• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Naoorlogse Aston-Martins, de zescilinders

Auteur: appeltje, gepost 21 januari 2009 om 13:30 – 34 Reacties

Aston Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk

Het is één van de meest populaire merken. In de categorie “boven de anderhalve ton” althans, want het instapmodel kost momenteel al ruim honderdvierenzestigduizend euro. Vroeger waren ze minder populair, maar hadden ze alleszins een vergelijkbaar “Gentlemen” imago. Welke modellen waren dit allemaal? Het beperkt zich tot naoorlogse modellen aangezien vooroorlogse Astons haast niet op de straat te vinden zijn. Deel I gaat over de zescilinder modellen, aangezien dat over het algemeen de oudste categorie is.

Aston-Martin DB2

Waar de DB1 een oplage van veertien exemplaren bedroeg, wordt die alvast over geslagen. De DB2, die in 1949 het levenslicht zag, werd daarentegen een volwaardige en uitgebreide serie. De DB2 Coupé was het model zoals hij aanvankelijk op de markt kwam. Een tweezitter die aan werd gedreven door een 2,6 liter zescilinder die tussen de 105 en de 125 pk leverde. De donkergroene heeft 125 pk aangezien het een Vantage is. Kijk je niet blind op de 72 kW waar de RDW het over heeft, die zitten er ook wel eens naast. De DB2 was er vanaf 1950 ook als cabriolet, die acht keer zo weinig voorkomt als de coupé. Morgen meer over de cabriolet.

Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk

Pagina's: Pagina1 Pagina2 Pagina3 Pagina4 Pagina5 Pagina6 Pagina7

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Gespot - Aston Martin Cygnet doet staarwedstrijdje met een Smart
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, db7, Gespot, Klassiekers

Vorig bericht: « Koos Spee gaat filerijden en Surinamers flitsles geven
Volgend bericht: Ultiem stoer: Land Rover Defender met 460 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alfablog.nl zegt

    21 januari 2009 om 13:36

    Prachtig dit soort merken…

    Login om te reageren
  2. gerjan zegt

    21 januari 2009 om 13:41

    die groene dbs! wat een super auto!

    Login om te reageren
  3. DTR zegt

    21 januari 2009 om 13:44

    bie-joetiful ^^

    Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 januari 2009 om 13:47

    Heeeeeeeeeeerlijk weer Appeltje!

    Die DB4 is absoluut 1 van de mooiste auto’s ooit gemaakt…

    Foto-technisch is die laatste foto ‘DB2/4 in de mist’ fan-tas-tisch!

    Login om te reageren
  5. Een betere ontwerper zegt

    21 januari 2009 om 13:50

    DB7 kende ik voor het eerst van NFS3, leuke auto al was het met de SL600 wel de sloomste met een wegligging van waar-moete-we-naartoe

    Login om te reageren
  6. jeroen zegt

    21 januari 2009 om 14:03

    mmhmm zijn niet echt mamma’s mooiste dit merk… ik vind de enige echt mooie die ze ooit gemaakt hebben de V8 vantage RS, maja de DB7 kan ook door hoor….

    Login om te reageren
  7. Marrrcel zegt

    21 januari 2009 om 14:48

    Nice… Heeft die DB7 de achterlichten van de Mazda 323F uit begin jaren ’90?

    Login om te reageren
  8. Bobel zegt

    21 januari 2009 om 15:05

    Volgens mij ben ik de enige ter wereld die Aston Martins gewoon niet mooi vind. Ik vind de grille niet mooi, de achterkant, het interieur vind ik niet mooi.
    Nee, heb er helemaal niks mee, doe mij maar strak Duits.

    Login om te reageren
  9. august zegt

    21 januari 2009 om 15:08

    @Marcel; yup, dat heeft-ie.

    Of ‘ze’. Dat heeft ze.

    Login om te reageren
  10. Cas zegt

    21 januari 2009 om 15:28

    Die DB2/4 heeft wel wat van de Jaguar E-Type.

