• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het Amerikaanse Toyota Prius mysterie

Auteur: Dennis, gepost 2 juni 2006 om 23:47 – 28 Reacties

Toyota Prius US ontbrekende knop

Jij hebt in je auto ongetwijfeld ook minstens één zo’n loze ruimte waar een een knopje (voor wat dan ook) had kunnen zitten, maar waar feitelijk niets meer dan een klein plastic dekseltje zit. De Amerikanen vroegen zich af waarom het Europese model van de Toyota Prius een knopje heeft op een plek waar in het Amerikaanse model enkel zo’n platic dekseltje zit. Wat hebben de Europeanen dat de Amerikanen niet hebben? Als wereldverbeterende Amerikaan pik je dit natuurlijk niet.

“C.S.I.” heeft dit onderzocht en wat blijkt: het is de “EV mode”. De Europese Prius kan met dit knopje de auto volledig op eletriciteit laten rijden en zet daarmee de verbrandingsmotor feitelijk buiten spel. De EV mode is bedoeld voor wanneer er op lage snelheid in de stad wordt gereden. Hetgeen de Prius gemakkelijk af kan op enkel z’n accu’s.

De reden dat de Amerikanen het zonder deze EV mode moeten stellen, komt doordat de Amerikaanse wet voorschrijft dat Toyota 8 jaar garantie moet geven op het aandrijfsysteem, waaronder dus ook accu’s. Wanneer je regelmatig uitsluitend op electriciteit rijdt, worden hiermee de accu’s extra belast, hetgeen weer effect heeft op de levenduur van de accu’s. Toyota durfde de 8 jaar garantie niet aan in combinatie met de EV mode. De oplossing was dan ook simpel: een platic dekseltje.

Tip dus voor de Europese Prius eigenaren die zuinig zijn op hun accu’s: vergeet dat EV mode knopje maar, want die doet de levenduur van je accu’s geen goed (via: autoblog.com).

Ook interessant!

  • Toyota Prius krijgt waterstofmotor
    'Toyota Prius krijgt waterstofmotor in 2025'
  • Video - netjes vragen kan altijd
  • toyota elektrisch
    Toyota strijdt in de VS tégen elektrische auto's
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, prius, Toyota

Vorig bericht: « Top 10 stadsautootjes
Volgend bericht: Zwaarlijvige Audi Security modellen ook voor Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ejay zegt

    3 juni 2006 om 00:09

    Hoe kom je erop om de knopjes in Europese en Amerikaanse auto’s te vergelijken en dan ook nog de knopjes bij je linkerknie…Maargoed, idd niet de eco knop gebruiken voor je eigen portomonee.

    Login om te reageren
  2. Jan zegt

    3 juni 2006 om 00:30

    Je hebt op de 2e regel van laatste paragraaf ameriaanse geschreven

    Login om te reageren
  3. Dennis zegt

    3 juni 2006 om 00:32

    Dank je Jan. Ik ga morgen een ander toetsenbord halen. ;)

    Login om te reageren
  4. Kermit zegt

    3 juni 2006 om 01:01

    dit klopt dus niet e!!!
    ook in europa geeft toyota 8 jaar garantie op alles wat met het hybride te maken heeft

    bij mijn testrit met de prius heb ik trouwens het EV-knopje enkele keren gebruikt, geeft leuk gevoel om te rijden met enkel het geluid van de banden over de baan

    Login om te reageren
  5. Dennis zegt

    3 juni 2006 om 01:05

    @Kermit: Ook op de accu’s?

    Login om te reageren
  6. Kermit zegt

    3 juni 2006 om 11:15

    ja, ook op de accu’s, ik heb er even de folder bijgehaald die ik toen van de dealer heb gekregen. Er staat: Op de hybride-onderdelen (batterij, batterijcontrolemodule, hybridecontrolemodule, elektrisch geregelde continu variabele transmissie, inverter, converter, elektrische motor en generator) geldt er een waarborg van 8 jaar, beperkt tot 160.000 km.

