• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot op de ‘Ring: De Oldtimer GP

Auteur: appeltje, gepost 31 augustus 2011 om 14:10 – 20 Reacties

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Aangezien autoliefhebberij een religie is, kan de Nürburgring met recht een bedevaartsoord genoemd worden. Twee weken geleden was het GP circuit het strijdtoneel waar oude auto’s uit verschillende raceklassen elkaar het leven zuur konden maken. De ene persoon vindt het zonde dat klassiekers genadeloos over het asfalt worden gejaagd, ik vind het schitterend.

De Nürburgring is groot. Bij velen van jullie is de Nordschleife wellicht het meest bekend. Dit is het gedeelte van het circuit dat als referentiepunt wordt gebruikt voor rondetijden van personenauto´s. Het is een stuk van 20,81 kilometer, wat een enkele auto in minder dan 7 minuten aflegt. Dit is nu echter niet belangrijk. Alléén het GP circuit werd gebruikt, een stuk van 5.148 meter met in totaal 16 bochten. Die zijn natuurlijk het leukste omdat auto´s hier afremmen, terugschakelen, en soms vuur spugen.

Er werd geracet in enkele tientallen subklassen, die bij veel races gemengd de baan op gingen. Elke klasse had een geheel eigen, leuke inbreng. De meest luidruchtige auto’s waren sowieso de 21 auto’s uit de Grand Prix Masters. Dit was een gemengde groep met auto’s van tussen 1966 en 1985. Deze auto’s zijn uitgerust met een 3,0 liter V8 die vlak boven de 10.000 toeren per minuut hun maximum vermogen van bijna 500 pk leveren. Het wagengewicht is rond de zeshonderd kilo. Elke race werd een aantal keren verreden gedurende de vrijdag, zaterdag en zondag samen, en aangezien het weer erg grillig was moest je net het geluk hebben dat de baan droog was. Of… Nat. De auto´s met haast duizend pk per ton konden dan weliswaar niet voluit, maar een spinnende F1 is tussen alle enorme acceleraties door óók erg imposant. Van boven naar beneden zijn dit foto´s van de volgende auto´s:

# – Make
37 – Williams FW07C
16 – Fittipaldi F5A
21 – Ligier JS21
41 – Fittipaldi F5
3 – Tyrrell 012
11 – Lotus 76/1
26 – McLaren M26

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

In één van de races reden FIA Group 5 auto’s mee. Correct me if i’m wrong, want van autosport weer ik niet veel. De meest indrukwekkende auto’s waren de Porsche 935 K3’s, en dat heeft niets met vrolijk zingende Belgische meisjes te maken. Van deze auto’s worden de meeste K3 fans eerder een beetje angstig. Het oranje en het gele exemplaar waren aan het vechten waren om de eerste plek. Niet alléén ligt dat aan de coureurs, want van de 370 races die de 935 heeft verreden won de auto er 123. Porsche kennende is het een zescilinder boxermotor die voor de acceleratie zorgt. De inhoud is 3,0 liter en de luchttoevoer vindt plaats onder turbodruk. 560 pk is wat een Porsche 935 normaal onder het rechterpedaal heeft zitten, maar in latere versies, zoals de “Moby Dick” en de afgebeelde, door Kremer getunede versies (K1 tot en met K4) levert de motor méér dan 700 pk. Naast deze enorme snelheidssensatie kon ik genieten van de trommelvliesverscheurende drukgolven die de auto uitstootte, als ook de “geïntegreerde vlammenwerpers”. Dat laatste is een leuk idee voor de volgende dienstauto van James Bond. Andere auto’s die soms erg vurig uit de hoek konden komen waren de BMW 320i, de Pantera, en één van de vele 911’s.

De BMW M1 was erg goed vertegenwoordigd. Ze waren in drie smaken aanwezig: de “gewone” M1 voor op het circuit, de M1 Procar met 470 pk, en de M1 Turbo met een tot 3,2 liter verkleinde zescilinder. De laatste heb ik voorbij zien rijden, maar deze was helaas te snel om een foto van te maken. Bij wijze van spreken. In dat geval leverde de motor 850 pk. Deze klonk verreweg het mooiste van de hele klasse.

