Maak kennis met de snelste 7-serie van Nederland.
Mensen die shoppen in het segment van de topklassesedans hebben meestal geen behoefte om enorm op te vallen. Ze willen vooral in alle luxe van A naar B rijden en bij aankomst willen ze nog een beetje representatief voor de dag komen. Daarom zijn S-klasses, A8’s en 7-series doorgaans discreet uitgevoerd.
Dat geldt niet voor de 7-serie die we hier zien. Of eigenlijk moeten we zeggen: de B7 die we hier zien. We hebben hier namelijk te maken met een echte Alpina. Zoals de grote grille verraadt gaat het om de allernieuwste Alpina B7. En dit exemplaar is nog voorzien van Nederlands kenteken ook.
In tegenstelling tot BMW’s eigen vlaggenschip, de M760Li, beschikt Alpina’s vlaggenschip niet over een V12. Alpina heeft de twaalfcilinder gelaten voor wat het is en is voor de V8 gegaan. Ze hebben het 4,4 liter blok uit de 750i genomen en deze 608 pk en 800 Nm koppel gegeven. Daarmee is deze Alpina B7 alsnog sneller dan een M760Li.
In de basis is deze auto nog vrij discreet uitgevoerd, in een zwarte kleur met zilverkleurige Alpina-velgen. De velgen zijn ook niet te groot (lees: ordinair). Sterker nog: ze ogen eerder wat aan de kleine kant. Toch heeft deze Alpina alsnog een ordinaire uitstraling gekregen, dankzij de bovenkant die matzwart gewrapt is. Daarmee is deze auto toch een tikkeltje fout geworden, terwijl het totaalplaatje ook weer niet fout genoeg is om leuk te zijn.
Fout of niet, zo’n nieuwe Alpina B7 Biturbo is een absolute zeldzaamheid in ons land. Er staan momenteel maar twee stuks op geel kenteken, waarvan dit de duurste is. De eigenaar heeft er €258.602 voor neergeteld. Daarmee zit deze auto ongeveer op hetzelfde prijsniveau als een M760Li met de V12. Zegt u het maar: naar welk van de twee zou jouw voorkeur uitgaan?
Fotocredit: @thomcarspotter
geen1234 zegt
Probleem met de V12 is dat hij alleen maar in een L versie komt. Alsof iedereen een chauffeur wil/moet.
Wat alpina/M760 moeten doen is die rare (4) uitlaten wegwerken achter de bumper zoals vroeger. Het is geen audi die met 6 uitlaten moet aantonen dat hij meer pk’s heeft dan een audi met 4 uitlaten. Dat uitlaten tellen is zo armoedig. Als je een V12 er in heb liggen hoef je toch niets meer te bewijzen met uitlaten. Pffff
kniesoor zegt
Bij Audi is het andersom, de S4/5/6 heeft 4 pijpjes, de RS versies hebben er 2.
sportevo zegt
@geen1234: ik dacht dat de B7 ook alleen maar in ‘L’ uitvoering verkrijgbaar is.
kennone zegt
@geen1234: ons pa nam ook altijd een verlengde (XJ/RangeRover) maar dat was dan omdat de kleinkinderen niet met de voeten tegen de achterkant van de stoel aan konden. Want dat is natuurlijk heel heel irritant
geen1234 zegt
Ik zie nu die gare moterkap pas. Misschien wilde hij een Ghost?
20vtsport zegt
Moterkap? Pffff
thomcarspotter zegt
Dank voor het uitlichten van mijn spot! De velgen meten 20 inch. :-)
Stijnson zegt
Jammer van dat matte. Een Alpina moet redelijk chique/ ingetogen zijn
mashell zegt
Met z’n uitlaateindstukken, frontspoiler lipje, typeplaatjes, striping en veelspaaks-velgen is een Alpina juist niet chique en ingetogen, heel de uitstraling is die van “He, ik ben de baas van dit bordeel”.
Henkie zegt
Is dit zo vertekend door de camera, of zijn de verhoudingen echt compleet verkeerd.
rufctr01 zegt
De Alpina, alleen niet met dat matte lak
gekkehenk zegt
Ik blijf het apart vinden dat iemand die een B7 kan en wil betalen en er dus liefhebber genoeg voor is, maar toch op de semi gangster toer gaat met dat zwarte
tinnemans zegt
Doe mij maar een B6.
M’n E65 is soms al een tikkeltje onhandig qua buitenmaten, en de nieuwere 7’s zijn allemaal nog groter, zwaarder en meer op comfort gericht.
erics zegt
Heel vreemd…je kiest voor de ‘perfecte’ BMW, een Alpina. Ondanks een 7 met vreselijke nieren toch een begerenswaardige auto.
Maar….blijkbaar lag ook de Mansory folder op tafel….mijn hemel, wat een horror, een Alpina in delen mat zwart wrappen ? Tja, en die 4 ronde pijpjes…het is hem vergeven. Maar die wrap…. WHY ?
kareljansen zegt
@erics: Inderdaad, pak dan ook door met paars leer en een dikke achterspoiler.
baserace zegt
Hij heeft al een bijnaam: Het gedrocht van de beethovenstraat…
T5Power zegt
Hoeveel gaver is dan een “oude” B7 E65 (facelift). In het zwart graag en ja 500 pk is voldoende.
okmer zegt
Tja de V8 omdat die lichter is of de V12 omdat het een V12 is, keuzes keuzes
Flatsix zegt
Zoals een BMW-rijder betaamt, staat ie iig fout geparkeerd op een laad- en losplaats. Dat heeft ie dan weer wel goed begrepen! En toch lekker zichzelf gebleven door bij de Blokker te blijven shoppen. Mooi man.
kareljansen zegt
@aircoooled: Er zijn 2 redenen waarom hij hier prima mag parkeren zonder dat hij aan het laden en lossen is.
Donstil zegt
Oké ik hap, vertel!
Dutchdriftking zegt
Doe mij dan toch maar een groene. Wel een geniale auto.
Goed_Koopman zegt
Doet me denken aan mensen die voor het eerst een maatpak kopen. Die laten zich ook excentrieke knopjes, gekke motiefjes en exclusieve stoffen aanlullen waarmee het vaak niet beter wordt. Less is more.
oetelaar zegt
Mooie spot, complimenten daarvoor. Na het bekijken van de foto’s vraag ik me ook af wat dat shabby wrapje op deze verder best stijlvolle B7 toevoegt. Wel leuk dat de eigenaar de NL’se Staat een mooie aanvulling geeft op de begroting met deze aankoop op gele kentekenplaten, hulde!