
Met andere woorden: de Formule 1 is een perfect voorbeeld van hoe je een sport kapot kunt reguleren.
De titel stemt wellicht niet helemaal overeen met de werkelijkheid, maar toch zijn er dit weekend al 168 zogeheten grid penalties uitgedeeld aan de heren coureurs. Het betreft in dit geval de volgende zes coureurs die vanwege motorwissels en andere perikelen de pineut waren, in de volgorde waarin ze starten:
- 15. Jenson Button, 5 strafplaatsen
- 16. Fernando Alonso, 10 strafplaatsen
- 17. Carlos Sainz, 35 strafplaatsen
- 18. Daniil Kvyat, 35 strafplaatsen
- 19. Daniel Ricciardo, 50(!) strafplaatsen
- 20. Max Verstappen, geen tijd neergezet, drive through-penalty
Jawel, ons Max heeft een drive through aan z’n fiets hangen omdat de Toro Rosso-monteurs waren vergeten z’n motorkap goed vast te maken. Verder heb je bijkans een studie econometrie nodig om nog te begrijpen hoe de startopstelling dit weekend precies tot stand is gekomen, maar wat doet het ertoe. Max gaat gewoon lekker inhalen net als op Spa, dus om 14:00 zitten wij geramd voor de buis.
Het totaal van 168 grid penalties is overigens een record. Dat we dat later nog aan onze (klein)kinderen kunnen vertellen…
Ik kijk geen F1 verder maar lees continu dat Max straf krijgt ergens voor, zeker nog aan het puberen dat jochie.
@Donstil: niet kijken, wel inhoudelijk reageren.. Knap.
Kijk voor de gein eens een race, en let vooral eens hoe verstandig deze ‘puber’ van 17 omgaat met honderden PK’s, zijn team en het hele media circus van de F1.
@ukbob: Je snapt het niet, he’?
@ukbob: Welkom op het internet.
@Donstil: welkom op het internet, Trol!
@Donstil: je kijkt het het niet en volgt het ook niet maar wil wel heel graag je mening er over geven…..?
@mightymike: Precies. Zo werkt de wereld nou, welkom op hef internet.
@Donstil:
Gelukkig maak jij jezelf ook helemaal niet belachelijk.
Maar ook dat is een onderdeel van scoreboard journlisme op het web.
@Donstil: Wist je dat je ook f1 kan kijken op dat internet van jou?? Is een aanrader.
@Donstil: was de azijn lekker vanochtend??
@Donstil: Hij heeft volgens mij in het hele seizoen maar 1 penalty (correct me if I’m wrong, zo goed volg ik het ook weer niet) gehad als coureur, voor de crash in Monaco. Alle andere grid-penalties zijn veroorzaakt door de problematische techniek van de auto waardoor er telkens meer onderdelen vervangen moeten worden dan mag, of in dit geval er dingen nog last-minute slecht vastgeschroefd worden. Daar kan Max toch echt weinig aan doen.
@Donstil: pas op de menigte is redelijk opgefokt als je negatief over max praat. Ik vind je reactie gewoon grappig.
@xiran: Ben het niet met je eens Xiran, dit was gewoon een domme trol opmerking. Uit een latere reactie blijkt ook dat hij het normaal vindt om zonder kennis van zaken ergens je mening over te geven. Ja op de kleuterschool kan dat, verder is het zonde van tijd, energie en websiteruimte als mensen dit doen.
@pomoek: You don’t understand the joke, bro…
Wat zijn Verstappen fans snel boos zeg, iets met soort zoekt soort?
@atteh: Nee, iets met onnodig, ongepast, flauw, 13-in-dozijn en niet grappig proberen te trollen … 2013 wil z’n grappen terug :)
@pomoek: nog 1 die de grap niet snapt ;)
Wel raar dat Max dan achteraan staat. Met geen tijd zou je zeggen dat je voor de mensen start met een gridstraf. Dus P15.
@kilum: Maar hij heeft ook nog een grid-penalty van 30 plekken, doordat Renault weer wat met onderdelen moest jongleren.
Ecclestone bepaald eigenlijk wie er wint.De mindere teams hebben slechtere motoren en zullen vaker een nieuwe motor nodig hebben.Met het terugplaatsen na motorwissel hebben deze teams dus helemaal geen kansen meer.Om de sport eerlijk te maken zal er veel moeten veranderen.
@Alfarobert: Wat heeft Ecclestone daar mee te maken? Die was net tegen deze nieuwe motoren, als je het hem vraagt rijden ze volgend jaar terug met V10’s.
@Alfarobert: je kan die kleine Brit niet van alles de schuld geven.
Ze zijn goed bezig daar… Gek het dat er geen mens meer naar kijkt.
168-135 en een DT, ik mis er nog een paar.
Zit Koos Spee daar te free-wheelen als pensionado?
@desjonnies: Nee, want dan had je undercover videowagens op de baan en verdekt opgestelde struikroverteams in vw busjes gehad. Bovendien zo’n kabouter op een kistje die quasi interessante vragen stelt.
De monteurs van Max waren de schroefjes niet vergeten. Ze hebben ‘m bewust naar buiten gestuurd, in de hoop dat alles vast bleef zitten.. Die drive-through penalty is dus best terecht..
@mrcabdrivert: kan je over discussieren. Geef de rijder dan geen straf, maar het team een boete en aftrek van punten bvb.
Was in dit geval niet de rijder zijn fout
@bloodseaker: Het zelfde geldt voor een foute release, hier krijgt de rijder ook de straf terwijl het team de verantwoordelijkheid heeft
@toniominestrone: inderdaad, maar vaak zie je dan dat de coureur ook geen duimbreed toestaat en de andere alsnog door laat. Dus daar kan de coureur nog corrigeren, hier helemaal niet
@BloodSeaker: MAx had natuurlijk nee moeten zeggen toen ze aangaven dat ze dit zouden doen. penalty is terecht.
Wat een schijtsport is het geworden…
Ach ja, als je achteraan begint kan je alleen maar vooruit.
@dutchdriftking:
100+ ouwe ras optimist !
MotoGP boys, veel leuker tegenwoordig..
Nergens live te zien de race? Op tv dan…
@empirecd: rtl/live (wel duits), bbc sport (engels).
Misschien moeten Red Bull en Toro Rosso eens een weekend zonder RedBull logo rijden, maar gewoon onmisbaar groot ‘Driven by Renault’ op de enginecovers zetten.
Gewoon om duidelijk te maken wat voor waardeloze troep het is…
Ben ik dan de enige die het niet erg vindt(behalve alle teams natuurlijk)? Die strafplaatsen zijn bedacht vóór de teams om kosten te drukken en ze zijn het er allemaal mee eens dat het een goed idee is. Als je dan vervolgens je shit niet voor mekaar hebt.. sja…