• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gewoon doen: een WRC race bedwingen met een $500 BMW E30

Auteur: Alwood, gepost 3 april 2010 om 13:37 – 72 Reacties

Superheld op vier wielen!


Een even bizar, stoer als mooi verhaal. Een werkloze Amerikaan met twee rechterhanden en een grote passie voor auto’s die met 500 dollar en heel veel sleutelen zijn auto tussen 400k rallymonsters weet te persen. Vervolgens rijdt hij niet alleen het evenement uit, aan het eind staat hij zelfs op het podium! Niet slecht, met een tweedehandsje van 19 jaar.

Some teams would dream about competing; Bill and I said screw it, we’re going.

Hoe meer je van het verhaal leest, hoe onwerkelijker de uitkomst uiteindelijk lijkt. Bill Caswell had geen geld, geen werk, veel tijd en vooral veel zin om mee toe doen aan een groot rally-event. De keuze viel op de WRC Corona Rally Mexico Rally America.

Water, geen probleem

Via gaten in de regels komt Bill erachter dat hij ook een 19 jaar oude auto voor het evenement kan inschrijven. Of het de ideale auto voor het evenement is, is niet bekend, maar Bill tikt een oude verwaarloosde BMW E30 318 op de kop. Dan begint het werk. Bill leert zichtzelf een FIA rolkooi in elkaar te lassen en alle techniek van de Bimmer wordt opgelapt. Na het inbouwen van de rolkooi, wordt er ook een viercilinder van een M3 ingebouwd. Op het moment van de race zit de auto nog maar net in elkaar. De motor en versnellingsbak zitten pas een week op hun plek en zijn nauwelijks getest.

Dan begint de tijd te dringen. Met al het sleutelwerk aan de auto, is er geen tijd om hem te wassen. Voorzien van een flinke laag stof en met modder beplakt, wordt de auto naar Mexico gereden in een gehuurd busje. Daar stappen Bill (de chauffeur) en Ben (navigator) praktisch voor het eerst met elkaar in een auto.

Bochten neem je zijwaards

Tijdens het hele evenement was Bill zowel monteur, ingenieur en chauffeur voor zijn ’team’. Banden wisselen, kleine reparaties onderweg uitvoeren en het aan elkaar lassen van grotere onderdelen tijdens de race behoorden tot de taken. Alleen de navigator was een bekende rot in het vak: Ben Slocum. Uiteindelijk navigeert hij de auto naar een derde plek in zijn klassement. Hiermee laat de BMW heel veel (dure!) Peugeot’s 206 en 207 cupracers achter zich, alleen de Lancer Evo’s lijken hem te snel af. Hadden ze in de WRC-klasse meegereden dan waren ze zelfs nog 23e (van de 25) geworden. Het volledige verhaal en alle foto’s staan, voor de liefhebber, op Jalopnik.

Old cars never die, they just get tougher!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, rally, wrc

Vorig bericht: « Dag OV! NS overweegt spitstarief voor treinen
Volgend bericht: Pas op bij onbemande tankstations van Q8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mb man zegt

    3 april 2010 om 13:39

    Geweldig.SOort topgear opdracht

    Login om te reageren
  2. dimacodavid zegt

    3 april 2010 om 13:40

    Held !

    Login om te reageren
  3. mb man zegt

    3 april 2010 om 13:42

    Mooi dat ie die franse zooi achter zich laat

    Login om te reageren
  4. RazorHead zegt

    3 april 2010 om 13:43

    Mooi & geweldig!
    stel je nu eens voor dat ze voor datzelfde geld een aftandse Subaru ofzo hadden gekocht of iets anders met 4×4..;)

    Login om te reageren
  5. spykerboy zegt

    3 april 2010 om 13:48

    haha geweldig :D wat een baas ben je dan!! :D

    Login om te reageren
  6. Freude_am_Fahren zegt

    3 april 2010 om 13:52

    Heel veel respeect voor die kerel!

