Het verhaal achter deze bizarre crash op de Nürburgring

Auteur: , 18 Reacties

Gisteren keken jullie massaal naar een Renault Megane RS die er snoeihard afging en een driedubbele salto mortale maakte op de Nordschleife. Maar wat gebeurde er precies en hoe is het met de bestuurder? We hebben ook beter beeld van de crash en de ravage na afloop.

Mega Crash

Laten we met het belangrijkste nieuws beginnen: deze salto mortale is gelukkig geen salto fatale. Wonder boven wonder hield de bestuurder van de Megane RS er niet meer dan een gebroken hand en wat kleine verwondingen aan over. Of zou Renault gewoon heel veilige auto’s bouwen? Een beetje van beide waarschijnlijk.

Het ongeluk gebeurde bij Schwedenkreuz. Dat is een bekend struikelblok op de Nürburgring Nordschleife. Voorafgaand aan deze hobbel in de weg en flauwe bocht zit een lang recht stuk, wat betekent dat je met een flinke snelheid aankomt. Het lijkt erop dat de Megane-bestuurder zich heeft verkeken in de snelheid van de filmende auto. Terwijl hij om de auto heen wil sturen, waarschijnlijk op dat moment ook al aan het remmen, verliest de auto door de heuvel de druk op de wielen en verlies je de controle over het stuur.

Schwedenkreuz

Hoe moet het dan wel?

In een ideale, overzichtelijke, situatie rem je pas nadat je de heuvel over bent. Er ligt daar immers genoeg asfalt voordat je de flauwe bocht naar links induikt. Rijden er veel (langzamere) auto’s voor je, matig je snelheid dan al iets voor de heuvel. Laat je overigens ook niet verrassen door de bocht zelf, midden in die bocht zit namelijk nog een klein heuveltje. Neem je die bocht met een te hoge snelheid, wat door de flauwte van de curve aanlokkelijk is, dan moet je wel van heel erg goede huize komen om daar niet de macht over het stuur te verliezen. Er gingen al heel wat auto’s af op dit punt en velen zullen nog volgen. Kijk en zie hoe het niet moet:

Autojunk

Met dank aan Nick voor de tip!



18 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Een vertaling van bridgetogantry.com, leest toch lekker weg in het Nederlands.
@Ringwuppie: Kom jij eens even heel snel mijn browsergeschiedenis checken… ;)
Je verliest natuurlijk niet ‘de controle over het stuur’ door dat heuveltje. Ik zou het iets anders verwoorden.
Maar goed, de beste man heeft behoorlijk geluk gehad om met zo’n beste klapper relatief zo lichtgewond te zijn. Goed spul die Megane RS’jes. Om mee te rijden en om mee te crashen ;)
Daar gaat het heel vaak mis, maar zo mis als deze, heb ik ze nog niet gezien! Maat van mij is hier ook met zijn E46 330i eraf gegaan. Overstuur bij 200 plus, met het achterwiel in een kuil blijven hangen en de volledige achterophanging eronderuit gereden. Die kwam er gelukkig beter vanaf dan deze Renault.. Meestal rem ik op drukke dagen al voor de bocht, gaat vaak zat fout daar door de negatieve camber die ook nog eens in die bocht te vinden is.
Ooit met een GT-R mee geweest als passagier en opdat punt 275km/h aantikken. Met m’n e30 haal ik daar net 215km/h. Ook dat is hard zat om zo’n klapper te maken. Ik denk dat ik er dan slechter aan toe ben in mijn old lady….
+100 rondjes gemaakt en gelukkig nog geen ‘momentjes’ gehad maar z’n filmpjes laten je wel nadenken.
@schnor: ik ga er meestal niet harder dan 200, niet dat ik niet harder kan, maar vooral omdat als mis gaat, vaak ook heel erg goed misgaat. Zoals je hier kunt zien.