    Login om te reageren
  11. carsofcoolhaven.nl zegt

    21 januari 2009 om 15:31

    Wat kan de wereld toch mooi zijn! De zon begint spontaan door de wolken te breken, hier.

    Login om te reageren
  12. Laurens zegt

    21 januari 2009 om 16:04

    Hier staat een DB2/4 MKIII te koop: http://bronclassics.nl/astonmartin.asp

    Erg mooie auto!

    Login om te reageren
  13. JoostH zegt

    21 januari 2009 om 16:16

    Leuk stukje!

    Login om te reageren
  14. vin zegt

    21 januari 2009 om 16:20

    @ Appeltje: Die rode DBS stond enkele maanden geleden met exact deze foto’s te koop. Is dat je ware baan, verkoopfoto’s maken?

    Login om te reageren
  15. Jorrit zegt

    21 januari 2009 om 16:58

    @ Marrrcel:

    Ssshhtt! Niet te hard! ;-)

    Ik vind die pre-facelift velgen van de DB7 trouwens wel mooi, zeker de schijfvormige variant.

    Login om te reageren
  16. Marrrcel zegt

    21 januari 2009 om 17:01

    @Jorrit: LOL :D Zal wel te maken hebben met Ford. Toch een ‘beetje jammer’.

    Login om te reageren
  17. Bart zegt

    21 januari 2009 om 17:28

    Een andere ‘bekende’ DB S was de wagen van Brett Sinclair in The Persuaders. Dat was een goudkleurige DBS zes-cylinder maar met een V8-badge en V8-wielen. Deze had de kentekenplaat BS1, analoog aan de de ST1 plaat van The Saint. Mooie wagen, volledig gerestaureerd en onlangs in Londen van de handtekeningen van Roger Moore en Tony Curtis voorzien (aan de binnenkant van het kofferdeksel, dat dan weer wel).

    Login om te reageren
  18. Reinout zegt

    21 januari 2009 om 18:14

    @ Appeltje,

    Die grijze “DB4”, hoe weet je zeker dat dat een DB4 is en niet gewoon een DB5. Want het grootste verschil aan de voorkant zijn de koplampen. Die van de grijze zijn indentiek aan de DB5 en niet de DB4…
    Iemand een antwoord op dit raadsel.

    (Ik denk stiekem toch een DB5)

    Login om te reageren
  19. Jorrit zegt

    21 januari 2009 om 18:22

    @ Reinout:

    Ik denk de hogere luchthapper, die hetzelfde is als bij de eerdere DB4. Bij de DB5 is die een stuk lager.

    Login om te reageren
  20. Aston Martin Rapide zegt

    21 januari 2009 om 18:33

    Ik hou van zulke interessante verhalen. Top! Erg vermakelijk om te lezen!

    Login om te reageren
  21. Reinout zegt

    21 januari 2009 om 18:36

    @Jorrit

    Das een hele goede, was mij nog niet opgevallen. Maar die spiegels zie je juist weer veel op de DB5. Bij de DB4 vaak niet of andere…

    Login om te reageren
  22. Appeltje zegt

    21 januari 2009 om 19:47

    @ vin
    Jep, de Houtkampjes, die de rode DBS te koop hadden staan (maar ook alle afgebeelde DB2’s) hebben soms foto’s nodig voor hun website. En ik vind het zelf heel erg leuk om te doen. Een soort win-win situatie dus. Er zwerven op AB, EG, en binnenkort mijn eigen website veel meer foto’s rond van dergelijke uitstapjes :D

    @Reinout
    Destijds heb ik er uren naar gekeken omdat ik aanvankelijk aan een DB4 GT dacht. Een DB5 heeft een andere happer en andere achterlichten. Deze heeft de “Triumph” achterlichten en die zijn later in de DB4 serie vervangen voor de twee drievoudige units zoals ze ook ongeveer op de DB5 zitten. Later heb ik het nagevraagd (bij degene van de bovenstaan de DB2’s), en die vertelde dat het waarschijnlijk om een DB4 ging. Ook geen GT, want de afgebeelde auto heeft een achterbank. Het is denk ik een soort “ratjetoe” van onderdelen, want de late DB4’s hebben net zo goed plexiglas kappen over de koplampen. Maar zoals ik al zei, ik weet het allemaal niet zeker. De happer is alleen te klein voor een DB5.

