• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het geslacht van een auto?

Auteur: autoblogger, gepost 9 februari 2008 om 17:00 – 49 Reacties

Dodge Caliber Girl

Via de mail kregen we een ingezonden column van “DJD“, de spotter die verantwoordelijk was voor die foto’s van de Alfa 8C. Hij is geïntrigeerd door het geslacht van een auto en heeft een theorie die hij met ons wilde delen… Uiteraard verschaffen we hem graag een podium.

Het woord is aan DJD:

Auto: (de~ (m.); ~’s) 0.1 een motorrijtuig met carrosserie, met drie of meer wielen. Hmm… mannelijk, aldus de dikke van Dale. Over de betekenis ben ik het niet helemaal eens, maar dat terzijde. Het geslacht van een auto. Hoe bepaal je dat nu weer in godsnaam? Heeft een auto een penis, op de eventuele trekhaak na, of een vagina (uitlaat)? Nee, in geen geval. En dan zouden alle auto’s blijkbaar vrouwelijk zijn, dus daar is het niet mee te bepalen. Waarom hebben veel mannen het dan over ‘haar’, en vinden sommigen dat hun auto ballen heeft? Dat kun je eigenlijk ook niet met het gezonde verstand bepalen. Daar heb je gevoel voor nodig, vandaar dus dat Spee een saaie 7-serie rijdt en Harrie een Veyron, om maar zo even de twee uitersten te noemen.

Truck Nuts

Het is dus een kwestie van gevoel. De meeste mensen zullen zeggen dat een auto vrouwelijk is, als deze ronde en mooie vormen heeft. Maar een golf is toch ook rond? Zullen velen dan zeggen. Een golf is weliswaar rond, maar op een andere manier rond. Een ik-ben-rond-omdat-ik-anders-teveel-luchtweerstand-heb-rond. Dat is toch echt wat anders dan mooi rond. Ze gaan met de tijd mee, die golfjes. Maar daar is ook echt wel alles mee gezegd. Om ze goed te verkopen proberen ze die dingen een beetje mooi te maken. Dat lukt ze aardig, maar na een halfjaartje ben je er ook echt wel op uitgekeken. Maar met de Alfa 8C is dat echt niet zo. Die is na een halfjaar echt nog wel mooi. Kijk en geniet:

Alfa Romeo 8C Competizione Concept

Een heel stuk opheldering over de vrouwelijke auto. Maar wat zou een mannelijke auto zijn? Veelal wordt een auto met een agressieve uitstraling mannelijk genoemd. Dat is nog wel logisch, een vrouw kijkt niet agressief en heeft geen strakke lijnen. Een Hummer is dan ook echt een mannenauto, ondanks dat er nu een stuk minder mensen hem willen kopen. Hij is nou eenmaal lomp en onhandig, en er komt een slurptax bij. De meeste mannenauto’s komen dan ook uit Amerika. Ze hebben óf geen gevoel voor lijn, óf ze hebben gewoon een bepaalde trots, omdat Amerika nu eenmaal een mannenland is. Toch noemen velen hun truck of musclecar ‘my baby’ en koesteren deze op een manier waarvan hun vrouw jaloers wordt. Het is nu eenmaal een raar land, niet alleen omdat ze daar wapens mogen dragen.

Naast mannelijke auto’s zoals de Mustang en de vrouwelijke auto’s als de 8C, heb je ook de ‘gulden middenweg’, maar of die nou zo goed is? Er zijn auto’s die mannelijk zijn, maar toch iets vrouwelijks hebben, zoals de veyron. Deze weg is het best te omschrijven als travestiet. Die zijn per slot van rekening ook man, maar toch hebben ze iets vrouwelijks. De veyron heeft een motor die hem man maakt, maar dat toch niet is, door de ronde en aaibare vormen, en de niet-agressieve voorkant. Of andersom. Een nieuwe Fiat 500 met een zooitje tupperware en een sjonnie-uitlaat.

