• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Geschiedenisles op woensdagmiddag

Auteur: appeltje, gepost 8 oktober 2008 om 13:30 – 43 Reacties

Geschiedenisles


Even kijken, hoe ziet mijn woensdag eruit… Wiskunde, Nederlands, Duits, Economie, en… Geschiedenis. Welke van de vijf is nou het allerstomste? Eigenlijk zit er zelfs een vak bij dat echt leuk is, wonder boven wonder is het geschiedenis. Deze keer gaat het niet over dat suffe Pleistoceen of de industriële revolutie, hoewel dit wel degelijk gerelateerd is aan het laatste. Deze les gaat namelijk over auto’s uit het verleden!

AC Bristol

Tegenover een Porsche 356 Cabriolet stond ditmaal een echte AC geparkeerd. Niet de zoveelste cobra, maar een èchte Bristol. En anders is iemand zo geraffineerd geweest om een model te repliceren dat verder nooit wordt gerepliceerd, daar is de Cobra namelijk voor. Zo zitten hier zelfs AC pedalen in. De Bristol is een Ace met een krachtigere motor. De Ace werd vanaf 1953 geproduceerd met een 2 liter zescilinder die 75 pk leverde, maar in 1956 werd de Bristol met verbeterde motor aan het gamma toegevoegd. Het vermogen was nu gestegen tot 120 pk, een enorme toename die de auto een stuk sneller maakte. Zo haalde de lichte auto 200 km/u en deed hij 9 seconde over de 0-100 sprint. Nog belangrijker was de goede wegligging die de auto had, wat meer invloed op het rijden heeft dan de weinig zeggende secondes. De AC Ace werd in de laatste drie jaar ook nog geleverd met een 2,6 liter motor die 170 pk leverde. Van al die varianten was de Bristol de meest populaire, want 463 exemplaren is vrij veel voor AC-begrippen.

AC Bristol - Foto Jim Appelmelk
AC Bristol - Foto Jim Appelmelk
AC Bristol - Foto Jim Appelmelk
AC Bristol - Foto Jim Appelmelk
AC Bristol - Foto Jim Appelmelk
AC Bristol - Foto Jim Appelmelk
AC Bristol - Foto Jim Appelmelk

Pagina's: Pagina1 Pagina2 Pagina3 Pagina4 Pagina5 Pagina6 Pagina7 Pagina8 Pagina9 Pagina10

Ook interessant!

  • Gespot - Bloedgave Lamborghini Miura, gewoon in Nederland
  • Gespot - Retezeldzame MG XPower op Nederlands kenteken
  • Gespot: de duurste Lamborghini Huracán van Nederland
  • Gespot - Lamborghini Diablo is een imposante A2 Racer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Bentley, BMW, Gespot, Klassiekers, Lamborghini, Lancia, Mercedes, MG, Rolls-Royce

Vorig bericht: « Nederland krijgt 15 Alfa 8C Spiders
Volgend bericht: Neiman Marcus verkoopt eerste BMW 7-serie »

Lees Interacties

Reacties

  1. RenJie zegt

    8 oktober 2008 om 13:34

    EM-pakket -1

    Verder heb ik niet zoveel met classics, maar wel mooie foto’s zoals altijd! :)

    Login om te reageren
  2. joep zegt

    8 oktober 2008 om 13:56

    Doe mij die Aurelia dan maar! Als ik toch moet kiezen….

    Login om te reageren
  3. LJ zegt

    8 oktober 2008 om 13:58

    erg mooie foto’s:D(H)

    Login om te reageren
  4. tt zegt

    8 oktober 2008 om 14:02

    wat doet dit me smachten naar reproducties van deze wagens, Mooi eigenwijze lijnen.. wat anders dan sommige hedendaagse eenheidsworst…. Blijf me afvragen waarom niemand zo een model niet gewoon opnieuw durft uit te brengen, net zoals toen, alleen met andere motor en aanpassingen aan modern comfort.. Zou beter zijn dan sommige moderne versies van oude modellen….

    Login om te reageren
  5. Een betere ontwerper zegt

    8 oktober 2008 om 14:06

    Dat wordt voor mij of de Lambo of de 190SL.

    Login om te reageren
  6. Superflip zegt

    8 oktober 2008 om 14:06

    Zo’n 190SL kost toch anders wel wat duiten. Volledig in orde (nieuwstaat) en electronische injectie moet je toch 150.000 euro rekenen.

    Login om te reageren
  7. F. zegt

    8 oktober 2008 om 14:10

    Doe mij de Aurelia maar. Ik betwijfel wel of ik er het drukke verkeer mee zou induiken, het zou toch doodzonde zijn mocht er een of andere mafkees of wegpiraat tegen knallen…gewoon onvervangbaar!