    Login om te reageren
  7. Larrs zegt

    3 april 2010 om 13:56

    Dat doet hij goed, respect. :)

    Login om te reageren
  8. xilver zegt

    3 april 2010 om 13:59

    Daar sta je dan als voormalig F1 kampioen met je 400k dure wagen in de kant wnr je gepasseerd wordt door een werkloze in een aftandse 19 jaar oude Bimmer xD

    Login om te reageren
  9. wolfsburger zegt

    3 april 2010 om 14:01

    Stroomt het geld nu ook voor hem binnen? Heeft hij nu een baan?

    Wel een geweldig idee, maar dat je hem ook nog bijna wint; nuthin’ but respect!

    Login om te reageren
  10. osca zegt

    3 april 2010 om 14:04

    respect :o

    Login om te reageren
  11. Alpinaa zegt

    3 april 2010 om 14:05

    Bmw boven alles!! Prachtig verhaal!!

    Login om te reageren
  12. Drift-King zegt

    3 april 2010 om 14:06

    Echt respect voor die man!
    en dan nog 23 worden (als hij met) het WRC had meegedaan!
    :O

    Login om te reageren
  13. ZwerverRoodbaard zegt

    3 april 2010 om 14:10

    Dan ben je officieel koning :)

    Login om te reageren
  14. Trolle zegt

    3 april 2010 om 14:19

    respect

    Login om te reageren
  15. Tonnie zegt

    3 april 2010 om 14:19

    Respect. Echt goed verhaal!

    Login om te reageren
  16. lowrider46 zegt

    3 april 2010 om 14:25

    nice! heb net zelf een e30 320i gekocht voor minder dan 500€ :D

    Login om te reageren
    • Basher zegt

      4 april 2010 om 13:50

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  17. Duidelijk zegt

    3 april 2010 om 14:26

    Respect voor de man, en de wagen… Dream come true!

    Login om te reageren
  18. timberleek zegt

    3 april 2010 om 14:30

    idd respect voor die vent.

    hoe mooi is het als je met in verhouding, geen geld en geen ervaring (dat maak ik eruit op) gewoon de ‘pro’s’ afscheept in hun ‘perfect uitgebalanceerde hypermodern van alles voorzien 4×4 auto’ met een oud afstands (al wil ik hem best) bwmtje. als je hem inhuurt en traint heb je goud in handen denk ik, als team.

    Login om te reageren
  19. SaabTURBO zegt

    3 april 2010 om 14:38

    Die vent is geniaal, eeuwig respect. Misschien een idee om dit soort praktijken vaker uit te gaan halen. Gewoon omdat het kan. Gewoon omdat het leuk is en gewoon om de veel duurdere auto’s te pesten.

    Ik vraag me af… Welke auto’s zijn nog meer voor dit soort dingen geschikt?

    Login om te reageren
  20. Floc zegt

    3 april 2010 om 14:40

    Misschien moet BMW maar met de WRC gaan meedoen met de 1-serie of 3-serie zou wel vet zijn :D

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    3 april 2010 om 14:53

    uit Chigaco !!

    zou zweren dat dit soort knakkers alleen in Texas voorkomen ..

    Login om te reageren
  22. The Honda Spirit zegt

    3 april 2010 om 14:53

    Dit moet gewoon verfilmd worden !!! Wat een verhaal zeg !!!

    Login om te reageren
  23. Didixtr zegt

    3 april 2010 om 14:58

    RESPECT !!!

    Login om te reageren
  24. akif7 zegt

    3 april 2010 om 14:59

    vet respect , maar je moet niet denken dat je met 500 euro/dollar klaar bent , hij heeft een m3 blok gekocht in ge drukt en rolkooi onderdelen en dergelijke

    Login om te reageren
  25. Carmaster zegt

    3 april 2010 om 15:01

    “Some teams would dream about competing; Bill and I said screw it, we’re going”

    Bill Caswell, I salute you!

    Login om te reageren
  26. Carmaster zegt

    3 april 2010 om 15:02

    @ lincoln

    Dat gevoel had ik ook al toen ik begon met lezen, dat moet wel zon gekke Texaan zijn.

    Login om te reageren
  27. Klassiekerrally zegt

    3 april 2010 om 15:03

    Geweldig verhaal. Dwingt inderdaad respect af!

    Login om te reageren
  28. Thunderstruck zegt

    3 april 2010 om 15:04

    Geweldig, gaat niks boven een E30 !

