• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot! Lancia 037

Auteur: robbie, gepost 14 december 2008 om 19:59 – 44 Reacties

Lancia 037


Dit is tenminste nog eens een lekkere Lancia! De hier gespotte 037 (officieel Lancia Rally 037 of Lancia Abarth #037) is een van de slechts 200 037’s die gebouwd zijn voor homologatie doeleinden. Want zoals je wellicht wel weet was de 037 speciaal ontwikkeld om deel te nemen aan het Group B rallykampioenschap.

We hebben al eens eerder aandacht besteed het Martini Racing Lancia Group B team. De 2 liter viercilinder van de 037 levert dankzij een supercharger 265 pk en de laatste evolutie versie kwam zelfs tot 325 pk (2,1 liter). De 037 is duidelijk herkenbaar aan de gigantische geintegreerde spoiler in de achterklep.

Het gespotte exemplaar is ook nog eens bedekt met een dun laagje sneeuw om het ware kerstgevoel af te maken. Een prachtige kerstkaart lijkt mij zo!

En omdat jullie zo lief zijn hier onder nog een paar lekkere video’s van de 037 in actie!

Bekijk de rest van de foto’s HIERRR!

Ook interessant!

  • Duimpjes omhoog, de Kimera Lancia 037 is officieel
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Video: peperdure Lambo Veneno Roadster gespot op de straat
    Video: peperdure Lambo Veneno Roadster gespot op de straat
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

abarth, Gespot, Lancia, rally, Video

Vorig bericht: « Nissan GT-R, nu ook in het groen
Volgend bericht: Primeur(tje) Lotus Evora in de open lucht »

Lees Interacties

Reacties

  1. michielh zegt

    14 december 2008 om 20:04

    Heel mooi :-) Vind de 037 één van de meest indrukwekkende Groep B rallywagens.

    Ik heb anderhalf jaar geleden een 037 in het wild gezien, tijdens een klassiekerrally in Daun. Klinkt wel heel lekker, met die supercharger.

    Login om te reageren
  2. Ice zegt

    14 december 2008 om 20:13

    Prachtig, een van de mooiste auto’s ooit. Helaas nog nooit een zien rijden.

    Login om te reageren
  3. Sjakie Peters zegt

    14 december 2008 om 20:24

    Toivonen FTW

    Login om te reageren
  4. Rudy zegt

    14 december 2008 om 20:26

    Legendarische auto, nu het kenteken nog recht erop schroeven!

    Login om te reageren
  5. hubert zegt

    14 december 2008 om 20:26

    Er bestaat dus een God!!

    Eindelijk eens aandacht voor een van de mooiste wagens ooit gemaakt.
    Vooral de wegversie is adembenemend…

    Login om te reageren
  6. Laurens zegt

    14 december 2008 om 20:30

    Beetje straat Subaru heeft dezelfde prestaties als zo’n begin 80er jaren rallye monster!

    Mag je nu op je 18e met je B rijbewijs in rondscheuren, destijds had je toch minimaal wel een licentie nodig.

    Toch wel evolutie met zo’n (nog) verbrandingsmotortje onder de kap, jammer dat dat niet opgaat voor de kwaliteiten van de berijders :-)

    Login om te reageren
  7. hubert zegt

    14 december 2008 om 20:32

    Hey Rudy,

    het is Lancia, dus die plaat moet scheef zitten :-)

    Login om te reageren
  8. Michel zegt

    14 december 2008 om 20:32

    Auto staat bij Munsterhuis in Hengelo.

    Login om te reageren
  9. robbie zegt

    14 december 2008 om 20:32

    @hubert, Robbie = God? Is dat niet een beetje teveel eer voor mijn persoontje :D

    Login om te reageren
  10. tom zegt

    14 december 2008 om 20:38

    Spoiler geïntegreerd in de achterklep???

    Het lijkt meer alsof de achterklep geïntegreerd is in de spoiler :d

    Login om te reageren
  11. Stephan zegt

    14 december 2008 om 20:49

    appart :

    datum APK 23-08-1997

    Login om te reageren
  12. F. zegt

    14 december 2008 om 20:52

    Mooi en zeldzaam, maar doe mij maar de rallyversie met de bekende Martini kleuren.