    Bedankt voor de reacties! Ik hoop dat iemand me kan vertellen of het een DB4 of een DB5 is…

    Login om te reageren
  23. hupke zegt

    21 januari 2009 om 20:17

    Nice

    Prachtige auto’s vind ik. Hoewel de DB3 (die james bond in het boek van goldfinger gebruikt) veel mooier is. Spijtig genoeg waren het geen weg auto’s van nature uit.

    Login om te reageren
  24. Vive la FRANCE! zegt

    21 januari 2009 om 20:27

    Mooie foto’s van mooie auto’s!

    Login om te reageren
  25. Reinout zegt

    21 januari 2009 om 20:57

    @ Appeltje

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zelf probeer er ook nog wel achter te komen. Maar ik denk dat we genoegen moeten nemen met wat je zelf zegt “ratjetoe”. Maar dan lijkt het mij nog altijd makkelijker om de achterlichten en motorkap te vervangen dan de twee voorschermen met lichten etc.
    Ben benieuwd naar de uitkomst.

    Login om te reageren
  26. Hesp zegt

    21 januari 2009 om 21:12

    Wat is er eigenlijk gebeurd met de DB8 :)

    Login om te reageren
  27. Nielo zegt

    21 januari 2009 om 21:44

    sommige modellen lijken wel op een jaguar maarja lelijke auto aston martins

    Login om te reageren
  28. japp zegt

    21 januari 2009 om 23:52

    love it :$..

    alleen jammer van die db7/jag.. zie je toch dat t bijna t zelfde is.. :(

    maar mooi merk..
    nu een compilatie met de 8 cilinders he :D

    naja.. bye!

    gr. japp

    Login om te reageren
  29. SjonnieTurk zegt

    22 januari 2009 om 11:15

    ookal ben ik overwegend amerikaner liefhebber

    maar een stel britse klassiekers is toch een prachtig gezicht

    Login om te reageren
  30. WieAndersDasAuto zegt

    22 januari 2009 om 15:47

    Prachtige auto’s! Die zijn echt spotwaardig! Die DB4 is zo mooi…!! Ga zo door met je spots, hier zitten we op te wachten!

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    22 januari 2009 om 16:47

    Prachtige auto’s, stuk voor stuk, maar ze lijken allemaal zo op elkaar… Eigenlijk is dat met de huidige Astons nog precies zo het geval.
    Leuke foto van die DB7 met de XK trouwens.

    Login om te reageren
  32. VonStroke zegt

    22 januari 2009 om 17:28

    NIets gaat boven de DB4 GT Zagato, wat mij betreft misschien wel de mooiste AM.

    Login om te reageren
  33. Appeltje zegt

    22 januari 2009 om 20:44

    @ Hupke
    Volgens mij was dat een DB2/4 MkIII, maar die wordt inderdaad DB MkIII genoemd. De DB3 was geen personenauto, dus vandaar dat ik dat aanneem. DB2/4 MkIII lijkt redelijk veel op de DB2/4 zoals hierboven.

    @Hesp
    De DB8 was een conceptcar waaruit naar ik aanneem de AMV8 uit is gekomen (?). Als je googlet op DB8 krijg je verwijzigen naar de AMV8. Vreemd is wel dat de DB8 conceptcar er eerder was dan de DB9, maar de AMV8 later. Anyway, het was geen serieproduct.

    @japp
    Tsja, zelfde man die het ontwerpt. Die V8 modellen komen eraan, nog 13 nachtjes slapen!

    Login om te reageren
  34. Ton zegt

    4 februari 2009 om 19:21

    SE-tje! (Spontane erectie)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North