    Login om te reageren
  8. Edgar zegt

    8 oktober 2008 om 14:24

    mooie foto van die AC! reed die R8 toevallig in het plaatje? ;-)

    maar die lancia is net iets uit verhouding lijkt het wel

    Login om te reageren
  9. zorro zegt

    8 oktober 2008 om 14:28

    Allemaal prachtig auto’s!!!

    Login om te reageren
  10. zorro zegt

    8 oktober 2008 om 14:29

    prachtigE

    Login om te reageren
  11. herke zegt

    8 oktober 2008 om 14:38

    Citroen SM ???

    Login om te reageren
  12. Alfa Corse zegt

    8 oktober 2008 om 14:48

    Toen waren BMW’s al lelijk…

    Login om te reageren
  13. Sven zegt

    8 oktober 2008 om 14:55

    Van de ace(bristol) bestaan zeker wel replica’s.

    Maar die replica’s zijn volgens mij nog zeldzamer dan de originele modellen.

    Login om te reageren
  14. Chris zegt

    8 oktober 2008 om 14:57

    Appeltje,

    er is een replica van de 289 (ace),
    http://bra-cars.com/html/289.html

    Login om te reageren
  15. Alfa Corse zegt

    8 oktober 2008 om 15:00

    Excuses voor die vervelende reactie. Het was niet de bedoeling mensen te kwetsen :P

    Login om te reageren
  16. Joost zegt

    8 oktober 2008 om 15:02

    Die Lancia rijdt wel vaker daar in Laren, ik heb hem ook al eens daar gespot.. Ik had toen gezocht op internet en was er achter gekomen dat het een Aurelia Vignale was, maar er stond dat er minder dan 10 gemaakt waren? Weer iemand iets meer daar over?

    Login om te reageren
  17. DDay zegt

    8 oktober 2008 om 15:03

    Wat doen die planken onder de Giulia? Probleempje met de ophanging?

    Login om te reageren
  18. Lustigson zegt

    8 oktober 2008 om 15:12

    ‘k Zie het al, een middagje posten op de Brink in Laren. :)

    Login om te reageren
  19. JzAero zegt

    8 oktober 2008 om 15:16

    Prachtig man die klassieke wagens :O

    Login om te reageren
  20. Sven zegt

    8 oktober 2008 om 15:26

    @chris, die bedoel ik

    Die zijn inderdaad zeldzamer dan het origineel (260 tegenover 463)

    Login om te reageren
  21. Jordyttjuh zegt

    8 oktober 2008 om 15:27

    Ik wou dat mijn geschiedenis hier meer over ging
    had ik ook veel betere cijfers erop :)

    Login om te reageren
  22. M Freak zegt

    8 oktober 2008 om 15:30

    Ik heb ook niet zoveel met classics, maar er zitten wel leuke auto’s tussen.

    Login om te reageren
  23. MR2 20V zegt

    8 oktober 2008 om 15:43

    In het stukje over de AC Bristol, moet “Dan al die varianten…” natuurlijk “Van al die varianten…” zijn. :)
    -edit: gefixt, dank-

    Login om te reageren
  24. trommelt zegt

    8 oktober 2008 om 15:45

    Die 190SL blijft toch één van de allermooiste wagens aller tijden.
    Schitterend met white-wall-tires in dat pastelkleur met rode interieur : pure charme.
    Dus wèg met al die Pk’s en tuners van tegenwoordig, leve het design pur sang.

    Login om te reageren
  25. F. zegt

    8 oktober 2008 om 16:13

    @ Joost (en andere Lancia liefhebbers) Nog meer zeldzame Aurelia’s:

    B52 Ghia: http://lanciacollection.skyblogs.be/tag/1/Ghia
    B20 Pichon-Parat : http://lanciacollection.skyblogs.be/tag/1/Pichon-Parat

    Login om te reageren
  26. Deefeketje zegt

    8 oktober 2008 om 16:15

    mist die alfa nu een wiel? :)

    Login om te reageren
  27. Sjaakmeister zegt

    8 oktober 2008 om 16:22

    Hmmm, Nederlands zat zeker niet bij je in het pakket….
    Spellen en grammatica schijnen daar een belangrijk deel van uit te maken, maar blijkbaar leren ze dat tegenwoordig niet meer :p

    In ieder geval wel mooie auto’s!