Fiat 500 Carzone

Als laatste categorie heb je de restjes. Daar vind je alle auto’s die geen lijn hebben, of nauwelijks. Die categorie kan je vervolgens in twee subcategorieën indelen. In de eerste kun je de nieuwe Fiat 500, New Beetle, en de Mini stoppen. Het is dus wel duidelijk waar het om gaat de wijvenauto’s. Het zijn de auto’s die vroeger voor de gewone man waren, maar nu als remake vooral bij de kakvrouwen in trek zijn. dan heb je de tweede subcategorie. Daar past de windtunnel-Golf perfect in. Het zijn de saaie burgerauto’s die je, als je in de file staat, overal om je heen ziet. De Volvo, Opel of de Saab. Het zijn auto’s voor de gewone man, die niet wil opvallen en de grijze massa aanvult. Maar dat is juist wat de andere auto’s doet opvallen. Doordat je de Alfa of de Mustang niet vaak ziet, zijn ze per definitie al een stuk duidelijker van lijn, en dus beter in te delen. Eigenlijk maakt de grijze Golfjes-massa een auto mannelijk of vrouwelijk, althans, beter in te delen als mannelijk of vrouwelijk.

Ook interessant!

  • Fiat Dobló S
    Fiat Doblò S is ruimste auto voor 12 mille
  • Orecchiette! Fiat maakt reclame voor auto die niet gemaakt wordt
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns

Vorig bericht: « Playboy Cayenne te koop
Volgend bericht: Videotime: jong, rijk en Porsche’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. W1CK3D zegt

    9 februari 2008 om 17:09

    achja iedereen zijn mening hé

    Login om te reageren
  2. Arjan zegt

    9 februari 2008 om 17:14

    Wat een vreemd stukje tekst..

    Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 februari 2008 om 17:16

    Leuk verhaal wel!
    Iig interessant om eens over na te denken…

    Login om te reageren
  4. DJD zegt

    9 februari 2008 om 17:29

    het is ook mijn eerste column, dus als ie niet goed is, then you now why :P

    Login om te reageren
  5. jela zegt

    9 februari 2008 om 17:37

    Toeval of niet, ik zat er daarnet ook nog aan te denken, welke is mannelijk, welke is vrouwelijk? En nam als voorbeelden de GTO van Michiel en de Mustang, je kan wel raden welke ik bij mannelijk en vrouwelijk zette. Graag zou ik nog een subcategorie toevoegen: De hermafrodiet na operatie, zeg maar. Bijvoorbeeld een gewone golf, zoals je zelf als voorbeeld gaf (niet mannelijk, niet vrouwelijk) maar dan met een dikke bodykit om ‘m dan toch te proberen ‘m mannelijk te maken (beetje zoals de 500 met de uitlaat, maar met de onzijdige golf), aan de vrouwelijke kant kan het ook (misschien minder goed voorbeeld: de playboy cayenne van daarnet nog)

    Login om te reageren
  6. Chorizo zegt

    9 februari 2008 om 17:38

    Een auto die “techniek” uitstraalt, als een Audi of BMW (alnaargelang de perceptie een meesterwerk of een emmer vol bouten) lijkt me mannelijk.

    Een auto die “temperament” uitstraalt, als een Peugeot of een Jaguar, lijkt me vrouwelijk.

    Het wordt alleen een tikje moeilijk als je met een 8c aankomt. Een hele boze vrouw?

    Login om te reageren
  7. Jandepandaman zegt

    9 februari 2008 om 17:40

    Ik zou zelf zeggen-

    Eén mogelijke redenering:
    Als de auto inderdaad het verlengstuk van het mannelijk geslachttsdeel is, dan is dus de auto net als dat onderdeel mannelijk.

