
Na een aantal generaties Skyline GTR kwam Nissan in 2007 met een opvolger. Niet langer meer heet hij Skyline, maar de “R35” in de naamgeving verraadt al wat de voorgangers waren. Pas heel recent werd de GTR hier in Europa onthuld, en dat terwijl er al een tijdje twee op Nederlands kenteken staan.
Het is een erg controversieel ogende auto geworden. Volgens Nissan is de auto dan ook voor 80-90% hetzelfde als het prototype uit 2005. Ik zou het bijna shockerend noemen, en het duurde dan ook even voor ik eigenlijk wist of ik het zelf een mooi model vond. Zoiets heb je wel vaker met opvallende, extreme, innovatieve modellen. Toen ik voor het eerst een Phantom zag bijvoorbeeld. Of toen ik voor het eerst een Citroën C6 zag. Beide auto’s uit totaal andere ‘hoeken’, maar alsnog wel modellen die bij hun introductie stof hebben doen opwaaien. Wat er onder de merkwaardige – ik vind hem best mooi – koets zit heeft ook stof doen opwaaien, zeker toen men met een wel heel erg optimistische claim kwam wat betreft de ronde op de Nürburgring. 7:29 zou het moeten zijn geweest, bijna net zo snel als de Carrera GT en de Zonda. Het was dan ook een claim van Nissan zelf, want latere test komen aanzienlijk hoger uit, zoals 7:38, of zelfs de 7:50-7:55 die op onder andere op het initiatief van Porsche werden verreden. En dat scheelt een flinke slok op een borrel.
De auto is voorzien van een 3,8 liter V6 met twee turbo’s, het vermogen wordt geclaimed op zo’n 480 pk hoewel tests op de rollenbank een exemplaar met 416 pk registreerden. Grote standaarddeviatie noemt men dat dan… 0-100 zou moeten kunnen in 3,2 seconde, maar daar heb je wel de lanch control voor nodig. Het nadeel daarvan is dat je garantie dan direct vervalt (!), tenzij het echt per se nodig was (je zit bijvoorbeeld vast in de modder). Dan komt het opeens op een net zo goed indrukwekkende 3,9 seconde. Voor 200 km/u is maar 11.5 seconde nodig, en daarmee geeft hij een F40 het nakijken. Hij kost overigens een stuk minder, namelijk 119.900 euro. Jazeker, zelfs bij zulke grote bedragen kijken mensen blijkbaar nog op een hondertje.




Mocht je deze dolgraag eens willen spotten, hij rijdt regelmatig door Laren heen. Mocht je grotere foto’s willen, dan kun je me e-mailen.





Vette spot! En ik denk de eerste in NL?
met 416 pk registreerden
was dat niet 516 pk?
en lanch = launch?
416pk’s aan de wielen komt toch verdacht dicht bij 480pk aan de krukas. Er zijn ok dyno’s van exemplaren die meer doen.
@ appeltje
thx voor weer een spot en bijbehoorende leesvoer.
toen je die Phantom zag he, dacht je ff van WTF ofnie :) , ik wel, echt een mega apparaat, was een zwarte.
Zag gisteren voor het eerst de nieuwe 7 serie, alpina wit, echt mooi als je hem in het echt ziet, en de nieren zijn minder groot als op foto’s.
Hele mooie wagen, zonder Nissan emblemen zou je denken dat dit een exclusief merk is!
Reed ook een witte op nederlands kenteken mee tijdens de Cars and Coffee van afgelopen zondag.
Bruut ding!
Volgens het rdw moet deze auto het doen met 247kw/336pk
416pk moet waarschijnlijk 516pk zijn, of 416pk aan de wielen (=480pk aan de krukas.)
Daarnaast is de launch control al aangepast waardoor deze gewoon weer onder de garantie valt.
Ik zag hem van de week bij de Nissan Dealer in Amsterdam staan, toen ik daar de A9 opdraaide.
Voor 119.900 koop ik geen datsun… principe kwestie. Daarnaast vind ik hem persoonlijk gewoon niet mooi, en heb je er 3 jaar playstation ervaring voor nodig om er normaal mee om te kunnen gaan.
Eigenlijk schrijf je GT-R toch echt met een streepje, maar dat zullen we maar even zien als muggenziften ;) En dat vermogen is inderdaad nogal variërend per auto, ook de andere kant op (ik meen dat er bij een ander exemplaar weer 520 pk gehaald werd).
In ieder geval cool om te zien dat de GT-R nu eindelijk ook in Nederland te vinden is :)
@ 911gt2 :
En voor ruim een ton kopen veel mensen geen Kever… :P
Toffe bak :)
Echt een mooie bak.
Persoonlijk zou ik hem toch niet in het zilver bestellen, maar dat is natuurlijk een smaken kwestie.