    Login om te reageren
  7. Alwood zegt

    3 juni 2006 om 11:35

    ik zie die amerikanen er best voor aan om de EV te verbieden vanwege de ‘duistere’ mogelijkheden die het biedt, zelfs een goeie V8 met ‘gangsters’ hoor je aankomen als je oplet… nemen ze echter een prius ;-)

    niet voor niets land met zoveel complottheoriën…

    Login om te reageren
  8. Danny zegt

    3 juni 2006 om 13:19

    @ Kermit
    Het verschil zit hem erin dat je blijkbaar in Europa wel een maximaal kilometrage mag geven, en in de US dus niet.
    Ik heb zo’n vermoeden dat de mensen bij Toyota hier toch iets beter over nagedacht hebben dan lijkt uit zo´n foldertje…

    Login om te reageren
  9. Kermit zegt

    3 juni 2006 om 18:01

    mja 160.000 km voor 8 jaar is idd niet denderend, zeker niet voor een wagen waarbij je de extra hoge aankoopprijs moet terugverdienen door veel te rijden

    Login om te reageren
  10. JR zegt

    3 juni 2006 om 18:58

    wat je ook kan doen is gewoon niet zo’n ego opgroenend ding van een prius kopen …

    Login om te reageren
  11. Alwood zegt

    3 juni 2006 om 19:30

    idd, maar ik vraag me af of hier mensen op de site komen die er anders over denken? nou?

    Login om te reageren
  12. Coyote zegt

    3 juni 2006 om 21:28

    Ja ik denk er idd anders over, Nu de oude bpm regeling nog geldt is een Prius ongeveer even duur als een avensis diesel. Dus onnodig dure aanschaf is tot nu toe niet waar, na 1 juli is dat helaas wel anders.
    Voor de grap kan je ook nog het omslagpunt berekenen op bijv. vw-site. Ik heb dat eens gedaan dus. met officiele cijfers moet je 6 ton kilometers per jaar rijden met de avensis om gelijk te komen… met meer reeele cijfers qua verbruik wat de prius betreft 1 op 19 a 20 en nog steeds t officiele verbruik van de avensis kom je ongeveer op 2 ton aan kilometers per jaar.
    En voor degene minder dan 20000 km per jaar rijden. Een stilstaande benzine-auto is goedkoper dan een stilstaande diesel-auto.

    Login om te reageren
  13. Coyote zegt

    3 juni 2006 om 21:40

    Ik was nog vergeten te vertellen dat bij de oude Prius (generatie 2000-2003) wereldwijd 0 accu’s zijn vervangen. Gewoon van EV-mode afblijven, dan is er niks aan de hand dus :-).

    Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    4 juni 2006 om 00:16

    ik zie hier een mogelijk financieel voordeel in…

    maar ik koop mijn auto niet om zo voordelig mogelijk uit te zijn. er zit ook een stukje emotie bij en hoe geweldig de prius ook is met lager verbruik en BPM, ik wil er nog niet dood in gezien worden!

    als ik voordelig uit zou willen zijn ga ik wel met fiets en openbaar vervoer!

    Login om te reageren
  15. Coyote zegt

    4 juni 2006 om 12:51

    Ik dacht toch echt dat de discussie ging over de houdbaarheid van de accu en of de auto economisch is of niet. Emotie is een andere discussie, openbaar vervoer ook…
    Openbaar vervoer: iedereen (zelfs in Den Haag) weet nu dat men auto wil blijven rijden en dus niet met de trein/bus gaat.
    Emotie: smaken verschillen nou eenmaal en er is idd een groeiende groep mensen die SUV gaan rijden. 30% meer brandstofverbruik, en dat terwijl de brandstof 30% in prijs is gestegen de laatste jaren. Velen rijden ermee om hun buurman te imponeren, ondanks alle nadelen (ook t parkeervak is te klein).. Nou, mij niet gezien.

    Er is ook een groep die zich ergeren aan de steeds maar stijgende prijzen aan de pomp. Aan de prijs is niks te doen, of je moet zuiniger gaan rijden…
    Dat kon tot voor kort alleen in een kleine/spartaanse auto. De Prius is wel ruim en van alle gemakken voorzien en ook nog comfortabel en dat met het verbruik van een Daihatsu Cuore.
    Verder zijn er nog veel bijzonderheden die deze auto als enige heeft: kan zichzelf inparkeren (tech. edition), de airco houdt ook de luchtvochtigheid op peil en is niet-mechanisch aangedreven.

    Ik ben niet de enige die hierover zo denkt… De Prius is de bestverkochte wagen in het particuliere D-Segment…

    Login om te reageren
  16. Priusrijder zegt

    28 juni 2006 om 09:52

    Ik rij nu 8 weken Prius, voor mij in alle opzichten de beste auto ooit, benzine verbruik, remmen, geweldige acceleratie en heerlijk gevoel. Ik zou op dit moment nergens mee willen ruilen wanneer ik dat andere niet zou mogen verkopen maar er zelf in zou moeten rijden.
    Overigens wil ik ook niet dood in een Prius gezien worden.

