14 nieuwe verkeersborden vanaf 2015 in Nederland

Auteur: , 41 Reacties

De borden zijn nodig om het verkeersbeeld overzichtelijker te maken. Dit klinkt als een grote tegenstelling, maar dat is het volgens verkeersminister Schultz niet.

Nee, deze niet

Vorige week verkondigde minister Schultz nog in BNR’s nationale autoshow dat ze graag minder verkeersborden wil hebben, maar even daarvoor, op 15 september, wijzigde ze het Reglement verkeersregels en verkeerstekens, waardoor er vanaf 1 januari 2015 14 nieuwe borden bijkomen. Sakkerloot.

Het meerendeel van de borden, 12 stuks, verschijnt in hoofdstuk F (Overige geboden en verboden), de andere 2 nieuwe borden worden bij hoofdstuk L (Informatie) gevoegd. Welke dit precies zijn kan je vinden in dit document [PDF]. Hierin is te zien dat de focus vooral ligt in verduidelijking voor tractors, trucks, en trams.

Waar het de minister om te doen is, is het plaatsen van standaardborden voor situaties waarvoor momenteel door wegbeheerders allerhande eigen borden worden verzonnen, omdat het huidige aanbod aan verkeersborden de lading niet voldoende dekt. Net als het verkeer, evolueren de borden constant met de tijd mee. De laatste wijziging van verkeersborden was een cosmetische, met andere randen.

Welk bord missen we in Nederland nog? Ik zou het zelf niet weten: wel zou ik opperen voor een reminder op de digitale informatieborden dat bestuurders hun automatische verlichting bij mist of slecht zicht niet moeten gebruiken, ivm het niet branden van de achterlichten.

Voor de volledigheid, hieronder zie je alle 14 de nieuwe borden op een rijtje:

Nieuwe verkeersborden



41 reacties

Er zijn veel teveel borden, maar als we dan toch bezig gaan: een zoveel mogelijk rechts houden bord?!
@jiltjes: dat is inderdaad een goede! En terugkomend op de verlichting: veel mensen vergeten door de dagrijverlichting en standaard verlichte dashboards hun lichten aan te doen. Misschien dat maar eens ook fixen
Een ‘U rijdt te zacht’ bord voor provinciale 80 en 100 wegen lijkt me wel wat. Met lichtgevende pijlen rond het bord en 2 rayonhoofden er naast om de boel aan te wijzen. Ik weet dat een maximum snelheid geen verplichting is om ook zo hard te rijden maar als de hele wereld om je heen 80-90 rijdt en jij de enige bent die denk: 68km/h is ook hard zat.. zorgt dat voor irritatie voor het overige verkeer. En geloof me, als er 100 man 90 rijdt houdt de politie jou echt niet aan als je dat ook doet. Flow of traffic heet dat…
@E34M5Touring: als 100 man 90 rijden op een 80 weg dan houdt de politie je inderdaad niet aan, die laten de bermkassa dan nog eens lekker rinkelen.
@E34M5Touring: kuddegedrag heet dat
@E34M5Touring: Ik dacht altijd dat ik keurig 80 reed, bleek na ingebruikname van een TomTom dat mijn kilometerteller 12% afweek, waardoor ik 70 reed. Dus misschien doen ze het niet opzettelijk.
@dafmaf:
12% bij 80km/h??? Weet je zeker dat je de juiste velg/bandmaat onder je auto hebt zitten?
Ik moet ongeveer 83km/h op de teller zetten om 80 op de GPS te zien.
@Original_Arnoud: Dat was op mijn eervorige auto, een Volvo 440. Mijn huidige 440 rijdt bij 103 keurig 100.
Wat een vreemde, verwarrende borden. Waarom hebben de verbodsborden geen rode rand?
@donvincenzo: omdat er geen verbodsborden tussen staan… die ronde blauwe borden geven allemaal informatie over doelgroepstroken. Als er een streep doorheen staat markeert het bord het einde van zo’n doelgroepstrook.
@Griffin: Oh, echt? Kun je nagaan hoe verwarrend ze zijn. Aan het einde verwacht ik een wit rond bord, met grijze diagonale strepen.
@donvincenzo: geen zorgen, ik weet nog wel een rijschool waar je altijd slaagt

;-)
Een bord voor laadpalen EV’s. Daar verzint nu ook elke gemeente zelf wat
Uhm oke.
Dit zijn verplichtingsborden naar mijn weten. Dus op sommige wegen hangt straks een bord dat er verplicht een tram kan rijden. Rijden die tegenwoordig ook al zonder bovenleiding of wat?

