
Beter laat dan nooit…?
Zoals jullie weten is de G-Klasse een geweldige cashcow voor Mercedes. Ze hebben in de afgelopen 2 jaar 100.000 G-Klasses verkocht, ondanks het gepeperde prijskaartje. En het is niet alsof iedereen de instapper koopt: de G63 is juist een van de populairste versies.
We kunnen ons inbeelden dat BMW best wel jaloers is op dit succes. Daarom zijn ze nu naar verluidt een G-Klasse-rivaal aan het klaarstomen. Automotive News weet te melden dat dit model de interne code G74 heeft en de werktitel ‘Rugged’. Het moet dus een ruige SUV worden à la G-Klasse.
Het wordt dus geen ruige variant van de X5, maar een op zichzelf staand model. De nieuwkomer moet van de band rollen in het Amerikaanse Spartanburg. Dat is vrij logisch, aangezien alle grotere SUV’s van BMW daar gebouwd worden.
Volgens BMWblog was BMW al langer van plan om een ruige SUV te bouwen, maar hebben ze de koers gewijzigd. Het zou eigenlijk een volledig elektrische SUV worden, op het Neue Klasse-platform. Naar verluidt was er zelfs al een 1:1 kleimodel gebouwd.
Nu elektrische auto’s in het topsegment toch wat lastig blijken te verkopen, heeft BMW de koers gewijzigd. De SUV zal nu op het CLAR-platform komen te staan, wat betekent dat je ‘Power of Choice’ hebt. De verwachting is dat er zowel een hybride als een volledig elektrische variant komt.
We moeten nog even afwachten wat BMW precies van plan is. De auto staat pas voor 2029 op de planning. Dat is rijkelijk laat. Tegen de tijd dat deze BMW op de markt komt heeft Mercedes alweer 200.000 G-Klasse verkocht. En BMW heeft sowieso een enorme achterstand, want het succes van de G-Klasse zit ‘m natuurlijk ook in de iconische status.
Bron: Automotive News
Headerfoto: AI (als je dat nog niet in de gaten had)





XM of iX met een andere jas? Beter een opvolger voor de M1 bouwen!
Als mensen die zouden kopen zouden ze dat wel doen
BMW kennende zal hij spuuglelijk worden.
Net als die G-klasse…ook zo’n oerlelijk hok.
Nou foi, bmw is het spoor echt bijster , vind alleen de 3 – serie nog fatsoenlijk ogen , de rest is verschrikkelijk
Mister Boombastic isn’t it fantastic?
Briljant lelijke render is dat zeg…..
Redelijk ingetogen. Niet zo’n aso-uitstraling als de G-klasse.
Apart. BMW heeft 0 terreinwagen heritage of trackrecord. De eerste X5 kwam volgens Clarkson nog geen nat grasveld over. Maar de gemiddelde koper kennende hoeft ie alleen maar verkeersdrempels over te komen. Dus als ze m spuuglelijk maken met wat kermisopsmuk in de grille verkoopt ie wel.
Werkelijk.
De automobielwereld zit zó ontzettend op een ‘dood spoor’. Allemachtig. Wat een hokken.
Wáár blijven de betaalbare EV sportauto’s? Genant gewoon.
Ik vind een Taycan toch best een redelijke sportauto en het is een EV. Of bedoel je dan eerder een 2 deuren coupé?
Of de Audi E-Tron GT, dat ding is wonderschoon, wat een mooie auto is dat.. en een EV.
He ‘mooie’ van de G is dat het wat geschiedenis heeft, anders zou het net werken. BMW heeft het niet tenzij ze een of ander merk kopen (zoals VW met Scout aan het doen is). Maar ik laat me verassen.
Tegen 2030 zullen de EV verkopen er toch wel heel anders voor staan. Beetje raar om hem dan nog voor paar jaartjes als benzine aan te bieden tot 2035
Als ze snel komen 10 jaar de tijd.
En voor de US of A is er geen 2035-deadline, die gaan gewoon door met brandstofmotoren.