De redelijk excentrieke Spyker-afdeling op ons aller geliefde Autojunk is weer een beetje aangevuld. Het moet een fabrieks-exemplaar zijn daar de auto nog niet officieel in productie is, maar dat maakt de Aileron niet minder bijzonder.
Na de lelijke en kale testversie, is er nu dus een echte Aileron gespot. Alleen het veelbesproken langere dak is er nog niet duidelijk op te zien. Op de autosalon van Genève moet de Aileron officieel helemaal af zijn. Nog een paar maandjes wachten dus want de show gaat in maart van start.
Een topspot in ieder geval, met dank aan Tim3200! Zouden er meerdere Aileron concepts zijn of is deze weer helemaal naar Zwolle verscheept vanuit Amerika?
Ga er lekker bij zitten en klik door voor meer foto’s.
AriM6 zegt
Van buiten ziet ie er goed uit.
Maar van binnen is het afschuwelijk.
Waarom zit er eigenlijk geen spyker logo op het stuur ?
GeoBem007 zegt
AriM6: ogen opentrekken. Zit erin, in reliëf. Wel spijtig, zou beter in een contrasterende kleur mogen en mss ‘metaal’.
Wel een mooi stuurtje, helaas uit het VAG-schap :D Wel beter dan het vorige airbag-stuur.
Een Spyker schaf ik me toch aan als ik milioenen zou hebben..
JJM zegt
ik hoop dat ze failliet gaan, dit is echt zooi
robbie zegt
Is het prototype dat onthuld is in Geneve.
RenesisHP zegt
Die kont is er alleen maar lelijker op geworden.
Zonde, want voor de rest vind ik hem geslaagd.
Sinus zegt
Wat voor een speakers zitten daar in…??? Herkent iemand het logo op de roosters in de hoek van het raam ?
Ben gewoon nieuwsgierig wat ze in zo’n apparaat stoppen als audio..
Sinus zegt
Hmmm, aan de andere kant kan ik nergens een radio vinden… dus zijn het wel speakers ?
robbie zegt
Er bestaat op dit moment maar 1 prototype dat de hele wereld rond gestuurd wordt en op verschillende beurzen en evenementen te zien is.
Momenteel is men in Engeland druk bezig met het bouwen van de eerste crashtest auto’s.
@GeoBem007, dat andere stuur heeft GEEN airbag. Een van de meest gemaakte Spyker-fouten is dat ;)
Thomas zegt
Wat een kinderlijke opmerkingen zitten hier tussen.
Enfin, ik vind het een zeer net ontwerp. Het korte kontje van de c8 is nu mooi gecompenseerd en staat hem echt heel goed.
Het is echt iets heel bijzonders in autoland, wat ook wel eens gezegd mag worden. Daarnaast is de auto vooral in het buitenland erg populair.
Brikie zegt
Bah, ik vind hem spuuglelijk!!
segura zegt
is da diene auto niet die sharon stone in basic instinct 1 of 2 in het water deed belanden
robbie zegt
@Sinus, er zit een Karma geluidssysteem in.
Ton zegt
Een topspot in ieder geval, met dank aan Tim3200! Zouden er meerdere Aileron concepts zijn of is deze weer helemaal naar Zwolle verscheept vanuit Amerika?
Wat dacht je van al oudere foto’s?
Gezien de kleding van de omstanders is de foto niet recentelijk geschoten.
jOnas zegt
Lelijk stuur maar ik heb toch ook liever een airbag voor men neus zitten hoor, voor de rest zeer geslaagde wagen, bloedmooi
VonStroke zegt
Dit ziet er al veel beter geproportioneerd uit dan het vorige model. En dat interieur is afgezien van dat Audi/Lamborghini-stuur ronduit schitterend. Ik heb het genoegen gehad om in een C8 Spyder te mogen zitten en ik vond de cockpit look & feeling bijzonder geslaagd. Eén minpunt was de valse traanplaat op de cardantunnel.