# – Make
18 – 911 RSR
38 – 911
9 – 911 3.0 RS
14 – 911 Carrera 3.0 RS
1 – 935 K3
33 – Pantera
34 – 935 K3
25 – 935 K3
4 – M1 Procar
24 – 320i
27 – 3.0 CSL
30 – Porsche 935

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Naast gemengde klassen was er tussendoor een Mini Challenge. Aangezien alle auto’s hier hetzelfde waren was de race iets spannender. In deze klasse werd natuurlijk het beste duidelijk wie de ècht goede rijders waren, en wie net iets minder goed waren. Zeker het begin van elke race was erg leuk omdat de auto’s elkaar in de eerste bocht zo nu en dan een kusje gaven.

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

In E-Type challenge deden verschillende versies mee: de coupé, de cabriolet, uitgerust met hardtop, en als kers op de taart reden er drie E-Type Lightweights mee. Het waren overigens allemaal E-Types met 3,8 liter zescilinder, vroege exemplaren dus. De E-Type Lightweight was het antwoord op veel lichtere, en dus snellere auto’s op Le Mans. De E-Type had normaal gesproken een stalen koets, de Lightweight kreeg een aluminium koets. Voor de toeschouwer is het grootste verschil echter het dak. De Lightweight lijkt enigszins op een cabriolet met hardtop, maar het is een volwaardige coupé met een meer aerodynamisch achterwerk dan de “gewone” coupé (die in feite een hatchback is). Óók hier zaten enkele erg leuke exemplaren tussen. Sommige waren niet uitgerust met de gebruikelijke uitlaten, maar met sidepipes, en dat maakte een enorm verschil. Zo klonken de zilvergrijze E-Type Lightweight en de rode E-Type Convertible met witte hardtop waanzinnig goed.

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Oldtimer GP Nürburgring - Foto: Jim Appelmelk

Dit was het voor vandaag, maar morgen is er weer een dag. Niet alléén omdat het leuk is, maar óók omdat er te veel te zien was tijdens de Oldtimer Grand Prix

Ook interessant!

  • Video: Start GP Saudi Arabië!
  • Toch streep gezet door de GP van Australië dit jaar
    GP van Australië weer afgelast, maar geen paniek!
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Lezersvraag: is de GP van Zandvoort een schande?
    Lezersvraag: is de GP van Zandvoort een schande?

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Gespot, Klassiekers, nurburgring, oldtimer, Racing

Vorig bericht: « Auw: Justin Bieber crasht met Ferrari
Volgend bericht: Belgen willen auto’s met lijken wegtakelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. adyton zegt

    31 augustus 2011 om 14:22

    Leuk evenement. Daar wil je toch heel graag aan meedoen. Ik het liefst de jaguar E-type challenge.

    Login om te reageren
  2. vale46 zegt

    31 augustus 2011 om 14:28

    Knap dat die oude bakken nog zo over het circuit gejaagd worden :)
    Deze oude auto’s hebben tenminste nog een puur uitlaatgeluid, niet zoals de huidige sportwagens waar alles met dempers en klepjes word bijgeschaafd. Ik wou ze ook wel eens bezig horen, filmpje?

    @Appeltje: Wallpaper van een vuurspuwende Porsche? Please??

    Login om te reageren
  3. appeltje zegt

    31 augustus 2011 om 14:39

    Filmpjes heb ik niet gemaakt, maar voor een volgende keer is dat wel erg leuk want het klinkt vaak heel goed! Kun je me mailen voor een wallie van de Porsche? Als je je resolutie vermeldt kan ik hem meteen maken.

    [email protected]

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      31 augustus 2011 om 14:55

      @appeltje: Fantastische foto’s vooral die M1 en Batmobiles heb een orginele in een showroom zien staan (M1) in Florida zo’n mooie auto. Die Jags zijn ook fantastisch

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      1 september 2011 om 13:40

      @appeltje: Mailtje is al onderweg, mijn resolutie is 1440X900

      Login om te reageren
  4. GOD zegt

    31 augustus 2011 om 14:41

    935 K3 en M1 Procar vind ik de mooiste.

    Login om te reageren
  5. mbrummel1 zegt

    31 augustus 2011 om 14:44

    Al 4 jaar ben ik vaste bezoeker van de oldtimer grand prix. Jammer kon ik helaas dit jaar niet, maar fijn dat ik zo nog een beetje wat meekrijg van het evenement. Jammer dat het dit jaar zo hard regende, want dan zijn ze toch stukken voorzichtiger.