    Login om te reageren
  29. timberleek zegt

    3 april 2010 om 15:13

    @akif7

    dat van dat blok klopt, maar dat is vast wel te vinden.

    rolkooi is gewoon staal. Simpele stalen buizen zijn niet zo duur en lassen en buigen kun je overal (evt zelfs bij een boer). of misschien had hij vroeger een garage oid, dan heeft hij misschien nog van die apparatuur.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      3 april 2010 om 15:43

      @timberleek:
      mag je zomaar zelf een rallykooi lassen, moet dat niet gekeurt worden, en het juiste staal enzo voor gebruikt worden?

      (ik weet niet he)

      Login om te reageren
      • Kevski-Style zegt

        4 april 2010 om 09:53

        @Hupke:

        @ Hupke: FIa heeft daar richtlijnen voor. Die kan je in 1 van de annexen vinden bij de FIA. Als ik me niet vergis zijn ze te vinden op de site van de FIA in PDF. Bereidt je wel vllr op heel veel lezen. Meeste locale regelgeving werkt met annex J, maar das voor circuit. Eissen voor rally zijn zwaarder….

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          6 april 2010 om 22:32

          @Kevski-Style:

          Ik ga het eens uitzoeken dank je.

          (niet dat ik morgen van plan ben een rolkooi in men wagen te bouwen)

          Login om te reageren
  30. Roy-RS zegt

    3 april 2010 om 15:14

    400K? laat me niet lachen, tweedehands WRC’s die hier het Nederlands Kampioenschap rijden kosten al snel 5 á 6 ton.
    Een nieuwe WRC kost rond de 1 miljoen USD, zonder reserve onderdelen, wat neerkomt op zo’n 750.000 euro.

    Doet natuurlijk niks af aan de prestatie van deze man, geweldig!

    Login om te reageren
  31. h zegt

    3 april 2010 om 15:15

    zal binnenkort wel een of ander contract krijgen.

    Login om te reageren
  32. lambo4all zegt

    3 april 2010 om 15:16

    19 jaar oude BMW die gloednieuwe franse auto’s verslaat, zo zie je maar weer fransen deugen niet, en hun auto’s nog minder!

    Login om te reageren
    • La Strada zegt

      4 april 2010 om 10:16

      @lambo4all: een jaar of dertien schat ik zo?

      Login om te reageren
  33. Alcantara zegt

    3 april 2010 om 15:19

    Ik kan nooit geloven dat dit project gerelealiseerd is met 500 dollar. Dat is alleen de aanschaf van de BMW, maar het aanpassen van de auto, banden, brandstof, inschrijven kost veel meer dan dat.
    Dus -1 voor het liegen over de kosten.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      3 april 2010 om 15:30

      @Alcantara: auto=500, onderdelen misschien 4-5000, werk wat Bill zelf aan de auto heeft gedaan: onbetaalbaar…

      Login om te reageren
  34. Freez zegt

    3 april 2010 om 15:39

    Natuurlijk een mooi verhaal, maar het is natuurlijk niet zo dat het hele veld WRC’s heeft verslagen, er zijn altijd nog 22 van die dure jongens sneller. Op plaats 23 van de 25? Er sneuvelt hier en daar nog wel eens een WRC in de strijd.
    In de poging het als een jongensboek te brengen, wordt de prestatie, hoewel groot, wel overdreven.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      3 april 2010 om 15:46

      @Freez: lees het verhaal nu nog eens… Hij rijdt ook helemaal niet in WRC klassement en in zijn eigen klassement tussen de Peug-cup racers is hij derde geworden!

      Is ook nét een beetje eerlijker, aangezien een M3 blok de 350pk en 6-800Nm van een WRC-blok niet helemaal haalt.

      Login om te reageren
  35. Hupke zegt

    3 april 2010 om 15:40

    waarom niet zie deze maar eens

    http://www.youtube.com/watch?v=ZxacVRF7i1A

    Login om te reageren
  36. Hupke zegt

    3 april 2010 om 15:41

    Ok, de wagen hierboven was wel professioneel en de rijder ook maar men punt is dat die wagen best wel goed is.