    Andere mogelijke redenering:
    Luister eens naar hoe een eigenaar zijn / haar auto uitkaffert als er eens iets mis mee is:
    – Als de eigenaar het heeft over die KL*TE-wagen- dan is de auto mannelijk.
    – Als de eigenaar het heeft over die K*T-wagen- dan is de auto vrouwelijk…

    …Dus als er iemand is die weet wat voor geslacht een auto heeft, dan moet het wel iemand van de ANWB-Hulpdienst zijn, want die krijgen het waarschijnlijk het vaakst te horen. :-D

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    9 februari 2008 om 17:41

    Herkenbaar, in de zin dat ik vaak ook niet weet of ik nou “hij/hem” of “zij/haar” tegen/over een auto moet zeggen.

    Login om te reageren
  9. Mercedes - Jellinek zegt

    9 februari 2008 om 17:48

    @Jandepandaman
    Dat vind ik ook wel een mooie theorie;)

    Login om te reageren
  10. Sjon zegt

    9 februari 2008 om 18:06

    Vind de 8C niet echt vrouwelijk, meer de metrosexuele man, de George Clooney onder de auto’s. Iets als een Lancia Ypsilon dat is nou echt vrouwelijk.

    Login om te reageren
  11. Chorizo zegt

    9 februari 2008 om 18:09

    @citrofiel
    Is een citroën niet per definitie vrouwelijk?

    @Sjon
    Weet niet of Sjors dat graag zal horen :-)

    Login om te reageren
  12. M Freak zegt

    9 februari 2008 om 18:12

    En laten we het er op houden dat grote auto’s en sportauto’s/ supercars mannelijk zijn, en de koekblikjes vrouwelijk.

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    9 februari 2008 om 18:21

    @ Chorizo; Dat zou je kunnen zeggen ja, hoewel… Zou je een Citroën HY vrouwelijk noemen:

    Nou ja, eigenlijk heb je dat bij alle bestelauto’s. De personenauto’s vind ik idd vrouwelijk. Maar in mijn reactie had ik het vooral over mijn reacties op Autoblog, en die gaan niet alleen over Citroën.

    Login om te reageren
  14. victor zegt

    9 februari 2008 om 18:26

    @ DJD: hoe moet je eigenlijk een colum schrijven???:P

    Login om te reageren
  15. Chorizo zegt

    9 februari 2008 om 18:26

    LOL :-)
    Tja, elke familie heeft wel een manwijf ;-)
    Eigenlijk is het toch een prachtconcept voor een utility vehicle. Jammer dat dit tegenwoordig niet kan door al die mietjes met hun NCAP toestanden.

    Login om te reageren
  16. Apache zegt

    9 februari 2008 om 18:36

    man:

    Ford Mustang
    Ford GT
    Ford Focus ST
    Ford F-series
    Chevrolet Camaro
    Chevrolet Corvette
    Dodge Charger
    Dodge Challenger
    Dodge RAM-series
    Dodge Viper
    Aston Martin DB9
    Aston Martin V8 Vantage
    Aston Martin DBS
    Lamborghini Gallardo
    Lamborghini Reventón
    Ferrari F430
    Ferrari Enzo/FXX
    Rolls Royce Phantom
    Nissan GT-R
    Nissan 350Z
    Honda S2000
    Jeep Commander
    Jeep Grand Cherokee
    Jeep Wrangler
    Land Rover Defender
    Hummer H1/2/3
    Subaru Impreza WRX STI
    Lincoln Navigator
    Cadillac Escalade

    vrouwelijk:
    Audi TT
    Audi A4
    Lexus SC
    BMW X3
    BMW 6-series Convertible
    VW EOS
    VW New Beetle
    Volvo C70
    Mercedes SLK
    Lancia Ypsilon
    Bentley Arnage
    Peugeot 207
    Lotus Elise
    Porsche Cayenne
    Porsche Boxter
    Porsche Cayman
    Porsche 911 Carrera series
    Land Rover Vogue

    Login om te reageren
  17. floryn zegt

    9 februari 2008 om 18:40

    Als je het omdraait is een auto vaak ontworpen voor een bepaald soort mensen, die verdfeling splitst zich verder op dan man/vrouw.

