Gespot: John Dodds one-off Rolls-Royce Merlin

Auteur: , 24 Reacties

"Maar grootmoeder, wat heeft u een grote neus!" - "Dat is om mijn 27 liter grote motor beter kwijt te kunnen." Dat lees je goed, onder de kap van deze unieke Rolls huist een enorme V12.

JD Rolls-Royce Merlin

De Phantom moet het met 6,75 liter stellen, deze Merlin heeft vier keer zo veel volume. Zijn maker, John Dodd, lepelde er namelijk een 27 liter V12 Rolls-Royce vliegtuigmotor, bijgenaamd de Merlin, in. Dit G-label-blok lag in een vroeger leven in een Spitfire.

Het is een imposante verschijning, deze Merlin, met zijn zalmroze lak, acht koplampen, en een formaat waardoor de V70 ernaast op een B-segmenter lijkt. In dit item van het ‘oude’ Top Gear wordt dieper ingegaan op het wel en wee van het one-off project.

Bij dit Roller-project was engineer Paul Jameson betrokken. Later maakte hij een zeswielige blauwe cabrio-Rolls. De bekendste ‘Merlin’ is echter de Phantom II uit 1934, die in het bezit is van Jay Leno. En nee, dat is niet zijn Tank Car, die heeft een 28,4 liter-blok.

John Dodds creatie werd in Engeland gesignaleerd door verena, bekijk zijn unieke spot op autojunk!



24 reacties

Ik hou van bizarre one-offs. Geweldig apparaat, en moet je zien hoe ie dat pietepeuterige volvo’tje ernaast tot dinky-toy reduceert :)
En de eerder geinstalleerde Rolls Royce grille moest op straffe van een enorm hoge boete worden verwijderd door de heren van Rolls Royce.
En de Merlin motor deed heel veel vliegtuigen, de P50 Mustang, de Mosquito en zelfs
de Lancaster bommenwerper (als ik me niet vergis)
@desjonnies: Dodds kwam met The Beast naar de rechtzaal voor dat akkefietje.
@E34M5Touring: de dag daarna kwam hij ter paard xD
@desjonnies: Yes, de Merlin was de krachtbron in een heleboel vliegtuigen, niet alleen Britse.


Dus waar dit vroegere beestje dienst heeft gedaan, moeilijk te zeggen. Spitfire is natuurlijk de meest sexy optie, maar voor ’t zelfde geldt lag het in een trainingkist ofzo.
@desjonnies: je zou toch gaan denken dat het een echte Rolls is met een oorspronkelijke grill……….
“En nee, dat is niet zijn Tank Car” nee, daar ligt ook een luchtgekoeld blok van een tank in
Achteruit inparkeren is de enige manier om ‘m heel te houden denk ik, de neus is niet echt heel overzichtelijk.
Lol op de parking van een Aldi, deze motor maakt dus nog steeds heibel aan de Duitse voordeur! :)
gedwongenleaser
Merlin blok is mijn inziens het enige mooie aan deze one-off
@sir_smokalot: als je bij de uploaders recentste spots kijkt zijn er (heel) veel internet plaatjes bij, ik gok zomaar dat dit er één van is.
ik dacht altijd dat de motor een Rolls Royce meteor was, een Merlin met lage compressie en zonder supercharger.
@bozothenutter: Dacht ik ook, maar het schijnt een motor uit een Boulton Paul Balliol te zijn, echter met minder vermogen dan de Merlins in de Mustangs en Spitfires omdat er een supercharger mist op dit type Merlin.

Iemand trouwens enig idee wat er met de ‘Jameson Concorde’ gebeurt is, de blauwe zes-wielige auto die ook in het artikel genoemd wordt? Deze had wel de 1760 pk sterke merlin variant en is tot het faillissement in handen van het Autotron geweest volgens mij.
Raar dat er niet meer van zijn gebouwd. Dit lijkt voor die tijd die ideale sjeikmobiel.
Lekker met 800 toeren 200 rijden. :P
Subtiel bakkie.
Kijk jongens en meisjes; dit is nou een zgn. shooting break.
Dit is gewoon een Reliant Scimitar met een andere neus
Flinstones kar
Wat voor letter energielabel zou die auto hebben?
Door dat enorme 27 liter las ik net iets te snel dat er geen V70 maar een V12 in zit..
Wat een ongelofelijk beest! Als dat niet leuk is :)
Het blijft een gaaf verhaal.

Erg jammer dat hij niet echt door is gebroken met deze auto maar des te mooier dat hij lekker in Spanje aan het genieten is met zijn ultieme creatie.

Als ik ooit eens in de buurt ben zou ik deze bijzondere creatieveling graag eens willen ontmoeten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).