• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Ferrari 246 GT Dino

Auteur: appeltje, gepost 12 maart 2009 om 18:00 – 57 Reacties

Ferrari Dino - Foto: Jim Appelmelk


De naam heeft niets te maken met het formaat van de auto. Sterker nog: het was destijds de lichtst gemotoriseerde Ferrari, met een V6 vlak voor de achteras. Naast het feit dat de “Dino” opgedragen was aan Enzo’s verongelukte zoon, had het model nog een andere functie. Er moesten ten minste 500 auto’s worden gebouwd met de motoren die men in een F2 auto wilde monteren voor deze werd gehomologeerd.

Ferrari en Fiat brachten samen twee modellen op de markt om aan de ten minste 500 exemplaren te komen. Beide maakte een model genaamd Dino, uitgerust met een V6 van 2,0 dan wel 2,4 liter. Zo ontstonden de Ferrari 206 GT Dino (erg zeldzaam), de 246 GT Dino, en de 246 GTS Dino met uitneembaar dakpaneel. De Fiat Lepelde beide motoren in een coupé en een cabriolet die door ‘rivaal’ Bertone van sierlijke lijnen was voorzien. Hier is juist de versie met 2,0 liter meer in trek, wat te maken moet hebben met het segment van Fiat in het algemeen. Overeenkomsten wat betreft segment waren bij beide auto’s trouwens vrij ver te zoeken, de Ferrari was zelfs één van de eerste auto’s met middenmotor, een concept waar Enzo in verband met de wegligging sceptisch over was, het paste beter bij raceauto’s. Uiteindelijk rustte Ferrari steeds vaker personenauto’s uit met middenmotor, zoals de 365 GT/4 BB en de 512 BB uit de jaren ’70 en ’80. En uiteindelijk werden het de meest legendarische “personenauto’s”, zoals de F40.

Ferrari Dino - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari Dino - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari Dino - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari Dino - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari Dino - Foto: Jim Appelmelk

Als je nog vragen hebt, kun je me e-mailen. Morgen kun je genieten van een auto waar helemaal geen bescheiden bemeten V6 in ligt.

Ook interessant!

  • Gespot - Gele Ferrari F12berlinetta is waanzinnig lekker
  • Gespot: Nederlandse Ferrari SF90 heeft gewaagde kleurstelling
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk
  • Gespot - De enige Ferrari GTB Turbo op gele platen

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

dino, Ferrari, Gespot

Vorig bericht: « Video: Zo sleep je een SUV dus NIET uit de modder
Volgend bericht: Donderdagavond caption contest: Loslippig »

Lees Interacties

Reacties

  1. AMG Powerrr zegt

    12 maart 2009 om 18:02

    Voor mij een van de mooiste Ferrari’s ooit!

    Login om te reageren
  2. Patrick zegt

    12 maart 2009 om 18:04

    Sinds wanneer is Dino Ferrari verongelukt, hij had een spierziekte…

    Login om te reageren
  3. chris zegt

    12 maart 2009 om 18:05

    hele mooie ferrari maar niet de mooiste want da blijft de enzo :-D
    ik zelf heb de dino nog nooit in het echt gezien maar zou het wel graag willen

    Login om te reageren
  4. Sjon zegt

    12 maart 2009 om 18:07

    Zou wel aardig zijn als de eigenaar een beetje leert inparkeren….

    Login om te reageren
  5. Luc zegt

    12 maart 2009 om 18:08

    Die ziet er goed uit en wat een schoonheid

    Login om te reageren
  6. wouterjeuring zegt

    12 maart 2009 om 18:08

    ik vind het een hele mooie auto, maar het voorste spatbord is net ietsje te hoog.

    Login om te reageren
  7. Wouterman! zegt

    12 maart 2009 om 18:09

    Sehr geil!!!

    Login om te reageren
  8. Headhunterz zegt

    12 maart 2009 om 18:09

    dus voor het zelfde geld is dit de Fiat? anyway ziet er goed uit en dat geluid is ook lekker, ben er eens naar gaan zoeken op youtube, heerlijk!! :D

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    12 maart 2009 om 18:09

    Deze auto is echt een legende. Ik zou hem graag nog eens in het echt zien, want van foto’s blijft het lastig oordelen. De auto heeft zijn sterke punten, maar overall valt het me opeens tegen… :?

