• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hartge Project “V300+” : snelheidsrecord op LPG

Auteur: autoblogger, gepost 11 juni 2007 om 09:25 – 26 Reacties

Hartge H1


De Duitse tuner Hartge wil met een getunede BMW 1-serie een nieuw snelheidsrecord rijden op LPG (Flüssiggas). De betreffende auto heeft 550pk onder de kap en moet op zijn minst een snelheid van 300 km/u gaan rijden.

In 2005 toonde Hartge reeds de 1-serie met V8 (450pk) maar inmiddels is er dus een versie met maar liefst 550pk!

Het project is gestart in samenwerking met de HTS in Saarbrücken. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat nu het huidige snelheidsrecord op LPG is? In 2004 werd er een record gezet van 315 km/u op LPG, dit was echter met behulp van een raceauto (via).

PS: volgens de importeur is de 1-serie in Nederland niet leverbaar met LPG, maar als het project succesvol is dan is dit wellicht een mooi moment voor een introductie;)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, BMW, hartge, lpg, record, tuning

Vorig bericht: « Alleen echte mannen rijden BMW, toch?
Volgend bericht: Fiat wilde Jaguar en Land Rover kopen? [Alchemy Update] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mcparts zegt

    11 juni 2007 om 09:54

    go hartge go.

    550pk lpg..

    Login om te reageren
  2. Robin zegt

    11 juni 2007 om 10:00

    Is dat zo moeilijk dan een auto snel te laten lopen op LPG, zoveel scheelt het toch niet?

    Login om te reageren
  3. aike zegt

    11 juni 2007 om 10:11

    neej robin je hebt helemaal gelijk. wij hebben bij ons in de straat een oude dino gt staan, rijd 280 op lpg dus zo moeilijk is het helemaal niet man!! :P

    Login om te reageren
  4. Caravelle zegt

    11 juni 2007 om 10:23

    Nee idd, alleen de toevoer van lpg word een probleem op hogere snelheden.

    Login om te reageren
  5. ZOEF zegt

    11 juni 2007 om 10:44

    Het is helemaal niet moeilijker dan een auto op benzine zo snel te laten rijden.
    Best wel moeilijk dus.
    Maar LPG is niet zo hot, dus weinigen zijn erin geïnteresseerd om het te doen. Het was dus gewoon wachten tot iemand het deed, eer dan dat het “moeilijk” zou zijn. Hartge doet het nu. Geweldig.
    LPG, indien vloeibaar ingespoten, neemt veel meer warmte op om te verdampen dan benzine. Dat doet de inlaatlucht sterk afkoelen en dus krimpen, waardoor er meer lucht (en dus ook meer brandstof) kan aangezogen (of ingeblazen) kan worden.
    maw, er valt iets voor te zeggen dat je op LPG een hoger vermogen kan bereiken dan op benzine!

    Login om te reageren
  6. Fej zegt

    11 juni 2007 om 10:49

    Moet je dan niet om de 5 kilometer gaan tanken? Een kennis van me rijdt met een twee liter op lpg en hij moet al om de 200 km gaan tanken.

    Login om te reageren
  7. bmw6cyl4live zegt

    11 juni 2007 om 11:07

    @ fej
    dan heeft ie ook geen grote tank..? m`n pa heeft een 520i touring aut op g3 maar die kan 320 km rijden. is een 40l tank.

    goed dat hartge expirementeerd op lpg. is toch de milieu vriendelijkste brandstof die er op het moment is.. afgezien van koolwaterstof. maar dat is nog niet voor iedereen toegankelijk.

    ik zou best z`n 1 serie op lpg kopen. cker als het van de fabriek uit er in zit want dan vervalt de garantie ook niet. wat nou wel het geval is als je er lpg in laat zetten.

    Login om te reageren
  8. binkie zegt

    11 juni 2007 om 11:47

    doe mij dan maar de nieuwe 1-cabrio als ie komt, met deze motor erin en LPG.
    Zou ik best mee kunnen leven, geloof ik.

    ps bmw6cyl4live het is ‘4 life’ met een F dus ;)

    Login om te reageren
  9. Xemurai zegt

    11 juni 2007 om 12:53

    Dat is nog eens wat je noemt een hot hatch!

    Login om te reageren
  10. Knorrit zegt

    11 juni 2007 om 13:41

    @ bmw6cyl4live: volgens mij bedoel je met “koolwaterstof” ‘waterstof’. Methaan, ethaan enz. zijn koolwaterstoffen, oftewel daar maakt iedereen juist al jaren gebruik van.

    Enne, bruut karretje. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

    Login om te reageren
  11. Hugo zegt

    11 juni 2007 om 13:51

    In principe is LPG juist een hele goede racebrandstof, enkel is het probleem dat er nogsteeds op bezine gestart wordt en men benzine nog als terugval systeem willen behouden, waardoor de compressie niet hoog genoeg kan zijn om een substantieel vermogenswinst te kunnen behalen. (Jeez, wat een zin :P )
    LPG heeft een hoger octaangetal, dus meer vermogen bij hogere compressie zonder te detonatie(pingelen).