    Voor mensen die nog interesse hebben in foto’s van dit evenement: hier heb ik mijn foto’s van voorgaande jaren: https://picasaweb.google.com/107729158544560690573

    Login om te reageren
  6. floryn zegt

    31 augustus 2011 om 14:57

    Volgend jaar ga ik ook. Echt een fantastisch evenement. In Spa is eind September ook nog een oldtimer grand prix 6 hours o.i.d. Ik was er vorig jaar. Ongeveer hetzelfde, maar dan in 4 dagen. Erg gaaf.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      31 augustus 2011 om 15:03

      @floryn: F1 Historic en Six Hours Endurance. Zie http://www.roadbook.be
      Ben er elk jaar van de partij. Maar in verband met de Grand Prix Masters neem ik dit jaar wel oordopjes mee: Als ze op 1 meter afstand langs je gieren vlak voor Eau Rouge, doet dat echt pijn!
      Vond tot nu toe Spa gezelliger, maar ik heb gehoord dat de OGP opener is geworden, en dat de sfeer ook heel goed was dit jaar. Dus wie weet neem ik volgend jaar ook in de Eifel een kijkje.

      Login om te reageren
      • floryn zegt

        31 augustus 2011 om 15:10

        @Klassiekerrally: Gaaf en bedankt voor de link. De oordopjes heb je inderdaad nodig. Die Scarabs zijn nog net te verduren met hun lage tonen, maar een Porsche 904 doet echt pijn en de Grand Prix Masters zijn al helemaal hels ja. Heb die laatste vorig jaar op het dakterras bekeken, wat een goed overzicht gaf. Ga je zelf ook rijden? Je hebt toch een oude Brit?

        Login om te reageren
        • Klassiekerrally zegt

          31 augustus 2011 om 15:29

          @floryn: Zelf rijden? Nee, helaas. Geen racelicentie en geen kapitaal. Sta wel weer op/achter de pitmuren te filmen en te fotograferen. Heb er enorm veel zin in!

          Login om te reageren
  7. DennisS65B40 zegt

    31 augustus 2011 om 15:09

    Die zondag was ik ook op de Nordschleife en veel van het leuke spul van de Nurburgring reed ook los rond in die contreien.. Echt een superdag gehad.

    [WHAHAHAHA DIE APPLE RECLAME!!]

    Login om te reageren
  8. Grimmie zegt

    31 augustus 2011 om 15:40

    iet er uit als een prachtige dag! Weer of geen weer, die auto’s maken veel goed :)

    Login om te reageren
  9. spotu2 zegt

    31 augustus 2011 om 16:24

    Backfire”s, veeeeeeel backfire’s. Ik heb nog nooit echt veel oldtimers gezien maar nu krijg ik er toch wel zin in :-)

    Login om te reageren
  10. dennisr zegt

    31 augustus 2011 om 18:16

    Mooi evenement! had er wel bij willen zijn, komt nog wel eens, lijkt me leuk om zoveel klassiek spul te zien racen :D

    Login om te reageren
  11. gerpsp zegt

    31 augustus 2011 om 19:22

    Ik was er dit jaar ook bij, was een erg leuk evenement. Heb er ook nog een filmpje van gemaakt dus voor de geïnteresseerden: http://www.youtube.com/watch?v=Nm2tcT0USbY

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    31 augustus 2011 om 19:34

    Toch wel lullig als je in een mini tussen al die mooi sportwagens moet rijden.

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    31 augustus 2011 om 19:34

    + een e bij mooi

    Login om te reageren
  14. mrstrike zegt

    31 augustus 2011 om 19:41

    Voor de liefhebbers die dit gemist hebben, over anderhalve week ook op de Nurburgring, de Eifelrennen: http://www.adac-eifelrennen.de/
    met de historic F1, de DTM uit de jaren 90, CANAM (pas op de oortjes), en nog heeeel veel meer. Dit evenement is nog heftiger dan de Oldtimer GP

    Login om te reageren
  15. unwanted zegt

    31 augustus 2011 om 20:10

    John player special….. 1 woord geweldig….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North