• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Gumpert Apollo S op de Köningsallee

Auteur: appeltje, gepost 8 augustus 2010 om 19:00 – 22 Reacties

Gumpert Apollo S op de Köningsallee - Foto Jim Appelmelk


Wat is de non-plus-ultra uit de supercarindustrie? Op de eerste plaats zullen veel mensen de Bugatti Veyron aanhalen. Verscheidene modellen van Koenigsegg en Pagani zullen ook genoemd worden. Auto’s als de Carrera GT en de Enzo zitten bij veel mensen nog wel in het geheugen. All-time-classics als de F40 en de McLaren F1 zullen eveneens veel genoemde voorbeelden zijn. Iets minder bekend is echter de Gumpert Apollo; een zeer serieuze bedreiging voor ieder die zich op de Nürburgring waagt.

Net als het gamma van vele andere kleinschalige producenten bestaat de lineup van Gumpert in basis uit één model, waar op den duur van alles af wordt geleid. Gumpert werd in 2001 door Roland Gumpert in het leven geroepen. In 2004 werd het bedrijf zelf uiteindelijk in leven geroepen, en nu, in 2010, waagt zich af-en-toe één van zijn producten op de weg.

Afgezien van de vleugeldeuren, die al lang niet meer een puur functioneel attribuut van een auto vormen, gaat het vorm-volgt-functie principe hier duidelijk op. In ieder geval is het niet zo zeer schoonheid, maar voornamelijk techniek en prestaties waar de auto het van moet hebben. Een Gumpert Apollo zette op de Nürburgring een tijd van 7:11.57 neer, waarmee de Donkervoort D8 270 RS van zijn positie werd gestoten. Afgezien van de twee Radicals, die de 20,8 kilometer lange Nordschleife in minder dan 7 minuten aflegden, is de Gumpert Apollo Speed de snelste auto op deze gigantische baan asfalt.

Andere versies van de Gumpert Apollo zijn de Apollo Basic (650 pk), Apollo Sport (700 pk, afgebeeld) en de Apollo Race (800 pk). Dit vermogen wordt opgehoest door de 4,2 liter V8 van Audi, voorzien van twee turbo’s. Meer dan 1.200 kilogram hoeft het gigantische vermogen niet te verplaatsen, dus een 0-100 van 3,1 seconde is zo gek nog niet. 6 seconde later tikt de auto de 200 km/u aan. 6 seconde al een mooie 0-100 tijd voor een willekeurige auto, laat staan voor een 100-200 sprint.

Het verhaal achter deze spot is ook leuk. Na een redelijk goede dag spotten op de Köningsallee reden we – ik was met drie andere jongens – richting Nederland. Opeens werden we getipt door een vriend die van een derde een verse foto van een Gumpert aan de Köningsallee had gekregen. Rechtsomkeert dus, om de monsterlijke auto te bewonderen. Nooit eerder hadden we zo’n enorme menigte op straat om een exoot heen zien staan. Dit is zonder meer één van de vijf meest indrukwekkende spots uit mijn inmiddels negen jaar durende periode van auto’s spotten.

Meer foto’s zijn HIERRR te zien op Autojunk.

Ook interessant!

  • Dit is de nieuwe bizarre hypercar van Apollo
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

apollo, Gespot, gumpert, Supercars, wit

Vorig bericht: « Dit is pas een bathmobile!
Volgend bericht: Leuk idee: Scheuren op een vliegveld met 100 supercars »

Lees Interacties

Reacties

  1. JPM zegt

    8 augustus 2010 om 19:08

    Als ik iets in die categorie zou zoeken zou het eerder een Ascari A10 worden.

    Login om te reageren
    • duke zegt

      8 augustus 2010 om 19:54

      @JPM: Ja lullig he….als……

      Login om te reageren
  2. xilver zegt

    8 augustus 2010 om 19:10

    Heb deze gezien in Genève… Idd zeer indrukwekkende wagen met uitzonderlijke prestaties… En naar mijn mening zwaar onderschat door menig grote autobouwers. Gumpert is moment bezig met een model te maken dat zodanig aerodynamisch gemaakt, dat het op het plafond van een tunnel kan blijven plakken tgn een welbepaalde snelheid! Hopelijk wordt dit ooit werkelijkheid want dat wil ik zeker wel zien!