    Login om te reageren
  28. peekaa zegt

    8 oktober 2008 om 16:36

    die alfa’s zijn zooo mooi

    Login om te reageren
  29. Willem zegt

    8 oktober 2008 om 16:51

    hehe, ik heb een sl300 onder het doek hehe
    :: lacht stiekem ::

    Login om te reageren
  30. Citrofiel zegt

    8 oktober 2008 om 17:05

    Helemaal super, deze serie! :D Zo is GS toch nog leuk.

    Login om te reageren
  31. H zegt

    8 oktober 2008 om 17:46

    Waarom worden de interieurs niet meet gemaakt zoals in de AC Bristol (behalve dat rood dan). Veel mooier dan al dat plastiek en aluminium van nu.

    Login om te reageren
  32. Solstice zegt

    8 oktober 2008 om 18:58

    Die 190 SL plus bestuurster is een prachtige combo. Die Alfa (zoals bijna alle Alfa’s uit die tijd) is onwerelds mooi. En dan heb ik ’t nog niet eens gehad over de Lancia, de Islero en de rest.. Ik ben gewoon een jaartje of 30 te laat geboren.. :)

    Login om te reageren
  33. MATSS zegt

    8 oktober 2008 om 19:22

    Na tienduizend exemplaren werden er van de TD ook nog eens 29.664 gebouwd van de TD.(???) da klopt nie helemaal he

    mooie spots verder,kheb die Continental R op de allerlaatste foto zelf nog gespot,die buurt krioelde van de Bentleys

    Login om te reageren
  34. slk zegt

    8 oktober 2008 om 21:26

    Die 190 sl is echt in een schitterende staat.

    Login om te reageren
  35. Klassiekerrally zegt

    8 oktober 2008 om 23:27

    De AC is een AC en geen Bristol. De aanduiding ‘Bristol’ duidt op de motor, die afkomstig is van dat merk. Waarschijnlijk bedoel je dat ook, maar het komt niet helemaal goed uit de verf in je artikel.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bristol_Cars

    Fraaie spots overigens!

    Login om te reageren
  36. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 oktober 2008 om 10:02

    Die 190SL is echt heeeeeerlijk!!!
    STIJL met een hoofdletter S…

    Login om te reageren
  37. Appeltje zegt

    10 oktober 2008 om 21:16

    @ Klassiekerrallye
    “Geen Cobra maar een Bristol”—>model is dus ‘Bristol’, suggereert de zin, net als dat hij een krachtigere motor heeft etc., maar inderdaad ben ik wel vergeten te noemen waar de naam Bristol vandaan kwam.

    @Sjaakmeister
    Tegen mij? Ik typ gewoon slordig, maar Nederlands beheers ik wel hoor… Iets waar dat niet uit blijkt dan? Of heb je gewoon zin om lekker azijn te pissen?

    Login om te reageren
  38. Brian zegt

    11 oktober 2008 om 13:54

    Ik zag vrijdag 10 oktober in Berlijn nog een puike Corvette C1! Heb jammer genoeg alleen geen foto’s..

    Login om te reageren
  39. EnRiCo zegt

    14 oktober 2008 om 08:58

    sorry..

    maar die lompe rolls royce’s vind ik niet in het rijtje thuis horen. daar gaat het alleen om prestige luxe, niet om design

    Login om te reageren
  40. Jerry zegt

    3 februari 2009 om 20:24

    Wat betreft de AC, op de foto’s is geen Ace Bristol te zien maar een Ace 2.6, de laatste versie van de Ace met getunede Ford Zephyr motor waar er maar 37 van zijn gebouwd als roadster en slechts 8 als coupé (Aceca). Daarmee de meest zeldzame uitvoering. Uiterlijk is deze uitvoering te herkennen is de gemodificeerde neus met kleinere grille t.o.v. de eerdere versies met AC en Bristol motor. Dat geldt dan weer niet voor de 8 Aceca 2.6. In deze uitvoering heeft hij uiterlijk al veel gelijkenis met de eerste Cobra’s (alhoewel natuurlijk eigenlijk het omgekeerde geldt). Voor de kenners: de uitlaat zit hier links, bij AC en Bristol motor zit ie rechts.
    Zelf heb ik een Ace Bristol.

    Login om te reageren
  41. jan zegt

    27 augustus 2009 om 20:31

    Doe mij die 190 sl maar, die is het mooiste (superflip dat is wel heel erg duur hoor!)

    Login om te reageren
  42. gijs571 zegt

    14 februari 2011 om 17:26

    Eigenlijk haat ik geschiedenis maar voor dit hoofdstuk word ik wel wakker ;)

    Login om te reageren
  43. Alfarobert zegt

    16 juli 2014 om 13:20

    Ik ga voor de Giulia SS en de prachtige Lancia.Had wel verwacht dat de GiuliaSS veel meer waard zou zijn als(dan)40.000euro.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North