‘Groen licht voor BMW i9 [2016]’

Auteur: , 38 Reacties

Een BMW i8, maar dan met 3 liter zes-in-lijn: dat zou in het kort de BMW i9 worden. Volgens geruchten komt de nieuwe halo car in 2016, als BMW 100 jaar wordt. Hadden de Duitsers hem vanaf het begin al zo moeten maken?

BMW i8

Over een jaartje zal BMW, tegelijkertijd met de nieuwe 7 Serie, een nieuwe generatie zes-in-lijn motoren lanceren. Een half jaar daarna, in de lente van 2016, moet de i9 volgen. Het zou gaan om een supercar op basis van de i8, maar dan met 2 keer zo veel oempf achter de bestuurder. We horen waardes van ca. 500 pk.

De geruchten duiken plots op in zowel BMW-specifieke online publicaties als in de Engelse media. Het lijkt er dus op dat iemand binnen BMW een kluif heeft gegooid. Wordt dit BMW’s volwaardige eerste moderne supercar, die zich kan meten met de topmodellen van de concurrentie? Als we kijken naar hoe de i8 met zijn driepittertje en supersmalle bandjes al een klein rondje Hockenheim doet, hebben we goede hoop.

Afbeelding: BMW i8



38 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ben ik eigenlijk de enige die de Bmw i8 totaal niet mooi vind?
Ik vind het er zo raar uitzien.. En dan met al die blauwe lijntjes en ook in het interieur…
@Dimglor: *vindt… Facepalm..
@Dimglor: Geef je jezelf nog maar eens een facepalm. Je bent nog niet helemaal wakker.
@berlinetta: hij was de 2e keer juist hoor. Niemand is wakker vandaag…
@Dimglor: Hahaha je deed het de eerste keer goed .. en vervolgens ga je jezelf verbeteren maar maakt dan juist de standaard STAM+T fout (en in dit geval dus zonder +T daar je spreekt over de eerste persoonsvorm ‘ik’)
@ardonjr: ardon junior geef je gratis nederlands les op autoblog?
@ardonjr: Helaas, je bent niet de eerste die hem op zijn fout wijst, de troostprijs: een verkade volkoren koek!
@ardonjr: Ben ik … de enige die … leest/vindT.
@ardonjr: Hahaha! Nee. In zijn eerste zin is ‘die’ het onderwerp van het werkwoord ‘vinden’. Vandaar dat het moet zijn ‘die (…) vindt.’
Als je iemand verbetert, doe het dan in ieder geval goed.
@Dimglor: denk dat de meerderheid het geen mooie auto vindt…
@Dimglor: Je kan m ook zonder al die blauwe lijntjes kopen.
Kan niet wachten! De i8 is al prachtig!
Eindelijk een echte supercar van BMW.
@jrmpower24: supercar ? -_-
@pureturkish1: een i8 is een sportwagen.
Een soort i8 met 6 in lijn en dik 500 pk is gewoon simpelweg een supercar. Wat is je probleem dan?
@jrmpower24:
Eens, maar de million dollar question is.., will it drit?
Dat krijg je met de i8 namelijk niet voor elkaar.
@tupperware: dat is moeilijk maar is wel te doen
BMW geeft eindelijk gehoor aan Audi USA’s oproep. Iedereen kent deze nog wel.
http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/audi_bmw_response.jpg
@AutomotiveDesigner: wat heeft luxury met een supercar te maken? :/
@flutterby: Is een BMW of Audi supercar niet luxury dan? Akkoord, er bestaan spartaanse toestanden, maar niet bij hen…
@AutomotiveDesigner:
Die was inderdaad al over de datum bij introductie..
Die goeie ouwe M20B20 van mij rijdt prima
hopelijk half-assen ze dit niet. De i8 weegt nu al 1480kg, met een driecilindertje erin. Laat staan met een 6cilinder. Als M5 en M6 al 560 PK hebben, zullen ze niet de vermogen-kaart moeten trekken, maar eerder lichtgewicht.
Aangezien ze nu al veel carbon en alu gebruiken, verwacht ik wel een huzarenstukje willen ze een “supercar” bouwen. Tenzij ze nog een fantastisch design uitvinden, maar het zal toch moeilijk worden om dit te doen binnen de i-reeks, waar de trend al gezet is…
@breakingpoint: Ik denk dat ze de accu’s er ook wel uit zullen halen horen…
@flutterby: wat heeft het dan nog met de i-lijn te maken?
@humpyourdog:
Mild hybride, dan heb je niet zoveel accu’s nodig.
Om ruimte te maken voor die zespitter zullen er toch wat cellen moeten wijken.
@tupperware: dan blijf je nog altijd met elektromotor zitten,dat weegt ook wat…
Als het al wat wordt dan toch zeker BMW’s 2e volwaardige supercar. Er was immers al eens een M1.
Laten we er dan eens het moordje ‘moderne’ tussenprakken.
Sla maar over die i9, de i8 is nou niet bepaald een supercar. Laat BMW nou eindelijk eens een echte supercar bouwen in plaats van dit soort compromisvolle/inovatieve automobielen te maken.
3 liter 6 in lijn icm n elektromotor dus, maar is die I6 dan geblazen a la N55 bv? Nice! Ben benieuwd. Zal rap gaan, maar op welke concurrent mikken ze? Potsche 918 oid?
Een groter blok, bredere banden, grotere remmen, grotere accu’s(?) zullen wel flink wat toevoegen aan het gewicht. Ben benieuwd hoe ze dat dan willen compenseren. Ik neem aan dat het een hybride gaat worden.
Easy. Supercars moeten gewoon spontaan vlam kunnen vatten. Met al die Carbon en batterijen is dat niet zo moeilijk.
Waarom noemen ze het geen i8M
Waarom maken ze er geen i8M van?? Net als x6M
Of zonder hybride techniek of met de 2.0turbo met 270pk en electro. Een 3.0 6 in lijn zonder turbo lijkt me niet passen bij het concept en met 6cilinder wordt de auto al snel te zwaar etc. Met turbo heb je geen hybride meuk nodig
Ik gok op 328 motor + 100pk aan electromeuk. …
@w0o0dy: maar zo kom je niet aan de ca 500 pk, wel?
@volvoturbo: nee, maar ten eerste vraag ik me af of ze dat wel willen en ten tweede: met 270pk en 180pk (2x 100 kan ook) dmv electro-aandrijving komen ze ook aan dikke specs.. En blijft het gewicht relatief laag…
Laten we hopen op een laatste atmosferische zes in-lijn voor het 100 jarige bestaan. Dan wel in een configuratie zoals de La-Ferarri in een minder potente vorm. Wat BMW nog wel zou kunnen doen is een slagvolume van ~4.0 liter opzoeken, 500pk is dan zeker te halen (denk dan bijvoorbeeld aan dePorsche 911 GT3 4.0 RS) met alleen de atmosferische motor al. Met een elektromotor zou de auto zeker een vermogen van 700pk kunnen krijgen. Maar natuurlijk zal de aanstaande i9 een 3.0 liter zes in-lijn met turbo krijgen en een elektromotor van ongeveer 100-150 pk. De atmosferische zes in-lijn is iets wat we niet meer teruggaan zien net zoals de vijfcilinders dan wel met of zonder turbo (Audi RS3 & TT-RS uitgezonderd).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).