
Een Nederlander(!) heeft zijn mintgroene Ferrari 250 GTO voor het lieve sommetje van $35 miljoen (28,4 miljoen euro) verkocht aan een Amerikaanse verzamelaar (Craig McCaw). En dat maakt deze Ferrari, met bijzondere kleur, de allerduurste auto ter wereld!
De in Engeland wonende Heerema had deze Ferrari sinds 2000 in bezit. De Ferrari 250 GTO (chassis 3505GT) kwam op 20 april 1962 de fabriek in Maranello uitrollen en was speciaal gebouwd voor Stirling Moss, maar die heeft er helaas nooit mee kunnen racen. Stirling Moss crashte namelijk hard voordat hij de Ferrari in ontvangst kon nemen en na die crash zette hij een punt achter zijn carrière. Collega Innes Ireland nam daarna met deze auto deel van 24 uur van Le Mans in 1962, maar haalde de finish niet.
Eric Heerema (broer van Pieter Heerema) kocht deze Ferrari in 2000 voor $8,5 miljoen van de Japanse verzamelaar Yoshiho Matsuda. En nu neemt hij er dus afscheid van voor een bedrag van $35 miljoen. Dat schijnt een nieuw record te zijn. Niet alleen voor een Ferrari 250 GTO, maar überhaupt voor een (klassieke) auto! (via: businessweek.com)
Dat Heerema niet te beroerd was om gewoon in zijn auto te rijden blijkt wel uit onderstaande video’s.
Geweldig!!!
Een Hollander in bezit.van de voor Klas gebouwde 250 gto
@bonkers: klas is Moss
@bonkers: fuck! Ik lees fout, jammer dat ie hem verkocht
@bonkers: wat zou jij doen als je er milloenen winst mee kan maken ;)
@subaru4ever: sorry, maar deze auto is te geweldig om te verkopen.
@subaru4ever: Poeh, als ik evengoed een fortuin zou hebben had ik ‘m misschien nog gehouden ook. Want dit is wel écht een juweeltje. Misschien vind ik deze nog mooier dan de rode exemplaren.
@Vanquish: ik ben wat jonger qua generatie.
Liever een 458 dan deze , als je het prijsverschil dan vergeet.
@subaru4ever: op mijn 14e had ik al afgeleerd mijn leeftijd als excuus te gebruiken voor mijn onkunde…
Apart kleurtje, maar misschien wel de gaafste uit en die gast heeft het goed gedaan, van 8,5 naar 35 miljoen..tel uit je winst!
Gaaf. Een tijdje geleden nog een boeiend verhaal over deze auto gelezen. Ik moet dat magazine weer eens opgraven. Was een Autovisie of een Autoweek classic en yougtimers special.
Mooie investering :D
Nog altijd één van de gaafste klassieke Ferrari’s. Wel een bizar bedrag.
Dat was nog eens een investering!
Heel leuk kleurtje, wat een prachtige Ferrari is dit toch. En profil nog steeds een parel en tot nu toe twijfel ik nog steeds of er wel een mooiere Ferrari is geweest. In die tijd nog wel, maar de laatste twintig jaar?
Shit he, wat een money maker!
@Svenska_Aeroplan_AB: Leuk dat jij dat zegt, Heerema heeft ook geld gestoken in dat meesterlijke plan van Victor Muller om Saab te redden.
Misschien zit de beste man nu een beetje krap bij kas, en moest de Ferrari er gedwongen uit!
@tritone: nee hoor, da’s zn broer
Zoveel geld voor een replica op MX-5 basis? :) Prachtig bedrag voor een onbetaalbaar mooie schoonheid!
35 miljoen heb ik net niet liggen. Dan wordt zo’n replica op basis van een Datsun 260Z toch erg interessant. Alleen dat prachtige geluid heb je dan helaas niet. Ik ken ook geen alternatief voor dat typische korte slag V12 motortje.
@midasracer: gewoon die Z nog aantal jaar houden, brengt tegen die tijd misschien wel het dubbele op. (aankoopprijs)
@michelyman: Toevallig net even zitten kijken, voor zo’n Z-GTO replica vragen ze al prijzen voor in de buurt van de 45000 euro. Dat haal je niet met een originele Z!
@midasracer: Ik zou de orginele Z indrukwekkender vinden dan een 250 replica op basis van Z.
Walgelijk.. gewoon walgelijk..
@dennisr: De kleur?
Mijn smaak is het ook niet :P
@vale46: De kleur is juist naar mijn mening geweldig, echt gaaf gewoon!
@bassen: Ik zie hem liever zoals hij hoort te zijn: in het rood.
@vale46: En eigenlijk hoort een ferrari helemaal niet rood te zijn maar geel, want dat is de kleur van Modena.
@bassen: Waarom zou Ferrari de kleur van zijn dorp nemen?
Iedereen weet dat Ferrari’s in het algemeen rood zijn, dat is een deel van hun handelsmerk.
@vale46: Meende dat in de docu over Ferrari dat eens werd gezegd, dat daarom de “crest” ook geel is.
@vale46: neh, de prijs.. gaat toch nergens over..
@dennisr: Het is maar wat een gek er voor geven wil..
@vale46: heeft niks met gek zijn te maken, eerder met vraag en aanbod. waarom denk je dat de nieuwe eigenaar zoveel geld betaald voor de auto… omdat hij speculeert dat in de de toekomst de waarde nog verder omhoog zal gaan. Geld maak je met geld…
@integralechubasco: Ik zeg het toch, wat een gek er voor wil geven. Want “speculeren” is niet echt beleggen hé.