Enneh, wanneer gaat autoblog deze auto rijden ? 8)
Welke klungel heeft die nummerplaat achterop zo fout dr op geschroefd?
leuk. super mooie auto
Om vriend Clarkson te citeren: “It looks like it fell into the ugly fire and they’ve put the flames out with sledgehammers!”
Verder niets aan toe te voegen!
Die grote zwarte plastic slab voorin is wel lelijk inderdaad. Staat compleet niet. In ’t zwart bestellen dus, hehe.
Ik heb deze GT-R ook al zien rijden (reed inderdaad richting laren vanuit hilversum) mooie auto :)
Voor 120 duizend euro pak ik dus een Porsche. De waarde van de Porsche zal veel gunstiger zijn in de toekomst als de Datsun. Helaas heb ik geen 120 mil. :)
Een GT-R op Nederlands kenteken was nog te bewonderen afgelopen zondag tijdens de roadrit van ‘Cars & Coffee’. Het betrof een wit exemplaar dat ik op plaat vastgelegd heb toen de rondrit stopte bij het Audi centrum van Tilburg.
Ik heb er gemengde gevoelens bij. Een sportwagen a la Porsche of zelfs Lotus is het niet. Eerder een Aziatische tuningbak, maar toch heeft ie uitstraling in mijn ogen. Ik zou er alleszins wel in gezien willen worden.
Er kloppen een paar dingen niet in je verhaal. Ten eerste de ring tijd van 7:29 is de nieuwste en officieele tijd en is gedaan met een camera aan boord.
En ten tweede de launch control is niet weg maar verbeterd, hij ging vroeger in 3.5 van 0-100 nu is het 3.3!
Had em vorige maand al op Automaxx @ Zandvoort ge”spot”..
Persoonlijk zou ik m wit erg leuk vinden.
Geile velgjes trouwens, zo donkergrijs.
@ appeltje
Wanneer heb je deze bolide gespot?
@ Pieter
Ja, viel mij ook al zo op…
Deze auto ziet er zoveel mooier uit in het echt… op fotos komt hij gewoon niet tot zijn recht!
Mijn baas rijd er al heel lang een dus dit is niet de eerste Nissan Gtr in Nederland.
Er kloppen een paar dingen niet in deze article zo als de ring tijd van 7:29 is officieel en met een camera aan boord gedaan. En de launch control is helemaal niet weg maar verbeterd, nu gaat de GTR van 0-100 in 3.3 inplaats van 3.5.
@clijde
Helemaal fout het is al bewezen dat deze Datsun na 1 jaar nog 84% van zijn aankoop waarde waard is en je geliefde Kever maar 68%!
http://www.4wheelsnews.com/nissan-gt-r-beats-porsche-again/
Wat een ongelofelijk geile bak.
Een Aston Martin is mooier, dus vandaar mijn absolute droomauto van dit moment, maar dit is ook wel heel gaaf.
Droomautolijstje?
1. Aston Martin V12 Vantage
2. Nissan GTR
3. Audi A/S 5
@benjamin,
echt niet de 1ste in NL, maanden geleden was de 1ste al in NL…
import en dus, rechts gestuurd. Van VKV nissan.
@ Renault
Mag ik je aanraken?
* Blijft een super auto overigens.. Ik zou hem willen in het zwart met gouden velgen.
lelijke rotbak die egt tering eri rijd… (me vriend heeft dr een, en nee ik woon niet in nederland maar in het midde oosten..)
Voor mij is de doelgroep in Nederland vooralsnog vrij onduidelijk voor wat betreft de Nissan GTR. Voor de gemiddelde Nissan ‘fanboy’ is hij net even iets te prijzig, terwijl de gemiddelde mens die het geld te besteden heeft, het liever uitgeeft aan bijvoorbeeld een Porsche 911.
Want zeg nou zelf, op de golfclub, tennisvereniging, voetbalclub, sportschool of wat dan ook maak je echt wel meer indruk wanneer je zegt dat je een ‘Porsche Negenelf’ rijdt als wanneer je zegt dat je een ‘Nissan Geetee-eR’ rijdt. Misschien een trieste gedachte, maar 90% van Nederland denkt wèl zo. “Wat zal ‘de rest’ er wel niet van denken?”
Het kan aan mij liggen hoor, misschien zit ik wel in een vervroegde midlife-crisis, maar ik vind het een emotieloze en vooral veels te dure auto. Voor dik 120 mille ga ik wel in Duitsland shoppen voor een (desnoods gebruikte) Wiesmann Roadster. Dan word ik er maar lekker uitgereden op de Ring door een Nissan. Alsof mij dat wat uitmaakt…
prachtig ding, erg strak model, en die carbon maakt t alleen maar mooier :D
Strak man, vooral de achterkant met die enorme uitlaten! Past daar een vuist in of niet?