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    12 maart 2009 om 18:11

    @ Headhunterz; Nee, de Fiat Dino heeft een compleet andere carrosserie. http://images.google.nl/images?hl=nl&safe=off&um=1&q=fiat+dino+

    Login om te reageren
  11. micheloo0 zegt

    12 maart 2009 om 18:12

    Ik dacht dat enzo’s zoon gestorven was aan een nierziekte.

    Login om te reageren
  12. cheetacars zegt

    12 maart 2009 om 18:12

    Dino, de Ferrari die geen Ferrari is. een schoonheid is het wel en een van de mooiste 6 cil. auto’s in de wereld! :D mooie foto’s weer en Dino had last van een spierziekte, zoals patrick al zei ;)

    Login om te reageren
  13. Headhunterz zegt

    12 maart 2009 om 18:20

    @ citrofiel
    hey verrek ja je hebt gelijk :D

    Login om te reageren
  14. de sjonnies zegt

    12 maart 2009 om 18:29

    mooie auto en zeer mooie foto’s, het is een echte vroege Dino kijk maar naar het logo op de voorkant en de logo’s op de wielen !
    Met zo’n auto wil ik graag ‘gestraft’ worden !

    Login om te reageren
  15. de sjonnies zegt

    12 maart 2009 om 18:31

    Ook niet te versmaden, de Fiat Dino Spider :
    http://www.youtube.com/watch?v=16bCk3UXm8M

    Login om te reageren
  16. PCCB zegt

    12 maart 2009 om 18:34

    Toeval wil dat ik gisteren eentje heb zien rijden zowaar!
    Een blauwe. Maar rood staat’m veel beter.

    Login om te reageren
  17. SimonMc zegt

    12 maart 2009 om 18:39

    Mooie peugeot jet force op de achtergrond.

    Grapje tuurlijk ;)

    Login om te reageren
  18. kowalsk zegt

    12 maart 2009 om 18:40

    Heel bijzonder, maar mooi? Niet echt.

    Login om te reageren
  19. Henk he... zegt

    12 maart 2009 om 18:46

    Deze concept/wedstrijdinzending van een nieuwe Dino is bijna net zo mooi als de oude Dino. Echt zonde dat de nieuwe California niet wat meer op de Dino lijkt…
    http://www.cars-wallpapers.net/wp-content/uploads/2008/02/ferrari-dino-concept.jpg

    Login om te reageren
  20. BananaFlip zegt

    12 maart 2009 om 18:48

    kijk dit waren pas tijden! nice cars with nice engines. i love ferrari’s
    had wel wat meer cylinders gewild. maar ja kan niet alles hebben.

    Login om te reageren
  21. RS60-SPYDER zegt

    12 maart 2009 om 18:50

    @kowalsk

    hij is prachtig (A) echt heeeel mooi

    Login om te reageren
  22. Nickel zegt

    12 maart 2009 om 18:59

    @ micheloo0

    Alfredo ‘Dino’ Ferrari is overleden aan spierdystrofie.

    Prachtige auto, mijn broer zei dat ie zou verkopen en er een Golf 6 voor zou kopen. Ik heb ‘m namens alle autoliefhebbers de huid vol gescholden. ;-)

    Login om te reageren
  23. marcel zegt

    12 maart 2009 om 18:59

    de zoon van enzo alfredo ook wel dino genoemd is niet verongelukt maar overleden aan een spierziekte voor dat hij stierf was hij bezig met het ontwikkelen van een v6 middenmotor sportwagen voor ferrari vandaar dat deze ferrari dino heet een eerbetoon zeg maar

    het is inderdaat een mooie auto

    Login om te reageren
  24. bashjuh zegt

    12 maart 2009 om 19:10

    nummer 3 in mijn top 3 mooiste auto’s ooit gemaakt!

    de eigenaar van dit ding mag heeeel trots zijn, en ik ben jaloers.