    Login om te reageren
  3. King zegt

    8 augustus 2010 om 19:23

    Wat voor stumpert heeft deze naam bedacht voor deze veredelde, hardcore Audi, vast 1 of ander gumpie!!

    Login om te reageren
  4. JH zegt

    8 augustus 2010 om 19:31

    Gumpert was bijna failliet en zijn net gered…
    http://www.autobild.de/artikel/gumpert-gerettet_1228748.html
    is niet altijd makkelijk als maker van supersportwagens. Overigens, was de Gumpert niet de snelste auto bij TopGear/Stig?

    Login om te reageren
  5. JPM zegt

    8 augustus 2010 om 19:33

    @ JH

    Was ja, tegenwoordig is de Veyron SS de leider.

    Login om te reageren
  6. janjurk zegt

    8 augustus 2010 om 19:43

    Opgevoerde kitcar

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      8 augustus 2010 om 21:37

      @janjurk: maar dan wel de bruutste en snelste kitkar die vandaag de dag kan !

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      8 augustus 2010 om 21:41

      @janjurk: kopen:P

      Login om te reageren
  7. Zephyr zegt

    8 augustus 2010 om 19:45

    Kan iemand ons uitleggen wat er aerodynamisch bijzonder is aan de Gumbert itt bv een Veyron of Pagani?

    Ik meen me te herinneren dat tijdens de Top Gear aflevering werd gezegd dat deze auto lelijk is gemaakt om gigantisch snel te kunnen zijn. Waaraan zie je dat dan?

    Login om te reageren
  8. Ollie-j zegt

    8 augustus 2010 om 19:47

    Vette spot, Appeltje. Waar connectiezzzz alweer niet goed voor zijn…

    Login om te reageren
  9. rick zegt

    8 augustus 2010 om 19:56

    je zou spotter zijn…… lees eens een goed boek

    Login om te reageren
  10. AnthonyR zegt

    8 augustus 2010 om 20:32

    Je vertelt er enkel niet bij hoe onhandelbaar deze auto is als je er echt mee gaat rijden. Ook is de besturing en gas response lang niet zo goed als de concurrentie.

    Login om te reageren
  11. wim zegt

    8 augustus 2010 om 20:42

    Nice spot! Maar wat een gruwelijk lelijk ding blijft ’t toch… dat zijaanzicht blijf ik echt lachwekkend vinden.

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    8 augustus 2010 om 21:17

    Recht van opzij ziet dat ding er pas echt gestoord uit. :o

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      8 augustus 2010 om 21:39

      @Citrofiel:

      Ik zie het als een (extreem) geval van “vorm volgt functie”…Al snap ik die ‘skirts’ niet zo.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        8 augustus 2010 om 21:47

        @FrankypankyV8: Ik bedoelde gestoord in dit geval ook op een positieve manier. ;)

        Login om te reageren
        • Frankypanky zegt

          8 augustus 2010 om 21:49

          @Citrofiel:

          Ok. “I got you”!

          ;)

          Login om te reageren
  13. Something zegt

    8 augustus 2010 om 21:25

    Leuke wagen is weer eens wat anders dan een Lamborghini of Ferrari, alleen jammer van de kermisverlichting :-/
    Alleen op de R8 en A4 vind ik de ledverlichting mooi, bij andere auto’s weer stukken minder.

    Login om te reageren
  14. Jippie zegt

    8 augustus 2010 om 21:41

    Daar sta je dan in je Duster :)

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    9 augustus 2010 om 03:30

    Die hoort thuis op de ring. Laten we hopen dat hij enkel hier op bezoek komt en niet verhuisd voordat hij dan ook evolueert en zichzelf verpest.

    Login om te reageren
  16. spykerboy zegt

    9 augustus 2010 om 18:27

    heerlijke auto, als vanaf de eerste fotos die ik ooit zag (2005 ongeveer) mega grote fan geweest echt super looker vind ik het ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North