Dit heb ik veel liever dan een Porsche. Maar dat zal wel komen omdat ik bijna alles prefereer boven een Porsche. ;)
@ Stahlblau; Emotieloos… Mag ik dat ook zeggen van die Porsche?
@ spykerboy; Je zou kunnen proberen wat leesbaarder te typen. En vertel eens waarom hij dan zo ‘eri’ rijdt.
@ Stahlblau
Ik denk dat je juist meer indruk maakt, door tussen al die Porsches een wel exlcusieve GT-R te rijden.
Hij is ineens een heel stuk lelijker geworden door die gele kentekensticker. Nee, doe het dan maar op de manier zoals een Amerikaanse (ja er zat een kentekenplaat van Californië op) 2006 (ofzo) Mitsubishi Eclipse die ik vanochtend tegenkwam: Eén klein plaatje achterop.
Nummerbord voor is ook lekker strak!
Een poorsche 911, dat is pas emotieloos!
de ‘golf’ onder de sportwagens.
Gelukkig maar dat er een boel mensen toch voor de snelle kever gaan, zo blijft de GT-R onder de echte liefhebbers en blijft het een exclusieve auto.
Je moet in de GT-R hebben gereden voordat je het een emotie-loos object kunt vinden. Meer indruk maak je met een Porsche omdat het een begrip is. Maar onderhand rijden er al zoveel Porsche’s rond dat je het niet echt meer ‘exclusief’ kan noemen. Kies je dan voor de neppe exclusive, om aan je vriendjes te vertellen enzo, of voor de echte? Parkeer ‘m maar voor de deur die GT-R, no problem ;)
Mooie spot, maar voor dat geld zou ik eerder een Jaguar XKR of zo kopen. Trouwens, ik prefereer deze boven een Porsche 911. Hij is exlusiever en bied veel meer waar voor je geld. Als je een 911 wil met vergelijkbare prestatie’s zit je zo op 2 ton. Dus waarom geen GT-R?
Zondag op Cars & Coffee een RHD witte gezien. Prachtig ding!
Ik ken toevallig de eigenaar van deze GT-R en ik weet dat hij er erg blij mee is. Dit is in ieder geval de eerst linksgestuurde in Nederland. Die witte GT-R was de allereerste op Nederlandse bodem en tijdens Bavaria City Racing was er nog eentje in NL op bezoek (een antraciet kleurige). Deze auto is al vaker gespot, verschillende europese kentekenplaten hebben erop gezeten en ook op groene platen heeft hij rondgereden. ;)
GT-R vs 911? Als twee honden vechten om 1 been gaat de R8 V10 ermee heen. :)
en dan crashed de R8 weer ergens tegen een vangrail.
Oef wat is dat ding toch lelijk. Tien keer liever een 911 Turbo, zelfs voor de dubbele aanschafprijs…
je kan er toch geen betalen dus makkelijk praten.
@ Citrofiel,
Dit keer ben ik het niet met je eens: ik prefereer zeker weten een Porsche boven deze Godzilla, eigenlijk boven alles wat Japans is. Daarom ben ik fel tegen het contract van Renault met Nissan, hoewel ik moet toegeven dat de auto’s van Nissan daardoor wel steeds mooier worden ;)
Heerlijke discussies…
Deze is mooier, nee die is beter, maar die is sneller, en die is duurder…
Hou toch op… omg :P
@ ikke_ferrari; Ophouden? Waar denk je dat de reactiemogelijkheid op Autoblog voor is? Juist voor dit soort discussies! Waar moeten we het anders nog over hebben als het niet over schoonheid, snelheid en prijs mag gaan… Blijft weinig over. ;)
@jdm: had je het tegen mij?
FYI: ik *heb* een 997 Turbo, dus ja, ik kan het wel betalen.
@ Vive; Nou, hetzelfde wat jij tegen Japanse auto’s hebt, heb ik tegen Porsche. Vreemd maar waar…
(0-100 zou moeten kunnen in 3,2 seconde, maar daar heb je wel de lanch control voor nodig. Het nadeel daarvan is dat je garantie dan direct vervalt!)
???? sorry!!!
begrijp ik goed dat als je je launch control activeert je garantie wegvalt??
hmmm…dat ruikt toch wel een beetje naar onraad….nooit geweten en ook dramatisch natuurlijk, dat zegt wel wat over als je je LC activeert! zal der wel niet heeelemaal voor gebouwd zijn. Belachelijk overigens, dat je een auto op de markt zet die waarschijnlijk niet al z’n onderdelen behoudt als je je LC aanzet!! ;)
A BIG OOPS FROM THE JAPANESE!
(correct me if I’m wrong)
:)
@ Stahlblau: U heeft er al in gereden neem ik aan?
