• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helft nieuwe auto’s heeft in 2013 start-stop-systeem

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 juli 2012 om 14:50 – 56 Reacties

ECO Start Stop: ook de G63 AMG heeft het


De opmars van de start-stop-technologie is niet te stuiten: dit jaar is 35% van de nieuwverkochte auto’s in Europa er mee uitgerust, in 2013 zal dit 50% zijn.

Het principe van start-stop zal bekend zijn: sta je stil, heb je je versnelling in neutraal, en is je motor warm genoeg, dan slaat deze af totdat je de koppeling weer intrapt. Bij automaten registreert het systeem de druk die op het rempedaal wordt uitgeoefend: wordt deze minder zwaar, dan slaat de motor weer aan.

Een aantal fabrikanten rust zijn gehele wagenpark al uit met start-stop, zelfs bij auto’s waarbij je dat totaal niet zou verwachten. We noemen bijvoorbeeld de xx63-AMG-modellen van Mercedes. Maar eigenlijk is dit heel logisch: de relatieve meerprijs is erg klein, en in landen als Nederland, waar je per gram CO2 wordt belast, levert een beetje minder uitstoot meteen duizenden euro’s voordeel op voor de comsument (539 euro per gram in de bovenste schijf).

Start-stop bestaat nu ongeveer 5 jaar, maar is in die tijd uitgegroeid tot een groot succes. Inmiddels heeft alleen Bosch al 5 miljoen exemplaren geproduceerd. In 2008 had slecht 3 procent van de nieuwe auto’s start/stop, in 2009 13 procent en in 2010 22 procent. En eigenlijk zijn er ook geen nadelen te verzinnen, behalve een kleine markup in de nieuwprijs, en het feit dat er weer een onderdeel in de auto zit dat kapot kan gaan. (via Groen7)

Ook interessant!

  • Mijn Auto gaat weer van start, geef je nu op!
  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, co2, start-stop, Techniek

Vorig bericht: « PvdA poogt forenzentaks te torpederen, maar faalt
Volgend bericht: Video: eigenwijze dame zorgt voor verkeersopstopping »

Lees Interacties

Reacties

  1. rijbewijzer zegt

    5 juli 2012 om 14:53

    Perfect systeem, je HOEFT het namelijk niet te gebruiken maar het drukt wel de nieuwprijs door inderdaad de verlaagde theoretische Co2-uitstoot, dus ik kan dit alleen maar toejuichen

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      5 juli 2012 om 14:56

      @rijbewijzer: Nu alleen nog de mogelijkheid on het systeem permanent uit te schakelen, ipv elke keer bij het starten.

      Login om te reageren
      • flipper zegt

        5 juli 2012 om 16:38

        @RoT___: dat kan softwarematig! Bij een leaseHybride meteen al die accu’s eruit slopen en op zolder leggen tot de leasetermijn over is ook: dan heb je veel meer bagageruimte en gaat ie een stuk harder (lichter)..

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    5 juli 2012 om 14:54

    zolang het maar uit mijn auto wegblijft ,in de winter kan het hier behoorlijk koud worden als je hier op een pont staat te wachten .

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      5 juli 2012 om 16:27

      @norge: dan zet je het toch uit? :P

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      7 juli 2012 om 09:25

      @norge: onder de 3 graden werkt de start stop bij de meeste auto’s niet… En bij bmw start de motor ook gewoon terug op als je verwarming / koeling nodig hebt.

      Login om te reageren
  3. RoT___ zegt

    5 juli 2012 om 14:55

    Vooral op deze warme dagen vind ik het systeem maar wat irritant. Motor uit = Airco uit. Zodra het te warm wordt schakelt de motor weer in, maar in de praktijk betekent dit een sauna voor er iets gebeurt. Ik druk het systeem steevast de kop in, comfort gaat boven dat kleine beetje uitstoot.

    Login om te reageren
    • barry zegt

      5 juli 2012 om 15:09

      @RoT___: airco blijft draaien hoor. Alles werkt nog juist hetzelfde als de motor op start-stop stand staat, bij mij toch in ieder geval :)

      Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      5 juli 2012 om 15:28

      @RoT___: wat barrie zegt. Bij welke auto’s met start stop is dat niet zo dan?

