• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM komt met plug-in hybride prototype

Auteur: Dennis, gepost 12 november 2006 om 12:23 – 18 Reacties

Toyota PHEV

Ondanks dat boze tongen beweren dat hybride een hoax is, gaan de ontwikkelingen op dit gebied onverstoord door. Toyota heeft hierin altijd het voortouw genomen, dus het is niet vreemd te verwachten dat de Japanners de eerste zullen zijn met een serie-geproduceerde plug-in hybride. Ook General Motors is verschenen op het toneel van de plug-in hybrides. Begin volgend jaar zal GM in Detroit een prototype presenteren.

Plug-in hybride auto’s zijn voorzien van extra accu’s om de actieradius te vergroten. In tegenstelling tot de hybride auto’s die we nu kennen, is er bij een plug-in hybride auto in het dagelijks gebruik onvoldoende tijd om ook de extra accu’s zelfstandig op te laden. Hierdoor moet de plug-in hybride van tijd tot tijd aan het stopcontact om de accu’s weer volledig op te peppen.

GM gaat de technologie echter iets anders toepassen. Normaal rijdt een hybride auto op stroom, totdat er teveel vermogen nodig is of de accu’s leeg raken. Dan wordt een beroep gedaan op bijstand van de verbrandingsmotor. De hybride plug-in van GM rijdt altijd op stroom. Op het moment dat de accu’s leeg beginnen te raken, zal de verbrandingsmotor worden ingezet om de accu’s op te laden. De verbrandingsmotor wordt dus niet gebruikt voor directe aandrijving.

Op zich is het natuurlijk prima dat ook GM deze ontwikkelingen volgt, maar ik zou er niet op rekenen dat de Amerikanen als eerste met een plug-in hybride op de markt zullen komen (via: treehugger.com).

Ook interessant!

  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride
  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • BMW XM is hier en de krachtigste M ooit
    BMW XM is hier en is de krachtigste M ooit Concept

Nieuwste artikelen

  • Dikke Volvo S60 Polestar op Marktplaats heeft de enige juiste kleur
  • Investeren in een auto met 30.000 euro, wat kan je kopen? #aankoopadvies
  • Duitse onderzoekers slopen betrouwbaarheid van Tesla’s
  • Polestar protesteert op ludieke manier tegen de verbrandingsmotor in de EU
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, GM, Hybride, plug-in, Toyota

Vorig bericht: « Ook James May gewond na stunt
Volgend bericht: Volkswagen Neeza Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. T.G zegt

    12 november 2006 om 13:07

    Hmm.. Ben benieuwd naar de prestaties. Maar een goede ontwikkeling denk ik.

    Login om te reageren
  2. Ejay zegt

    12 november 2006 om 13:24

    Plug in hybride, alsjeblieft. Dus je gebruikt stroom van een gore kolencentrale die veel meer rommer uitstoot dan je auto. Het is zo kortzichtig die hybride hype.

    Login om te reageren
  3. Patrick zegt

    12 november 2006 om 13:28

    @ ejay

    het heeft natuurlijk alleen zin als ook de ontwikkelingen van groene stroom door gaan en uiteindelijk is het de bedoeling dat er alleen op verantwoorde wijze stroom opgewekt wordt en dan werkt het wel natuurlijk :D

    Login om te reageren
  4. Jan-Jaap-Karel-Kees zegt

    12 november 2006 om 14:40

    O ja wat slim, we gebruiken een inefficiente verbrandingsmotor, en die gaan we door hem stroom op te laten wekken om op te slaan, nog inefficienter maken…
    :S

    Login om te reageren
  5. BMW 323Ci zegt

    12 november 2006 om 15:47

    Een koffiezetapparaat steek je in het stopcontact, geen auto!

    En god wat is die pruis toch walgelijk vanachter seg!!!

    Login om te reageren
  6. Mark zegt

    12 november 2006 om 16:08

    Lauter elektrisch aangedreven voertuigen zijn in die zin voordelig in de zin van uitstoot in de stad. Voor het milieu zelf maakt het nix uit, wel voor de beleving. Minder uitlaatgassen in de stad en op de weg. Maarja die stroom die je van thuis wegtapt is dan een end verderop wel gestookt.

    De manier die GM wil toepassen kan wel nuttig zijn, maarja zelf weet ik niet in hoeverre de motor dan efficient de accus oplaadt. Weet wel dat elektromotoren flink wat trekkracht kunnen genereren.