    De klassieke volvo kijk dit is voor dokters:

    Dit is voor de Saab 900 artistiekeling en intellectueel:

    ikgeloof dat ik in de bibliotheek wel eens een boekje hierover heb gelezen weet niet meer hoe het heet.

    Login om te reageren
  18. Tombnolz zegt

    9 februari 2008 om 18:43

    Dit stukje zet aan tot nadenken. De Volvo’s 740 & 940, dat waren nogal eens mannelijke auto’s seg!

    Login om te reageren
  19. Chorizo zegt

    9 februari 2008 om 18:44

    Zo te lezen was het alleszins in de afdeling fictie.

    Login om te reageren
  20. DJD zegt

    9 februari 2008 om 18:50

    @victor: gewoon schrijven met een beetje humor erin en heel belangerijk: spellingscheck :P

    Login om te reageren
  21. floryn zegt

    9 februari 2008 om 18:51

    @ Chorizo

    ja haha inderdaad het was ook wel grappig

    maar toch ben ik er van overtuigd dat merken zeker heel druk bezig zijn met hun imago en het eindresultaat ook toetsen aan de waarden en normen van hun trouwe klantenkting

    Login om te reageren
  22. Buzz Fuzz zegt

    9 februari 2008 om 18:57

    Je kan heel filosofisch doen over de auto, ook wanneer het neerkomt op geslachtsbepaling. In het algemeen vallen mannen op vrouwen, en vrouwen op mannen. Zou een man dan niet in een ‘vrouwelijke’ auto moeten rijden, en een vrouw in een ‘mannelijke’ auto?

    Login om te reageren
  23. Chorizo zegt

    9 februari 2008 om 19:09

    Mmm, kan zijn, maar heb de indruk dat de “rijdende vibrators” à la Corvette eerder mannen aanspreken, terwijl bovengenoemde knuffelauto’s als Lancia Ypselons, en ook Golf IV’s en Mazda 121’s destijds vooral dames als bestuurder hadden/hebben. Rondere vormen zouden dus een vrouwelijker imago projecteren.

    Login om te reageren
  24. Willy zegt

    9 februari 2008 om 19:24

    Ik vind BMW’s, Volvo’s en Mercedessen mannelijk, en Fiat, Lancia, Alfa, vrouwelijk.
    Mijn mening, over de rest van de merken zou ik het absoluut niet weten?
    En over de tekst: het is een zeer leuk stukje tekst!

    Login om te reageren
  25. W1ck3D zegt

    9 februari 2008 om 19:25

    @ W1CK3D:

    Gelieve u een andere nickname aan te laten meten. Ik gebruik de mijne namelijk al geruime tijd op autoblog en wil verwarring verkomen.

    Bij voorbaat dank.

    Login om te reageren
  26. victor zegt

    9 februari 2008 om 19:29

    @DJD, maar hoe moet je ze posten??(sorry voor alle vragen hoor maar ik ben hier eigenlijk net nieuw, ik bekijk al heel lang al reacties maar heb ook is besloten om te gaan reageren:P)

    Login om te reageren
  27. auto? zegt

    9 februari 2008 om 19:35

    @ Apache
    Hoe vaak koopt een vrouw een Bentley Arnage ?

    Login om te reageren
  28. SimonMc zegt

    9 februari 2008 om 19:38

    Ik vind dat bv een gewone Mini Cooper vrouwelijk is, maar de Mini Cooper S bv is dan weer heel mannelijk ! Een echte rijdersauto, niets voor vrouwen.

    @Apache: de lotus elise vrouwelijk?Heeft mijns inzien toch wel een vrij agressieve uitstraling.

