Als ik voor één beroepsgroep diep respect heb…
… dan is het wel voor bus- en vrachtwagenchauffeurs! Op de snelweg is het ongetwijfeld een stukje minder (in)spannend om zo’n gevaarte binnen de lijnen te houden, maar met name buschauffeurs dienen in de stad rekening te houden met fietsers, gekke bruggetjes, automobilisten die langs de weg parkeren en rustig hun portier opengooien zonder te kijken, agressieve passagiers, overvallen en ga zo maar door. Zij liever dan ik.
Vandaag heeft de ministerraad besloten om de minimumleeftijd voor buschauffeurs te verlagen naar 18 jaar. De minimumleeftijd ligt momenteel nog tussen 21 en 24 jaar. De reden van de verlaging? Een nijpend tekort aan chauffeurs. Er is de afgelopen jaren al geëxperimenteerd met verlaging van de minimumleeftijd en die proeven zijn succesvol gebleken. Het besluit moet nog wel voor advies langs de Raad van State.
Nog een voordeel voor wie de vurige wens koestert om van halte naar halte te karren: door de verlaging is het makkelijker om direct na afronding van de middelbare school door te stromen naar een chauffeursopleiding.
Dat brengt ons op een anekdote van enkele jaren geleden. In 2007 rondde een bijzonder slimme vent genaamd Ward Teunissen zijn gymnasium af met maar liefst negen tienen en vijf negens op de eindlijst. De toen 17-jarige jongen ging uit pure noodzaak maar natuurkunde studeren, terwijl hij daar eigenlijk weinig trek in had. Teunissen wilde namelijk buschauffeur worden, maar moest tot z’n 21e wachten om met de opleiding te starten. Met de nieuwe regelgeving moest hij slechts een jaartje overbruggen.
Foto: bijzonder tafereel in Nijmegen door @ibeaker, via Autojunk
mashell zegt
Als je met 17 jaar een F1 wagen kunt besturen moet met 18 een stadsbus toch ook lukken?
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: sommige kunnen het en andere kunnen niet eens hun Batavus besturen. Hoewel ik daar in het weekend ook nog wel eens last van heb ;-)
dampu020 zegt
@mashell: verschil is alleen wel een 15 ton
mashell zegt
@dampu020: ik denk inderdaad dat Max Verstappen wel 15 ton per jaar meer verdiend dat een buschauffeur.
lekbak zegt
@mashell: gaan ze dan ook alleen 18 jarigen met zeer veel talent en die al vanaf hun 4e intensief door een ervaren (ex) buschauffeur getraind en begeleid worden?
lekbak zegt
@lekbak: + ’toestaan’
mashell zegt
@lekbak: kleuters die vanaf hun 4e zelfstandig met de stadbus naar school gaan, die kwalificeren ;)
lekbak zegt
@mashell: je bedoelt de kinderen die vanaf hun vierde zelfstandig met de fiets tussen de stadsbussen door hebben moeten laveren kwalificeren?
reactief zegt
Ik snap alleen nog niet waarom het makkelijker geworden is ;-)
Misschien moeten ze gewoon de salarissen omhoog gooien. Dan willen vanzelf meer mensen het werk doen.
Het lijkt mij geen fijne baan iig.
Gulli zegt
@reactief: misschien als de buschauffeur in een kogelwerend hok mag zitten
unknown234 zegt
@reactief: Het is ook niet bepaald aantrekkelijk om vanuit een ander beroep over te stappen naar dit beroep. In het begin werk je namelijk via het uitzendbureau, heb je geen vaste diensten en krijg je pas een vast contract nadat er een vast personeelslid is uitgetreden. Althans, dat is wat ik heb begrepen.