    Login om te reageren
  25. EJS zegt

    12 maart 2009 om 19:27

    Een erg mooie auto! er ooit eentje zien/horen rijden, en ’t is tevens een van de mooist klinkende 6 cylinders allertijde!

    Login om te reageren
  26. Cantago zegt

    12 maart 2009 om 19:43

    Super mooie auto!

    Login om te reageren
  27. Carmaster zegt

    12 maart 2009 om 20:29

    Deze auto kreeg toch het “Dino” plaatje omdat Mr. Ferrari hem Ferrari onwaardig vond met zn zielige kleine V6je?

    Verder een uitzonderlijk mooie, sierlijke auto.
    Zo zouden ze nu gemaakt moeten worden…

    Login om te reageren
  28. arnold zegt

    12 maart 2009 om 20:47

    :shock::O :shock: woorden schieten me te kort

    Login om te reageren
  29. Papa zegt

    12 maart 2009 om 20:51

    (Alfre)Dino is inderdaad niet verongelukt maar overleden op een ziekbed!

    Login om te reageren
  30. spykerboy zegt

    12 maart 2009 om 21:08

    ziet er goed onderhouden uit…. meeste van die ouwe autos gaat de verf van flaken… deze dus niet..

    Login om te reageren
  31. willie zegt

    12 maart 2009 om 21:20

    een pure schoonheid. zet zo’n dino eens naast de modellen die ferrari de afgelopen twee decennia heeft uitgebracht, dan kun je enkel concluderen dat ze daar in maranello tegenwoordig het spoor volledig bijster zijn als het om design gaat.

    Login om te reageren
  32. Squadra zegt

    12 maart 2009 om 21:26

    Bepe persoonlijke vriend van Enzo Ferrari leerde Dino het vak, Ferrari bouwde een 250 Lusso om voor zijn zoon met handgas hij reed vaak rondjes met die auto over het fabrieks terrein. Dino kreeg steeds meer moeite met lopen vanwege zijn spierziekte en viel vaak.

    Enzo probeerde van alles om zijn zoon te helpen maar niets hielp de artsen in Torino wisten niet wat hij had alleen dat zijn spieren werden aangetast.

    De Dino was nog niet klaar toen Alfredo Ferrari overleed.

    Ciao

    Squadra

    Login om te reageren
  33. Appeltje zegt

    12 maart 2009 om 21:29

    Oh ja, hij was helemaal niet verongelukt… Klein foutje, zat verkeerd in het geheugen… Moet ik ook nooit meer op vertrouwen ;)

    Login om te reageren
  34. niels zegt

    12 maart 2009 om 22:32

    Dino had een spierziekte, van de week was de verfilming van Enzo nog op rtl5

    Login om te reageren
  35. topless zegt

    12 maart 2009 om 22:39

    @squadra

    Niet alles wat je in een film ziet is waargebeurd. Het moet ook een beetje een leuk verhaal opleveren. En de auto waar Dino in de film over het leven van Enzo Ferrari in reed was geen Lusso, maar een 375 MM.

    Login om te reageren
  36. Palla zegt

    12 maart 2009 om 22:49

    @patrick, je hebt helemaal gelijk maat. Dino is gestorven aan die spierziekte, Enzo wilde met hem zelfmoord plegen doormiddel van een auto ongeluk, alleen enzo miste de ballen om het te doen.

    Login om te reageren
  37. Spiderman zegt

    12 maart 2009 om 23:38

    Wat mij betreft is de Dino 246 GT de mooiste auto ooit gemaakt, of er nou Ferrari op staat of niet. Exemplaren in het wild zijn meestal wel te zien tijdens Auto Moto Italia (november in Houten) of tijdens het concours Paleis Het Loo (augustus). Als ik de loterij won dan wist ik het wel…

    Login om te reageren
  38. Ralf zegt

    13 maart 2009 om 07:41

    Iedereen heeft natuuuurlijk de documentaire over Ferrari Enzo gekeken.
    behalve appetje dan :P

    maar wel mooie spot!

    Login om te reageren
  39. Midas zegt

    13 maart 2009 om 09:57

    Een van de mooiste Ferrari’s. Mooi understated. Beter dan al die patserbakken.

