• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe BMW 7 Serie wordt lichter dan huidige 5 Serie?

Auteur: robbie, gepost 16 juni 2013 om 12:16 – 44 Reacties

BMW 7 Serie schopt kont


Alles wijst erop dat BMW van plan is om de volgende generatie 7 Serie op een streng dieet te sturen. Door naast staal ook rijkelijk gebruik te maken van aluminium en carbonfiber zou de nieuwe 7 Serie wel eens lichter kunnen worden dan de huidige 5 Serie.

Land Rover liet onlangs met de nieuwe Range Rover en Range Rover Sport al zien dat het goed mogelijk is om auto’s vele honderden kilo’s lichter te maken dan hun voorgangers. BMW lijkt van plan te zijn om hetzelfde te doen met de nieuwe 7 Serie (G11).

Bij BMW zijn ze al meer dan 10 jaar bezig met carbonfiber en dan hebben we het niet alleen over details zoals daken voor M3tjes. In 2010 werd al bekend dat BMW in het diepste geheim een X5 prototype had gebouwd waarvan de unibody en een deel van het plaatwerk gemaakt was van CFRP. Ook bij de aankomende BMW i3 en i8 wordt natuurlijk veel CFRP (carbon-fiber-reinforced polymer) toegepast.

De onthulling van de nieuwe 7 Serie staat pas in de planning voor de IAA van 2015, maar zoals je in onderstaande video kan zien is BMW al druk aan het testen. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat op basis van de nieuwe 7 Serie er een 8 Serie gaat komen. Of dit net zoals bij de 4 Serie en 6 Serie een trio gaat worden van coupé, cabrio en 4-deurs Gran Coupe is nog niet bekend.

Onder de motorkap verwachten we minimaal doorontwikkelingen van de huidige zes-in-lijn, V8 en V12 motoren, maar een viercilinder zou tegenwoordig ook best kunnen. Audi en Mercedes doen dat immers al langer. Ook zijn er geruchten over een 760i xDrive M Performance met 4.4 V8 die het moet opnemen tegen de Mercedes S63 AMG en Audi S8. (via: autocar.co.uk)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Compleet nieuwe BMW 7
    Compleet nieuwe BMW 7 Serie is onderweg (+video)
  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, BMW, g11, herbert-diess, iaa-2015, spyshot, Video

Vorig bericht: « Mannen in jurken bekijken de Rolls-Royce Wraith
Volgend bericht: Ford GT90: vergeten concept (1995) »

Lees Interacties

Reacties

  1. forzaferrari zegt

    16 juni 2013 om 12:20

    Een 760i xdrive vind ik nog geen goede concurrent voor de s8, een m7 zou een betere optie zijn..

    Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      16 juni 2013 om 12:28

      @forzaferrari: Ik ook niet maar dat ligt meer aan de naam van de wagen dan de performance zo verwacht ik.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 juni 2013 om 13:08

      @forzaferrari: Een M-badge hoort niet op zo’n groot en zwaar gevaarte. Dat Mercedes en Opper-VW hun sportieve badges op dit soort auto’s plakken komt doordat bij die merken de badge puur bedoeld is voor een dikkere marge. Helaas gaat BMW ook al een beetje die kant op (X5/6M) maar gelukkig bij de 7 vooralsnog niet.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 juni 2013 om 13:58

        @jaapiyo: als de nieuwe 7 serie lichter wordt dan de huidige 5 zoals de titel van het artikel zegt en er de wagen nog steeds niet sportief genoeg is voor een M versie moet BMW dan niet eigenlijk ook de stekker uit de M5 trekken? Ik vindt het eigenlijk wel mooi, BMW heeft over het algemeen een sportieve inborst behalve bij de 7 serie, dat is een comfort sloep en daar maken ze geen sportieve versie van hoeveel de mannen en jurken er ook voor zouden betalen.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          16 juni 2013 om 17:23

          @mashell: De M5 heeft natuurlijk historie en als concept bestaansrecht IMO. De huidige is eigenlijk wel te zwaar geworden om als echt sportieve sportsedan te boek te staan dat ben ik met je eens. Zou mooi zijn als de toekomstige (M)5 ook lichter zou worden in navolging van de 7, maar wellicht is dat nog te duur op dit moment en zouden basis-vijfjes dan uit de markt geprijsd worden.

          Login om te reageren
      • stanny zegt

        16 juni 2013 om 14:03

        @jaapiyo: audi doet het ook niet. Een RS8 is er namelijk niet. Maar op een rechte lijn is de s8 wel sneller weg dan de R8 (wat een heel ander model/markt is)

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          16 juni 2013 om 14:10

          @stanny: r8’s doen tegenwoordig 3.6 op de 100 dus sneller is die nietmeer!

          Login om te reageren
          • Fidenza zegt

            16 juni 2013 om 14:23

            @lambo4all: R8 V8 bestaat ook nog.

