• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Broadspeed Jaguar XJ12 racer [560pk]

Auteur: Alwood, gepost 14 november 2012 om 22:58 – 34 Reacties

Bruut Jaguar racegeweld


Autoblog Andere Tijden. Een van de bruutste en minst succesvolle racemachines ooit, waarschijnlijk probeerde Jaguar de tegenstanders van de baan te schrikken. Dit is de Broadspeed XJ12.

Racerij is niet voor iedereen weggelegd. Het spel kan veranderen maar de selectie blijft meedogenloos. Toch probeerde Jaguar midden jaren ’70 het succes en de publiciteit nog eens naar zich toe te trekken. Als onderdeel van British Leyland wankelen zij, met de rest van de Britse auto-industrie op het randje van faillisement. Eigenlijk is ze failliet, ware het niet dat staatssteun één en ander overeind weet te houden.

Jaguar wil meedoen aan het European Touring Car Championship. Ze bellen met Ralph Broad, krijgen de XJS niet door de ‘keuring’ en gaan zo noodgedwongen racen met een XJ.

Kijkend naar het huidige WTCC is een grote V12 tegenwoordig moeilijk te plaatsen tussen de touringcars. Dat was in 1975 eigenlijk niet anders. Traditioneel reden er grote, vrij zware, sedans in het ETCC. Groot en zwaar maar niet zó groot en zwaar als de Jag. De Broadspeed Jaguar XJ12 had weliswaar 530-560 pk maar woog 1323 kg. Er waren speciale 8-pots (!) remklauwen aanwezig om het tot stoppen te dwingen. De Jag was snel maar genadeloos onbetrouwbaar en daarmee niet succesvol.

Koppig als ze zijn hielden de Britten het 2 jaar vol in deze racemachine met borsthaar. In bijna alle races behaalde ze pole positie, om vervolgens uit te vallen. Op Silverstone waren de XJ12’s zelfs 2 seconden sneller dan de BMW 3.0 CSL tijdens qualificatie. Toch wonnen uiteindelijk de ruim 300 kg lichtere BMW’s. Jaguar schijnt er 3 of 4 te hebben gebouwd. Eén exemplaar is in 2008 voor $147,861 verkocht. Voor meer foto’s zie autojunk.nl.

Met dank aan porsche911turbo2 voor de spot!

Naast een bruut uiterlijk heeft de Broadspeed Jaguar ook een geweldige soundtrack.

Ook interessant!

  • Gespot - Is dit de lekkerste Jaguar XK van Nederland?
  • Gespot - Lamborghini Diablo is een imposante A2 Racer
  • In beeld: de enige twee Jaguar Project 7's van Nederland
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Gespot, Jaguar, Klassiekers, Racing, xj

Vorig bericht: « Video: matras valt motorrijder aan
Volgend bericht: Hou rekening met zware ochtendspits door mist »

Lees Interacties

Reacties

  1. teunvandenburg zegt

    14 november 2012 om 23:03

    waarom zijn die lampen gekruist met zwarte tape, zie je wel eens vaker.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      14 november 2012 om 23:05

      @teunvandenburg: Om glasscherven bij elkaar te houden bij een crash. Hebben raceauto’s idd vaker.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        14 november 2012 om 23:13

        @camber24: Weet je dat zeker? Ik heb ook wel eens koplampen gezien waarbij het kruis aan de binnenkant zat, van kunststof.
        Is het niet om de lichtbundel te breken?

        Login om te reageren
        • straatpiraat zegt

          14 november 2012 om 23:41

          @awesome: Nope, is puur om glasscherven te vermijden op de baan.