    Login om te reageren
  37. HDM zegt

    3 april 2010 om 15:44

    Hoe geweldig is dit :D

    Login om te reageren
  38. Cantago zegt

    3 april 2010 om 16:32

    Okey, dat is nou echt de allermooiste vorm van autosport! Een 19jarige BWM voor 500 dollar op de kop tikken, flink wat verbouwen, meedoen met een race, en nog 3e worden ook!

    Login om te reageren
  39. Sjonny zegt

    3 april 2010 om 16:34

    Kudo´s voor die man, al lijkt mij de totaalprijs voor die auto wel 10 keer duurder, maar dat is nog niks vergeleken met zn concurentie

    Login om te reageren
  40. timberleek zegt

    3 april 2010 om 16:46

    @hupke

    de kooi zal wel degelijk gekeurd moeten worden, maar als jij je aan de richtlijnen houdt en dus ook degelijke lassen kan zetten is er niks aan de hand. kwa materiaal denk ik dat het niet zo bijzonder is. gewoon staal met bepaalde diktes. Dat is prima te verkrijgen.

    ik ga er niet vanuit dat de rolkooi van een of ander nasa materiaal gemaakt hoeft te worden.

    Login om te reageren
  41. Jokkebrok zegt

    3 april 2010 om 17:00

    Mooi verhaal, lekker kort… ;)

    Login om te reageren
  42. m5 zegt

    3 april 2010 om 17:34

    prachtig verhaal

    Login om te reageren
  43. Harry1994 zegt

    3 april 2010 om 17:48

    The American (car)Dream?;-)

    Login om te reageren
  44. madmopar zegt

    3 april 2010 om 18:23

    super respect voor dien gast

    Login om te reageren
  45. Dennis zegt

    3 april 2010 om 19:29

    @ MB man:
    Waarom Franse zooi? Als uw naam voor Mercedes Benz staat zou ik mijn handjes ook maar dichtknijpen. Roest en electronica ellende is bij MB geen onbekend fenomeen.

    Login om te reageren
  46. Dennis zegt

    3 april 2010 om 19:30

    @ MB Man:

    Waarom nou Franse zooi? De slechtste auto’s die ik heb gehad waren Duits.
    En als MB voor Mercedes Benz staat zou ik mijn handjes ook maar dichtknijpen. Roest en electronica ellende is bij MB ook geen onbekend fenomeen.

    Login om te reageren
  47. integralechubasco zegt

    3 april 2010 om 20:08

    en wat waren de concurrenten van de bmw?

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      3 april 2010 om 21:46

      @integralechubasco: Ik probeerde het ook te vinden, maar dat bleek lastiger dan ik dacht. Ik heb het maar opgegeven nadat ik dit had gevonden: “We were working on a post about this yesterday, but we had some trouble finding the official results on the WRC and Rally Mexico web pages. Well we found them, and Caswell did indeed finish 3rd after a team ahead of him was disqualified. This in a class of 9 made up of new Peugeot 206s, Mitsubishi Evos, Renault Clio Sports, and a lone E30 318i.” bron Zie ook hieronder voor de standen van de afzonderlijke auto’s.

      @autoblog: Ik heb ook geprobeerd de resultaten te vinden, en volgens mij staan ze hier. Dan moet je de 22e (laatste) hebben en dan de opgetelde tijden (Tiempos acumulados). Dan zie ik toch echt een Peugeot 206 bovenaan staan… Maar om eerlijk te zijn, die tabellen zijn soms incompleet of niet kloppend (als je de tijden optelt). Ik vind het allemaal maar vaag. Daar komt nog bovenop dat die BMW dus als vierde was gefinished, maar dat er een rijder voor hem werd gediskwalificeerd. Blijft vaag… De WRC-site zegt er niets over (komt omdat hij meedeed in een niet aan de WRC gelieerde klasse) en de Rally Mexico-site is al helemaal een chaos. :?

      Login om te reageren
      • Jurrian zegt

        3 april 2010 om 21:52

        @Citrofiel: Er was toch een wagen uitgevallen om technische redenen waardoor hij 3e werd?

