• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Bristol Fighter in Londen

Auteur: appeltje, gepost 19 september 2009 om 13:00 – 38 Reacties

Bristol Fighter


Wat is de ultieme spotervaring? Niet alleen is het belangrijk wat voor auto dit is, óók telt de manier van spotten. Het right-time-right-place idee heeft een sterke invloed; je ziet enkele decameters verderop iets extreem exclusiefs, het komt op je af rijden, je doet je best om foto’s te maken, en hij is binnen een paar tellen weer uit het zicht verdwenen…

Bristol Fighter

Jammer, zou je denken. Van een dergelijke zeldzame, exclusieve en excentrieke wagen had je immers wel honderd foto’s willen maken. Of in ieder geval foto’s die fatsoenlijker zijn dan mijn eigen foto’s. Het is echter de kick dat er waarschijnlijk geen hordes andere mensen omheen hebben gelopen, je hebt een heel “zeldzaam” moment vast kunnen leggen.

Bristol Fighter - Foto Jim Appelmelk

Bristol is van oudsher een elitair Brits merk, de crème-de-la-crème van de auto-industrie, dat gene dat wéér anders en excentrieker is dan die Aston van bovenin de prijslijst. Zo was het vroeger enigszins, door de jaren heen werd dat erger, en met de Fighter heeft het illustere Engelse prestigemerk pas ècht iets unieks op de markt gezet. Waar is het eigenlijk mee te vergelijken? Wel, de Fighter is opgezet als GT, hij wordt aangedreven door de 8 liter V10 van de Viper, met in dit geval een vermogen van 558 pk. Met de gigantische hoeveelheid glas rondom is hij ook nog best praktisch. Daarnaast heeft de auto een lelijke neus en tevens vleugeldeuren. Alle reden om de auto te vergelijken met de Benz SLR McLaren. Nu dat verkoopsucces nog, want met tot nu toe nog geen honderd exemplaren wereldwijd – misschien nog niet eens vijftig? – staat dat nog een eind onder de zoveel-duizend die men van de SLR gebouwd zal hebben tegen het productie-einde.

Bristol Fighter - Foto Jim Appelmelk

Onder de interessantste cijfers omtrent de Fighter is de bijzonder lage cW waarde van 0,27, mede mogelijk gemaakt door het design van de kont (“coda tronca”), die veel doet denken aan de opzet van Alfa-Romeo TZ-1. Het vermogen van 558 pk maakt dat de auto 330 km/u haalt, echter, dat is nog lang niet zo veel als wat de Fighter-S kan met 660 pk. Het uiterste is de Fighter T, waarvan het eerste exemplaar een jaar geleden nog niet geleverd was. Deze brengt 1.012 pk en een begrensde topsnelheid van 362 km/u. Of de auto zonder die begrenzer de 430 km/u haalt is slechts een theoretische benadering van Bristol zelf.

Bristol Fighter - Foto Jim Appelmelk

We spotten de auto destijds met zijn vieren; Richard, Sander, Vincent en ik. Van Sander en Vincent zijn de volgende foto’s. Hartelijk bedankt voor deze bijdrage, want ze zijn stukken beter dan de mijne.

Bristol Fighter
Bristol Fighter
Bristol Fighter
Bristol Fighter

Voor vragen kun je me mailen.

Ook interessant!

  • Gespot - Monster met 750 pk op grijs kenteken
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: 608 pk sterke Alpina B7 op Nederlands kenteken

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

bristol, fighter, Gespot, Supercars

Vorig bericht: « De vertekening van het scherm
Volgend bericht: Mercedes S 500 Plug-in Hybrid in Frankfurt »

Lees Interacties

Reacties

  1. liljeezy zegt

    19 september 2009 om 13:06

    Wees eerlijk, dat ding is gigantisch lelijk.. vind je niet?

    Login om te reageren
  2. Fan zegt

    19 september 2009 om 13:12

    Jeezy, ga alsjeblieft terug naar je 24” met diamanten ingelegde spinners.

    Zeer unieke en bijzondere wagen

    Login om te reageren
  3. Fiat Coupe zegt

    19 september 2009 om 13:13

    Lelijk, exclusief en retesnel!

