• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Carver One

Auteur: appeltje, gepost 23 juli 2009 om 18:30 – 43 Reacties

Carver One - Foto: Jim Appelmelk


WTF? Hoezo wtf? Na al die jaren is de Carver One, of de VanDenBrink Carver, zoals hij vroeger heette, al ingeburgerd. Echter, alleen al stilstaand is het een bijzondere verschijning. Rijdend valt het dan ook nog eens op hoe de cabine scharniert om de achterwielen. Iets vergelijkbaars is al vaker geprobeerd op conceptcars, de Carver One rolt inmiddels al in relatief groten getale van de band was een tijdlang daadwerkelijk in productie.

Op de achterkant treffen we een Nederlands kenteken á la personenauto aan, dus formeel hoort de auto gewoon op deze website thuis. In België kijkt men daar anders tegenaan, op het matzwarte exemplaar zit een Belgisch motorkenteken en dus heb je daar niet zo veel aan je rijbewijs B. Dat zegt eigenlijk al enigszins dat het om een excentrieke “auto” gaat, want per land verschilt de opvatting over òf het eigenlijk wel een auto is. De grijze is wel een auto, de matzwarte is een motor. In ieder geval hebben ze wel een achteruit, èn een achterruit, een eigenschap die motoren vrijwel nooit hebben (dus is dit weer een uitzondering, of gewoon een auto…?)

Carver One - Foto: Jim Appelmelk

Carver One - Foto: Jim Appelmelk

Een viercilinder van 660cc met turbo drijft de achterwielen aan, het maximum vermogen bedraagt 65 pk, maar het kan worden opgeschroefd tot 85 pk. Ten minste honderd pk per ton dus. 0-100 kost de auto/motor/UMO (unidentified moving object) maar 8,2 seconde, de topsnelheid van 185 km/h zal voor de echte puristen wat aan de lage kant zijn. Ik rijd zelf nooit zo hard hoor, maar ik ken best mensen…
In de laatste jaren werd de productie van een stuk of tien per jaar flink opgeschroefd, wat verklaart dat we ze de laatste jaren veel vaker zien dan voorheen. Het is immers een project dat in 1995 begon en in 1997 goedkeuring kreeg van de RDW.

Carver One - Foto: Jim Appelmelk

Carver One - Foto: Jim Appelmelk

Carver One - Foto: Jim Appelmelk

Carver One - Foto: Jim Appelmelk

Carver One - Foto: Jim Appelmelk

Carver One - Foto: Jim Appelmelk

Voor vragen, verzoeken en opmerkingen kun je me zoals altijd mailen.

Ook interessant!

  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot - Monster met 750 pk op grijs kenteken
  • Gespot - Welke auto schuilt hier in de mist?

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

carver, Gespot

Vorig bericht: « Volkswagen en Porsche gaan integreren (lees: overname)
Volgend bericht: Donderdagavond caption contest: Au over 2 seconden »

Lees Interacties

Reacties

  1. james zegt

    23 juli 2009 om 18:32

    sjiek was dat bedrijf niet failliet? dankzij de crisis

    Login om te reageren
  2. Mw zegt

    23 juli 2009 om 18:32

    Falliet toch?

    Login om te reageren
  3. Ferrari Fanaat zegt

    23 juli 2009 om 18:33

    ze blijve wel vet!!

    Login om te reageren
  4. Bas zegt

    23 juli 2009 om 18:34

    Blijft mooi.
    Al een paar keer achter 1 gereden, vooral in de bocht heel indrukwekkend.
    Jammer dat het over is.

    Login om te reageren
  5. Polygoon zegt

    23 juli 2009 om 18:34

    185 pk –> km/h.

    OT: Heb zelf nog niet het genoegen gehad om hem te bekijken of fotograferen maar vind hem wel excentriek in de goede vorm.

    Login om te reageren
  6. JCD zegt

    23 juli 2009 om 18:34

    En Carver is intussen op de fles, of noodlijdend even ter verduidelijking. Het is een triest verhaal, maar helaas begrijpelijk met huidige economie. De prijs is fors, het laatste wat ik hoorde was 50.000 eur voor zo’n Carver One. Ik ben eens op bezoek geweest bij ze, en heb mee mogen rijden (jaaa achterin!) en ik heb veel mooie autos (dan wel zelf) gereden. Maar de Carver is een prachtig apparaat om in te rijden, en je voelt je gewoon niet thuis tussen de autos met zo’n ding. Je hebt het idee dat je in de cockpit zit van een apache (met die lijnen) en dat niks vervelend onderweg wordt door het zwaaien van de horizon!