        Die coureur zijn commentaar over die youtube met de vraag waarom hij overal driftend en tegen de revlimiter stuiterend op film staat? “Die paar tienden van seconden kunnen met niet zoveel schelen, maar dit vinden de toeschouwers leuk” lol, wat een held

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          3 april 2010 om 21:59

          @Jurrian: Ik heb het ook slechts van de bron die ik noemde (onder ‘bron’ dus).

          Login om te reageren
    • Jurrian zegt

      3 april 2010 om 21:47

      @integralechubasco: wat lancer evo’s, een ex-wrc wagen en ik zag een hoop 206 en 207’tjes.

      Er missen misschien hier en daar wat relativerende details, maar alleen al om te lezen is dat verhaal op jalopnik geweldig. zou iedereen hier even moeten lezen, het is het waard.

      ennehhh, Go E30!!

      Login om te reageren
  48. GTR zegt

    3 april 2010 om 20:22

    typisch momentje van; one man, one dream…

    nee maar echt zware diepe terechte en oprechte respect voor deze man! echt knap!

    Login om te reageren
  49. Mr. Dj M. zegt

    3 april 2010 om 20:57

    Gaaf, respect hoor! :D

    Login om te reageren
  50. zondagsrijder zegt

    4 april 2010 om 00:17

    Erg mooi verhaal. Dit is het échte autorijden en autoliefhebben. Hoop dat dit mensen inspireert om in Europa hetzelfde geintje uit te halen.

    Login om te reageren
  51. Dimglor zegt

    4 april 2010 om 09:39

    Wow respect voor die man..
    Laat die al die teams eens zien dat het ook simpel kan..
    Prachtig gedaan… Mooie prestatie…!

    Login om te reageren
  52. AJ zegt

    4 april 2010 om 11:26

    Geen wonder dat BMW uit de rally gestapt is, ze winnen zo ook nog wel. :D

    Login om te reageren
  53. bmw6cyl4live zegt

    4 april 2010 om 14:39

    Geniaal.

    Login om te reageren
  54. mb man zegt

    4 april 2010 om 16:01

    Dennis.Dat is allang opgelost.Jammmer dat mensen er steeds op terug vallen.FRans blijft gewoon shit.KIjk maar naar de pechstatistieken.

    Login om te reageren
    • La Strada zegt

      4 april 2010 om 18:25

      @mb man: Vreemd, want ook de grootste Kilo Utrecht Tango auto die ik ooit heb gehad, daar pronkte een ster op de motorkap.
      Alleen ben ik niet zo om al hun producten als meuk, zooi, ellende en weet ik wat te noemen. Ik had een Benz C klasse 2 liter zestienklepper en het was gewoon een rotwagen. Jammer, hoop dat anderen niet zo’n ellende hebben mee moeten maken als ik destijds.
      Koop ik ooit nog een van hun producten ? Ja, hun bedrijfswagens lopen al jaren zonder problemen en doen hun kilometertjes goed en betrouwbaar

      Login om te reageren
  55. mb man zegt

    4 april 2010 om 19:12

    DAt is jammer ja.De c klasse heeft eigenlijk nooit grote problemen gekend vanaf de introductie in 1993.ALleen rond 2000 2002 roestproblemen en wat electronica,maar daar hebben de jappaners zelf last van

    Login om te reageren
  56. der otto zegt

    4 april 2010 om 22:57

    Octane 98 in the vains
    Driving is like breathing
    Pistons instead of brains
    On high revs they are feeding.
    These are our heroes
    They touch our souls

    Login om te reageren
  57. tvrspeedsix zegt

    4 april 2010 om 23:47

    mooi verhaal, meer info plz autoblog!

    Login om te reageren
  58. superman zegt

    5 april 2010 om 09:56

    E30 een ijzersterk ontwerp. Met betrouwbare techniek en een 50%-50% gewichtverhouding kan je anno 2010 nog ver komen. Geweldig!
    De E30 is nu al een klassieker aan het worden.

    Login om te reageren
  59. NovaStar zegt

    5 april 2010 om 10:01

    goede zaak. Hoppa! Kut temas dan de rest.

    Login om te reageren
  60. hanz zegt

    5 april 2010 om 12:53

    konings!

    gewoon instappen en rijden! zo hoort het te gaan (-:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North