De doelgroep is voor Nissan in Europa heel duidelijk. Liefhebbers met een bovengemiddelde portemonnee. Nissan heeft niet hetzelfde ‘brand appeal’ als Porsche. Een GT-R is wel veel exclusiever.
volgens het bericht staan er maar twee op nederlandskenteken,beetje raar omdat ik er al twee in nederland heb gezien. een witte,erg vettt en een grijze
Bij bmw zit launch control ook buiten de garantie.
En de negatieve reacties over hij ziet niet uit enz, boeie!!, hij gaat vooruit en nog geen klein beetje, op top gear blijkt dat zijn weggedrag derbij nog eens fenomenaal is en japans is degelijk wat zo ook mogen beweren, wat moet je nog meer?
tip voor de spotters… er staat er eentje in loosdrecht
@ Viva le France:
“Daarom ben ik fel tegen het contract van Renault met Nissan, hoewel ik moet toegeven dat de auto’s van Nissan daardoor wel steeds mooier worden”
Maar ook steeds slechter…
416 lijkt me ook beetje raar want ze hebben ze heel vaak op de testbank gehad en daar kwam zoals al eerder door iemand vermeld altijd rond de 520 pk uit.
Bellisima! ! !
En wat een onzin de GTR vergelijken met een ‘911’… alsof je een auto koopt voor ‘status’. En die al driver-aids? Alsof een F360 Scuderia er niet mee vol zit?
ps. Heb meer dan 3 jaar ervaring met Gran Turismo op de PS2, mag ik nú een Nissan (Skyline) GTR?
op de eerste en de 1 na laatste foto is hij het mooist , recht van voren kijkt hij een beetje merkwaardig, net een bouvier met flaporen ofzoiets..
Gewoon 997 Turbo klop geven met dat ding, en dan op de terug weg langs de Appie voor kratje bier en twee flessen cola. Bij de Porker moeten die toch op schoot bij je iets te blonde vriendin.
een aantal dingen zijn ondertussen een beetje achterhaald, de auto heeft wel om en nabij de 480 pk aangezien de test van 516 pk op een normale dyno was gedaan die geen drijfas weerstand meet, dus werd daar 15% voor gerekend, maar de weerstand van de versnellingsbak en de rest van de aandrijving bleek veel lager toen de auto op een dyno werd getest die deze dingen ook meet, en kwam het uiteindelijke vermogen op 483pk uit.
Hoax dus.
de tests van porsche ware op de nurburgring gedaan in de herfst, koud weer, en een bestuurder met minder uren achter het stuur van de GTR dan de testrijders van nissan.
Nissan heeft die tijd op een droge zomerdag gereden, met een bestuurder die de auto beter kent als zijn eigen pleepot, niet echt een geweldige vergeleiking.
Logisch dat porsche zo reageerd, ze worden nogal in hun onderbroek gezet namelijk.
En tsja de launchcontroll, ondertussen ook verbeterd, en 3,5 seconden is haalbaar zonder launchcontroll, staan een aantal filmpjes op youtube geloof ik over dit onderwerp.
uiteindelijk zeg ik, het is een koopje voor een monster van een auto, maar dat is altijd zo geweest met alle skylines, jammer dat de vorrige alleen nooit hier zijn verkocht.
Ken de eigenaar.Bezit ook een 300zx(erg nice) Heeft een bedrijf in Hilversum,in de straat van Land rover.
mijn duits is niet helemaal je dat, maar “Stahlblau” betekent dat niet “figuur dat zit vastgeroest in het verleden en niet meer mee kan in de moderne tijd”?
@ Jos,
dat blijft een mooie wagen. Ik vind de 350/370Z ook iets missen. De 300 ZX werd niet voor niets Fairlady genoemd.
@Pieter
dat is niet zo gek, er zijn toch verschillende specs, beetje handig persoon weet hem wel in te voeren als een bpm voordeligere versie… Nadeel is dat dan je bpm bedrag niet klopt met het origineel, experts kunnen denken dat het een schade auto is geweest en in dit geval dat je kw niet kloppen
Er rijdt een beige versie in Tiel… ..-HD.-..
auto is bijna iedere dag te bewonderen op de Oscar Romerolaan in Hilversum. Inderdaad al meerdere kentekens gehad.
die klungel die de kenteken achter op heeft geschroefd moet echt ontslagen worden!!!!
auto van 120 dznd! dan nog met een misplaatsing van een kenteken!
ik moet zeggen dat ik de oude Skyline de achterkant ervan mooier vind
Een HELE VETTE auto,je zal er maar mee moeten rijden!Moet je wel een heel goed salaris voor nodig hebben om die boetes te kunnen betalen.Want zeg nou zelf,hiermee kun je toch niet aan de snelheidslimiet houden,of ben ik ik nou gek!!??