            Login om te reageren
  2. aventador51 zegt

    16 juni 2013 om 12:20

    M performance? klinkt goed!!

    Login om te reageren
    • pand zegt

      16 juni 2013 om 12:24

      @aventador51: idd, ik ben benieuwd

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        16 juni 2013 om 14:58

        @pand: idd ..

        Login om te reageren
  3. jrmpower24 zegt

    16 juni 2013 om 12:22

    De huidige 7-serie is nog lang niet aan vervanging toe. Prachtige wagen.

    Login om te reageren
  4. laulau zegt

    16 juni 2013 om 12:28

    760i is toch een V12? En dan gaan ze bij de M-performance van de 760 een V8 gebruiken.. Onduidelijk hoor

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 juni 2013 om 12:35

      @laulau:

      mwah .. tis maar een nummertje + logo,tje ..

      als je daar duidelijk over wil hebben dan moet je het niet in de auto-marketing zoeken iig ..

      Login om te reageren
    • roller zegt

      16 juni 2013 om 12:43

      @laulau: ja ik zou ook gewoon de v12 laten zitten en die nog wat extra pk’s geven. Dan heb je tenminste echt iets om het mee op te nemen tegen een s8 en een s 63 amg

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 juni 2013 om 12:55

        @roller:
        Zowel huidige S8 als de S63AMG zijn 8 cilinders, ik zie dan ook geen enkele rede waarom BMW een V12 nodig zou hebben om die van repliek te dienen….
        Tenzij ze de strijd aan willen binden met de S65AMG, dat is wel een V12.

        Login om te reageren
        • laulau zegt

          16 juni 2013 om 13:13

          @jrk68: Het gaat om de naam.. je gaat een S-klasse toch ook geen S 600 AMG noemen ipv S63 AMG.. doe dan M7 of 750 M-performance ofso..

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            16 juni 2013 om 13:29

            @laulau:
            Nope, bij @roller niet, lees het maar even aandachtig terug.
            Die is druk bezig met appels en peren te vergelijken….

            Login om te reageren
            • roller zegt

              16 juni 2013 om 15:24

              @jrk68: ik zeg toch dat ze die v12 niet uit een 760 hoeven te halen. Neem dan gewoon een 750 met een m model zoals hier boven al is voorgesteld. Daarbij is de huidige 760i is al even snel als een s63 amg. Waarom zou je dan nog een V8 maken die even snel? Lijkt mij dan beter om er nog een v12 modelletje bij te nemen die een stukje sneller is dan de s8 en de s63 amg. Dan heb je pas echt iets om de concurrentie voor te blijven.

              Login om te reageren
        • laulau zegt

          16 juni 2013 om 13:23

          @jrk68: het gaat om de naam.. Je gaat een S-klasse toch ook geen S600 AMG noemen ipv S63 AMG.. noem het M7 of 750i M fso..

          Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          16 juni 2013 om 15:16

          @jrk68:
          een V12 loopt vele malen mooier, je moet ook iets hebben om je mee te onderscheiden.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            16 juni 2013 om 15:47

            @undifined1:

            “vele malen” ..

            is dat meer of minder dan 5 maal ??

            Login om te reageren
            • undifined1 zegt

              16 juni 2013 om 16:27

              @lincoln: meer :-D Ik houd niet van het geluid van de V8.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                16 juni 2013 om 16:40

                @undifined1:

                als je nieuwe 7-serie geluid maakt ..
                dan ben je flink in de aap gelogeerd ..

    • JamesBond007 zegt

      16 juni 2013 om 19:15

      @laulau:
      Mm.. sommige AMG’s hebben een 6.3 als aanduiding, terwijl er nu een 5.5 V8 in ligt.

      Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    16 juni 2013 om 12:31

    afslanken .. zo zo ..
    wie weet zijn ze bij BMW eindelijk in staat om eens fatsoenlijke consumptie waardes uit hun barrels te trekken ..

    Login om te reageren
  6. j00rs zegt

    16 juni 2013 om 12:49

    Goede zaak. Gewicht verlagen is de beste manier om een laag verbruik en natuurlijk beter weggedrag te realiseren.

    Login om te reageren
  7. xilver zegt

    16 juni 2013 om 12:53

    Men valt teveel over de benaming van de 7.60 tov de S8 en S AMG. Dat ding ligt prestatiegewijs immers in dezelfde lijn (op de S65 na, maar dat is een nucleair kanon en geen wagen meer), enkel is die BMW niet bezaaid onder de M-badges…

    Login om te reageren
  8. phaeton zegt

    16 juni 2013 om 12:53

    En de nieuwe X5 dan, is die ook lichter? Zelfde segment als de RR, er is al eens mee geëxperimenteerd.. Het is mij niet opgevallen als er überhaupt over de X5 kilo’s is gesproken.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 juni 2013 om 13:02

      @phaeton: die is, uit mijn hoofd, iets lichter. Echter niet zo extreem als de Range Rover’s.