    Login om te reageren
  7. GOD zegt

    23 juli 2009 om 18:35

    185 pk moet zijn 185 km/h

    Login om te reageren
  8. outlaw zegt

    23 juli 2009 om 18:36

    idd, failliet toch ?
    topsnelheid 185 pk… :s

    Login om te reageren
  9. northspotting zegt

    23 juli 2009 om 18:46

    Eigenlijk mag je met dit ding en alleen een rijbewijs B dus ook niet de Belgische grens over?? :O

    Login om te reageren
  10. iv zegt

    23 juli 2009 om 18:50

    de topsnelheid van 185 pk???

    Login om te reageren
  11. robbie zegt

    23 juli 2009 om 18:51

    Yep, failliet: http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/24/carver-vraagt-faillissement-aan

    Login om te reageren
  12. niels zegt

    23 juli 2009 om 18:59

    ja we weten nu wel dat er een typefout in staat
    jammer dat het bedrijf failliet is
    zie ze helaas te weinig op de weg

    Login om te reageren
  13. SHFT zegt

    23 juli 2009 om 19:06

    Ne motto op 3 wielen, big waw!

    Login om te reageren
  14. gp zegt

    23 juli 2009 om 19:21

    heb er in gereden!! was echt prachtig om een keer mee te maken!

    Login om te reageren
  15. MCW zegt

    23 juli 2009 om 19:32

    Me too. Het rijdt echt niet goed maar het is wel erg leuk maar veelste duur! Als ie beter reed was de prijs nog wel ergens logisch maar nu totaal niet. Snap ook wel dat ze failliet zijn gegaan..

    Login om te reageren
  16. MCW zegt

    23 juli 2009 om 19:33

    Ik was hier bij: http://www.autogetest.nl/specials/item/specials/carver-one.html?elementtabs=0

    Login om te reageren
  17. Doewap zegt

    23 juli 2009 om 19:52

    Groten getale?

    Login om te reageren
  18. ralfcars zegt

    23 juli 2009 om 19:59

    Oh, ik heb hem vóór de autorai op een parkeerplaats zien staan, zijn ze dan zo ”zeldzaam”?? :l

    Login om te reageren
  19. BananaFlip zegt

    23 juli 2009 om 19:59

    Hij ziet er wel kewl uit in matzwart met die sexy velgjes.

    Login om te reageren
  20. Patrick zegt

    23 juli 2009 om 20:12

    Wordt de Carver wel in Nederland geproduceerd en welke motor(merk) zorgt voor de aandrijving? Of is het weer een zogenaamd Nederlands merk maar elders gebouwd?

    Login om te reageren
  21. Jur zegt

    23 juli 2009 om 20:13

    Niet alle onderdelen van Carver zijn failliet, o.a. de engineering unit is nog steeds in bedrijf. Weet niet alles precies, maar zal vast iemand langskomen die dat beter weet :).

    Login om te reageren
  22. Rick zegt

    23 juli 2009 om 20:31

    Bijna de gehele auto wordt gebouwd door een bedrijf uit mijn dorp. Ik werk tegenover dat bedrijf en zie geregeld de spierwitte Carver rijden. Prachtig ding!

    Login om te reageren
  23. RenJie zegt

    23 juli 2009 om 20:32

    @Doewap

    is gewoon correct Nederlands…

    Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    23 juli 2009 om 20:39

    VanDenBrink? Is dat dezelfde als huiscolumnist en grootst coach-designer Vandenbrink?

    Login om te reageren
  25. pomoek zegt

    23 juli 2009 om 20:40

    In Breda staat er ook een. Met de nadruk op staan, ik zie het ding nooit rijden.

    Login om te reageren
  26. dimocash zegt

    23 juli 2009 om 20:47

    mn werkgever heeft er ook 1.
    ik heb er weleens in gezeten, nog niet in gereden….

    Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    23 juli 2009 om 20:53

    Jammer van dat faillissement. Binnenkort de Geely Carver?

    Login om te reageren
  28. matthijs zegt

    23 juli 2009 om 21:16

    Hier in Utrecht staat er ook eentje, kom hem regelmatig tegen. Geinig ding!