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        5 juli 2012 om 15:55

        @rubenpriest: Bij auto’s waar de aircopomp op de multiriem zit en geen electro motor is.

        Login om te reageren
  4. glashelder zegt

    5 juli 2012 om 14:57

    Vraagje:

    Welke auto’s met automaat hebben een start stop systeem?

    Login om te reageren
    • volkswagen321 zegt

      5 juli 2012 om 15:02

      @glashelder: instaper van de audi A8

      Login om te reageren
    • Nino zegt

      5 juli 2012 om 15:06

      @glashelder: Zullen er meer dan genoeg zijn, auto’s waarvan ik het toevallig weet omdat ik erin heb gereden zijn de Peugeot 508 en de nieuwe BMW X3 (20d).

      Login om te reageren
    • Mich zegt

      5 juli 2012 om 15:08

      @glashelder: De eerste was geloof ik de nieuwe X3 en volgens mij hebben in ieder geval sommige nieuwe modellen van Audi het ook

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        5 juli 2012 om 20:51

        @MNich:

        Bijna goed de pruis o.a. was hem jaren voor.

        Login om te reageren
    • aygoracer zegt

      5 juli 2012 om 17:51

      @glashelder: De Yaris ook, op de cvt.

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      5 juli 2012 om 18:18

      @glashelder: Bijna alle nieuwe modellen van Audi, alle Porsches, BMW op de 50i na. Mercedes in elk geval met de S250. Peugeot/Citroën met e-HDi (onmerkbaar!). Denk dat ik er nog een hoop zal missen.

      Login om te reageren
  5. dnadave zegt

    5 juli 2012 om 15:04

    mijn auto is 12 jaar oud en heeft het al :)

    Login om te reageren
    • citroenhh zegt

      5 juli 2012 om 15:41

      @dnadave: blijft stationair niet lopen? ;)

      Login om te reageren
      • dnadave zegt

        5 juli 2012 om 18:27

        @citroenhh: haha, touche
        maar nee, mijn VW Lupo 3L had destijds gewoon al een startstop systeem.

        ik heb een eco knop, als ik die indruk dat gaat hij sneller opschakelen, rijdt hij zuiniger, en is het startstip systeem actief.

        tenzij het kouder is als 7 graden, de verwarming hoger staat als 60%, of de accu te leeg is.

        Login om te reageren
  6. zdev zegt

    5 juli 2012 om 15:06

    Gelukkig kun je het bij de dealer uit laten zetten.

    Login om te reageren
  7. gforce zegt

    5 juli 2012 om 15:09

    Ik heb het in m’n auto zitten, en soms moet ik gewoon zeggen dat het wel fijn is zelfs. Als je stilstaat ff de motor uit, lekker stil.

    Het verbruik wat je ermee bespaart lijkt me toch wel zo marginaal… Vroeger zeiden ze altijd dat je pas brandstof bespaart als je je motor uitschakelt als je langer dan 40 seconden stil zou staan, ik weet niet of start-stop dit efficiënter doet??

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      5 juli 2012 om 15:19

      Ligt er net aan hoe warm je motor is. En ik vind t ook een prima systeem. Als je t ff niet wilt kan je het ook uitzetten, mooi toch?

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      5 juli 2012 om 15:27

      @gforce: Jawel; het ‘verspilling verhaal’ geldt vooral bij oudere carburateur motoren, injectie-motoren zijn al veel efficienter. En het startstop systeem onthoudt tevens ‘de stand’ van de motor, zodat het starten ‘in sync’ gaat bij de eerste slag. Ook is de startmotor sterker uitgevoerd, ter compensatie van de meer frequente starts.

      Hoe dit op lange termijn (10+ jaar) uitpakt weet ik niet, maar ik heb na 125K KM (3 jaar oude auto) in ieder geval nog nergens last van.

      Login om te reageren
      • gforce zegt

        5 juli 2012 om 16:34

        @dawwg: Kijk dit is nou een antwoord wat ik me al langere tijd afvroeg…! Weet ik dat ook weer.