Het zal wel aan mij liggen denk ik.
@jack_abarth: Verplichtingsborden????
@406_v6:
Vormen borden:
Driehoek – pas op
Rond. – je moet hier..
Vierkant. – advies bord
@jasperjvr: Juist, Behalve dan dat een blauw vierkant adviesbord met een snelheid erin, stiekum toch een max. snelheid aangeeft sinds de overheid heeft bedacht dat een adviessnelheid niet werkt.
@406_v6:

Jep.
Kijk maar bij een rotonde, verplicht tegen de klok in rijden.
Pijlen die aangeven dat je verplicht rechts langs de middenberm moet rijden.
Verplichting fietser gebruik te maken van een fietspad etc.

Het is mij zo geleerd:
Blauw rond is een verplichtingsbord
Blauw vierkant is een notificatiebord (bijv. kijk hier is een woonerf)
Rode rand rond is een verbodsbord
@jack_abarth: Zo’n ‘verplichtingsbord’ heet een gebodsbord in grote mensen-taal…
@henrie:
En welke doelgroep zit hier het meest denk je?
@jack_abarth: Verplichting klopt, maar niet verplicht dat er een tram KAN rijden, maar WAAR hij moet rijden. Nu is dat in het geval van een tram natuurlijk een beetje dwaas – alsof ie even een blokje naast de sporen zou rijden – maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat ze al bezig waren met die bus- en vrachtwagenborden, en ze de tram er dus maar gewoon bij gegooid hebben. Verder is het ook voor andere weggebruikers handig (want informatief) om te zien waar die dingen kunnen opduiken…
Grappig dat “inrit verbod voor trams”… leg er dan geen rails neer zou je zeggen?
@lennart81: inderdaad was ook mijn eerste reactie… logica ten top!
@lennart81: Inritverbod voor trams?? Heb je de PDF met het officiële besluit (link staat in de tekst boven) wel gelezen??

Bord F15 – Rijbaan of -strook uitsluitend ten behoeve van trams
Bord F16 – Einde trambaan of -strook
@406_v6: Ik had het al gezien, maar kan mijn reactie niet verwijderen of aanpassen.
@406_v6: Plaats dan gewoon een wit rond bord met rode rand. Er onder een bordje: uitgezonderd trams.
Ik stel voor om zo’n beetje al die idiote borden af te schaffen zodat mensen zelf verkeerssituaties weer leren inschatten.

Nederland bordenland. Het is opvallend hoeveel borden hier langs de wegen geplempt worden als je vanuit het buitenland naar binnen rijdt. Regeldrang, stuurzucht en een volharding in het uitgangspunt dat mensen te dom zijn om zonder aanwijzing iets te kunnen bedenken.
@PolarWolf: misschien als je uit Duitsland binnenrijdt¨dat je dat opvalt, maar uit België is dit onmogelijk. Ik verkies om zelf de situaties in te schatten, die borden hier zijn een regelrechte ramp…
@PolarWolf: Betwijfel of we dat moeten doen, in Zeeland ging het ‘inschatten’ van de mist op de A58 ook goed, daar bleven we gewoon vrolijk 110-120 rijden…
@granlusso: als je daar een bord met een snelheid langs de weg gezet had hadden ze het toch niet gezien door de mist
http://belhamel.artexanis.be/verkeersborden/verkb.htm

Door al het andere nieuws dacht ik even dat..
als we nu een bord hebben voor tractors, betekend dat dan dat de borden voor maximaal asgewicht en de borden voor maximale breedte en de borden autoweg/snelweg overbodig zijn? beetje dubbelzinnig allemaal.
Op elke weg een bord met de tekst ‘verboden EV’
Uhm de laatste twee (in het artikel l20 en L21) zijn toch exact hetzelfde alleen op z’n kop… Hoort dat niet in spiegelbeeld?
Wanneer worden wij allen verplicht voor een opfris cursus?

traktor, geen traktor, bus, geen bus, tram, geen tram, trams, geen trams.

laatste 2 borden lijken wel alsof de ene pijl de andere wilt poken
welk bord missen we nog?

Verboden voor priussen… of zo
@hans75:
Dan weet ik nog wel een nuttigere.

Een bord dat voetgangers waarschuwt voor Audi rijders, niet oversteken als dit 0000 logo nadert.
Hier lag er vanmiddag weer iemand uitgesmeerd over het zebrapad omdat verkeersregels kennelijk niet voor hen gelden.
Bord 1: verplicht fietspad voor traktoren
Bord 13: pas op, Audi rijders die op smalle wegen niet aan de kant gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).