    Login om te reageren
  13. dummy zegt

    14 december 2008 om 20:56

    Zalige auto!!!
    Ontwikkeld bij Abarth als ik me niet vergis.

    Login om te reageren
  14. VonStroke zegt

    14 december 2008 om 21:03

    Schitterende auto. Moet ik ooit ook eens zien.

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    14 december 2008 om 21:05

    @dummy, idd ontwikkeld door Abarth.

    Login om te reageren
  16. Quicknick1987 zegt

    14 december 2008 om 21:06

    Mijn zondag is weer goed! :-)

    Login om te reageren
  17. RX7/Supra MKIV zegt

    14 december 2008 om 21:21

    Mooie Auto!
    Echt super!
    Lekker klassiek :P Altijd al van zulke auto’s gehouden :D

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    14 december 2008 om 21:26

    en nu klaagt niemand over de gigantische spoiler .. moet je eens bij een stukje over een tuner met zo’n spoiler kijken .. ;)

    Login om te reageren
  19. Timmah zegt

    14 december 2008 om 21:30

    Hadden die groep B wagens niet een 5 a 600pk onder de kap?

    Login om te reageren
  20. Henk zegt

    14 december 2008 om 21:45

    ik heb zelf een Delta Evo integrale. de echte. Groep A. maar dit staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje. Al heb ik wel twijfels bij de echtheid van deze auto. Dit lijkt mij een samengestelde auto. De auto die ik ken, met nl kenteken, had een andere dan deze.

    Login om te reageren
  21. Quicknick1987 zegt

    14 december 2008 om 21:49

    @Citrofiel

    Deze spoiler heeft een doel :-)

    Login om te reageren
  22. poiil zegt

    14 december 2008 om 21:51

    @Timmah

    De laatste evoluties hadden rond de 500-600 pk’s,
    de 037 is vervangen door de 4×4 aangedreven lancia s4, die reed met een 1800’tje , supercharged + turbocharged!!

    Login om te reageren
  23. XTR zegt

    14 december 2008 om 21:53

    de auto is wel bij het RDW bekend als 037:

    Datum eerste toelating 30-06-1982
    Datum aanvang laatste tenaamstelling 23-06-2000
    Datum eerste afgifte Nederland 27-04-1991

    Login om te reageren
  24. Civic_owner zegt

    14 december 2008 om 22:01

    lelijke achterkant,vind ik

    Login om te reageren
  25. Henk zegt

    14 december 2008 om 22:07

    Datum eerste afgifte Nederland 27-04-1991 zit dus bijna 10 jaar tussen. Dit is volgens mij de oude auto van een rallyracende belgische legende. Als dat zo is weten we nu ook waar die auto is gebleven.

    Login om te reageren
  26. Eric zegt

    14 december 2008 om 22:32

    De latere group B’s hadden rond de 550 a 600 pk (eind 1985 en 1986). De opvolger van de 037, bekend als de Delta S4, ging in 2,5 seconde van 0 naar 100 km/h (onofficele gegevens).

    Alle oude group B’s zijn behoorlijk prijzig: Ascona 400 en manta 400, Datsun RS240, Reneult 5 Trubo (de brede uiteraard), 205 T16, Cirtoen BX rally, Audi Quattro, etc.

    Erg leuke filmpjes ook op google video…search for: group B en je kan genieten

    Login om te reageren
  27. Bas zegt

    14 december 2008 om 22:44

    dikke striping ook!!

    Login om te reageren
  28. GOD zegt

    14 december 2008 om 23:58

    Renault 5 turbo was een slaatje
    die dingen kiepte om bij het minste van een geringste.

    Login om te reageren
  29. clijde zegt

    15 december 2008 om 00:42

    is maar zwakjes, pak dan een Audi S1, als je zit te googlen…

    Login om te reageren
  30. Tombnolz zegt

    15 december 2008 om 01:02

    Had ‘m in miniatuur. Echt stoer design!

    Login om te reageren
  31. Tombnolz zegt

    15 december 2008 om 01:03

    @ clijde: hier mijne jongen ->->-> http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/29/gaaaaf-audi-s1-op-video <-<-<-

    Login om te reageren
  32. Doewap zegt

    15 december 2008 om 07:15

    “Bravo, bravo!”… Rally is toch wel de ultieme stuurkunst.