        Login om te reageren
  8. citroenhh zegt

    5 juli 2012 om 15:20

    Vind het toch altijd bijzonder, je kan bij wijze van spreken met zo’n auto icm startstop naar Zuid-Frankrijk kachelen, heuveltjes op, beetje gang dr in. Vervolgens stop je om nog een laatste keer te tanken, hup motor gaat gelijk uit… Mij is altijd geleerd dat je dat nooit mag doen met een (turbo)motor, altijd een tijdje na laten draaien en zeker met een turbodiesel. Of is dit tegenwoordig niet meer nodig?

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      5 juli 2012 om 15:58

      @citroenhh: Ja, de turbo moet altijd even ‘uitlopen’ / down-spoolen, maar dat is seconden-werk. Een beetje S&S systeem houdt daar rekening mee.

      B.v. als ik langdurig met 200km/u over de Autobahn klap en dan even stop, slaat m’n motor niet direct af. Als ik echter met 120km cruise, doet die het wel vrijwel meteen.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      5 juli 2012 om 16:12

      @citroenhh:

      Veel auto’s hebben tegenwoordig ook een turbo die voorzien is van kogellagers. Die kunnen er beter tegen.

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      5 juli 2012 om 18:24

      @citroenhh: Dacht ik ook al eens aan. Zodra ik na een snelwegrit bij de afrit voor het verkeerslicht sta slaat de motor af. Terwijl juist gezegd wordt dat het beter is om eerst nog even de motor een minuutje stationair te laten draaien.

      Login om te reageren
  9. pleiades zegt

    5 juli 2012 om 15:24

    Vind het zelf wel handig bij files enzo. Heerlijk stil :)

    Login om te reageren
  10. bsxc2 zegt

    5 juli 2012 om 15:38

    Ze hadden beter een andere afbeelding kunnen laten zien, want met 13,5 l/100 zet je nog steeds geen zoden aan de dijk.

    Login om te reageren
    • roquez zegt

      5 juli 2012 om 23:14

      @bsxc2: klopt. En de auto op deze foto maakt nog toeren ook… Slechte keuze idd

      Login om te reageren
  11. j00rs zegt

    5 juli 2012 om 15:39

    Het eerste wat ik doe na het starten is het knopje indrukken om het uit te zetten. Zeker voor de kortere ritten. Hoewel het soms ook wel relaxed is om zonder een enkel geluid bij het verkeerslicht te wachten.
    Nu alleen nog de verkeerslichten eerst op oranje laten gaan voor groen, zodat mensen met hun schraapwagen meteen kunnen wegrijden bij groen.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      5 juli 2012 om 16:40

      @j00rs: Ik vind/vond het ook erg irritant, maar het went (en het werkt bij mijn auto ook prima verder), aka je wordt na een tijdje vanzelf te lui om het ALTIJD uit te zetten. Maar b.v. bij filerijden zet ik het nog wel altijd uit …

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      5 juli 2012 om 18:29

      @j00rs: Bij de plekken waar ik lang stil sta activeer ik hem wel, spoorweg overgangen en dergelijke

      Login om te reageren
  12. smartye36 zegt

    5 juli 2012 om 15:56

    al zou het er op zitten, ik zou het niet gebruiken.

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      5 juli 2012 om 16:16

      @smartye36: dan moet je elke keer je opnieuw de auto start dat stom systeem uitschakelen, daarom, even aan de vag com hangen en hupsakee

      Login om te reageren
      • smartye36 zegt

        5 juli 2012 om 17:45

        @Jantje_555: wtf is vag com??
        gewoon de auto in 1e versnelling laten staan met koppeling ingetrapt lijkt mij zo.
        heb nog nooit in 1 gereden metr start stop en was dat ook niet van plan. ik houd het lekker bij mijn “vieze” n\bmw uit ’96 znder iritante dingen om de uitstoot te verminderen en het plezier ook.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          6 juli 2012 om 00:17

          @smartye36: Koppeling ingedruk houden is volgens mij voldoende, hoeft niet in versnelling. Maar de uit-knop indrukken is minder werk en beter voor zowel je voet als de koppeling.

          VagCom is een stukje software om middels de ODB2 aansluiting de ECU/boordcomputer te programmeren.

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            6 juli 2012 om 00:23

            @dawwg: Moet je hem niet eerst in z’n neutraal zetten bij handbakken?