Nu nog Muller buitengooien en gestaag aan de opbouw van Spyker beginnen zonder al teveel fratsen.
JanJansen zegt
@ JJM
@ AriM6
Kan je volgende keer uitleggen waarom je iets vindt. Zwart-wit kijken is heel makkelijk, maar er zit nog een heel scala aan grijstinten tussen.
Ben het met Thomas eens, beetje on-AB-waardige SBS6 achtige reacties. Wellicht kan hier iets aan gedaan worden.
Nee, ik vind dit model ook geen eer doen aan het initiële ontwerp van de Bruijn. Dit wordt mn veroorzaakt omdat DE styling items voor Spyker; de schuine aluminium gepolijste buisinlaten, alu spiegels en propeller-velgen hierbij zijn verdwenen.
Jip zegt
Ik vind het interieur niet super mooi, maar het is weer eens wat anders dan dezelfde troep die je in alle andere auto’s ziet.
Bxl zegt
aah echt mooi interieur he, ik heb niet zo voor de looks van de wagen, maar dat Spyker interieur is toch wel fantastisch! zeker dat schakelpook mechanisme!
en ja spijtig van dat stuurtje, is dat iets met wetgeving ofzo?
moet de wagen verplicht airbags hebben? ale ik zou toch resoluut voor het andere stuur gaan!
q-oekje zegt
aan het weer en de kleding zijn deze foto’s idd al wat ouder
Arjan zegt
Zwolle = Zeewolde??
Of mis ik iets.
Timmah zegt
Dus hier geen opmerkingen over die raketlanceerders of de slr velgen…
Jimmie zegt
@Robbie, dit vorige stuur zit geen airbag in?
http://images.europeancarweb.com/events/0612_EC_694_Z+Spyker_C8+interior_dash.jpg
Waarom zouden ze dan niet het spakenstuurtje gebruikt hebben?
Lijkt me onzin dat daar geen airbag in zit ;)
Mark zegt
Deze Foto’s zijn gemaakt door mijn broertje… Het klopt inderdaad dat ze al wat ouder zijn.. Foto’s zijn dacht ik aan het einde van de zomer gemaakt in augustus tijdens een lezing van Spyker zelf.
Mark zegt
Arjan: Nee de zuto stond in Zwolle voor een lezing niet Bij de fabriek in Zeewolde
GeoBem007 zegt
Robbie: khad het over het andere, vorige airbag-stuur dat je in de gewone C8’s terug vond.. Ik weet dat hét andere stuur geen airbag heeft :) Design comes at a price ;)
robbie zegt
@Jimmie & GeoBem007, dat stuur heeft idd GEEN airbag! Spyker is afgestapt van het proppelorstuurwiel omdat het in Amerika verboden is. Bij een aanrijding zou het namelijk te gevaarlijk zijn (scherpe delen etc).
En daar heeft Spyker toen dat (lelijke) Lotus stuur gemonteerd. Pas vanaf modeljaar 2009 monteerd Spyker airbags. En is het design van het stuurwiel voor de 3e keer aangepast. Het stuur dat nu in de C8 Spyder/Laviolette zit is een Audi stuur. En lijkt heel erg op het stuur dat in de Aileron zit. Als je me nog steeds niet gelooft moet je maar eens op onderstaande link klikken:
http://www.spykerowner.com/forum/spyker-discussion/445-new-spyker-steering-wheel.html
Bxl zegt
@ robbie
is het dan toegelaten om hier in europa het propeller-stuur te monteren?
of moet je eerst een papier ondertekenen waarin je verklaard hun niet te vervolgen wanneer je bij een aanrijding scherpe delen van het stuur in je gezicht krijgt? ;)
VonStroke zegt
Moet perfect lukken (zeker in Europa) om dat propellerstuur te monteren. Een Zonda bvb heeft zelfs geen optie om er een stuur met airbag op te laten monteren. Die komt standaard gewoon zonder.
BmwMPower zegt
Geheel offtopic maar goed! Komt er vanavond Top Gear!?