    Login om te reageren
  7. robert zegt

    12 november 2006 om 17:23

    ik heb vanmiddag op discovery gezien dat een onderzeeer jaren onderwater kan blijven varen zonder boven te komen met 1 kg uranium als energiebron. Is dat niet wat voor in een auto? Je hebt niet veel ruimte nodig en de prestaties moeten minimaal fenomenaal zijn.

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    12 november 2006 om 17:49

    Kan iemand mij ajb even uitleggen, waarom autofabrikanten niet bij Duracell langsgaan?! Die batterijen van hun gaan toch tot 3x langer mee?! Of ben ik nou gek?!

    Ik bedoel dat konijntje loopt niet voor niets iedereen eruit te drummen natuurlijk hè……. :)

    Login om te reageren
  9. Topless zegt

    12 november 2006 om 18:41

    @patrick

    “Groene stroom” is nu al niet toereikend, om in de hele stroombehoefte te voorzien. Wanneer er ook nog eens massaal auto’s worden opgeladen, al helemaal niet meer. De natuur als energiebron levert simpelweg niet voldoende op.

    Lijkt me ook lastig wanneer je niet naast je deur kan parkeren. Ik zie al die kabels al voor me. Kunnen we een nieuw verkeersbord maken: Pas op, struikel gevaar.

    Login om te reageren
  10. Stek zegt

    12 november 2006 om 18:54

    Ik moet zeggen dat ik het niveau van de reacties al niet erg hoog vind maar zeker als het even over het milieu gaat of een auto die niet harder kan dan 300km/uur zijn de reacties echt storend laag. Zou denk ik wellicht een idee zijn om een soort van moderatie systeem in te voeren.?

    Login om te reageren
  11. Peter zegt

    12 november 2006 om 19:29

    @robert
    Ja hoor, dat moet perfect kunnen als je met een kerncentrale wilt rondrijden.
    Doe wel een beetje voorzichtig als je bij me in de buurt komt.

    Login om te reageren
  12. Ca.dil zegt

    12 november 2006 om 20:23

    @Robert, dat zullen de terroristen ook wel op prij stellen…

    (aan de andere kant heb je wel gelijk, ik heb er ook weleens zo over gedacht, maar dat komt er nooit door, want dan kan de kleinste autocrash een ware ramp worden.

    Login om te reageren
  13. Sjonnie zegt

    12 november 2006 om 20:32

    @ Jan-Jaap-Karel-Kees : Maar… die inneficiente motor krijgt altijd een duwtje in de rug, ik begrijp eigenlijk je opmerking niet.
    @ Mark : Sorry als ik in herhaling val, maar laten we er alsjeblieft van uitgaan dat elektricieit in de toekomst ook op een duurzame manier zal worden opgewekt. (zon, wind…) Keuze genoeg !

    Login om te reageren
  14. JANUS zegt

    12 november 2006 om 21:05

    Mijn dochter heeft zo’n electrische Barbie mobiel waar ze in kan zitten.
    Nou papa dus ook eentje (NOT !)

    Login om te reageren
  15. Mark zegt

    12 november 2006 om 21:12

    @sjonnie. Nee ok, ik hoop en wil ook een andere vorm. Maar op dit moment is het nog niet zo. Tuurlijk heb je kip/ei verhaal, dat wel.

    Login om te reageren
  16. kristof zegt

    14 november 2006 om 12:00

    is voltanken met electriciteit niet duurder dan met fossile brandstof?

    Login om te reageren
  17. john zegt

    1 december 2006 om 21:58

    electrische motor is vele malen efficienter dan gewone bezine motor, in vergelijking met een benzinemotor rijdt een electrische auto met gemak 1 op 100!!, trekt elke sportauto zoek en is superstil. Oh electrische autos zijn allemaal lelijk, kijk even op teslamotors.com! Natuurlijk moet de benodigde electriciteit nog grotendeels vuil worden opgewekt, maar door de efficiency van de electrische motor daalt de uitstoot van schadelijke gassen nog altijd met minimaal 67%! Bovendien zijn er nu al accu’s ontwikkeld die je binnen een minuut volledig kunt opladen, een volle tank voor 1 euro!, maar ja de olielobby is machtig.

    Login om te reageren
  18. colonne ronald zegt

    25 december 2006 om 10:52

    G.M. rijdt volledig elektrisch en laadt op met KLEINE verbrandigsmotor , vindt ik doordachter dan toyota .
    hier raakt men een kantelgedachte, men kan immers grotere batterijen monteren , en het aanslaan V.D. verbrandingsmotor beinvloeden door computerprogrammas onderscheid te laten maken voor stad en buitenstedelijk gebied . ook zonnecellen in het dak of windturbotunnel op het dak ( ingewerkt ) kan op autosnelweg de batterijen opladen .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North