            Login om te reageren
  13. toroloco zegt

    5 juli 2012 om 15:57

    Ik vind dat een heel irritant systeem, en ben niet van plan om mijn tijd te verspillen met het uitschakelen een of ander start stop systeem. In mijn Mini JCW Clubman is dat niet aanwezig, gelukkig maar: pedal to metal!

    Login om te reageren
  14. Jantje_555 zegt

    5 juli 2012 om 16:15

    bij mij gaat die handel direct op uitgeschakeld (dank u VAG COM)

    Login om te reageren
  15. awesome zegt

    5 juli 2012 om 16:48

    En dan te bedenken dat die systeem een jaar of wat geleden nog vervloekt werd.

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      5 juli 2012 om 17:08

      @awesome: Duh, alle brandstof besparende dingen zijn eerst slecht, maar na een tijdje worden ze toch wel cool. Met uitzondering op de Prius…

      Login om te reageren
  16. Pallas zegt

    5 juli 2012 om 17:15

    Volgens mij was Golf III eco de eerste met een dergelijk systeem. Even wat eerder dan 5jaar geleden zoals in de tekst.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      5 juli 2012 om 18:52

      In zijn huidige vorm bestaat het ca 5 jaar. Iets langer, Citroen introduceerde het in 2006 op de C2 en C3 – http://www.enotes.com/topic/Start-stop_system

      Login om te reageren
  17. jeffreym3 zegt

    5 juli 2012 om 17:40

    Toch kan ik me niet voorstellen dat dit goed is voor je motor. Heb je net een stukje sportief gereden valt dat ding ineens uit! Kan toch niet de bedoeling zijn? Lijkt me heel slecht voor de motor dit systeem.

    Login om te reageren
  18. glashelder zegt

    5 juli 2012 om 18:09

    @kickass

    Denk dat je zelf leest hoe kinderachtig dat is………

    De prius is een van de weinige die een start stop heeft die het altijd doet (ook bij heel lage temperaturen), die niet voor onrust zorgt (juist voor heel veel rust), waar je niets voor hoeft te doen en die ook een snelle start niet in de weg staat. En geen turbo nodig, dus ook geen kans op opgeblazen turbo vanwege het regelmatig uitzetten van een hete motor.

    Heel cool dus.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      5 juli 2012 om 18:55

      Waarom heeft de Prius start-stop nodig? Rijdt die op zeer lage snelheden iet puur elektrisch?

      Login om te reageren
    • flipper zegt

      5 juli 2012 om 20:29

      @glashelder: neen, een Prius is en blijft seriously UNCOOL

      Login om te reageren
    • kickass zegt

      5 juli 2012 om 20:49

      @glashelder: Ik sprak namens de meeste AB-lezers. Ikzelf vind dat er op het uiterlijk na niks mis is met de Prius.

      Login om te reageren
  19. glashelder zegt

    5 juli 2012 om 20:32

    @sir

    Inderdaad. Een Prius en alle Lexus hybrides schakelen de brandstofmotor al op lagere snelheid uit. Da’s dus nog beter dan een start stop systeem.

    En helemaal omdat je er geen last van hebt, zoals bij veel gewone start stoppers.

    Login om te reageren
  20. speedie zegt

    5 juli 2012 om 22:52

    Mijn Passat (maand oud) heeft het ook en treedt in werking als motor op temperatuur is enz maar vind het alleen nuttig als je telkens voor langere tijd stilstaat. Eens naast een BMW gestaan in aanschuif file en hoorde motor wel 20 x af en opslaan. Kan niet goed zijn volgens mij en bezuinigen op brandstof denk ik ook niet.

    Login om te reageren
  21. jordy14 zegt

    5 juli 2012 om 22:55

    Ik vind het wel goed ding.

    Login om te reageren
  22. stijn_torfs zegt

    6 juli 2012 om 16:11

    ik begrijp niet goed dat wagens met een turbo dit ook doen. Ik heb mij altijd laten wijsmaken dat een turbo toch altijd nog een tijdje moet na-draaien om olie niet te laten aankoeken of zoiets..
    Maar ja garage zal wel met alle plezier de turbo’s vervangen na garantie..

    Login om te reageren
  23. tjorque zegt

    7 juli 2012 om 09:30

    Geweldig die rust als je stilstaat… Ik vind dat dit in élke auto standaard moet zitten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North