    Login om te reageren
  29. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 juli 2009 om 21:41

    LOL @ Esprit!!
    :D

    Login om te reageren
  30. Edge zegt

    23 juli 2009 om 21:42

    Wait a second. De een heeft een “auto-kentekenplaat”, en de andere een “brommer/scooter-kentekenplaat” (sorry, ik weet even niet hoe ik het beter kan omschrijven).

    Login om te reageren
  31. AriM6 zegt

    23 juli 2009 om 21:53

    @ Edge
    Als je tekst even had gelezen zoals de rest dan wist je dat al zonder naar de foto’s te kijken…

    OT:
    Cool, nooit zo’n ding gezien maar het idee vond ik altijd wel grappig.
    Jammer dat ze failliet zijn, merken als Dacia en Lancia blijven bestaan , maar leuke dingen zoals dit redden het niet.
    Erg jammer

    Login om te reageren
  32. Golf FSI 2.0 zegt

    23 juli 2009 om 21:57

    Ik was dit jaar in Japan en daar zag ik enkele brommers/scooters die dezelfde constructie hadden, maar dan met 2 voorwielen en 1 achter. Zou het dezelfde techniek zijn?

    Login om te reageren
  33. gp zegt

    23 juli 2009 om 23:14

    wordt aangedreven door een kawasaki motor…..als ik me niet vergis.

    Login om te reageren
  34. Sqweezr zegt

    23 juli 2009 om 23:46

    Ze werden idd in nl gemaakt! Hier in ‘s-Gravendeel (vlakbij dord), zag ze vaak rijden met groene plaat! Idd jammer dat ze op de fles zijn!!!

    Login om te reageren
  35. JCD zegt

    24 juli 2009 om 07:28

    nopes het is een rasechte Daihatsu motor ! :)

    Login om te reageren
  36. WId zegt

    24 juli 2009 om 09:02

    @Golf FSI 2.0 dat is denk ik de piaggio MP3 http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/20/rijtest-piaggio-mp3-hybrid

    Login om te reageren
  37. jesseduh zegt

    24 juli 2009 om 10:17

    FAIL:
    ” de Carver One rolt inmiddels al in relatief groten getale van de band. ”

    Carver is inmiddels failliet, er rollen dus geen exemplaren meer van de band,
    laat staan grote getale

    “In ieder geval hebben ze wel een achteruit, èn een achterruit, een eigenschap die motoren vrijwel nooit hebben”

    lijkt me sterk dat ze twee achterruiten hebben
    -edit: goed lezen-

    “de topsnelheid van 185 pk zal voor de echte puristen wat aan de lage kant zijn.”

    ik heb nog nooit gehoort van een topsnelheid van 185 PK, waarschijnlijk bedoelen jullie [ KM ]

    Login om te reageren
  38. RubenBaeten zegt

    24 juli 2009 om 10:21

    Dank aan iedereen voor de correcties, ik heb e.e.a. aangepast.

    Login om te reageren
  39. WId zegt

    24 juli 2009 om 10:54

    @jesseduh heeft jou auto dan geen achterruit of geen achteruit? wellicht een achterrruit of een achteuit..

    Login om te reageren
  40. Jeroen zegt

    24 juli 2009 om 11:16

    Heb er laatst vier gezien, achter elkaar op de snelweg. Was wel grappig ze zaten te slingeren en die koets gaat dan “helemaal om”, dacht dat doe ik wel even met mijn auto na. Kwamen ze me allemaal slingerend rechts voorbij was wel lache :P

    Login om te reageren
  41. FuelMinded zegt

    24 juli 2009 om 18:31

    Nu Carver falliet is, heb je nog de Phiaro P67b Eternity. Is eigenlijk een geredesigned Carver One door de Japanners.

    Voor meer informatie: http://www.randolph-automotive.com/ttw/ttw_phiarop67beternity.htm

    Login om te reageren
  42. AMG Powerrr zegt

    24 juli 2009 om 18:47

    Echt heel jammer dat ie er niet meer is. Maarja, wat wil je met zo weinig auto voor zo’n grote prijs. ( 65.000 euro’s meen ik)

    Login om te reageren
  43. Kermit zegt

    24 juli 2009 om 22:05

    Dat matzwarte exemplaar heeft geen motornummerplaat.
    Het is in de vorm van een motornummerplaat, maar motornummerplaten beginnen in België altijd met een M. Op de foto begint het met een W, dus zal het niet als motor worden gezien veronderstel ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North