Het trekt mensen, afgezien van de hoogte van het salaris, niet echt aan als je zo omgaat met je toekomstig personeel. Maar dat is mijn mening :)
autofanaat zegt
Ben nu 17 jaar en zou graag buschauffeur willen worden als ik mijn MBO opleiding heb afgerond. Ik wil dan naar de HTS en ik zou dan graag een bijbaan als buschauffeur willen . Ik heb het altijd al een mooi beroep gevonden, maar het salaris is niet erg aantrekkelijk helaas.
persian1 zegt
@autofanaat: Niet aantrekkelijk? Mijn broertje is buschauffeur, en werkt 32uur per week. Hoeveel denk jij dat hij verdient?
autofanaat zegt
@persian1: Volgens mij ligt het gemiddelde op 1800 euro netto, vind ik niet erg veel voor een beroep dat mentaal best zwaar is.
persian1 zegt
@autofanaat: €1800? We leven in 2017. Hij krijgt maandelijks tussen de €2000/2200 netto inc toeslagen etc. En dat voor 4 dagen werk!
draadloos zegt
@persian1: vind je dat verl?
vondick zegt
@draadloos: Dat heeft niks met vinden te maken, dat is bovenmodaal
2wheeler zegt
@draadloos: iig meer dan ik had verwacht en minder dan dat ze zouden moeten verdienen. Zeker die arme stakkers die zondagochtend in de bobbus zitten. Wat moeten die het zwaar hebben!
dailydriver zegt
@persian1: Er is wel verschil tussen een stadsbus (gvd, connexxion) of Touringcar.
jack_abarth zegt
“De minimumleeftijd ligt momenteel nog tussen 21 en 24 jaar”.
Hoe moet je dit interpreteren? Met je 21e kun je het halen, en met 24 mag je zelfstandig rijden ofzo, of verschilt het gewoon per provincie?
dare2think zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekbak zegt
Ik weet niet of dit wel een goed idee is. Jongens van 18 missen meestal toch de nodige levenservaring om met moeilijke situaties om te gaan, en je kunt geen beleid maken op de positieve uitzonderingen. Volgens mij kan je beter die 18 jarigen eerst een tijdje op een vrachtwagen zetten en het beroep buschauffeur aantrekkelijker maken voor volwassenen.
mashell zegt
@lekbak: in het verkeer geldt het recht van de sterkste als je de stadsbus bestuurt, daar zie ik geen probleem. Hoe om te gaan met bejaarden die plotseling onwel worden in de bus kun je op trainen. En hoe om te gaan met vervelende schooljeugd weten ze als de beste, daar stonden ze net nog tussen op het schoolplein.
lekbak zegt
@mashell: als ik naar mijn eigen ervaring met 18 jarigen kijk zie ik een heel groot verschil met de ± 22 jarigen met dezelfde functie. Dingen zoals minder goed tegen druk kunnen, makkelijker toegeven aan groepsdruk, speelse baldadigheid als het net ff niet kan en meer van dat soort dingen. Volgens mij moet je tieners helemaal niet zulke verantwoordelijkheden willen geven. Geef ze de tijd om ook buiten de schoolbanken ervaring op te doen. En ze zitten tegenwoordig al snel tot 18 op school, daarna begint het leven pas.
mashell zegt
@lekbak: je hebt ook gewoon gelijk. Ik zou op mijn 18e ook niet gedurfd hebben een bus te besturen. Toen ik op mijn 24e afgestudeerd was ook niet. Nu ik zo oud ben dat het elke ochtend spannend is of ik al grijze haren ontdek nog steeds niet. Die bussen zijn enorm groot en zitten vol met vreemde mensen, van bejaarden waarvan de tena lady niet helemaal goed dicht zit tot baldadige scholieren. Ga er maar aan staan.
rrk147 zegt
@lekbak: Maar ik snap niet helemaal waarom je wel met een vrachtwagen zou mogen rijden als 18 jarige, en niet met een bus. Een bus heeft natuurlijk veel inzittenden waar je als bestuurder verantwoording voor draagt, maar als een zwaar beladen vrachtwagen (50 ton, een stadsbus weegt rond de 11 ton) kan bij een ongeval ook veel schade aanbrengen, voornamelijk aan anderen verkeersdeelnemers. Kortom zoveel verschil is er toch niet?!