    Login om te reageren
  4. PantheraLeo205 zegt

    19 september 2009 om 13:15

    Het ziet er cheap uit

    Login om te reageren
  5. Henk zegt

    19 september 2009 om 13:15

    een bugatti veyron gaat zonder begrenser ongeveer 450km/u en die is veel zwaarder, mooier, luxer en duurder

    Login om te reageren
    • JDM__Wotevajjjj zegt

      19 september 2009 om 14:24

      @Henk:
      lol @ 450 alsof er op een veyron een begrenzer zit XD

      Login om te reageren
    • nicktexel zegt

      4 maart 2011 om 18:55

      @Henk: jonge mijn polo gaat zonder begrenser 465

      Login om te reageren
  6. bramwillemse zegt

    19 september 2009 om 13:17

    Niet uit elk perspectief mooi, maar de eerste (en op 1 na laatste) foto vind ik erg flatteus. Wallpaper? :-)

    Login om te reageren
  7. BananaFlip zegt

    19 september 2009 om 13:19

    Inderdaad, deze auto is verschrikkelijk lelijk.
    Maar wel verschrikkelijk exclusief, heel erg snel en bovendien ben je een idioot als je er eentje koopt.
    Daarom is het zo verschrikkelijk cool als je er eentje ziet.

    Login om te reageren
    • liljeezy zegt

      19 september 2009 om 13:36

      @BananaFlip: Juist, jij snapt het :D

      Login om te reageren
  8. Jigzoz zegt

    19 september 2009 om 13:23

    @Henk

    Nee hoor. Met een beetje geluk haal je de 410, maar veel harder gaat ie echt niet.

    Login om te reageren
  9. Linkador zegt

    19 september 2009 om 13:25

    1 van de enige wagens met een aerodynamisch verantwoorde vormgeving, zonder zinloze luchthappers en met een deftige warmte afvoer.

    Login om te reageren
  10. geer zegt

    19 september 2009 om 13:53

    Soms gaat het niet om uiterlijk (mooi of lelijk), maar om uitstraling…

    Login om te reageren
  11. mikkeeey zegt

    19 september 2009 om 13:55

    dit is nou het bewijs dat exclusief niet mooi hoeft te zijn!!

    Login om te reageren
  12. Dennismik zegt

    19 september 2009 om 13:57

    Ik vind hem geweldig! Wat hij misschien mist in goede looks wordt ruimschoots gecompenseerd met charisma!

    Login om te reageren
  13. M-lover zegt

    19 september 2009 om 14:09

    nou, mij doe je er echt geen plezier mee…
    alles lelijk behalve de velgen :D

    Login om te reageren
  14. slappehap zegt

    19 september 2009 om 14:39

    Stukken kleiner dan een SLR en toch 2 x zoveel bagageruimte, zelfs meer dan een Rapide, hier kan ik mee op vakantie. Nu nog ergens vier ton zien te scoren. De kleur staat ‘m erg goed, alleen de koplampen mogen anders, verder niets aan doen!

    Login om te reageren
  15. AMG Powerrr zegt

    19 september 2009 om 14:44

    De vehoudingen kloppen niet echt. En die achterlichten zitten ook op de DAF trucks bij mij op mijn werk…

    Login om te reageren
    • Alex zegt

      19 september 2009 om 19:03

      @AMG Powerrr: Bristol is dan ook van oudsher vliegtuigbouwer. Het enige wat ze doen is vliegtuigaerodynamica bij de bouw van hun auto’s betrekken. Dat vervolgens veel mensen die de behoudender vormgeving van auto’s van tegenwoordig gewoon zijn (waarin iedereen elkaar naäapt) zal hun aan hun r**t roesten. Mij ook trouwens. Schitterende auto!

      Login om te reageren
  16. Scaglietti zegt

    19 september 2009 om 14:45

    aight, ik ga morgen naar London,–> :D:D
    is er iemand die wat straatnamen kan opnoemen waar mooie auto’s te spotten zijn?

    Login om te reageren
  17. de sjonnies zegt

    19 september 2009 om 15:34

    mooi, lelijk, snel, Veyron? Ferrari?
    De gemiddelde Bristol bezitter wil daar nog niet dood in gevonden worden.
    excentriek dat is het woord !
    En geld natuurlijk, echt geld natuurlijk, waar de muffe geur van ouderdom aan zit !
    Toen deze Bristol rijder nog arm was, reed hij waarschijnlijk al Aston Martin !

    Login om te reageren
  18. BRAM zegt

    19 september 2009 om 16:28

    Introduction and Background Information to the New Bristol Fighter
    http://www.bristolcars.co.uk/BristolFighter.htm

    Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    19 september 2009 om 16:50

    Complimenten, een van de meest bijzondere spots op deze blog ooit. De Bristol fighter is een geweldige auto, met een echte pure Engelse stamboom. Dit is een icoon, niet zoiets ordinair als een auto.