      Nou is het wel zo dat die, volgens mij, extreem zwaar waren.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        16 juni 2013 om 13:13

        @robbie: Wat betreft die RR kilo’s; evo heeft die nieuwe RR sport eens op de weegschaal gezet en het blijkt dat RR de afslankkuur een beetje overdreven heeft in de officiële cijfers; in werkelijkheid blijkt het ding een stuk zwaarder te zijn dan opgegeven.

        Ergens in deze zoals alijd interessante review van Harry Metcalfe de details: http://www.youtube.com/watch?v=Igcxc2YBpBU

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          16 juni 2013 om 13:19

          @jaapiyo: gewichten in folders en gewichten in de praktijk verschillen altijd nogal. Heeft hij er ook een oude naast gezet op de weegschaal? Dan weet je het verschil in de praktijk.

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            16 juni 2013 om 13:47

            @robbie: Mwah volgens mij zijn sommige merken daar wat netter in dan andere merken. Maar nee dat hebben ze niet gedaan. Hoe dan ook er is nogal een ‘big deal’ van gemaakt door RR zelf dat de nieuwe versie zoveel lichter is maar de nieuwe RRS supercharged heeft in Nederland in ieder geval een opgegeven gewicht van 2310 Kg, de oude supercharged 2590 Kg. Metcalfe kreeg echter tijdens het rijden het gevoel dat de auto zwaarder was en dus hebben ze ‘m op de weegschaal gezet –> 2,45 tonnes IIRC…met een halve tank fuel dus tel er nog tientallen kilo’s vanaf, blijft een gat van bijna 100 Kg over.

            Overigens was de man verder zeer positief over de auto, maar ja dat was te verwachten, hij heeft al 4 Range Rovers gehad. Vind het altijd wel leuk die reviews van hem te zien, duidelijke petrolhead in hart en nieren…heeft ook zelf een Espada, Countach, Pagani Zonda, Maserati GranTurismo, Ferrari 550 Barchetta…Tsja jullie van ab zullen er wel bekend mee zijn trouwens.

            Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 juni 2013 om 13:26

        @robbie:
        BMW rept over 150 kg gewichtsreductie, dat is op zich best netjes daar de huidige X5 lichter is dan de nieuwe Range Rover. RR V8 SC was 2690kg en nu 2330kg, De X5 50i weegt nu 2265kg en daar zou dus voor 2014 150kg vanaf gaan.
        Het gaat dan uiteraard om opgegeven gewichten en daar klopt in de praktijk vaak niet veel van.

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          16 juni 2013 om 19:15

          @jrk68: Dan zullen we er maar vanuit gaan dat de 7 ook zo’n 150kg lichter wordt. Best netjes, maar de marge is bij zulke auto’s ook groter.
          Ongeacht of het bij de RR klopte, het is een indicatie en het blijft een goede ontwikkeling. Laten we hopen dat ze die tot op zekere hoogte voortzetten.

          Login om te reageren
  9. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    16 juni 2013 om 13:04

    Ziet er weinig inspirerend uit op die spy-shots. Doe mij maar een XJ. Prachtige wagens zijn dat.

    Login om te reageren
  10. Yeelen zegt

    16 juni 2013 om 13:11

    Tjah, de huidige 5 is dan ook niet zo licht, dus zo moeilijk zal het niet worden voor BMW.

    Login om te reageren
  11. kapiteinaudi zegt

    16 juni 2013 om 14:00

    Mooie auto, de 7-Serie. Maar lang niet zo mooi als de S-Klasse, A8 en XJ.

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    16 juni 2013 om 14:40

    Ik ben eens benieuwd, sinds de e32 en e38 is er niet echt een mooie 7-serie geweest.

    Een lichte, elegante 7 serie zou de perfecte basis kunnen vormen voor een geniale alpina.

    Dan is er nog wat concurrentie voor de XJ.

    Login om te reageren
    • laulau zegt

      16 juni 2013 om 15:24

      @Hupke: & de S-klasse….

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        16 juni 2013 om 15:48

        @laulau:

        Is ook veel te zwaar, en die gaat zich met het verdwijnen van maybach waarschijnlijk iets meer up-market proberen te plaatsen.
        De huidige S is ook maar een mislukking, dat ding dat er zit aan te komen vind ik ook belachelijk.
        De w140 was de laatste echte en de w220 was OK maar niet super.

        Login om te reageren
    • paulaner zegt

      16 juni 2013 om 15:42

      @Hupke: De E38 is een pachtige wagen. De opvolgers waren slechts bombastisch.

      Login om te reageren
  13. Carreza zegt

    16 juni 2013 om 14:46

    Met de huidige designrichting in het achterhoofd weet ik eigenlijk niet of ik nu blij moet zijn met een nieuwe 8-serie of niet…

    Login om te reageren
  14. jawi94 zegt

    16 juni 2013 om 20:57

    Is dat een vooruitgang? Want de huidige 5 serie is ook een stuk zwaarder dan de E60

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North