Goederentrein schept vrachtwagen in Limburg

Auteur: , 18 Reacties

Wie vandaag nog naar Venlo en omgeving moet kan beter de auto pakken.

Columbusweg

Op een spoorwegovergang tussen Blerick en Sevenum is een vrachtwagen tegen een goederentrein gebotst. Tot overmaat van ramp vloog de vrachtwagen na de crash in brand. De trein raakte gelukkig slechts licht beschadigd. Chauffeur en machinist zijn ongedeerd. Naar verluidt stapte die eerste vlak voor de crash uit de cabine van z’n vrachtwagen.

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is vooralsnog niet bekend. De vrachtwagen stond op het spoor en is meters ver door de trein meegesleurd. Het gaat om een spoorwegovergang die wordt bewaakt met signalen en slagbomen. De trein vervoerde volgens de brandweer geen gevaarlijke stoffen, omwonenden kunnen dus gerust ramen en deuren open laten staan.

Men gaat ervan uit dat het onderzoek en de opruimwerkzaamheden nog de hele dag zullen duren. Er rijden geen treinen tussen Eindhoven en Venlo, in plaats daarvan worden bussen ingezet.



18 reacties

Het is geel en als je het in je oog krijgt,…


@stamp: pis
@stamp: Een Siemens M35?
@fmgarcia: wel waterdicht, handig tegen de tranen
@stamp: Een Skoda Felicia Fun…
@stamp: een vrachtvliegtuig van DHL?
Als we nou alle rails asvalteren en alle treinstations ombouwen tot parkeerplaatsen dan vermoed ik dat alle file’s ineens opgelost zijn.
Andere voordeel is dat studenten gewoon gaan wonen waar ze studeren en ambtenaren weer op de fiets gaan omdat ze werken waar ze wonen.
@airc: Lekker bezig, dat we daar niet aan gedacht hadden!
Doe ook nog even armoede, honger, klimaat en world peace, dan kunnen we weer verder met ons leven.
@rikkon: Maar wel graag op één bierviltje graag. Ik hou niet van kringen op m’n tafel.
@airc: Of we vervoeren al die zooi over het spoor in plaats van de weg en maken wat ruimte voor de auto. Op een spoorlijn kan je toch niet meer dan een smal 2-baans weggetje aanleggen.

Het is echt niet meer van deze tijd dat we nog altijd zo verslaafd zijn aan wegvervoer, terwijl het veel minder efficiënt is en goederen voornamelijk toch tussen distributiecentra en bedrijventerreinen worden vervoerd. Het laatste stukje tot de eindgebruiker/particulier kan je dan met veel kleinere vrachtauto’s/busjes vanaf die distributiecentra afhandelen. Hierdoor wordt het op de weg aanzienlijk veiliger, neemt de uitstoot in steden enorm af en krijgt de automobilist de ruimte waarvoor hij betaald.
Deze “modal-shift” betalen we van de aanzienlijke afname van de onderhouds- en constructiekosten van wegen. De inkomstenderving door verlies van wegenbelasting op vrachtwagens is verwaarloosbaar, aangezien die in verhouding nauwelijks wegenbelasting betalen.
Als ik het relaas van de Duitse (hoe-is-het-mogelijk-in-deze-oostblok-tijden) chauffeur aanhoor, vermoed ik dat een luchtslang tussen de trailer (oplegger) en de truck (trekker) weleens de oorzaak zou kunnen zijn.
De chauffeur beweerde op televisie dat de trailer op de overweg blokkeerde, en de remmen van een trailer blokkeren automatisch bij het wegvallen van de luchtdruk die de remmen bedient.
Voeg daaraan toe dat er ontieglijk veel bral slangen op de markt zijn die knikken en op die manier de ‘luchtwegen’ van een truck met oplegger blokkeren.
@desjonnies: klinkt logisch.
@desjonnies: mooiste was nog dat de oude baas zachtjes begon te lachen toen hij aangaf de trein nog te hebben gewaarschuwd, maar dat had geen zin meer toen hij zag dat z’n combi aan barrels werd gereden…
Als de vrachtwagen op het spoor stond, dan is de trein toch tegen de vrachtwagen aangereden en niet andersom?
@bobroog77: scherp!
Kan dit soort weinig relevante (auto)nieuws niet achterwegen blijven hier? Daarvoor hebben we immers al diverse gewone nieuws-apps….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).