    Login om te reageren
  40. Arnoud zegt

    13 maart 2009 om 10:25

    De meest overgewaardeerde “Ferrari” ooit. Net als dat Ferrari het meest overgewaardeerde merk ooit is. Tuurlijk, ze hebben prachtige auto’s voortgebracht maar om ze nu zo’n mythische status te geven die ze nu genieten… Nee. Daarvoor hebben ze te lang stil gestaan in het ontwikkelen van echte supercars. En ik blijf erbij dat deze auto géén Ferrari is. Dino is de merknaam. Een submerk van Ferrari. En hij lijkt nog het meest op een kikker.

    Login om te reageren
  41. rotorhead zegt

    13 maart 2009 om 10:29

    En wie past het foutje ff aan?

    Login om te reageren
  42. topless zegt

    13 maart 2009 om 11:41

    `Echte Ferrari` of niet, dit is m.i. een van de fijnste. Niet patserig, compact, laag gewicht. Met deze kun je op de gewone weg tenminste fatsoenlijk uit de voeten. Probeer maar eens met een auto met het formaat van b.v. een Enzo over een bochtige binnenweg te sturen. Ik betwijfel alleen of ik er een beetje goed in zou passen, hij lijkt me erg krap.

    Login om te reageren
  43. Jorden zegt

    13 maart 2009 om 11:49

    @ arnoud

    Ferrari is legandarisch omdat het enorm veel glorie in de racerij behaalt heeft.
    omdat de auto’s puur zijn tot op de dag van vandaag… en begin niet over fiat want dat is gewoon een papier kwestie die geen invloed op de auto’s heeft.
    omdat het sinds jaar en dag “the rich & famous” er mee verbonden is.
    en omdat elke autoliefhebber kippenvel van oor tot teen krijgt wanneer het gaspedaal naar beneden gaat!

    Login om te reageren
  44. Granturissimo zegt

    13 maart 2009 om 12:07

    Amen.

    Login om te reageren
  45. Bart zegt

    13 maart 2009 om 14:01

    Het verschil tussen de 2.0 en 2.4 motor werd veroorzaakt door de belastingwetgeving in Italie. Motoren boven de 2 liter worden extra belast. Vandaar dat er zelfs van de 308 GTB een 2 liter V8 heeft bestaan (de 208 GTB meen ik). Fiat vist in een lager segment dus vandaar de voorkeur voor de 2.0.
    Om deze maatregel was ook lange tijd de Saab Turbo zo polulair in Italie, veel pk’s uit minder dan 2 liter. Tegenwoordig bij wel meer merken….. ;-)

    Login om te reageren
  46. VivelaFRANCE zegt

    13 maart 2009 om 15:15

    Weer erg mooie foto’s van een erg mooie auto ;) !

    Login om te reageren
  47. Arnoud zegt

    13 maart 2009 om 15:48

    @ Jorden:

    Legendarisch, oké. Maar mytisch vind ik overdreven. En dat is toch de waarde die veel critici aan Ferrari geven. Mytisch wil namelijk zeggen dat het een goddelijke status geniet. Maar daarvoor hebben hun auto’s van de laatste 20 jaar toch teveel beperkingen een te laag super-gehalte. Ik bedoel, ze worden notabene al bijna op de hielen gezeten door een Audi R8… Audi is een groentje in de supercars. Dat toont toch maar even aan hoe weinig ze in Maranello, Sant Agatha en Zuffenhausen doen aan ontwikkeling van nieuwe technieken om hun voorsprong te behouden..