Die verkoopwaarde mag je met een korreltje zout nemen, absurde transacties die gedaan worden om het record te verbreken en vervolgens komt het grootste deel van het bedrag via een omweg weer bij de eigenaar terecht.
@alcantara: Not! Het is een veiling! Hoe kan men nu op voorhand afspraken maken met alle bieders?
@alcantara: mijn excuses, het is geen veiling maar een onderling overeengekomen prijs.
prachtige ding maar de kleur verpest deze.
meer dan 30% rendement per jaar… da’s nog eens een rendement!
Super mooie bak. Goeie investering ja. Hebben!
hoppa die kerel verdient er even 2.2 mln bij per jaar x 12. Leuk extra salarisje.
Niet dat hij het nodig heeft. Hij is met investeringen al flink binnen gerold en schijnt nu (wijnliefhebber) champagne te maken in Engeland.
@sir_smokalot: Hoe kan je nu Champagne maken in Engeland? Champagne wordt gemaakt in Champagne, wat in Frankrijk ligt… ;)
Sorry, ‘mousserende wijn’ bedoelde ik natuurlijk :)
Je kunt wel zoveel geld hebben, maar je bent wel je auto kwijt
Er zijn veel mensen die 28 miljoen hebben maar niet veel die een groene GTO hebben
@supertjeduc: maar als hij die auto puur heeft gezien als investering dan zal hij er niet wakker van liggen dat hij de auto niet meer heeft, sterker nog de gedachte aan 28mil extra zorgt waarschijnlijk voor een heel goede nachtrust.
Wat een ongelofelijk bedrag zeg.
@syliaca: I.t.t. de voetballerij wordt er hier niet zomaar een bod gedaan maar beginnen ze bij een bedrag dat lager ligt maar naarmate de bieders steeds hoger wordt. Terechte prijs dus.
@The360box: Terecht bedrag, nee, het is maar wat de komende eigenaar ervoor over heeft.
Investeren noemen we dat!
Lekkere auto! IN het eerste filmpje zie je aan het eind een acura nsx staan! :P
Yoshiho Matsuda was ooit in het bezit van 5 GTO,s, wegens zijn hoge leeftijd heeft hij ze allemaal verkocht.
@tritone: Waarom koopt hij deze dan?
35 miljoen, da’s vast inclusief een nieuwe APK…
35 milloen voor een auto pfff
En de aller aller mooiste rit met deze race wagen heeft ene Innes Ireland ermee gemaakt, toen’ie em in Modena afhaalde en er dwars door de Alpen mee naar ‘huis’ is gereden. (in Engeland)
Een gloedje nieuwe GTO destijds om mee door de bergen te crossen. Dan door het Franse land met alleen tweebaans wegen om zo op de ferry gehesen te worden.
Ro-Ro ferries had je toen nog niet..
Hij is een paar jaar geleden ‘gerestaureerd’, waarbij men de originele mat zwarte ruitewisser en de andere chrome gewoon heeft laten zitten. Zoals het hoort, want zo is dit exemplaar destijds gebouwd.
Verder schijnt er op de bestuurderstoel nog steeds de naam Moss te staan.
In krijt, zodat men wist voor wie deze wagen bestemd was.
@desjonnies: Klopt inderdaad :) dat verhaal heb ik ook gelezen in autovisie, moet een geweldige rit zijn geweest:)
Hopen dat de nieuwe eigenaar er ook mee gaat rijden.
@jordy14: Zo heel af en toe op Pebble Beach Concours d’Elegance of iets dergelijks komt hij vast wel te voorschijn.
Maar reken er niet al te vaak op ;)
En dat ondanks de inflatie… enne vandaag de dag zou hij er *maar* €28.175.000 voor krijgen..
Helemaal goed voor zo’n bedrag, dat is meer dan de jaarlijkse operationele netto winst van zijn bedrijf, maar ook dat van zijn broer.
Knap zaken gedaan!
Zo hij ging bij mij nooit meer weg wat een beauty is het toch die 250gto
Fantastische auto natuurlijk, maar toch een idioot bedrag. Zal inderdaad wel zijn om de duurste auto te hebben.
Snap ook niet waarom hij zoveel meer waard moet zijn dan andere auto’s. Je hoeft niet eens heel erg je best te doen om op een tentoonstelling meerdere GTO’s bij elkaar te zien. En deze heeft dan ook niet zo’n uitzonderlijke historie die de prijs nog wat op zou drijven.
@jolig: De orginele kleur, en de auto voor die bedoelt was, misschien. Ook is het zo het is maar wat de gek er voor geeft.
Goede investering geweest dan zeg :)
Zo ziet men deze auto’s toch over het algemeen.
Ik vind hem prachtig.
Trouwens die oranje NSX bij 20sec is ook geweldig :)
Voor wie het boeit, in de Autovisie no. 26 van 23 december 2010 (55jarige jubileum special) staat een uitgebreid verhaal over deze auto. In 2010 was de auto eindelijk klaar na een 2 jaar durende restauratie door Twyman Racing. De auto was groen gespoten omdat hij in begin jaren 60 besteld was door Innes Ireland voor het British Racing Partnership (BRP). Vanwege de financiering maatschappij heette het team uiteindelijk UDT-Laystall Racing. De auto kostte in 1962 5000 pond. De geruite streep op de neus verwijst naar Innes Ireland.
Deze auto geeft de term ‘mint condition’ een extra dimensie!
@Original_Arnoud:
clever .. thumbs up ..
Van de kleur moet je houden.
Maar wat een prachtige machine!
Dat heeft dan toch wel iets.. Met een auto van 28,4 miljoen gewoon niet stoppen bij een stopbord.. :-)