    Login om te reageren
  17. Priusrijder zegt

    28 juni 2006 om 10:52

    Reactie op Kermit, 8 jaar garantie op de accu is dus niet veel? Dit wil dus niet “garanderen” dat dus de accu na 8 jaar stuk is, gaat misschien nog wel 8 jaar mee. Welk merk geeft op welk motorisch onderdeel dan meer garantie?

    Login om te reageren
  18. Pascal zegt

    19 september 2006 om 16:45

    @ kermit: Overal in europa 8 jaar garantie??? Ik weet niet waar je dat haalt, maar hier in België is dat maar 5 jaar!!
    Citaat van toyota.be:
    “** 5 jaar garantie en EuroCare wegbijstand op alle Toyota’s: fabrieksgarantie van 3 jaar (max. 100.000 km) verlengd met 2 jaar (tot max. 150.000 km) door Toyota Belgium NV op alle wagens door haar geleverd en voorzien van het bijhorende certificaat.”

    Login om te reageren
  19. Priusrijder zegt

    20 september 2006 om 09:45

    Pascal,
    Toyota geeft op het model vanaf 2003 8 jaar garantie alleen op het hybride gedeelte (de elektromotor, de accu en de aandrijving), in Nederland in ieder geval, lijkt me stug dat dat in Belgie anders is.

    Login om te reageren
  20. Pascal zegt

    20 september 2006 om 13:57

    Wel Priusrijder, ik vind daar allersinds toch niks over terug.
    Heb altijd al geweten dat de 5 jaar garantie hier in belgië op de volledige prius sloeg, dus ook het hybride gedeelte, maar van 8 jaar heb ik hier nooit iets gehoord of gelezen!
    Vind het eigenlijk ook wel vreemd dat dat zou verschillen, maar blijkbaar is dat toch het geval. Allersinds, ik kan er toch niks van vinden op de site.

    Login om te reageren
  21. Priusrijder zegt

    20 september 2006 om 14:09

    Pascal,
    Dat van die 8 jaar staat in de folder die je bij een (nederlandse) Toyota dealer kunt halen.

    Login om te reageren
  22. sjonnie zegt

    1 december 2006 om 22:37

    Hallo,

    Ik denk dat jullie allen verkeerd zitten met het knopje links van het stuur. Dit knopje is voor IPA. Intelgent Parking Assistent. Deze is te verkrijgen op de busnes edition. Als men Goed kijkt staat er op het knopje een auto met een controlelampje.

    Login om te reageren
  23. Danny zegt

    19 december 2006 om 21:50

    Deze auto’s zijn een opstapje naar geheel op electriciteit rijdende auto’s!

    Login om te reageren
  24. Herman zegt

    2 september 2007 om 23:22

    En wat te denken van de Honda Civic Hybride ?

    Login om te reageren
  25. Danny zegt

    4 januari 2008 om 20:45

    Kan iemand mij vertellen waarom de Amerikaanse Prius wel een ruitenwissersysteem heeft dat bijna de hele voorruit kan schoonmaken en de Europese versie niet?

    Login om te reageren
  26. jaap Boomsma zegt

    21 september 2009 om 20:53

    En waarom praat iedereen hier over acht jaar garantie terwijl de importeur hier vijf jaar en of slechts 100.000 kilometer geeft?

    Jaap

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    21 september 2009 om 21:02

    @jaap Boomsma: Je zou natuurlijk even het artikel kunnen lezen. Daarin staat toch duidelijk dat in de VS Toyota verplicht is 8 jaar garantie te geven.

    Login om te reageren
  28. jaap Boomsma zegt

    22 september 2009 om 00:50

    Ik stelde het misschien niet duidelijk genoeg,maar het was beslist niet om je aan te vallen.
    Was bedoelt als opvolger van het bericht er voor.
    Daar staat v.v. :Waarom heeft in Amerika de Prius een ruitenwisser die bijna de hele vooruit schoon maakt en hier niet?
    Vandaar de vraag :Waarom in Amerika 8 jaar(werd hier over gschreven,is daar verplicht) en hier 5 jaar of maar 100.000km.

    Overigens er zijn hier in nederland duidelijke misverstanden over:
    zie b.v deze met 9jaar!
    http://www.groenopweg.nl/review/16359/Toyota-Prius-THSD/0/0/jaar
    of nog duidelijker Kieskeurig:
    http://www.kieskeurig.nl/auto/toyota/prius_15/reviews/265158/

    en zo zijn er honderden,zelfs bij de vakmensen!

    Vandaar de vraag.Het goede artikel had ik gelezen.

    Jaap

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North