wilt.
    Maar dit, dit valt eerder onder de categorie Scania Vabis bij mij !

    Login om te reageren
  16. oxymoron zegt

    8 augustus 2013 om 10:12

    In de Engelse film An Education (2008) die zich in de jaren 60 afspeelt, rijdt de “verleider” in een Bristol 405 (?), die met een extra koplamp in de grille op de foto hierboven. De auto komt dus veel in beeld, rijdend en met opnamen in het interieur. Zoals desjonnies al zegt, er klopt niets van de verhoudingen. Rare lange neus, korte voorportieren en lange achterportieren, bolle achterkant, de auto als geheel is betrekkelijk smal. Van binnen dan weer wel veel leer en hout, op zijn Jaguars en Rovers, maar dat was in die prijsklasse normaal.

    Login om te reageren
  17. Frankypanky zegt

    8 augustus 2013 om 11:58

    Die Bristols heb ik nooit begrepen…En dit is pas lelijk ipv die verlengde Bentley.

    Login om te reageren
  18. bozewolf zegt

    8 augustus 2013 om 12:31

    Bristol was van origine een vliegtuigbouwer. Daarom hebben hun latere auto’s ook wel namen zoals Fighter en Beaufighter, waarmee die laatste een succesvol toestel was dat dienst deed in WO2.

    http://richard-seaman.com/Aircraft/Museums/Hendon/BritishWw2/Beaufighter11oClock.jpg

    http://ww2today.com/wp-content/uploads/2011/08/beaufighter.jpg

    Da’s een echte Beaufighter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North