    Login om te reageren
  20. Hupke zegt

    19 september 2009 om 17:27

    Dit soort wagens zijn echt zalig.
    Ik hoop zelf al jaren om ooit eens een Bristol 410 of 411 te spotten (ooit eens eentje gezien) of mischien zelfs te bezitten.

    Login om te reageren
  21. Benz.. zegt

    19 september 2009 om 17:56

    Een supercar klassieke stijl.. :)

    Login om te reageren
  22. Pier zegt

    19 september 2009 om 17:59

    Ik zag een keer iets over een Bristol Beaufigther (niet het vliegtuig maar de auto dus). Toen ik zag dat die krengen zo ongelooflijk duur waren ben ik eens op de website van hunnie gaan kijken. Zeer bijzondere auto’s met over het algemeen 3 meter lange motorkappen, maar niet het toppunt van schoonheid. Maar ze blijven bijzonder en wat uitstralen!

    Login om te reageren
  23. narciris zegt

    19 september 2009 om 18:50

    Henk, waar haal je het dat de Bug 450 haalt zonder begrenzer ?

    Login om te reageren
  24. Klassiekerrally zegt

    19 september 2009 om 19:34

    Geweldig ding. Mooi? Nee, misschien niet in de traditionele zin van het woord. Maar wat boeit het? Het is vooral anders, en dat telt.

    Login om te reageren
  25. floryn zegt

    19 september 2009 om 23:13

    hulde aan henk voor de reactie van de maand haha

    Login om te reageren
  26. floryn zegt

    19 september 2009 om 23:13

    OT prachtig vreemd automobiel hoop nog eens een T te kunnen zien vliegen

    Login om te reageren
  27. Marc zegt

    19 september 2009 om 23:15

    Als je de Bristol showroom in London (er is maar eentje op de hele werled) inloopt en de verkoper/eigenaar vind je niet waardig voor een Bristol dan krijg je gewoon niet een. Ook al heb je 100.000 olievelden of ben je nog zo’n grote filmster.

    Hulde aan Bristol!

    Login om te reageren
  28. BoBO zegt

    20 september 2009 om 04:08

    Is apart maar zeker niet mooi ofzo.
    Lijkt op een mislukte TVR en een mislukte Corvette daaraan geplakt.
    Vast duur ding ,koop ik die 2 wel.
    Nog een Camaro en een Lancer ofzo.
    Haal ik dat?

    Login om te reageren
  29. Supreem zegt

    20 september 2009 om 05:26

    Één ding begrijp ik niet. Als bij deze Bristol de aërodynamica van hoofdbelang is, waarom zijn de koplampen dan niet gelijklopend met carrosserie gemonteerd. Ik vermoed dat dieper gemonteerde koplampen als deze enkel zorgen voor meer drag.

    Als ik me vergis, gelieve het mij te laten weten.

    Login om te reageren
  30. Davidov zegt

    20 september 2009 om 07:51

    Nice, maar wanneer wordt er eens een T gespot? :P

    Login om te reageren
  31. friso zegt

    20 september 2009 om 20:39

    de ‘T’gaat 434. dat hebben ze zelf uitgeprobeerd bij bristol. eerst bouwden ze vliegtuigen… dus ze weten aardig veel over luchtweerstand enzo.

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    20 september 2009 om 20:43

    Ik vind die coda tronca toch zo verschrikkelijk mooi… Jammer dat er dan weer een neus van een oude Toyota Celica op zit.

    Login om te reageren
  33. Vincent zegt

    2 oktober 2009 om 20:56

    Leuk stukje, Jim! Het was erg leuk om deze bijzondere verschijning te kunnen spotten. Helaas hadden we, in tegenstelling tot de SLR 722 die 10 meter verder stond, inderdaad maar een paar tellen om wat foto’s te maken. Maar dat is ook wel weer de charme van spotten. We waren tenslotte niet in een museum, maar lekker in de straten van Londen. Ik had trouwens geen idee dat de S en T zo belachelijk veel vermogen hadden.
    Groeten,
    Vincent

    Login om te reageren
  34. nick zegt

    3 oktober 2009 om 14:20

    @henk

    nou en mischien gaat een bmw m3 zonder begrenser ook wel 400 km/h maar dat gebeurt aleen als je een raket op het dak bind en de carroserie en alles wat overbodig is eraf haalt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North