
Kijk eens aan wat we hier hebben! De gloednieuwe (ingrijpend gefacelifte) Lotus Exige S (inclusief V6) is zowaar al gespot. In de buurt van de Nürburgring (where else?) kwam nielsje188 deze auto tegen.
Twee testrijders van Lotus (te herkennen aan hun overall) waren net bezig om de tank vol te gooien zodat ze die Grüne Hölle onveilig konden maken. Achterin deze Exige S ligt geen 1.8 viercilinder van Toyota meer maar een 3.5 liter V6 (ook van Toyota) met een Harrop HTV 1320 Supercharger met Eaton TVS techniek die er 350 pk/400 Nm uitperst.
Daarmee sprint je in 3,8 seconden naar de 100 km/u en 0-160 doe je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt volgens Lotus op 274 km/u. Ook kan je nog kiezen voor een optioneel “Race Pack” waarmee je optimale tractie hebt uit bochten, daarnaast is de wielophanging geoptimaliseerd voor het circuit en heb je de beschikking over Launch Control. Wellicht dat ze dat pakket hier aan het testen zijn?
Overigens kan je vanaf volgend jaar ook gaan rally rijden met deze Exige! Speciaal daarvoor heeft Lotus de Exige R-GT ontwikkeld. Deze auto voldoet aan de FIA R-GT reglementen en kan dus deelnemen aan rallyevenementen.
En om het Exige S verhaal even af te maken: we kregen vandaag ook nog een mailtje van Lotus met de mededeling dat ze alles over de ontwikkeling van de Exige S online hadden gezet. Dat kan je zien op deze website. Het enige probleem is dat alles linkjes waar je daar op kan klikken niet werken. Lekker geregeld Lotus… Not!
Alle live foto’s van deze Exige S kan je bekijken op Autojunk!
Ziet er gelikt uit. Net ff wat scherper.
oei oei oei een hedendaagse lotus die er écht erg lekker uit ziet!
“Het enige probleem is dat alles linkjes waar je daar op kan klikken niet werken”
De website is dus in echte lotus-style: heel gaaf maar toch wat minpuntjes :D
@Carreza: de configurator werkt wel :)
Dit maakt de Exige toch net even wat bijzonderder ten opzichte van de Elise. Erg vet!
Het is alleen wel jammer dat de Exige nu dik over de ton weegt. Maar de pk/gewicht verhouding is er op vooruit gegaan, dus dat is slechts een minpuntje in een oase van pluspunten. Zet maar op de oprit!
Ik geef de voorkeur nog aan de oude, maar misschien is het even wennen…
@alcantara: Mee eens! Was altijd erg gecharmeerd van het oude uiterlijk, lekker eigenwijs. Deze vind ik eigenlijk een stuk minder mooi…
@alcantara: ik was ook fan van de oude, de nieuwe is zeker anders maar ik vind hem niet minder mooi. laat maar komen :)
iets te veel blik boven het voorwiel, voor de rest, ziet ze er goed uit.
De nieuwe ziet er wel serieuzer uit maar die velgen zijn not done, en een V6 vind ik ook niet spannend, dan toch liever een 4 line. En wat ligt er dan in een normale Exige?
Graag gedaan :D
Het is niks en het wordt niks…dat vat de geschiedenis van Lotus zo ongeveer samen. Ze worden nu ook al zwaarder en dat gaat niet helpen.
@p993: onwetende porschist, dan moet jij dringend eens de geschiedenis van Lotus nakijken. vb. downforce toch een van de belangrijkste elementen bij auto(sport).
Very very nice! Het is altijd al een topmerk geweest en de toekomst ziet er ook top uit als ze zo doorgaan!
@Svenska_Aeroplan_AB: Absoluut de toekomst van Lotus ziet er rooskleurig uit met de concepts die gepland staan voor de komende jaren.
ik dacht even aan Ac schnitzer velgen,
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/BMW%20M3%20AC%20Schnitzer%20ACS3_04.jpg
ot: ik vind de nieuwe look wel goed staan.
Volgens mij gemaakt voor mensen met een lengte tot 1.75m
@agera: Valt heel erg mee. Ik pas er goed in met mn 1.90m. Je zit gewoon mega diep.
Bij mij werkt de website inmiddels.
Raar, de site linkt niet goed door als ik die rechtstreeks benader vanuit robbie’s tekst, wel als ik exact dezelfde url benader via de homepage van lotus, http://www.lotuscars.com/en/index (klikken op de 1e banner).
Ik vind de voorbumper teveel op die van een Porsche lijken.. Verder is hij wel net iets scherper ja.
De voorkeur ligt echter nog bij de ‘oude’.
Weinig vermogen voor zo een groot blok. 3,5 liter kan je zonder superchargers ook makkelijk meer als 350pk uithalen? Natuurlijk is t dik voldoende voor zo een ligt autotje. Maar vraag me af of dit nou de beste motor keus is.
Hij ziet er wat te braaf uit zoals de europa s.
Maar dit koop je toch niet voor schoonheid, die motor baart me meer zorgen. Was er nu nergens een betrouwbare potente motor te vinden met minder dan een 3.5?
Dit kost serieus wat in wegentaks en maakt het net zo onhandig om te bezitten als een 911je en niet eens zo krachtig als de geblazen versies daarvan.
Hij was ook al in NL gespot. In een parkeergarage in Arnhem. Heb mijn Exige ernaast gezet ter vergelijk.
http://www.seloc.org/2011/11/exige-v6-and-s2-exige-side-by-side-in-the-netherlands/
@mevistox5: twee mooie bakkies naast elkaar .
lekker scherp en agressieve styling :D
Een echte speedfreak, zoals de exige bedoeld is.
Gewoon zo snel mogenlijk rondjes rijden.
Dus veel power, weinig luxe.
Al is de essentie van Lotus aan het verdwijnen door over het ton te gaan
”to add speed, add lightness”
Ziet er goed uit, lekker scherp.
zijn er al prijzen bekend ?
Wow, dat is een grootte verbetering! alleen jammer van die oerlelijke vleugel op de achterkant
lekker ding! nu nog wachten op de elan elite elise2015 en de esprit
Haha leuk gedaan met het engelse kenteken op de foto van de grijze : AU6I
Knipoogje naar Audi?
ah yes eindelijk weer een autobouwer die niet aan downzising doet.
Mooi ontwerp Lotus
Jamer van de linkjes
Ben er nog niet helemaal uit over dat uiterlijk. En blijft toch wel een beetje jammer dat die weer zwaarder is.
Net terminator salvation :-)
dat is de mooiste auto ooit gebouwt