    Login om te reageren
  29. hans zegt

    9 februari 2008 om 19:44

    K…… auto dat is mannelijk

    Login om te reageren
  30. Michael zegt

    9 februari 2008 om 20:02

    Ja inderdaad! Een Arnage is dus echt niet vrouwelijk.

    Login om te reageren
  31. 9000cse zegt

    9 februari 2008 om 20:10

    Gelukkig wordt er op deze blog niet aan hokjesdenken gedaan…….

    Login om te reageren
  32. dikke richard zegt

    9 februari 2008 om 20:10

    Totaal zinloos,dit gedoe. Alhoewel de theorie van Jandepandaman wel goed is.

    Login om te reageren
  33. DJD zegt

    9 februari 2008 om 20:19

    @victor: stuur hem op naar [email protected] en dan maar wachten en hopen dat ze hem leuk vinden :P

    Login om te reageren
  34. Michael zegt

    9 februari 2008 om 20:40

    lol @w1ck3d

    Login om te reageren
  35. dekster zegt

    9 februari 2008 om 20:45

    Wat maakt nu het geslacht van een auto nu uit?
    Zoiets bestaat eigenlijk niet; als je jouw auto “schat” noemt heeft dat niks met geslacht te maken, maar met koosnaampjes.
    En daar bestaan geen parameters voor, deze discussie is dus eigenlijk wel nutteloos als je’t zo bekijkt ;)

    Login om te reageren
  36. Chorizo zegt

    9 februari 2008 om 20:54

    Mja, kan de theorie van Jandepandaman eigenlijk ook wel onderschrijven.
    Vond de Golf IV een kutauto en de V een kloteauto :-)

    Login om te reageren
  37. Zoef zegt

    9 februari 2008 om 21:46

    Zo heb ik eens geopperd, en met name Michiel was het daar niet mee eens (maar die is dan ook veel te veel een “nieuwe” man), dat een Porsche mannelijk is, daardoor je mannelijkheid in de verf zet en daarom DE auto is om vrouwen mee te gaan versieren.
    De Ferrari daarentegen is zélf een bloedgeile hete Italiaanse diva, wekt dus enkel de jaloezie van andere vrouwen op en is dus de MINST ideale auto om vrouwen mee te gaan versieren.

    Login om te reageren
  38. fr@nk01 zegt

    9 februari 2008 om 21:47

    Het wordt nog moeilijk om een keuze te bepalen, je krijgt zo dadelijk mensen die eigenlijk auto A willen, maar B nemen om niet geassocieërd te willen zijn met ….
    Is een benzinemotor mannelijk, een diesel vrouwelijk? Hoe zit ’t dan met
    hybride comb. en lpg etc.
    Benz. i.c.m. lpg een travestiet?

    Ik hou ’t toch maar beter simpel op basis van ratio icm kennis, intuitie en budget.
    Da’s vaak al moeilijk genoeg… ;-)

    Wel een grappig onderwerp
    :-)

    Login om te reageren
  39. Zoef zegt

    9 februari 2008 om 21:48

    DJD het was een goeie column, je eerste. Proficiat.

    Login om te reageren
  40. victor zegt

    9 februari 2008 om 22:30

    @DJD bedankt voor de tips!!!:D

    Login om te reageren
  41. Rick dos zegt

    9 februari 2008 om 22:53

    Leuke column hoor. ;)

    Ik refereer naar de auto altijd in “‘m” vorm. Bijv. ik moet ‘m wassen of ik moet met ‘m naar de garage.

    Maar dat is meer automatisme dan een doordachte keuze. Automatisme heeft echter altijd een geschiedenis. Helaas kan ik niet meer traceren wanneer die automatisme van mij is ontstaan. ;)

    Login om te reageren
  42. Jandepandaman zegt

    10 februari 2008 om 00:09

    …Maar hoe moet het dan als de auto volgens alle officiële lijsten en beoordelingen mannelijk is maar de mannelijke bezitter noemt hem zoals dekster zegt “schat”…? Is die mannelijke bezitter dan plotseling ook meteen een homo…?