          Login om te reageren
          • totske zegt

            15 november 2012 om 08:32

            @straatpiraat: zie je ook wel eens bij een golf 2 is puur voor de show als het aan de binnekant is van het glas

            Login om te reageren
  2. awesome zegt

    14 november 2012 om 23:05

    Nice! Check ook de ‘straatversie’ in The Avengers:

    http://youtu.be/8l_Bz_OHhxg

    Doe mij er maar 1 :)

    Login om te reageren
  3. B_Mulsane zegt

    14 november 2012 om 23:07

    The jag, please

    Login om te reageren
  4. carmasterr zegt

    14 november 2012 om 23:34

    De XJS is uiteindelijk ook een Group A touring car geweest.
    Dit keer niet zonder succes.
    Een ETCC rijderstitel voor Tom Walkinshaw (ook preparateur van de XJS) en een overwinning op Bathurst.

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      15 november 2012 om 07:35

      @carmasterr: hihi, die Opel Senator daar achter.. Of Vauxhall Commodore zal het wel zijn..

      Login om te reageren
      • pieterveer zegt

        15 november 2012 om 10:09

        @flippert: denk eerder de Holden Commodore. :)

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          15 november 2012 om 11:27

          @pieterveer:

          Inderdaad een Holden VK Commodore Group A

          Login om te reageren
  5. pieter-jan_catteeuw zegt

    15 november 2012 om 00:32

    Een Corvette motor lost dat gewicht probleem wel op. Waarom niet met transaxle inclus. En laat die verbredingen maar achterwege voor op de straat.

    Misschien meteen een art morrison frame op lassen of misschien is dat godslastering.

    Login om te reageren
    • pieterveer zegt

      15 november 2012 om 10:11

      @Pieter-Jan Catteeuw: Een fabrieks-Jag met een Corvettemotor…zie je het voor je?

      Login om te reageren
  6. bungabungastig zegt

    15 november 2012 om 00:48

    @Alwood: Foto: Jaguar XJ-C V12 Gepost op 14-11-2012 om 20:32 door porsche911turbo2
    Is dat met de C van cedan?

    Login om te reageren
    • alex1589 zegt

      15 november 2012 om 08:38

      @bungabungastig: coupé misschien?!

      Login om te reageren
      • linuxxx zegt

        15 november 2012 om 13:53

        @alex1589: Dit is idd een XJ12C een coupe dus.
        Niet te verwaren met de “normale” XJ12 dus.

        Login om te reageren
  7. T16 zegt

    15 november 2012 om 00:53

    Wordt nog mee geracet. Top Hat Masters Racing at Mallory Park. Escort Mk1, Escort Mk2 and Broadspeed Jaguar

    Beeld: http://www.youtube.com/watch?v=sEt1ApVIOgE

    Login om te reageren
  8. mpwpeter zegt

    15 november 2012 om 06:29

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      15 november 2012 om 06:47

      @mpwpeter: veel te vroeg om taalfouten te verbeteren.. Terug je bed in! ;p

      Login om te reageren
  9. JMWPvG zegt

    15 november 2012 om 07:26

    Op de eerste foto leek de Jaguar wel een Escort MK1

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      15 november 2012 om 08:01

      @Dreumeltje: Was ook mijn eerste gedachte. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat die bodykit de verhouding van die Jag blijkbaar zo omgooit, dat het gestrekte verdwijnt waardoor die kleiner lijkt dan ie blijkbaar dus is.

      Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    15 november 2012 om 07:32

    “8-pots” 8-poots denk ik. @Alwood

    Verder een leuk stukje automotive geschiedenis, zo heb ik het graag.

    Login om te reageren
    • f650csrider zegt

      15 november 2012 om 09:16

      @Hupke: Ik denk dat er eerder 8-zuiger remklauw wordt bedoeld.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        15 november 2012 om 09:51

        @f650csrider:

        En ik merk net dat pots juist is en ik fout ben.

        Login om te reageren
  11. knalfa zegt

    15 november 2012 om 08:56

    Geweldige blokken die V12’s, alleen ik had altijd het idee dat het echt rocket science sleutelwerk is. Misschien binnenkort toch maar eens een mooie zoeken.

    Login om te reageren
    • bozothenutter zegt

      15 november 2012 om 10:00

      @knalfa: geen rockesscience…gewoon fucking veel werk!

      Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    15 november 2012 om 09:31

    En op en top Brits Genleman John Steed van de serie ’the new Avengers’ had er eentje van de zaak…………….

    http://www.youtube.com/watch?v=8l_Bz_OHhxg

    Login om te reageren
  13. bozothenutter zegt

    15 november 2012 om 09:58

    wat een vette bak is dat, altijd een van mijn favorieten geweest.

    Login om te reageren
  14. Simpson zegt

    15 november 2012 om 10:40

    Zo lelijk dat ‘ie weer mooi is. Een jag in racetrim is toch een beetje als een fotomodel in klederdracht.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      15 november 2012 om 11:45

      @Simpson: Meer als een fotomodel in klederdracht. Sjiek wordt kinky! :-P

      Login om te reageren
  15. redneckdarian zegt

    15 november 2012 om 11:13

    groot en zwaar ja. maar tegenwoordig gaat een Golfje (of ander klein spul) ook al aardig de 1300kg

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    15 november 2012 om 11:38

    De XJ-C was bedoeld als luxe coupe naast de Jaguar XJ6 en 12 (de sedan uitvoeringen) en de V12 E-type.
    het is de laatste wagen waar Jaguar oprichter Sir William Lyons zelf nog aan heeft meegewerkt.
    Oorspronkelijk was het de bedoeling geweest om de Coupe op de Series I te baseren, alle prototypes waren Series I modellen, maar door technische en financiéle problemen is de Coupe alleen als Series II geleverd.
    Er zijn er slechts iets meer dan tienduizend stuks van geproduceerd, niet alleen met de zes maar ook met de V12 motoren.
    De V12 was alleen in de meeste Europese landen leverbaar en moest een soort supercoupe zijn a la Citroen SM.

    Niet alleen het gewicht was een nadeel in de racerij, ook de V12 zijn betrouwbaarheid was niet best, de benzine pompen gaven regelmatig problemen en het benzine verbruik was gigantisch in vergelijking met de concurrentie. (voornamelijk de BMW 3 liter CSL ‘Batmobiles’)
    Ook had men bandenproblemen met deze zware wagens.
    Zoals vaker gezien, trok men de stekker uit dit project, net toen de meeste problemen opgelost waren.

    Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    15 november 2012 om 14:02

    @autoblog
    De foto’s door jullie gebruikt zijn niet van echte works-cars, die hadden op eentje na slechts 1 ruitewisser en zeker geen drie.
    Wel zijn er een aantal Britten die ’tributes’ hebben gebouwd van gewone coupe’s

    Login om te reageren
  18. broadspeed zegt

    22 november 2012 om 23:41

    ok als eerste de foto boven aan het verhaal is een replica van de echte racers ,
    het is een xj coupe 6 cilinder die is omgebouwd naar v12 maar heeft bij lange na geen 500 pk
    daarnaast is hij in geen enkel opzicht een correcte replica , aangezien er een 6 liter v12 in ligt met een mustang versnellingsbak

    de 2e foto is wel een echte , dit is chassis nr 1 en reed ook op silverstone afgelopen september
    deze auto is enkele jaren geleden volledig gerestaureerd en het filmpje laat het eindresultaat zien

    het probleem met deze auto’s was niet de banden of de benzine pomp , maar de olie in het carter die bij het remmen naar voren ging en dus de motor liet drooglopen , daarnaast waren de remmen niet opgewassen tegen de hoge snelheid ( aangezien ze vele malen sneller waren dan de bmw csl )
    ook was de wielophanging een zwak punt , al met al hebben ze geprobeerd dit in 1977 nog verder door te ontwikkelen maar leyland trok vroegtijdig de stekker er uit
    tom walkinshaw is enkele jaren later doorgegaan met de xjs

    voor de mensen die een echte zouden willen kopen staat er in engeland 1 van de 3 orriginele xj12 c broadspeed racers te koop ( chassis nr 4 ) voor bijna 6 ton ( ongerestaureerd )

    en in nederland staat een replica te koop http://broadspeedcoupe.tripod.com

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North