lekbak zegt
@rrk147: ik zie wel degelijk verschil. Ten eerste heb je natuurlijk de passagiers, en ook de omgang daarmee. Maar je hebt ook nog het feit dat een stadsbus in het meest hectische verkeer denkbaar rijdt; een stadscentrum. Een vrachtwagen van 50 ton maakt ook veel schade maar bij een stadsbus is de kans dat er iets gebeurt veel groter. En 11 ton is ook enorme overmacht voor voetgangers en fietsers.
rrk147 zegt
@lekbak: Oke, ja de omgang met passagiers is wel een dingetje, daar zal een 18 jarige nog niet altijd zelfverzekerd genoeg in kunnen zijn. Ik denk wel dat dat per persoon verschillend is, en niet direct gekoppeld is aan een leeftijd.
Voor wat betreft de drukte die buschauffeurs ervaren in stadscentra: Dit is voor een vrachtwagenchauffeur redelijk vergelijkbaar. Zelf ben ik op mijn 19e begonnen op de vrachtwagen, met bevoorrading van McDonalds een jaar of tien geleden. Die toko’s zitten ook middenin de stad. Evenals dat supermarktbevoorrading ook in dezelfde drukke centra’s plaatsvindt.
In Amsterdam bijvoorbeeld rijd ik dezelfde wegen als een bus, een ook vanmorgen ging ik via de bussluis de markt van Nijmegen op. Zelfde omstandigheden, smalle rijstroken en ook talloze fietsers e.d. Daarbij heeft een bus (soms) nog als voordeel dat deze een eigen strook heeft (Utrecht) waardoor het rustiger rijden is, dan met de vrachtwagen tussen het gewone verkeer, op de gewone rijbaan.
str8six zegt
Met een bus pepperspray in de standaard uitrusting?
Frankypanky zegt
Wat een gelul…Een vriend van mij wilde dolgraag buschauffeur worden. Hij werkte als magazijnmedewerker en wilde iets anders dan sjouwen en tillen ‘in een groot hok’, zoals hij dat zelf zei.
Een uitzendbureau zocht mensen voor de opleiding…en?
Het bleek alleen toegankelijk voor mensen tot 28 jaar. Mijn maat is 42 jaar. En dan nu huilen dat ze mensen tekort komen.
Pffff…
mashell zegt
@frankypankyv8: ze komen dan ook niet mensen tekort maar goedkope mensen tekort.
Frankypanky zegt
@mashell:
Dat is zeker een belangrijk punt…
Erik zegt
@FrankypankyV8: het profijt van iemand van 42 = AOW – 42 = x jaren. Het profijt van de jongere is AOW – 18 = x jaren. Het cursusgeld is in de laatste situatie beter besteed en gespreid.
Frankypanky zegt
@erik2907:
Daar ben ik het niet mee eens…Men moet tegenwoordig langer doorwerken. Een 42-jarige zal waarschijnlijk tot de leeftijd van 69 jaar moeten doorwerken.
Een jongere buschauffeur zal ‘onderweg’ misschien iets anders gaan doen, omdat hij/zij erachter komt het toch niet zo leuk te vinden.
Een 42 jaar oude intreder zal ook een stuk serieuzer zijn, vergeleken met een knul van 18 die nog wel eens wil feesten…
Erik zegt
@FrankypankyV8: ik ken genoeg 18 jarigen die een stuk serieuzer zijn dan menig 40+’er
mashell zegt
@erik2907: klopt, als je de 40 voorbij bent dat heb je geleerd dat je het allemaal niet zo serieus moet nemen…
josvanrey zegt
Van gemeenteraadslid nummer 5 naar lijn 5..