    Dilemma…!

    Login om te reageren
  43. Japp zegt

    10 februari 2008 om 00:50

    leuke kijk op auto’s.. ik dacht altijd dat het gewoon persoonlijke keuze van de mensen was of HUN auto mannelijk of vrouwelijk was :p.. maar dit kan ook ;)

    Login om te reageren
  44. jodocus zegt

    10 februari 2008 om 01:11

    Citroën is naar vormgeving & emotie in sé vrouwelijk, elegant, charming, passioneel ..en ook praktisch innovatief…en straalt dat uit doorheen z’n gehele modellengamma en dat reeds vanaf de tractionavant over de 2PK, La DéeEsse, SM, CX, tot de C6, C4, C3, Pluriel en Picasso’s van heden.

    Een Citroën is steeds mijn (2°) beste vriendin :-) waar het fijn is mee op pad te gaan, en ze wiebelt ook lekker én niet alleen met haar kont; het is ook comfortabel en zacht vertoeven aan boord / in haar armen….deinend over de snelweg / over de dansvloer… Woeha !

    Login om te reageren
  45. Gummen zegt

    10 februari 2008 om 09:55

    In Duitsland hebben ze die/der/das voor de auto modellen. Misschien geeft dat een indicatie ?

    Login om te reageren
  46. Zoepie zegt

    10 februari 2008 om 10:20

    Waar houden we ons mee bezig “Het geslacht van de auto”. Het is een beetje als schrijven over de kleur blauw. Je hebt mensen die dat een heel mooie kleur vinden, anderen vinden dat op niets trekken.

    Als je Gone in 60 seconds heb gezien had iedere auto daar een vrouwennaam. Maar eerlijk gezegd vind ik de mustang waar hij daar mee reed op het einde alles behalve vrouwelijk of mannelijk das een beest. Net zoals de Veyron das geen mannelijke motor met vrouwelijke vorm (believe me) das ook gewoon een beest van een wagen.

    Wat betreft het aankoopbeleid van de gemiddelde Nederlander of Belg van een grijze middenklasser wil ik nog het volgende kwijt:
    Wees blij dat niet iedereen een veyron, porsche, enz kan kopen anders werden dat opeens de grijze mussen in ons straatbeeld, en is het echt de fout van de mensen dat ze voor die grijze mussen kiezen want ik heb VW, BMW, Audi, Mercedes nog niets op de markt zien brengen waarvan ik zeg WAUW en dat het binnen het gemiddeld gezinsbudget lag.

    Zo nu dat eruit is ga ik naar het kleine kamertje:)

    Login om te reageren
  47. jela zegt

    10 februari 2008 om 10:32

    Fiat multipla? Lelijke vrouw met dubbele kin?
    Mercedes RLS? Vrouwelijk, maar zuurstoftekort bij de geboorte?
    Mitsuoka orochi? Mannelijk, met een beetje last van ADHD?

    Ik kom er nog niet helemààl uit…

    Login om te reageren
  48. dikkie dik zegt

    10 februari 2008 om 10:34

    taalfouten maken mensen en ik vindt het een beetje raar een auto met een geslachts deel maar ach ja de pers kan toch niks anders meer verzinnen dus verzinnen ze onzin en kom op eej autoblog doe eens wat aan je websites en zo wat kleuriger en vrolijker nu is het net een donker leeg gat maar blijf toch wel volgen wat er allemaal gebeurd hoor

    met vriendelijke groet dikkie dik (ik wil liever niet mijn naam zeggen)

    Login om te reageren
  49. Humphrey zegt

    10 februari 2008 om 10:54

    Sport(cabrio)Auto moet je als iets vrouwelijks zien. Je 2e vrouw. Je kan ze liefs en mooi vinden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North