    Login om te reageren
  48. AutoGeek zegt

    13 maart 2009 om 15:55

    Voor mij de mooiste Ferrari ooit. Ik vind die ronde lijnen echt geweldig mooi, mooier dan de hoekige op de F40. Niet dat de F40 lelijk is, die is ook geweldig. Maar dit vind ik toch wel veeel mooier, ik hou wel van rondingen :D :P

    Login om te reageren
  49. Granturissimo zegt

    13 maart 2009 om 16:30

    @Arnoud:
    Wij gewone stervelingen kunnen ons bij het vergelijken van dergelijk exoten alleen maar richten op cijfertjes en andere feiten.
    Stap in een klassieke Dino en ruik de geur van verbrande olie en leer dat veertig jaar terug op ambachtelijke wijze om een kuipstoeltje is gevouwen. Voel en hoor die temperamentvolle Italiaanse V6 direct achter je hitsig ademhalen door een stel oudewetse carburateurs. Kijk voor en zie door een elegant sportstuurtje de glooiingen van twee sensueel vormgegeven spatschermen. Trap met alle macht op de zware koppeling in en duw de klassieke pook door het schakelrooster in z’n volgende versnelling en ieder ritje naar de bakker op de hoek wordt een ware beleving, een rondje op de parkeerplaats van de Aldi als de doorkomst in een Siciliaans gehucht tijdens de Targa Florio.
    Tja, dat je dan met één vinger aan het stuur, twee vingers in je neus en de overige aan je allernieuwste iPhone, je Audi R8 met driedubbele snelheid over de A12 kan blazen, wil niet zeggen dat dat meer bevrediging geeft…
    De moraal van dit verhaal: vergeet niet dat er nog zoiets is al emotie en beleving. Dat lees je niet af aan cijfertjes en verklaart waarom het ene automerk als welhaast mytisch wordt ervaren en het andere als een vervoermiddel.

    Login om te reageren
  50. EJS zegt

    13 maart 2009 om 16:59

    @Granturissimo

    ik denk anders niet dat de ferrari’s van nu dat gevoel nog geven hoor;) De ferrari’s van nu zijn net zo goed rijdende computers, net als, zoals jij eerder al aangaf ergens(verbeter me als jij ’t niet was), een Toyo Supra, of een R8. Als je tegenwoordig nog een supercar wil hebben die echt dat speciale gevoel nog opwekt, moet je denk ik bij Pegani, TVR, Wiesman of een ander merk met puristische sportwagens zijn, niet in een volledig computergestuurde gran turismo van Ferrari. Een ferrari is echt niet meer wat ’t is..

    Login om te reageren
  51. Granturissimo zegt

    13 maart 2009 om 18:03

    @EJS:
    Heb je helemaal gelijk in.
    Liever een auto uit het tijdperk van voor de gerobotiseerde versnellingsbak.
    Dan duurt het schakelen maar 20 milliseconden langer, heb ik wel persoonlijk die tandwielen met elkaar in contact voelen komen.

    Login om te reageren
  52. EJS zegt

    13 maart 2009 om 18:28

    @Granturissimo

    Well, I believe you get the point;) En er zijn nog enkele zulke auto’s hoor, ze zijn alleen vak meteen wel weer erg extreem..

    Login om te reageren
  53. EJS zegt

    13 maart 2009 om 18:33

    @mezelf

    vak=vaak

    Login om te reageren
  54. BananaFlip (de échte!) zegt

    13 maart 2009 om 18:55

    @ BananaFlip

    Leuk gekopieërd, maar verzin de volgende keer zelf een leuke nickname.

    Login om te reageren
  55. BananaFlip zegt

    13 maart 2009 om 20:23

    Leuk speeltje trouwens.
    Niet alle Ferrari’s zuigen [maar de meeste wel].

    Login om te reageren
  56. Henk zegt

    13 maart 2009 om 23:50

    enzo’s zoon is volgens deze film http://www.rtl.nl/components/videorecorder/documentaire/miMedia/135971/135973.public.Enzo_Ferrari_s1_a2.xml aan een ziekte gestorven.

    Login om te reageren
  57. Arnoud zegt

    14 maart 2009 om 19:41

    @ Granturissmo:

    That’s exactly my point. Ik had het ook over Ferrari’s van de afgelopen 20 jaar die een te laag super gehalte hebben. Dat deze Dino temperamentvol is zal ik niet betwijfelen. Maar het is een Dino en zal nooit een Ferrari worden. Gewoon omdat dat toen zo besloten is, niet omdat ik het geen Ferrari vind. Los daarvan vind ik ‘m wel lelijk en met het prestatie potentieel dat ie heeft, onder de maat van supercar. Ook voor die tijd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North