    Login om te reageren
  12. Rick zegt

    11 juni 2007 om 15:24

    Ach jo een E46 (touring wel zo exlusief) met een M3 of zelfs met een M5 blok onder de motorkap, ben ik ook al tevreden, en het kan ook nog in Nederland HARTGE dus!

    Login om te reageren
  13. MurcieBoy zegt

    11 juni 2007 om 16:49

    past dat vermogen wel onder die motorkap? ;)

    Login om te reageren
  14. Jochen zegt

    11 juni 2007 om 17:26

    @ zoef : mooie redenatie over LPG.
    Echter moet je niet vergeten dat LPG voor een drogere motor zorgt, mindere smering. De smerende en koelende werking van de motorolie is minder op gas, dan op benzine.

    Daarbij is het niet héél erg cool om op LPG te rijden, dus waarom al die moeite. Op gas moet je koken en niet rijden ;-)

    Login om te reageren
  15. Jochen zegt

    11 juni 2007 om 17:29

    @ Hugo : Je kunt prima starten op LPG. Er zijn voldoende auto’s waarbij de volledige benzine tank verwijderd wordt. Bij de gebruikelijke installaties waarbij men ook op benzine kan rijden komt het veel voor dat men start op benzine, maar dit is dus ZEKER NIET altijd het geval.

    Login om te reageren
  16. Us zegt

    11 juni 2007 om 19:52

    LPG heeft minder energie per eenheid dan benzine. Hierdoor kan je wel de cilinderkamer vullen met LPG maar de *BANG* is minder sterk dan benzine.

    1 liter LPG levert minder vermogen op dan 1 liter benzine. Indien je dit hebt kunnen oplossen en de motor voor zo’n vermogen (550pk) dualfuel geschikt hebt gemaakt dan ben je wel moeilijk hoor…Petje af voor Hartge.

    Login om te reageren
  17. Hugo zegt

    11 juni 2007 om 20:11

    @Jochem,
    Kun je me dit laten zien? Huidige systemen starten bij mijn weten allemaal nog op benzine, om vervolgens na 0,5-1 seconde over te schakelen naar LPG.
    Ik weet ook wel dat LPG systemen geen last meer van backfire hebben omdat het allemaal vloeibare danwel gasvormige injectie is, maar huidige aftermarket systemen starten, nogmaal bij mijn weten, allemaal nog op benzine.

    Login om te reageren
  18. Rob zegt

    11 juni 2007 om 21:00

    Jochen, blijf jij maar stoer benzine rijden jongen en veel te veel betalen, ik rijd al jaren op lpg en lach iedereen uit.

    Login om te reageren
  19. Stephan zegt

    11 juni 2007 om 23:39

    Dat het niet fabriek geleverd wordt zegt niks. Ik zie ze vaak genoeg rijden met aftermarket kitjes.

    En het is zelfs vaak zo, dat de installateur de garantie overneemt.

    Login om te reageren
  20. Hansie! zegt

    12 juni 2007 om 12:24

    Jochen:

    Niet cool
    sinds wanneer is op een berpaalde brandstof rijden cool te noemen

    Hey man ik rij diezel
    yo man wat een nerd, die hoort er echt niet bij ;)

    LPG is gewoon erg goedkoop momenteel en daarom ben ik er een groot fan van.

    Login om te reageren
  21. Windhoos zegt

    12 juni 2007 om 18:34

    Ik ben eerlijk gezegt geen van LPG, mijn pa had er veel problemen mee en ik ook. En ik ken er nog veel meer……

    Nee, doe mij maar een diesel (nog ff doorsparen ;-) )

    PS nog ff voor alle duidelijkheid, dit is geen aanval op de LPG rijders hoor, alleen zoals ik het heb ervaren. Als jullie nog niet veel problemen hebben gehad dan is dat natuurlijk mooi meegenomen….

    Login om te reageren
  22. Mark zegt

    13 juni 2007 om 11:58

    @Hugo, er zijn ook systemen die pas na een paar kilometer overschakelen op LPG, na gestart te zijn op benzine. Ze schakelen dus over als er een bepaalde temp is bereikt. Overigens schakelde die van ons idd direct na starten over.

    Ach, LPG is een prima brandstof. Indien de motor geschikt is heb je er geen omkijken naar (ja, bij de pomp), en anders. eh… niet :)

    Login om te reageren
  23. Mark zegt

    13 juni 2007 om 13:22

    Welgeteld 1x 116i G3 op internet te vinden: 05-2005, met 134k. Lekker doorgetankt!

    Doorrijden wil ik niet zeggen, met die magere pk’s, maar ach in de file heb je aan een Prius accupakket voldoende.

    Login om te reageren
  24. bmw6cyl4live zegt

    15 juni 2007 om 19:49

    @ knorrit
    je snapt toch wat ik bedoel of niet dan. ik weet er zit een wereld van verschil in. maar je begrijpt wat ik bedoel. toch…

    Login om te reageren
  25. bmw6cyl4live zegt

    15 juni 2007 om 19:55

    @ Rob
    en zo is het. dat ander nog niet zo slim zijn kan je niks aan doen..

    Login om te reageren
  26. autoblogger zegt

    12 juli 2007 om 21:06

    Meer info: http://www.projekt-v300plus.de/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North