Wie helpt?
robbie zegt
@BmwMPower, als ik op de site van de BBC kijk lijkt het erop dat het een herhaling is van vorige week :S Als je het zekere voor het onzekere wil nemen moet je gewoon om 20:00 BBC2 aanzetten.
RiKe zegt
@BmwMPower
Nee, de 28e pas weer ;)
bereboot zegt
Daar gaan we weer. Een Audi-stuur. Hoe verzinnen ze het. Zoals Clarkson het al eens zei: alleen mensen met Oakley-brillen en Breitling-horloges kopen Audis en aanverwante rommel. Smakeloos.
BMW Sjaak zegt
Er zal ongetwijfeld veel vakmanschap in de productie van zo’n auto zijn gegaan, maar ik blijf het een kitschcar vinden. Als je van kraaltjes en spiegeltjes houdt is dit ongetwijfeld de top.
Doe mij maar minimalistisch Europees design…
ggj zegt
AAARGHH!!! Dat Audi-stuur verpest alles! :cry:
Dat vierspaaks Spyker-stuur is veel mooier.
Wolharigbadeendje zegt
mooie wagen al vind ik de spiegels van de normale c8 mooier
btw komt er nog Topgear vanavond?
Pieter zegt
R8 Stuurtje. :)
Citrofiel zegt
Even de Aileron en de SSUV afmaken, en dan draait de wereld opeens om en kunnen ze volgens mij opeens de vraag niet meer bijhouden ipv andersom. :)
Tedje zegt
Het audio merk is Kharma om precies te zijn, met een h dus. Een Nederlands high end merk uit Breda.
Bobel zegt
Wat een schitterende auto is dit. Dat vond ik al vanaf dag 1 en het stelt niet telleur. Hopen dat dit een hit wordt en dat hij ook super rijdt.
Stefanno zegt
Zoals ik bij het vorige topic hierover had genoemd, is de Aileron gewoon al in productie mensen.
Er staan 2 op de productielijn die bestemd zijn voor klanten.
Esprit_de_Flandre zegt
Hebben die mannen wel nog geld om auto’s te maken? Niettemin mooie kar.
Christian Adriaensen zegt
Afschuwelijke bak … lijkt wel een micrmachine -speelgoedwagentje …
Tinos zegt
Doet me erg denken aan die autootjes die op een draaimolen staan…
fructis zegt
-edit: IP-ban-
kees zegt
toch vind ik dit interieur en stuur mooier http://www.desktopmachine.com/framepic.php?id=1046&size=1024
maus zegt
wat een maffe auto met die puisten aan de zijkant. En de kont lijkt wel op zo’n oude opel GT
Michiel_vd_Brink zegt
Al die verwarring over dat stuur….
In Europa rijden de Spykers rond met vierpuntsgordels. Lekker stevig ingesnoerd zal je met geen mogelijkheid met je hoofd het stuur kunnen raken bij een crash. Nu kan je hangend in de gordels helaas de handrem niet bereiken en dat is m.n. in Amerika wel vereist. Er moest dus een driepunts rolgordel in, maar daarmee kon je met je hoofd het stuur/dashboard wel raken en in dat geval was het keiharde aluminium propellorstuur een veroorzaker van een flinke koppijn. Na veel crashtesten bleek het schuimen stuurtje van de Lotus Elise (samen met flink wat structurele aanpassingen aan het dashboard) net voldoende schokabsorberend om voor een bepaalde tijd een typegoedkeuring te krijgen. In dat Lotus-stuur zit inderdaad GEEN airbag.
Spyker kreeg als 1 van de vele kleine fabrikanten uitstelling van de airbagplicht voor de USA, maar nu moeten ze daar toch echt aan geloven. Het stuur met het ronde hart (Audi RS4/Lambo Gallardo) heeft wel een airbag.
tim zegt
nou die zit er wel maar je kunt hem niet zien op de foto
ik heb er wel een duidelijk foto van nog