Heb er in al die jaren meer dan 500 ronden op zoeken, en het wordt steeds gevaarlijker, lijkt het. Door de drukte is het vaak uitkijken geblazen. Daarbij lijkt het alsof iedereen op de PlayStation heeft geoefend en ineens veel harder durft.

In ‘mijn’ tijd (waar ik dus @stephane8200 al dan niet ben misgelopen) sprak je met anderen op de baan. Om tips te krijgen. De eerste 20 ronden heb ik achter Nederlandse Alfa’s 75 en oude Golfjes van locals gereden. Spiegelen, om zo de ideale lijnen leren. Ook een paar trainingen gedaan: je gaat toch onverzekerd flink te keer op een circuit. Pas daarna de snelheid iets opgehoogd.

Mijn tactiek om ongelukken te voorkomen: ik ga relatief vol
Op het gas tussen het oude start-finish tot Flugplatz. Dan rijd ik iets relaxter tussen Flugplatz en Adenauer Forst. Om tussen daar en Ex-Muhle weer relatief sneller te rijden. Dan vamaf Bergwerk stuur ik weer iets rustiger naar Karrousel, om dan het favoriete stuk in te gaan. Tweede bocht bij Brunchen altijd opletten, die knijpt een beetje voor mijn gevoel. En vanaf daar weer lekker uit rijden.

Misschien als ik meer talent heb durf ik harder ;-).
@gtwillem: ik rijd meestal rustig als ‘ie koud is en zodra ik op de A7 ben VOLGASSSSSSS
@gtwillem: zelfs in Forza Motorsport ga ik er niet zo hard. Ik heb helaas mijn 500+ ronden in de game erop zitten. Dit helpt me nog altijd erg goed voordat ik er weer heen ga. Elke keer paar rondjes digitaal en dan jaarlijks 1a2 keer naar de ring met de auto’s. Het blijft een lastig circuit. Ik heb daar ook flink zitten grasmaaien (onderstuur). Combinatie van teveel snelheid en het willen inhalen. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat je in vele gevallen niet de juiste lijn pakt. Dat lijkt hier ook wel te gebeuren met de Renault.
@gtwillem: Nog nooit een rondje gedaan, maar als ik dit zo lees zou ik het toch ook wel eens een keertje willen proberen. Binnenkort dan maar n`s een olie koeler installeren, anders wordt het toch een beetje warm voor de VR.
Dat de bestuurder er zo goed vanaf komt, komt juist doordat het er zo heftig uitziet. Door het tollen en draaien heeft het ruim de tijd om tot stil stand te komen. Hierdoor is de impact minder erg als dat hij tegen de vangrail tot stilstand was gekomen.
Hier de video van de andere kant: http://youtu.be/bvEDN-jM_5M

En dan gewoon uit kunnen stappen…

Verder wat @gtwillem zegt. Juiste lijn rijden helpt ook wel. Oefenen op 60-70%.

http://youtu.be/Myxh5Ue9L4k
Ook wel eens goed om te horen dat het met een redelijke sisser afloopt
We zien de Megane pas in beeld verschijnen als het al fout gegaan is. Volgens mij reed hij rechts van de baan, loste zijn gas bovenop het heuveltje, en stuurde net daar naar links om de camerawagen in te halen. Het ideale recept voor “Lift off oversteer”.
Hij doet het juist goed: Die bocht heet niet voor niets “Flugplatz”.
@topgear: Euh,ongeluk is in swedenkreuz gebeurd.Staat ook in de Tekst…
Inderdaad! 4 uur cup a soup neem ik vandaag iets eerder…
Mijn vraag: zat daar een rolkooi in? Indien niet, behoordlijk onder de indruk van de sterkte van het dak, op auto’s ‘van vroeger’ was er geen plaats over voor je bovenlichaam laat staan je hoofd…
Zelf heb ik vernomen. Dat zijn verwondingen relatief meevallen. Wel wat keuzingen. En door het stuurwiel zou zijn duim afgescheurd zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).