    Lancia… Fulvia, Stratos, Montecarlo/037, Delta: allemaal kampioenen en allemaal legendarisch. Dat merk verdient voor eeuwig uw respect, zelfs al bouwen ze al jaren alleen maar baggerwagens.

    Login om te reageren
  33. Doewap zegt

    15 december 2008 om 07:18

    @Tombnolz

    Kijk eens aan: samen op 1 foto:

    Login om te reageren
  34. BmwMPower zegt

    15 december 2008 om 07:59

    @ Doewap

    Waar heb je die pics vandaan?

    Login om te reageren
  35. de sjonnies zegt

    15 december 2008 om 09:41

    Dit zijn de jongens die de rallysport destijds immens populair maakte,
    dikke klappen uit de uitlaat, gepaard gaand met vlammen, en het gierende geluid als ze effetjes doortrokken !
    De 037 had eigenlijk van meet af aan last dat’ie maar 2 wiel aangedreven was, tegen de concurrentie met name Peugeot en Audi moest íe het afleggen, dus ging Lancia terug naar de tekentafel om de Delta S4 te ontwikkelen, 4 wiel aandrijving een Volumex compressor + een turbo.
    Helaas heeft de dood van Henri Toivonen tijdens de Tour de Corse er voor gezorgd dat de internationale rallysport federatie gelijk Groep B de wacht aanzegde.

    Login om te reageren
  36. de sjonnies zegt

    15 december 2008 om 10:36

    @GOD
    De R5 Turbo een slaatje?
    Voel je je wel lekker? Ik heb in de tachtiger jaren genavigeerd in een R5 Turbo 1, op het laatst dor ontwikkeld tot de Tour de Corse uitvoering,
    Dat ding was volledig doorgelast met een geintegreerde rolkooi van Matter (Zonder matter bent u platter) en zo stijf als een plank !

    We zijn in Belgie berg-op tijdens een proef een keer een ravijn ingedonderd zo in de top van een boom en gleden met de kont naar beneden toe, zo’n tien meter weer terug op de grond en op ons dak ( aluminium bij een Turbo 1) . De hele carosserie was nog intact en zelfs niet krom, ok de polyester bumper, achterschermen en skirts kon je bij elkaar vegen, maar ik heb nooit meer in een zo veilige wagen gezeten als een vijfje Turbo, later kwam er een Ford Sierra Cosworth Turbo Groep N, en dat was een slappe hap !

    Login om te reageren
  37. dekster zegt

    15 december 2008 om 12:57

    Die spoiler kon je trouwens laten verwijderen, bij wijze van kosteloze optie.

    Login om te reageren
  38. LanciaGamma zegt

    15 december 2008 om 13:07

    had ik maar wat centjes over ) ;

    Login om te reageren
  39. tuur zegt

    15 december 2008 om 17:37

    Doewap dat waren tenminste auto’s om rally mee te rijden het geluid alleen deed het hem al .Heb ze allemaal zien rijden vroeger zelfs Patrick Snijers heeft in Belgie met een 037 gereden maar dat was een ramp jaar kreeg toen de overschot van de fabieksteams.

    Login om te reageren
  40. edgar zegt

    15 december 2008 om 19:28

    De audi quattro doet het bij mij nog steeds beter maar wat waren die group B wagens destijds indrukwekkend! en dat publiek toen!! TERING!
    Zulke mooie wagens!! die zie je tegenwoordig niet meer en als er zich dan ook nog merken gaan terugtrekken (http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/15/suzkui-stopt-met-het-wrc#post-17862) word het er steeds minder op! jammer…

    Login om te reageren
  41. FX zegt

    17 december 2008 om 03:49

    Deze is ook een klijne monstertje! 450pk en 600Nm
    http://it.youtube.com/watch?v=KHeddRi7Np0

    Login om te reageren
  42. hilbert zegt

    23 december 2008 om 19:22

    ik hoop dat ze binnenkort weer gaan racen met de deltini of de nieuwe stratos,

    0037 vind ik nog steeds de mooiste..

    Login om te reageren
  43. hilbert zegt

    28 december 2008 om 20:30

    het is en blijft een ultieme racer………..

    Login om te reageren
  44. Marcel 16v driver zegt

    8 januari 2009 om 14:20

    kijk dit zijn nog eens ECHTE auto,geen abs geen asr gewoon klappen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North